BMW 1602 -75 Grupp 2 "M2" M3E30 motor

Ban/Busbils projekt med bla M3 E30 motor :)
  • 69 Följare
  • 67 536 Visningar
  • Uppdaterades senast 27 november 2013
ekkin Skogenracing.com
17 mars 2012 · 309 Inlägg

Har inte hört nått från han sen jag köpte bilen. Vore ju kul om han börjat på nått nytt bygge smile
Men en av anledningarna till att han sålde den här var att han blivit av med garaget.

------> www.skogenracing.com <------
BMW 1602 Turbo "1.8L" (1972)
beemern .......
17 mars 2012 · 2 655 Inlägg

börjar se bra ut smile. har en liten fundering, kanske du skulle kunna ta lite bilder nere i din front så man får lite ideer på hur man ska kapa sen, vet inte riktigt hur jag ska göra än men behöver mer plats för elfläkt och sånt tongue. du kan ju i så fall skicka dom på pm om du inte vill lägga ut dom här smile

ekkin Skogenracing.com
18 mars 2012 · 309 Inlägg

Ska se om jag kommer ihåg det imorrn. Men jag tycker det verkar trångt i min front med fast det är kapat en massa.
Men M3 motorn bygger ju lite mer frammåt än vad en M10a gör så blir ju mer plats för dig wink

Senast redigerat av ekkin (18 mars 2012)

------> www.skogenracing.com <------
BMW 1602 Turbo "1.8L" (1972)
beemern .......
18 mars 2012 · 2 655 Inlägg

ekkin skrev:
Ska se om jag kommer ihåg det imorrn. Men jag tycker det verkar trångt i min front med fast det är kapat en massa.
Men M3 motorn bygger ju lite mer frammåt än vad en M10a gör så blir ju mer plats för dig wink

grett smile. jag körde ju med orört motorutrymme förra sommaren med volvo 240 kylare och fick köra utan fläkt för fick verkligen inte dit nån men gick ju bra då för kylarn var så pass mycke större än org att den gick nästan inte ens varm när man stod stilla men med nya motorn som ska i och när man ska piska hårt på bana så behövs de nog en fläkt tongue.

ekkin Skogenracing.com
19 mars 2012 · 309 Inlägg

Trotts feber och förkylning så blev det iaf en snabbvisit i garaget idag. Mår skitkasst! :crazy:

Fick ett litet paket ifrån VAC Motorsports idag med kåpor för insug/avgaskam. Behövde igentligen bara avgas för att ta bort fördelaren men skulle se konstigt ut o bara byta den ena så det fick bli båda två wink
Samt en adapter till TPSen som inte alls såg ut som den på bilden i webshopen sad
Den skulle vara ställbar men nu har dom tydligen gjort en fast modell istället.
Samt en rörbit mellan spjällhus halvorna för att ta bort tomgångs regulator anslutningarna (ingen bild på den)

Ett par bilder då:

Kåporna:
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_43/32910000-32919999/640x480/32912878.jpg

TPS adaptern:
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_43/32910000-32919999/640x480/32912877.jpg

Såhär ser den ut på deras hemsida:
http://maxcdn.nexternal.com/vacmotors/images/TPS-adapter2.jpg

Dåligt av dom att inte berätta om att dom ändrat designen tycker jag!

Beemern: Glömde bort o ta kort åt dig idag sad Blev ju bara en snabbis i garaget efterssom jag är sjuk. Men ska fixa så fort jag kan.

------> www.skogenracing.com <------
BMW 1602 Turbo "1.8L" (1972)
Ohscar
20 mars 2012 · 356 Inlägg

Nice! Hur tyckte du gummilisterna kändes? dvs om man bortser från att dom kändes lite hårda. Jag måste ju beställa på mig några snart smile

BMW 2002 "Grupp B Turbo - Dolores VII" (1973)
ekkin Skogenracing.com
20 mars 2012 · 309 Inlägg

Jodå. Dom funkar jättebra när man väl fått dit dom. Men det blev mycket klippa med plåtsaxen för att forma dom. Annars funkar dom bra. Jag rekomenderar en håltång att göra skruvhålen med. Funkade jätte bra smile
Jag köpte 10 meter och fick kanske ca 2-3 meter över.

Sammanfattning: Billig list men lite mer jobb o få dit än en gummilist.

------> www.skogenracing.com <------
BMW 1602 Turbo "1.8L" (1972)
ekkin Skogenracing.com
26 mars 2012 · 309 Inlägg

Idag kom mitt nya pedalställ på posten smile
Ska nog gå o få dit det så det blir bra tillslut. Men blir lite kapa o svetsa först wink

Här kommer det några skitkassa mobilbilder iaf:

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_43/32930000-32939999/640x480/32938267.jpg

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_43/32930000-32939999/640x480/32938266.jpg
(Ingen rost, bara jävligt skitigt och oljigt)

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_43/32930000-32939999/640x480/32938268.jpg

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_43/32930000-32939999/640x480/32938269.jpg

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_43/32930000-32939999/640x480/32938270.jpg

Blir nog bra tillslut smile

Beemern: Va fan! Glömde bort bilderna åt dig igen sad Sorry!

------> www.skogenracing.com <------
BMW 1602 Turbo "1.8L" (1972)
beemern .......
26 mars 2012 · 2 655 Inlägg

missat att du skrivit lite tongue. de är ingen stress än då jag har en bit kvar innan de blir nå front grejjande men ta de när du kommer på det tongue..

ekkin Skogenracing.com
28 mars 2012 · 309 Inlägg

Var till Hessels och köpte vinkeljärn idag. Sen fortsatte jag med pedalstället.
Bjuder på några dåliga bilder idag med. Tog med kameran men upptäckte att det var slut på batteri när jag kom till garaget tongue Så det blev mobilkamerabilder igen.

Började med o kapa lite mer i golvet:
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_43/32940000-32949999/640x480/32948609.jpg

Sen blev det till o konstruera en ram att bulta pedalstället i:
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_43/32940000-32949999/640x480/32948610.jpg

Ska självklart bultas i framkant med, men han inte med det idag:
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_43/32940000-32949999/640x480/32948611.jpg

På plats i bilen:
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_43/32940000-32949999/640x480/32948607.jpg

Blir nog bra tror jag smile
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_43/32940000-32949999/640x480/32948608.jpg

Senast redigerat av ekkin (28 mars 2012)

------> www.skogenracing.com <------
BMW 1602 Turbo "1.8L" (1972)
ekkin Skogenracing.com
29 mars 2012 · 309 Inlägg

Punktat plattan idag bara:
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_43/32950000-32959999/640x480/32954484.jpg

Måste fixa en bättre svets! Den vi har nu funkar skit sad

------> www.skogenracing.com <------
BMW 1602 Turbo "1.8L" (1972)
Putteliten
29 mars 2012 · 9 081 Inlägg

Hehe, e du så kort att du måste ha en pall för att nå ner? tongue lol
Är det hydraulik till gasen med eller?

ekkin Skogenracing.com
30 mars 2012 · 309 Inlägg

Hehe smile Nä är 1,80 lång så det blir lite högt men får inte ner dom mer. Vill ju inte kapa genom hela rambenet tongue
Nej det blir vajer till gasen. Det är dubbla cylindrar till bromsen vettu wink En fram en bak.

------> www.skogenracing.com <------
BMW 1602 Turbo "1.8L" (1972)
ekkin Skogenracing.com
17 april 2012 · 309 Inlägg

Blev lite gjort idag. Pallade upp bilen och började kapa o banka till tunneln för att få plats med 265 lådan.

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_43/33010000-33019999/640x480/33015675.jpg

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_43/33010000-33019999/640x480/33015674.jpg

Blir lite över 1dm högre:
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_43/33010000-33019999/640x480/33015673.jpg

Och även lite bredare:
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_43/33010000-33019999/640x480/33015676.jpg

Sen åkte jag hem o tittade på hockey wink

------> www.skogenracing.com <------
BMW 1602 Turbo "1.8L" (1972)
ekkin Skogenracing.com
24 augusti 2012 · 309 Inlägg

Hejhopp!
Efter ett långt sommar uppehåll så är väll dags o lyfta den här gammla projekttråden igen wink
De jag sa tidigare om att komma ut nu i sommar var föga förvånande lite väl optimistiskt hmm

Men nu har jag iaf gjort ett litet ryck på den igen.
Byggt färdigt nya golvet till pedalstället. Byggt färdigt växellådsfästet. Samt påbörjat kardanfästet och nya kardantunneln.

Och här kommer det lite bilder.

Nya växellådsfästet på tork:
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_43/33230000-33239999/640x480/33235181.jpg

Förstärkningplattor i golvet:
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_43/33230000-33239999/640x480/33235184.jpg

Balken på platts:
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_43/33230000-33239999/640x480/33235189.jpg

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_43/33230000-33239999/640x480/33235190.jpg

Pedalfäste/golv:
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_43/33230000-33239999/640x480/33235185.jpg

Underifrån:
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_43/33230000-33239999/640x480/33235183.jpg

Pedalstället:
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_43/33230000-33239999/640x480/33235182.jpg

En del av nya tunneln. Påbörjad fast punktning:
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_43/33230000-33239999/640x480/33235186.jpg

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_43/33230000-33239999/640x480/33235187.jpg

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_43/33230000-33239999/640x480/33235188.jpg

------> www.skogenracing.com <------
BMW 1602 Turbo "1.8L" (1972)
WDB EVOLUTION GARAGE
24 augusti 2012 · 366 Inlägg

Riktigt fräckt! Skall bli kul att följa dig. Lycka till!

BMW E36 "E36 V8 Banbil" (1995)
Dodge RAM SRT-10 "Nurburgring-truck" (2005)
ekkin Skogenracing.com
25 september 2012 · 309 Inlägg

Dags för en uppdatering igen då smile Lite händer det iaf wink
Förra ägarens 5 bults konvertering såg allt annat än bra ut. Så nu har jag fixat riktiga grejjer! Andra fjäderben, riktiga 5 bultade nav och större bromsar. smile

Förra byggherrens Spacerlösning och 323 E21 skivor med Volvo 240 ok:

http://imageshack.us/a/img545/2945/bild51r.jpg

Inte bra nånstans. Dessutom i stål, väger skitmycket!

http://imageshack.us/a/img402/1169/sam1765w.jpg

Tomt var det här! Gör om gör rätt...

http://imageshack.us/a/img211/5733/sam1739a.jpg

Köpte mig ett par 2002Tii fjäderben. Dessa har grövre spindel än vanliga 02orna vilket också innebär större hjullager.
Det fina med det är att E12orna har likadana lager, men andra nav. 5/120 nav smile
Börjat blästa ena benet på bilden nedan.

http://imageshack.us/a/img10/1921/bild22t.jpg

Grundfärg på dom nyblästrade benen. Tokbra skick var det på dom smile

http://imageshack.us/a/img211/7193/sam1760.jpg

Här ser ni skillnaden på hjullagren.

Vänster: 2002 Höger: E21/E12
http://imageshack.us/a/img39/7580/sam1729o.jpg

Provmonterat E12 nav, bromsskiva och ok på ena Tii benet:

http://imageshack.us/a/img829/8226/img1281gt.jpg

http://imageshack.us/a/img685/3220/img1280n.jpg

Allt passar fint förutom bromsoket sad Så får bygga om infästningen lite:

http://imageshack.us/a/img685/7366/img1286xn.jpg

Tog ett par bilder för att visa skillnaden på bromsarna.

Vänster: E12. Mitten: 323 E21, Volvo 240 ok. Höger: 2002 orginal.
http://imageshack.us/a/img801/4117/img1277c.jpg

http://imageshack.us/a/img707/84/img1278py.jpg

Stödlagerfästet färdigt smile

http://imageshack.us/a/img6/2637/sam1740.jpg

http://imageshack.us/a/img40/4830/sam1741h.jpg

Fortsatt lite med tunneln. Inte bestämt riktigt hur jag ska avsluta den än.

http://imageshack.us/a/img26/4392/img1276nr.jpg

http://imageshack.us/a/img821/2850/img1273eu.jpg

http://imageshack.us/a/img703/4707/img1272jf.jpg

Sen tog jag även rattstången från E12an. Ställbart är ju skönt. Men tänker inte börja modda dit den förens allt annat är klart.
Men bra att ha till senare wink

http://imageshack.us/a/img534/1863/img1282di.jpg

------> www.skogenracing.com <------
BMW 1602 Turbo "1.8L" (1972)
ekkin Skogenracing.com
26 september 2012 · 309 Inlägg

Idag bestämde jag mig för hur jag skulle göra med slutet på tunneln iaf. Blev riktigt nöjd med resultatet big_smile
Nu ska den passas in mot orginal tunneln bara smile

http://imageshack.us/a/img839/3136/img1311cr.jpg

http://imageshack.us/a/img407/1971/img1289t.jpg

http://imageshack.us/a/img35/7702/img1297hp.jpg

http://imageshack.us/a/img194/1197/img1303iv.jpg

http://imageshack.us/a/img29/6064/img1300ui.jpg

http://imageshack.us/a/img193/7568/img1296qc.jpg

http://imageshack.us/a/img338/9650/img1309lf.jpg

------> www.skogenracing.com <------
BMW 1602 Turbo "1.8L" (1972)
WDB EVOLUTION GARAGE
27 september 2012 · 366 Inlägg

Looking good! :]

Dodge RAM SRT-10 "Nurburgring-truck" (2005)
BMW E36 "E36 V8 Banbil" (1995)
Bmw_NK
27 september 2012 · 152 Inlägg

Riktigt kul och se att det händer något med bilen. Men vad är det som gör att inte bromsoken passar?
Jag har nämligen e12 hubbar, tii fjäderben, e12 535 skivor och 745 e23 bromsok liggandes...
Är det skivan som bygger för mycket utåt eller?

Om det är så som är fallet och du vet att du har ett e12 528 bromsok och en bromsskiva från samma modell, som mäter 280mm i diameter så skulle det kunna gå med en 272 mm skiva från en e9/e3 som då har samma tjocklek på 22 mm kolla i etkn alt på schmiedmann/wallothnesch

Om det skulle räcka

Mvh NK

BMW 1600-2 "Bmw NKs 2002" (1970)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang