Tänkte göra en lite men tydlig guide till hur man kopplar in en hydralisk handbroms i en Skyline R33 GTS.
Tänk på att handbromsens placering sk vara så att den passar för ändamålet den ska användas till. Oftast till någon typ av avancerad bankörning, så placera den så nära ratt och växelspak som möjligt.
Tänk på att provsitta fast spänd i den slutgiltiga förarpositionen och testa dig fram så att du når spaken på ett smidigt sätt. Och att din arm inte tar i stolen och hindrar användandet av handbromsen.
Tänk på att en förstärknings platta ska svetsas fast i karossen som sedan handbromsens chassi bultas fast i. Används ingen förstärknings platta, kommer spaken att glappa pga den tunna karossplåten flexar och kan till slut slitas av.
Jag byggde om min hydraliska handbroms så att bromscylindern pekar framåt, men man drar fortfarande spaken mot mig.
Detta gjordes för att med min förarposition så hade jag haft bromscylindern gnagandes mot mitt ben eller så hade jag inte kunnat placera stolen tillräckligt nära ratt och pedaler.
Före
![https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76996/76996-4edc4a79438a7b4b9bec9edf725e984c.jpg]()
Efter
![https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76996/76996-7ecdc41479d2a23565b9807e9e712168.jpg]()
Förhöjd förstärkningsplatta. I mitt fall ville jag ha handbromsen högre upp och lite vinklad i min arms riktning när jag drar i den.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76996/76996-cbc18049338301a3bbe2e4b18db1b8f6.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76996/76996-938ddb2c2f11bab0348ffb0824ea5962.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76996/76996-e93801d7b4617ea78f501307a6946d31.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76996/76996-12f9dbafff551f4cfd1bd26e5c79ae56.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76996/76996-9a7bc7b6c5b018863c792b9f57e12de0.jpg]()
Här kommer ett hemmagjort pain dokument på hur bakre bromskretsen ser ut

![https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76996/76996-916d23ca960a8bb3e8ed1a7278bf5e38.jpg]()
Inkoppling till bakre bromskrets.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76996/76996-f19aad8cd4540053ab536c75049c4a38.jpg]()
Jag lokaliserade den org monterade skarvkopplingen och demonterade den.
Sen tog jag med den kopplingen och handbromsens bromscylinder till min lokala återförsäljare av bromsprodukter. Och sa att jag ska koppla ihop dem med 2m bromsledning.
Då jag inte hade något koningsverktyg till kopparledningar så valde jag en flexibel stålomspunnen bromsledning. Gubben valde ut rätt kopplingar som bara skruvas på typ an kopplingar fast mycket mindre. På detta viset behöver man bara 2st 10 nycklar för att få på kopplingarna. Efter mycket letande kunde vi inte hitta en sista koppling som passade gängorna på kina bromscylindern som följde med.
Så jag bytte till från willwood ist. Mycket bättre kvalitet och det kan vara bra att tänka på när det handlar om bromsarna på en bil.
Jag tog ett hål i torpeden nere vid rattstången, och monterade en gummimuff.
Drog igenom bromsledningarna och kopplade precis som bilderna visar.
Ingången längstifrån spaken till org röret som går till bromsservon.
Ingången uppe på bromscylindern till röret som går bak till bakhjulen.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76996/76996-b705fff1c5ae2c418f3fe3d610ac91e7.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76996/76996-b26ec2541d1c35721f97079294adb2f7.jpg]()
I motor rummet bredvid rattstången ser man de 2 stålomspunna bromsledningarna och de 2 kopplingarna. org kopplings block som jag inte har på bild anväds inte längre.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76996/76996-d1578dd45bd2737613366943b744b7e8.jpg]()
Samma bild annan vinkel.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76996/76996-aa2524467bd9bb1b451cafc61d352716.jpg]()
Bild från sidan mot rambalk. Här ser man tydligt hur skarvkopplingen ser ut. Robotslang har jag bara satt för att få ett extra skydd.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76996/76996-ad422c10cc01e3233f8f75af262f0ba9.jpg]()
.
Luftning sker som vanligt med att börja lufta på det oket som är längst ifrån behållaren med bromsvätska. HB-VB-VF-HF.
Enda skillnaden är att när du pumpat upp tryck med pedalen så drar du 1 gång mot dig i handbromsen, lufta, släpp handbroms och fotbroms. Pumpa tryck med fotbroms, dra 1 gång i handbromsen,lufta. Upprepa det tills systemet är fritt från luft.
för mig funkade det inte att lufta med vakumsug då man måste dra i spaken.