Volvo 240 Leksak... Nu på lack :D

jsson
19 januari 2011 · 310 Inlägg

Målet är 1000hk och de har gjorts förr...
men jag kan ju inte garantera att jag får den effekten sen..
men med E85 i tanken och en stor kkk 31a så borde de gå big_smile

Danne_1977
19 januari 2011 · 3 292 Inlägg

Ok.. du verkar kunna dina saker... det är säkert möjligt att göra detta för dom som har pengar som gräs... för jag antar att det blir DYRT att köpa så många hästar...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
jsson
19 januari 2011 · 310 Inlägg

Danne_1977 skrev:
Ok.. du verkar kunna dina saker... det är säkert möjligt att göra detta för dom som har pengar som gräs... för jag antar att det blir DYRT att köpa så många hästar...

Jo billigt har de inte varit... vågar inte räkna på vad mycket kulor jag slängt ut.. men de är över 6 siffrigt i alla fall
vågar inte tänka på vad de skulle ha kostat om jag lejt bort allt :s

jsson
19 januari 2011 · 310 Inlägg

Satt och funderade lite och kom på att jag inte skrivit så mycket om vad som är gjort med motorn förutom toppen big_smile
Tänkte jag kan ju lägga till lite information big_smile

Motorn består av ett B230 FT block från 98
Blocket är betongfyllt upp till hålet för vattenpumpen, toppdeckat,oringat och stressborrat till 96.3mm
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/B230ftunderifrn.jpg
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/oringat.jpg
Hittar tyvärr inte vissa bilder ifrån bygget sad
Vevaxeln är en stålvev med 94.5 mm slag vilket ger 2.75L motorvolym
vevstakarna är H-profil
Kolvarna är Venolia kolvar som är matchade mot toppen och viktjusterade
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/kolvvevstake.jpg
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/mobil173.jpg
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/mobil174.jpg

Ramlagerbultarna är utbytta mot bultar i 12.9 kvalite
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/mobil167.jpg
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/mobil164.jpg
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/mobil163.jpg

De är väll de som är gjort inne i motorn som är ändrat mot orginal
Annars är allt nytt som lager packningar oljepump spridare för kolvkylning mm
Toppen står ju redan de mesta om big_smile
Utanpå motorn finns en hel del lullul så som 2 skivig sachs koppling svänghjul på 5 kg givetvis balanserat
Remskivor i duralaluminium som är hårdeloxerade
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/Remskiva1.jpg
Bredare kamrem 24 mm med andra och bättre kamdrev
iveco intercooler (kommer bytas innan mappning mot en större big_smile)
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/Intercooler.jpg
Insuget kommer bli ett med 4 st separata spjällhus på 50mm st och 120 mm långa runners. 80 mm långa trattat med 80 mm utvändig diameter
Plenumet bygger jag i aluminium rör på 5" eller 125mm invändig diameter för att få gott om plats runt trattarna.. ligger fortfarande i byggsats
Grenröret ligger med i byggsats... men de blir byggt i 48 mm rör och böjar (sålde de gamla då de va byggt för 740/940 men de såg ut så här provmonterat på en skrotbil jag hade)
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/DSC00204.jpg
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/DSC00203.jpg
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/DSC00201.jpg
Början av DP till den gamla turbon
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/DSC00202.jpg
avgassystemet blir med 4" Dp och 3.5" resten med hemma gjorda ljuddämpare... kan ta bilder på de imorgon
60mm wastegate
Turbosarna jag ska använda mig av är en holset eller kkk K31
den ena när jag ska krama ur max den andra för bankörning
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/DSC00229.jpg

Sprutet som ligger och väntar är Nira I3+ med bredbandslambda och avgastemp
ska köra med 4 st separata tändspolar vilka vet jag inte än
antingen audi spolar eller så blir de 4 st msd spolar
Har säkert missat massor men de kom med en hel del i alla fall big_smile

Mog1 High on diesel and gasoline
19 januari 2011 · 368 Inlägg

Ser bra ut och mycket trevlig läsning smile

Volvo 945 "Gråben" (1992)
Volvo S60-R "Blacked Out" (2004)
jsson
19 januari 2011 · 310 Inlägg

Mog1 skrev:
Ser bra ut och mycket trevlig läsning smile

Tack Mog big_smile

Geten Garage grabb!
19 januari 2011 · 225 Inlägg

Danne_1977 skrev:
Jag tror säkert att du kan plocka ut en jävla massa pållar... men 1000 HK... tror du verkligen att du kommer plocka så pass mycket ur en Volvomotor.. ??

Tvivlar... men man vet ju aldrig...

Det går, men är otroligt svårt och dyrt smile Men dock inte omöjligt, kolla bara på Pär Erikssons c70 (Rött block,16 ventiler, mycket ladd = 1 274 hästkrafter) cool

Här är en länk : http://www.youtube.com/watch?v=cXWniJkf … re=related

EDIT : Grymt projekt, hoppas det fortsätter gå bra smile

Senast redigerat av Geten (19 januari 2011)

Man lär sig av sina misstag.
Mitt Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=186461
å en sak till...Norrland regerar!!
Volvo 740 GLE "Goat Ride" (1987)
Delta_Rebel
19 januari 2011 ·

Fasen jsson du är inte bet du;) gött skönt bygge allsåbig_smile tror du man kan få följa med på en tur nångång?wink

Volvox40
19 januari 2011 · 777 Inlägg

Ska klart följas smilesmile

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti
Volvo v70II "Silver Pearl" (2009)
Volvo 940 "Red Stealth" (1995)
jsson
19 januari 2011 · 310 Inlägg

Geten skrev:

Danne_1977 skrev:
Jag tror säkert att du kan plocka ut en jävla massa pållar... men 1000 HK... tror du verkligen att du kommer plocka så pass mycket ur en Volvomotor.. ??

Tvivlar... men man vet ju aldrig...

Det går, men är otroligt svårt och dyrt smile Men dock inte omöjligt, kolla bara på Pär Erikssons c70 (Rött block,16 ventiler, mycket ladd = 1 274 hästkrafter) cool

Här är en länk : http://www.youtube.com/watch?v=cXWniJkf … re=related

EDIT : Grymt projekt, hoppas det fortsätter gå bra smile

Jo de är hellt klart möjligt... ska mest bli spännande att få betyg på sitt arbete i bänken sen big_smile

jsson
19 januari 2011 · 310 Inlägg

Delta_Rebel skrev:
Fasen jsson du är inte bet du;) gött skönt bygge allsåbig_smile tror du man kan få följa med på en tur nångång?wink

Jo blir jag bara färdig nån gång kan du få en provtur big_smile

jsson
19 januari 2011 · 310 Inlägg

Volvox40 skrev:
Ska klart följas smilesmile

Låter som ett bra omdömme big_smile

jsson
19 januari 2011 · 310 Inlägg

Varit ute i garaget idag men har en sån otrolig huvudvärk så har inte blivit mycket gjort sad
fick till bilden på avgassystemet i alla fall big_smile
Tog med ena Xc90bromsoket för 335mm skiva och ena bakljuset med big_smile
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/DSC00270.jpg

Mog1 High on diesel and gasoline
20 januari 2011 · 368 Inlägg

Geten skrev:

Danne_1977 skrev:
Jag tror säkert att du kan plocka ut en jävla massa pållar... men 1000 HK... tror du verkligen att du kommer plocka så pass mycket ur en Volvomotor.. ??

Tvivlar... men man vet ju aldrig...

Det går, men är otroligt svårt och dyrt smile Men dock inte omöjligt, kolla bara på Pär Erikssons c70 (Rött block,16 ventiler, mycket ladd = 1 274 hästkrafter) cool

Här är en länk : http://www.youtube.com/watch?v=cXWniJkf … re=related

EDIT : Grymt projekt, hoppas det fortsätter gå bra smile

Han har visserligen lite special... blocket är helgjutet inga vatten mantlar, 2,6 liter, och inte speciellt överdrivet med ladd faktiskt, har för mig när jag pratade med parner sist att han sa att de åkte med ca1.9bar i ladd. perfektion rakt igenom skulle jag villja påstå smile

Volvo S60-R "Blacked Out" (2004)
Volvo 945 "Gråben" (1992)
jsson
20 januari 2011 · 310 Inlägg

Mog1 skrev:

Geten skrev:

Danne_1977 skrev:
Jag tror säkert att du kan plocka ut en jävla massa pållar... men 1000 HK... tror du verkligen att du kommer plocka så pass mycket ur en Volvomotor.. ??

Tvivlar... men man vet ju aldrig...

Det går, men är otroligt svårt och dyrt smile Men dock inte omöjligt, kolla bara på Pär Erikssons c70 (Rött block,16 ventiler, mycket ladd = 1 274 hästkrafter) cool

Här är en länk : http://www.youtube.com/watch?v=cXWniJkf … re=related

EDIT : Grymt projekt, hoppas det fortsätter gå bra smile

Han har visserligen lite special... blocket är helgjutet inga vatten mantlar, 2,6 liter, och inte speciellt överdrivet med ladd faktiskt, har för mig när jag pratade med parner sist att han sa att de åkte med ca1.9bar i ladd. perfektion rakt igenom skulle jag villja påstå smile

1274 hk på 2.6 liter och 1.9 bars laddtryck är näst intill omöjligt...
de skulle betyda att han har en sugmotor effekt på 440 hk..
att plocka ut 440hk ur en B230 på 2.6L innebär en liter effekt på 169hk som man senare ska överladda..
dom sifforna hade varit ett stort genombrott wink
2.9 bars laddtryck låter mer som möjligt big_smile  de skulle betyda 327 teoretiska hk och även de skulle vara riktigt imponerande big_smile

jsson
20 januari 2011 · 310 Inlägg

Nån skrev och undrade ang betongfyllning..
När man betongfyller ett motorblock gör man de för att stadga upp cylinderväggarna för att förhindra att dom sviktar vid höga cylindertryck
Egentligen är de fel att kalla det betong för den enda likheten med betong är färgen, är med likt epoxi då man blandar de med härdare. 
de man använder har samma temperatur egenskaper som gjutjärn.
"betongen" häller man i kylkanalerna i motorn som omsluter cylindrarna, i mitt fall har jag bara fyllt upp ca 5 cm i blocket för jag vill ha stadga i blocket men ändå ha kylning big_smile
Kolv toppen är aldrig nere vid betongen och där betongen är de inte så stort behov av kylning.
hoppas jag förklarade så alla förstog big_smile

http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/DSC00271.jpg
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/DSC00272.jpg

Senast redigerat av jsson (20 januari 2011)

Mog1 High on diesel and gasoline
20 januari 2011 · 368 Inlägg

jsson skrev:

Mog1 skrev:

Geten skrev:

Det går, men är otroligt svårt och dyrt smile Men dock inte omöjligt, kolla bara på Pär Erikssons c70 (Rött block,16 ventiler, mycket ladd = 1 274 hästkrafter) cool

Här är en länk : http://www.youtube.com/watch?v=cXWniJkf … re=related

EDIT : Grymt projekt, hoppas det fortsätter gå bra smile

Han har visserligen lite special... blocket är helgjutet inga vatten mantlar, 2,6 liter, och inte speciellt överdrivet med ladd faktiskt, har för mig när jag pratade med parner sist att han sa att de åkte med ca1.9bar i ladd. perfektion rakt igenom skulle jag villja påstå smile

1274 hk på 2.6 liter och 1.9 bars laddtryck är näst intill omöjligt...
de skulle betyda att han har en sugmotor effekt på 440 hk..
att plocka ut 440hk ur en B230 på 2.6L innebär en liter effekt på 169hk som man senare ska överladda..
dom sifforna hade varit ett stort genombrott wink
2.9 bars laddtryck låter mer som möjligt big_smile  de skulle betyda 327 teoretiska hk och även de skulle vara riktigt imponerande big_smile

Jag vet inte vad som är sanning i det hela. men enligt parner så är det ungefär den här specen han har.. smile

ang "betongen" tror du det är något jag skulle behöva använda? och vart får man tag på denna produkt?

Volvo 945 "Gråben" (1992)
Volvo S60-R "Blacked Out" (2004)
jsson
20 januari 2011 · 310 Inlägg

Mog1 skrev:

jsson skrev:

Mog1 skrev:
Han har visserligen lite special... blocket är helgjutet inga vatten mantlar, 2,6 liter, och inte speciellt överdrivet med ladd faktiskt, har för mig när jag pratade med parner sist att han sa att de åkte med ca1.9bar i ladd. perfektion rakt igenom skulle jag villja påstå smile

1274 hk på 2.6 liter och 1.9 bars laddtryck är näst intill omöjligt...
de skulle betyda att han har en sugmotor effekt på 440 hk..
att plocka ut 440hk ur en B230 på 2.6L innebär en liter effekt på 169hk som man senare ska överladda..
dom sifforna hade varit ett stort genombrott wink
2.9 bars laddtryck låter mer som möjligt big_smile  de skulle betyda 327 teoretiska hk och även de skulle vara riktigt imponerande big_smile

Jag vet inte vad som är sanning i det hela. men enligt parner så är det ungefär den här specen han har.. smile

ang "betongen" tror du det är något jag skulle behöva använda? och vart får man tag på denna produkt?

De beror på hur mycket effekt du ska ha ut ur motorn vilket slag du ska köra med hur mycket du ska varva osv
Men tänk på att om du betongfyller ska blocket först stå en månad sen måste de borras eftersom de trycker på cylinderväggarna
om du ändå vill ha betong kan du få köpa min hink... då har du säkert till 5 motorer utöver din minnst
eller så köper du en ny hink.. köpte min hos löfen racing för 1150 inkl frakt
du måste ha fattat parner fel eller så skojar han med dig eller nåt wink

Senast redigerat av jsson (20 januari 2011)

ola_volvo Biltokig
20 januari 2011 · 310 Inlägg

Mycket imponerande läsning detta, är alltid lika kul att beundra någon som kan bygga och inte någon volvoraggare...

men en liten fråga från en mindre kunnig, varför inte köra 16v topp?? vet att det gick en svart 240 i norge med strax runt 1000-1100 hk och han körde med 8v... 16v e ju mycket fränare!!! wink

Harè bra
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang