Busgrabb skrev:
Vet faktiskt inte exakt men har pratat med en som var med på den tiden och utveckalde motorn på Volvo.
Det är väl iofs likadana stakar, kolvar och innehåll i V70R 98 som en V70 T5 98 eller?
Dom fick även göra om utväxligen i lådan på T4:an då det blev snabbare 0-100 än V70R vilket inte var tänktbart att den nya minstingen i serien var snabbare än flaggskeppet själv

Så T4:an gör bara ca 90 Km/h på 2:an medans 2.0T gör över 100 Km/h
I princip så ser 850 och S/V70 98-99 motorerna likadana ut, med smärre förändringar (kolvar, svänghjul bl.a.)
Men från -00 inträder större förändringar på R-motorerna, VVT, cylindervolym, m.m.
Grunden för vitmotorn var att den skulle vara lätt att skala mellan 4-6 cylindrar utan att större driftsförändringar på fabrikerna behövde ske.
S40 har väl 4.45 i utväxling, medan 850 och S/V70 har 4.00 i utväxling?
Men utväxlingen har inte förändrats på 5-cyl modellen särskilt mycket, i T5-utförandet.
Att S40 har 4.45 i utväxling ser jag inte som något konstigt - det känns som att Saab och andra tillverkare som kör 4-cyl har exakt likadan utväxling, relaterat varvtal/hastighet.
5:an är ju skön på det viset att man håller knappt 2000 RPM vid 100km/h på 5ans växel.
Min bil visade på 4000 RPM vid 200km/h, och min varvstopp är på 6000.
