Måste man avfetta innan man vaxar?

Nille_83
18 januari 2011 · 116 Inlägg

Försöker plocka ihop lite produkter till sommarbilen när det blir dags för den i vår att rulla ut. Men det känns sådär att dra på en massa medel på en bil som rullar 5 månader om året och tvättas 1-2 gånger i veckan. Den vaxas 2 gånger om året.

Är jag dömd till döden om jag inte avfettar?

Kommer använda avfettning vid hjulhusen för att få bort tjära.

Saab Turbo X "Black Turbo" (2008)
Saab 9000 "CSE" (1997)
Nille_83
18 januari 2011 · 116 Inlägg

Nee handlar inte om priset på dem, mer om det är nödvändigt. Är det microavfettning som gäller eller?

Saab Turbo X "Black Turbo" (2008)
Saab 9000 "CSE" (1997)
Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
18 januari 2011 · 4 418 Inlägg

Nille_83 skrev:
Nee handlar inte om priset på dem, mer om det är nödvändigt. Är det microavfettning som gäller eller?

Då ger jag dig ett enkelt svar; Ja det är nödvändigt med (alkalisk)avfettning. Har du tjärprickar så är det kallavfettning som gäller.

Nille_83
18 januari 2011 · 116 Inlägg

Jill skrev:
Då ger jag dig ett enkelt svar; Ja det är nödvändigt med (alkalisk)avfettning. Har du tjärprickar så är det kallavfettning som gäller.

Men funkar inte microavfettning eller? Det är väl en blanding av kall/alklisk?

Saab 9000 "CSE" (1997)
Saab Turbo X "Black Turbo" (2008)
Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
18 januari 2011 · 4 418 Inlägg

2ooSX skrev:

Jill skrev:

Nille_83 skrev:
Nee handlar inte om priset på dem, mer om det är nödvändigt. Är det microavfettning som gäller eller?

Då ger jag dig ett enkelt svar; Ja det är nödvändigt med (alkalisk)avfettning. Har du tjärprickar så är det kallavfettning som gäller.

Eller claya.. wink kanske inte enbart om man ska vaxa dock..

Visst går det... men inte för mig som har svart bil, den får man knappt röra om man inte vill ha repor o rosor wink tongue

Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
18 januari 2011 · 4 418 Inlägg

Nille_83 skrev:

Jill skrev:
Då ger jag dig ett enkelt svar; Ja det är nödvändigt med (alkalisk)avfettning. Har du tjärprickar så är det kallavfettning som gäller.

Men funkar inte microavfettning eller? Det är väl en blanding av kall/alklisk?

Det går säkert... Jag använder inte kompromisser.
Kallavfettning är nåt som är starkt, som jag bara använder ett par ggr/vinter... inte mer än så.

Nille_83
18 januari 2011 · 116 Inlägg

Var tycker du man ska köpa alkalisk då? Speciellt märke? eller kvittar?

Senast redigerat av Nille_83 (18 januari 2011)

Saab 9000 "CSE" (1997)
Saab Turbo X "Black Turbo" (2008)
Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
18 januari 2011 · 4 418 Inlägg

Nille_83 skrev:
Men alkalisk dödar inte lacken då?

Absolut inte... tar bara bort skiten som kommer när man brukar bilen normalt.

EDIT: När du doserar enligt rekommendationer, så klart... winkcool

Senast redigerat av Jill (18 januari 2011)

Nille_83
18 januari 2011 · 116 Inlägg

Eller så kör jag till biltema och köper färdigblandat wink

EDIT: Va f*n har inte Biltema alkalisk.!

Senast redigerat av Nille_83 (18 januari 2011)

Saab 9000 "CSE" (1997)
Saab Turbo X "Black Turbo" (2008)
mattiass Rekondare
19 januari 2011 · 254 Inlägg

Du kan använda microavfettning också, var noga med att det får verka i 10min bara, titta även så alla asfaltsprickar är borta annars får du lägga på microavfettningen igen

Senast redigerat av mattiass (19 januari 2011)

Volvo XC70 (2001)
PorschePake
19 januari 2011 · 45 Inlägg

En ren lack är en förutsättning för få ett bra resultat vid polering, helst ska bilen rengöras enl. följande innan polering:

1) Kallavfettning på torr bil, låt verka några minuter
2) Spola av nerifrån och upp med högtryck
3) Alkalisk avfettning (ex. HD-grön)
4) Spola av nerifrån och upp med högtryck
5) Syra behandla (med tvättsyra avpassad för biltvätt)
6) Spola av uppifrån och ner med lite lägre tryck på tvätten
7) Svampa bilen med bilshampo (normal tvätt)
8) Spola av uppifrån och ner med högtryck
9) Rengör med clay (rengöringslera)
10) Svampa bilen med alkaliskt rengöringsmedel (ex. HD-grön)
11) Spola av med högtrycktryck
12) Torka bilen

Nu ska lacken på bilen vara helt ren från tjärprickar, flygrost, kalkavlagringar och all annan smuts som man inte vill ska dras runt. Slarvar man med rengöringen innan poleringen får man lätt polerrosor i lacken som är microrepor gjorda av smuts i polertrissan.

Senast redigerat av PorschePake (19 januari 2011)

Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
20 januari 2011 · 4 418 Inlägg

PorschePake skrev:
En ren lack är en förutsättning för få ett bra resultat vid polering, helst ska bilen rengöras enl. följande innan polering:

1) Kallavfettning på torr bil, låt verka några minuter
2) Spola av nerifrån och upp med högtryck
3) Alkalisk avfettning (ex. HD-grön)
4) Spola av nerifrån och upp med högtryck
5) Syra behandla (med tvättsyra avpassad för biltvätt)
6) Spola av uppifrån och ner med lite lägre tryck på tvätten
7) Svampa bilen med bilshampo (normal tvätt)
8) Spola av uppifrån och ner med högtryck
9) Rengör med clay (rengöringslera)
10) Svampa bilen med alkaliskt rengöringsmedel (ex. HD-grön)
11) Spola av med högtrycktryck
12) Torka bilen

Nu ska lacken på bilen vara helt ren från tjärprickar, flygrost, kalkavlagringar och all annan smuts som man inte vill ska dras runt. Slarvar man med rengöringen innan poleringen får man lätt polerrosor i lacken som är microrepor gjorda av smuts i polertrissan.

Lite onödigt att köra alla steg om du inte har en EXTREMT skitig bil.
Vi måste tänka lite på naturen också å all skit vi släpper ut i vattnet, så man ska behandla efter vilka "problem" som lacken har.

Vinterväglagmed tjärstänk: Kallavfettning
Vanlig enkel smuts: Alkalisk avfettning
Flygrost: Syra eller clay/lera

PorschePake
20 januari 2011 · 45 Inlägg

Lite onödigt att köra alla steg om du inte har en EXTREMT skitig bil.
Vi måste tänka lite på naturen också å all skit vi släpper ut i vattnet, så man ska behandla efter vilka "problem" som lacken har.

Vinterväglagmed tjärstänk: Kallavfettning
Vanlig enkel smuts: Alkalisk avfettning
Flygrost: Syra eller clay/lera

Helt rätt Jill, på en bil som inte körs på vintern räcker det oftast med alkalisk avfettning och clay för att få lacken ren.

Har man väldigt hårt vatten eller t.ex. bor i närheten till ett stålverk eller annan industri som släpper ut mycket kalk kanske syra behövs innan bilen clayas för att lösa upp kalkavlagringar.

Jag tycker nog däremot att alla bilar som körs regelbundet en hel vinter måste räknas som EXTREMT skitiga.

Torbo
20 januari 2011 · 64 Inlägg

...vad är flygrost? smile


Edit:

Googlade och fick svaret på 5sekunder. big_smile

Senast redigerat av Torbo (20 januari 2011)

Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
20 januari 2011 · 4 418 Inlägg

PorschePake skrev:

Lite onödigt att köra alla steg om du inte har en EXTREMT skitig bil.
Vi måste tänka lite på naturen också å all skit vi släpper ut i vattnet, så man ska behandla efter vilka "problem" som lacken har.

Vinterväglagmed tjärstänk: Kallavfettning
Vanlig enkel smuts: Alkalisk avfettning
Flygrost: Syra eller clay/lera

Helt rätt Jill, på en bil som inte körs på vintern räcker det oftast med alkalisk avfettning och clay för att få lacken ren.

Har man väldigt hårt vatten eller t.ex. bor i närheten till ett stålverk eller annan industri som släpper ut mycket kalk kanske syra behövs innan bilen clayas för att lösa upp kalkavlagringar.

Jag tycker nog däremot att alla bilar som körs regelbundet en hel vinter måste räknas som EXTREMT skitiga.

Tvättar min 1ggn i veckan och behöver faktisk bara lite alkalisk. Men så har jag PPS oxå...

Syra använder jag bara på flygrost som kommer särskilt nu på vintern när alla kör med dubb. Har inte haft problem med kalkavlagringar faktisk, trots att vår kommun har sjukt kalkrikt vatten, räcker med att man torkar bilarna ordentligt och noggrant efter tvätt. Vi har så kalkrikt vatten att man måst byta kaffebryggare vartannat år för att dom segar ihop... cool

Nille_83
20 januari 2011 · 116 Inlägg

Jill du har som lite koll smile

Alkalisk avfettning och sufflett = död eller?

Måste jag plasta in hela taket eller?

Saab 9000 "CSE" (1997)
Saab Turbo X "Black Turbo" (2008)
Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
20 januari 2011 · 4 418 Inlägg

Nille_83 skrev:
Jill du har som lite koll smile

Alkalisk avfettning och sufflett = död eller?

Måste jag plasta in hela taket eller?

Se till att suffletten är ordentligt impregnerad.
Sen när du sprutar på så spruta nedåt så gott det går, det lila som kommer på är ingen fara...
Men att mata på en massa avfettning är inget jag rekommenderar! wink

Nille_83
21 januari 2011 · 116 Inlägg

Sen kommer en dum fråga till smile Angående avfettning.

Ska lacka listerna på bilen. Hur länge ska jag vänta innan man vågar dra på avfettning?

Saab Turbo X "Black Turbo" (2008)
Saab 9000 "CSE" (1997)
Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
21 januari 2011 · 4 418 Inlägg

Nille_83 skrev:
Sen kommer en dum fråga till smile Angående avfettning.

Ska lacka listerna på bilen. Hur länge ska jag vänta innan man vågar dra på avfettning?

Minst 2 veckor sa dom när jag lacka om min framskärm, men fråga även din lackerare.

gunthermcar
21 januari 2011 · 40 Inlägg

När jag vill lägga vaxen och vill bli säkert alla smuts är borta, jag använda denna medeln:

1. jag använda kallavfettning
2. spola bilen ordentlig
3. jag använda alkalisk avfettning (orange pre wash)
4. spola bilen igen
5. tvätta bilen med bilshampoo
6. clay/lera
7. polera bilen
8. tvätta bilen igen
9. nu lägga jag vaxen!


jag tycker vad Jill menar är "marring"
Du kan ha den från att använda lera men det är kanske från en dålig glidmedel
eller När man använda inte en fin lera, du har olika sorter lera, från mjuk till medium till aggresiv
eller När du använda lera, måste du knåda de regelbundig,och använda mycket glidmedel
eller det är bilens lacken som är för mjuk.

Dodo Juice, ValetPro,...
GuntherM Car Detailing
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang