Fiesta + 75m stål + 1x18" bas = 163.4dB. dB Drag Racing Extreme 1
Bygget av en extrem ljud-Fiesta. Europa trea på dB Dragracing em 2004. En 18" bas, 4800Wrms, tio batterier, 7.5cm tjocka rutor och 75m fyrkantsprofil = 163.4dB.
Holst skrev: Du har inte en enda indian i kanoten som dessutom saknar alla paddlar!!! Se till å bygga ngt nu å sluta tramsa Åsnornas herre!
Nej å det är väl en himla tur för dig det, för om jag hade haft det så hade jag ju knappast varit vän med dig
Expressen finns fortfarande kvar, vi får väl se vad som händer till våren
low_and_loud skrev: tycker det låter som en utmärkt ide med en urflippad fiat 126, kollade på blocket o det finns ju några till salu=)
Alltid skulle det reta någon
Problemet e bara att det måste bli en Trailer Queen i så fall och det e ju lite halvtråkigt.
annars borde ju en sån där värdetransport vara nåt o bygga tokigheter i det är ju klart mycket häftigare att ha en gatreggad bil frågan är väl var gränsen går innan svensk bilprovning får frispel. annars så är det väl så att bilar äldre -50 årsmodell är besiktningsfria så om man hade nån shysst gammal jänkare från 47 eller nåt så hade ju den varit trevlig att balla ur med.
I.o.m att vi skulle ha lite tjockare rutor så ansåg vi att det vore lättare om vi monterade dem från utsidan. Sagt och gjort, fram med vinkelslipen och börja kapa.
Först bort med tunnplåten som satt där.
Sen bort med hela ramen.
Båda ramarna urkapade. Notera den grymma innebelysningen som vi hade, vi byggde bilen i en lagerlokal där det stod en skräpcontainer där i hittade vi lampan. Måste säga att den var grymt bra även om den var ful som stryk
Sen var det bara för Jimmy att svetsa in ramarna igen fast åt andra hållet.
Här provmonteras glaset för att se så att det skulle funka.
Sen så var det dax för lite spackel.
Here we go again, think I have seen it before..
Som ni kanske förstår så blev vi inte nöjda så jag kapade ur skiten igen, denna gången så skulle det göras RIKTIGT, inget mesande med små vinkeljärn svetsad direkt i karossen. Nu skulle det bli stabilt.
24mm tjock glas är lite mesigt till en Extreme-bil så efter att hört runt lite så fick vi kontakt med Gemax Glas i Kalmar, det visade sig att de kunde lamninera glas även när det gällde lite tjockare doningar.
Vi hittade en STOR glasskiva som hade varit ett stort akvarium här i stan, Gemax kapade upp den och laminerade ihop den till två framrutor och två sidorutor som var 68mm tjocka. Tyvärr så sprack en del och det blev fula sprickor i glaset, efter att ha gråtit lite krokodiltårar så fixade Gemax nya rutor till oss.
En positiv överraskning blev att glaset denna gången blev 75mm tjockt, ja ni läste rätt 7,5cm tjockt glas
Varje framruta vägde 47.5kg/st och sidorutorna vägde 34kg/st, det vill säga sammanlagt så var det 163kg glas.
En bild säger ju mer än tusen ord så för att jag ska slippa skriva en massa så kommer här ett par tusen ord i bildform.
Vi hade ca 330kg betong i bilen som mest, tippar på att 100-150kg var kvar efter att vi rev ur sidoväggarna, det som var i golvet, instrumentbrädan och bakskärmarna fick vara kvar.
Så när bilen nu var så lätt *HOST* så tyckte vi att det var dax att fylla på med lite mer vikt.
Borrade för att kunna skruvas fast i golv & tak.
Vi började med att göra en ram för framrutorna, denna gången i lite mer stabilt material 40x40x4mm fyrkantsprofil.
Som ni ser så byttes vinkeljärnet för att skruva fast dörrarna ut mot ett som gick över hela dörröppningen, något som senare byttes ut igen mot fyrkantsprofil.
Det ni ser är Jimmys verk, tanken var att göra en ram på insidan som passade perfekt till ramen som skulle sitta i dörren, de skulle då kunna skruvas fast i varandra. Tanken var att göra ytan på dörren som utsattes för ljudtrycket så liten som möjligt. Den ena ramen sitter bara punktad för att se så att det skulle funka, tanken var att skära loss den och svetsa fast den i dörren.
P.g.a att reglerna ändrades så fick man inte längre bygga "väggar" i dörröppningen, detta gjorde att vi var tvungna att bygga om. Stålet som var i dörröppningen fick kapas bort och vi fick bygga hela dörrarna stabilare istället för bara den övre delen som vi först hade tänkt.
En bild där vi har kapat rent stålet som var i dörröppningen och ett smakprov på hur ramverket i stål började byggas upp.