Bromspedalen tar långt ner efter byte. Volvo v40.

EvoJenza
23 januari 2011 · 151 Inlägg

Hade ett smärre ras av båda oken bak på min bil så nya inhandlades och monterades. Systemet blev luftat och beläggen fram byttes. Bak behöll jag dom gamla för dom är bara 3 veckor gamla och det är frun i huset som kör den dvs bromsar mycket lugnt. Efter bytet upptäckte jag att pedalen går nästan ner i golvet. Med motorn avstängd kan man pumpa upp ett hårt tryck som inte sjunker. När man startar sjunker pedalen ner till mitten ungefär av hela pedalvägen. Kör man sen en bit och ska bromsa tar den bra men nästan i golvet. Har provat pumpa med bilen igång men inget resultat.
Mina två teorier är följande:
Läste någonstans att man inte ska trycka pedalen helt i botten när man luftar pga att kolven i huvudcylindern kan skadas om den kommer för långt ut. Dock har jag googlat och hittat fler med samma problem men trots dom bytt huvudcylindern kvarstår problemet.
Hittade något om att vissa bilar med ABS bör luftas med tändning på. Varför kom jag aldrig fram till.
Så vad tror ni? Bromsvätskan tog inte slut i behållaren och har kolat under bilen efter läckage.
Tacksam för svar

Volvo 940 "Drifting-släde" (1991)
tekniknissen-
23 januari 2011 · 252 Inlägg

Sitter Pump och ventiler i ABS enheten som ska röra sig. Ta av säkringen till ABS enheten och prova att bromsa på något halt. (ska inte vara svårt att hitta nu :-) och se om du får ogämn bromsvärkan.  Får du broms bara broms fram så är det troligen huvudcylindern. har du dålig broms på ett fram eller bak så är det luft.Men som du säger så låter det som huvudcylindern läcker igenom.

EvoJenza
24 januari 2011 · 151 Inlägg

Ringde till Volvo idag och fick rådet att spänna handbromsen bättre och noga för det skulle tydligen funka som en hävarm mot vajern. Återkommer ikväll om det funkar

Volvo 940 "Drifting-släde" (1991)
Emiiilz
24 januari 2011 · 908 Inlägg

Vad har handbromsen med dom "vanliga" bromsarna och göra?
Är du säker på att du har luftat rätt?
På Volvo så öppnar vi nipplarna på bromsoken, låter det rinna cirkus 2 min. stänger nipplarna. Pumpar hårt på bromspedalen. Sedan öppnar vi nipplarna igen och låter det rinna ca 1 min till. Sedan stänger vi nipplarna igen. KLART! Detta kräver att du har bromsvätska i behållaren hela tiden.

Nissan Skyline R33 GTST "Tiger" (1994)
EvoJenza
24 januari 2011 · 151 Inlägg

Emiiilz skrev:
Vad har handbromsen med dom "vanliga" bromsarna och göra?
Är du säker på att du har luftat rätt?
På Volvo så öppnar vi nipplarna på bromsoken, låter det rinna cirkus 2 min. stänger nipplarna. Pumpar hårt på bromspedalen. Sedan öppnar vi nipplarna igen och låter det rinna ca 1 min till. Sedan stänger vi nipplarna igen. KLART! Detta kräver att du har bromsvätska i behållaren hela tiden.

För att handbromsen sitter inbyggt i oket?
Så gör man inte på Volvo här. Här kör man med tvåmannametoden. Det pratade jag med dom om senast idag. Att det ska vara vätska i behållaren fattar jag med.

Volvo 940 "Drifting-släde" (1991)
EvoJenza
24 januari 2011 · 151 Inlägg

På v40? Borde inte du som jobbar på Volvo känna till detta?
Enligt det VADIS jag har på min dator så har alla s/v 40 handbroms på oken

Volvo 940 "Drifting-släde" (1991)
elvisp Ninja
24 januari 2011 · 174 Inlägg

EvoJenza skrev:
På v40? Borde inte du som jobbar på Volvo känna till detta?
Enligt det VADIS jag har på min dator så har alla s/v 40 handbroms på oken

kanske nyss börjat och inte är så insatt än ?

Muttley
24 januari 2011 ·

Emiiilz skrev:

EvoJenza skrev:

Emiiilz skrev:
Vad har handbromsen med dom "vanliga" bromsarna och göra?
Är du säker på att du har luftat rätt?
På Volvo så öppnar vi nipplarna på bromsoken, låter det rinna cirkus 2 min. stänger nipplarna. Pumpar hårt på bromspedalen. Sedan öppnar vi nipplarna igen och låter det rinna ca 1 min till. Sedan stänger vi nipplarna igen. KLART! Detta kräver att du har bromsvätska i behållaren hela tiden.

För att handbromsen sitter inbyggt i oket?
Så gör man inte på Volvo här. Här kör man med tvåmannametoden. Det pratade jag med dom om senast idag. Att det ska vara vätska i behållaren fattar jag med.

Har du inte bromsbackar på din bil? när du rycker i handbromsen dras dem ut imot skivan.
Om det är så så har det ju inget med oket att göra. smile

Du ska få en snabbutbildning. Bromsoken innehållet även handbromsen. Det sitter en liten arm som dras åt när vajern spänns via ex handbromsspaken inne i kupen..
Den svarta armen går till handbromsen. De är en av de bästa och lättaste kosntruktionerna för handbromsen. Backar är svårare att pilla med.

Och i med du jobbar på volvo så borde du faktiskt kunna det.
http://webkat.mekonomen.se/images/mastercopy/Artbild/03-343040.jpg



förlåt för offtopic.

EvoJenza
24 januari 2011 · 151 Inlägg

Ber om ursäkt om det tolkas som personangrepp men om man nämner att man jobbar på volvo och sedan inte är så insatt borde han nog tänka sig för innan han svarar. Hoppas inte han tog illa upp.

Volvo 940 "Drifting-släde" (1991)
elvisp Ninja
24 januari 2011 · 174 Inlägg

vad lurt men har du luftat "rätt" så ska de ju funka så gör vi bara när vi har bytt oket och de duger hmm =/

men måste bara lägga till att handbromsen i oket är inte så lyckad efter ett par år när de har kärvat i hopp men bara de är i schysst skick så äre okey

Emiiilz
24 januari 2011 · 908 Inlägg

Ursäkta att jag hade fel grabbar. smile

Nissan Skyline R33 GTST "Tiger" (1994)
tanjalindeman
26 januari 2011 · 11 Inlägg

min mondeo läker bromns vätska vad kan felet vara har kollat vätskan rinner av bresis under hjulet fram vänster vad jag ser bromser tar endå men inte så mycket vad kan de vara för fel och ge mig tips men kan laga såna fel ford mondeo 97

dan-kristian
26 januari 2011 · 518 Inlägg

tanjalindeman skrev:
min mondeo läker bromns vätska vad kan felet vara har kollat vätskan rinner av bresis under hjulet fram vänster vad jag ser bromser tar endå men inte så mycket vad kan de vara för fel och ge mig tips men kan laga såna fel ford mondeo 97

plocka bort hjulet och in med huvudet så kan du nog se vad som läcker,,kan vara bromsrör,luftnippel bromskolv mm som läcker..

Senast redigerat av mtudiesel (26 januari 2011)

afrolafro
9 mars 2017 · 1 Inlägg

Hej, hittade denna tråd så jag ställer min fråga här, hoppas det är ok. Det har byts bromsbelägg bak på min volvo v40 -99 och nu tar bromsarna långt ner och handbromsen tar knappt när man drar i den, så min fråga är: vad kan det vara för fel?
Mvh Afro

kunghippe
17 mars 2017 · 197 Inlägg

Du får lufta systemet igen hade samma fel på min v40 och det löstes genom luftning av bromsar plus lufta kopplingen det går på samma system som bromsarna och en del av s40 v40 har ingen skilljevägg i bromsvätskebehållaren. Så efter ja luftat både bromsar och frammtil vid kopplingen så känndes de bra igen

Volvo 740 (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang