Satt och funderade lite och kom på att jag inte skrivit så mycket om vad som är gjort med motorn förutom toppen

Tänkte jag kan ju lägga till lite information

Motorn består av ett B230 FT block från 98
Blocket är betongfyllt upp till hålet för vattenpumpen, toppdeckat,oringat och stressborrat till 96.3mm
![http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/B230ftunderifrn.jpg]()
![http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/oringat.jpg]()
Hittar tyvärr inte vissa bilder ifrån bygget

Vevaxeln är en stålvev med 94.5 mm slag vilket ger 2.75L motorvolym
vevstakarna är H-profil
Kolvarna är Venolia kolvar som är matchade mot toppen och viktjusterade
![http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/kolvvevstake.jpg]()
![http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/mobil173.jpg]()
![http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/mobil174.jpg]()
Ramlagerbultarna är utbytta mot bultar i 12.9 kvalite
![http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/mobil167.jpg]()
![http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/mobil164.jpg]()
![http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/mobil163.jpg]()
De är väll de som är gjort inne i motorn som är ändrat mot orginal
Annars är allt nytt som lager packningar oljepump spridare för kolvkylning mm
Toppen står ju redan de mesta om

Utanpå motorn finns en hel del lullul så som 2 skivig sachs koppling svänghjul på 5 kg givetvis balanserat
Remskivor i duralaluminium som är hårdeloxerade
![http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/Remskiva1.jpg]()
Bredare kamrem 24 mm med andra och bättre kamdrev
iveco intercooler (kommer bytas innan mappning mot en större

)
![http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/Intercooler.jpg]()
Insuget kommer bli ett med 4 st separata spjällhus på 50mm st och 120 mm långa runners. 80 mm långa trattat med 80 mm utvändig diameter
Plenumet bygger jag i aluminium rör på 5" eller 125mm invändig diameter för att få gott om plats runt trattarna.. ligger fortfarande i byggsats
Grenröret ligger med i byggsats... men de blir byggt i 48 mm rör och böjar (sålde de gamla då de va byggt för 740/940 men de såg ut så här provmonterat på en skrotbil jag hade)
![http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/DSC00204.jpg]()
![http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/DSC00203.jpg]()
![http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/DSC00201.jpg]()
Början av DP till den gamla turbon
![http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/DSC00202.jpg]()
avgassystemet blir med 4" Dp och 3.5" resten med hemma gjorda ljuddämpare... kan ta bilder på de imorgon
60mm wastegate
Turbosarna jag ska använda mig av är en holset eller kkk K31
den ena när jag ska krama ur max den andra för bankörning
![http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/DSC00229.jpg]()
Sprutet som ligger och väntar är Nira I3+ med bredbandslambda och avgastemp
ska köra med 4 st separata tändspolar vilka vet jag inte än
antingen audi spolar eller så blir de 4 st msd spolar
Har säkert missat massor men de kom med en hel del i alla fall
