Volvo 850 GLE -93 med för höga avgasvärden

ElvisAero86 Lastbilschaufför
24 januari 2011 · 196 Inlägg

hej hopp alla.

Jag var o besiktiga bilen innan men fick nerslag på alldeles för höga avgasvärden.
Hur ska jag göra för att få ner detta??
Är katten sönder??
Nån som kan tänkas veta hur man fixar till detta??

HC: 897 (100)
Lambda: 0.66 (0,96-1.04)
CO: 9,9 (0,5)
CO 2500: 1,4 (0,3)

MVH Patrik

o_lindh
24 januari 2011 · 347 Inlägg

Läs ut felkoder.

ElvisAero86 Lastbilschaufför
24 januari 2011 · 196 Inlägg

jo de kan jag göra.... men trodde någon kunde veta på rak arm

ElvisAero86 Lastbilschaufför
24 januari 2011 · 196 Inlägg

Så då har jag läst ut felkoder i sockel A2 (bränslesystem)

2-1-2: 2-1-2 LH 3.2 Fenix 5.2 LH 2.4 Regina Motr 1.8 - Lambdasondsignal, saknas eller är felaktig
Motr 4.3 - Signal främre lambdasond, saknas eller är felaktig


säger mig mycket den ju...

teamvolvoracing Trucker
24 januari 2011 · 1 220 Inlägg

kanske lamdasonden som är dålig, brukar kunna få mysko avgasvärden då, men annars så byt olja, kolla stiften, kolla och ev rengör/byt luftfilter, rengör flammfällan. de här är väl de vanligaste när man ha dåliga avgasvärden!

Vissa är bara bättre än andra!
ElvisAero86 Lastbilschaufför
24 januari 2011 · 196 Inlägg

Ok...får ta en rundgång på detta då...men var sitter flammfällan?

teamvolvoracing Trucker
24 januari 2011 · 1 220 Inlägg

ElvisAero86 skrev:
Ok...får ta en rundgång på detta då...men var sitter flammfällan?

kan de inte i huvet men kolla www.svenska85x70klubben.se där stå de mycke bra om 800 modellen

Vissa är bara bättre än andra!
allenalle snickare
24 januari 2011 · 612 Inlägg

de kan ju vara så enkelt att det är katten som är ihjäl,den ska ju rensa avgasera,har för mig att om den pajar får lamdasonden fel på sina mätningar,så byt kat på den så ska de nog ordna sig smile

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull
o_lindh
24 januari 2011 · 347 Inlägg

Det är troligtvis fel på lambdasonden.

allenalle snickare
24 januari 2011 · 612 Inlägg

o_lindh skrev:
Det är troligtvis fel på lambdasonden.

ja tror på katten ialla fall,är de fel på lamdan så ska ju bilen gå illa,den läser ju av luft/avgasvärdena. den styr dom inte,katten ska rensa avgaserna,är den sönder så blir de ju för höga värden,ganska så logiskt smile

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull
o_lindh
24 januari 2011 · 347 Inlägg

allenalle skrev:

o_lindh skrev:
Det är troligtvis fel på lambdasonden.

ja tror på katten ialla fall,är de fel på lamdan så ska ju bilen gå illa,den läser ju av luft/avgasvärdena. den styr dom inte,katten ska rensa avgaserna,är den sönder så blir de ju för höga värden,ganska så logiskt smile

¨
Du får tro vad du vill men tyvärr är du fel ute. Felkoden han fick indikerar fel på lambdasonden. Lambdasonden sitter innan katalysatorn så den kan inte få felaktiga värden av att katalysatorn är sönder.

ElvisAero86 Lastbilschaufför
24 januari 2011 · 196 Inlägg

o_lindh skrev:

allenalle skrev:

o_lindh skrev:
Det är troligtvis fel på lambdasonden.

ja tror på katten ialla fall,är de fel på lamdan så ska ju bilen gå illa,den läser ju av luft/avgasvärdena. den styr dom inte,katten ska rensa avgaserna,är den sönder så blir de ju för höga värden,ganska så logiskt smile

¨
Du får tro vad du vill men tyvärr är du fel ute. Felkoden han fick indikerar fel på lambdasonden. Lambdasonden sitter innan katalysatorn så den kan inte få felaktiga värden av att katalysatorn är sönder.

Ligger nått i de....får prova med o byta sonden först o främst! smile

o_lindh
24 januari 2011 · 347 Inlägg

Gör så och glöm inte att det ska vara originalsond, det finns ingen biltemasond som passar.

Roger_K
24 januari 2011 · 5 Inlägg

Okej, kan skriva en liten regel så att inte alla som läser denna tråden tror att sådana avgasvärden löses med byte av katalysator.

Jag skriver bara detta för jag såg i ett annat forum en stackare som hade bytt både katalysator och luftmassemätare med mera innan han kom på rätt spår. (Det hade blivit betydligt billigare för honom att lämna in bilen/ fråga den lokala mekanikern)

Om lambdavärdet är lågt (0,66 exempelvis) så kan inte katalysatorn i sig vara orsak till detta. Katalysatorn kan vara tömd eller borttagen, det påverkar inte lambdavärdet nämnvärt i det här fallet.
Ett lambda på 1.00 är vad styrboxen ska reglera mot ( mest med hjälp av lambdasonden som mäter syrehalten i avgaserna.) Det vanligaste godkända intevallet på lambdavärdet ligger på 0,97-1,03 hos bilprovningen.

Förutsatt att avgasystemet är helt tätt gäller följande:

Ett högt lambdavärde (ex 1,05)=för mycket syre i avgaserna- bilen går magert, för lite bränsle eller för mycket luft.

Ett lågt lambdavärde (ex 0,66)=för lite syre i avgaserna- bilen går för fett, för mycket bränsle eller för lite luft.

Orsaken till att jag skriver om avgassystemet är tätt är för att bilprovningen gör sin avgasprovning längst bak i systemet, detta gör att minsta läcka mellan lambdasond och avgasmynning resulterar i att luft sugs in i avgasröret mellan avgaspulserna - detta gör att lambdavärdet mätt längst bak stiger.

Den absolut vanligaste orsaken till en anmärkning på högt lambdavärde hos bilprovningen (när Co och HC är godkänt) är en liten läcka på just avgassystemet. Motorn går som den ska men avgaserna späds ut med små mängder luft (syre) innan bilprovningens sond.

Detta var ju inte fallet hos trådskaparen, så här gäller följande.
Ett lågt lambdavärde 0,66- lambdaregleringen (styrboxens blanndningsreglering) är satt ur spel. Bilen går fett vilket får Co och HC värden att stiga (Lambda 0,66 är väldigt lågt)
Detta kan bero på att lambdasonden inte fungerar, att kablar till dessa är skadade eller exempelvis att det finns ett större fel i bränsle/ luftsystemet som gör att bränsleblandningen hamnar utanför styrboxens reglerområde.

Det du ska börja göra är att kolla lambdasondens funktion, kan man göra själv om man har bara lite kunskap, behövs bara en multimeter och lite Googling på en guide, det är inte speciellt svårt.

Med detta inte sagt att din katalysator är försämrad i sin reningsförmåga men där har du inte grundproblemet, det kan mycket väl vara så att den har blivit "dålig" om du kört länge med dessa avgasvärden,  men så länge du har felaktigt lambdavärde så är det bortkastat att byta den. Byt den endast om värdena inte kan renas nog med fungerande blandningsreglering.

Kan även tillägga att en läcka på avgassytemet före första lambdasonden få konsekvenser för bränsle/ luftblandningen.  Om luft "sugs in" före lambdasonden så kommer ju syre med och blandas med avgaserna som sonden mäter, d.v.s. avgaserna späds ut och motorstyrdonet tror att bilen går magert och fetar på blandningen tills den mäter "rätt" blandningsförhållande.
I denna situationen så går motorn fett vilket inte är helt ovanligt vid anmärkningar på avgasvärden hos bilprovningen också.

Det jag vill ha sagt med detta är att jag ofta läser på forum om liknande frågor trådskaparen hade, ofta kommer det också råd om att katalysatorn bör bytas i första hand , även om det är helt felaktigt som ju är fallet här.

Jag tycker det är synd om någon börjar byta felaktiga delar grundat på råd från någon som inte är riktigt säker, de flesta här vill ja bara hjälpa till vilket är förståeligt men alla besitter ju inte alltid den kunskap som behövs men vill gärna hjälpa till med det de tror är rätt hjälp.
Ibland är det bättre att fråga någon mer kunnig, man får säkert gratis råd av en lokal bilmek.

Jag menar bara att man ofta ser tvivelaktiga svar på frågor i diverse forum som i vissa fall kan stjälpa mer än hjälpa.

Muckluck
25 januari 2011 · 248 Inlägg

Lambdasonden skulle jag tro smile

ElvisAero86 Lastbilschaufför
28 januari 2011 · 196 Inlägg

Hallå igen... Kan de vara så att de e LMM som har gått eftersom jag tycker den drar mycket bensin nu med.... Borde kanske vara den för om den har gått så visar väll lambdan fel???

Smilee
28 januari 2011 · 90 Inlägg

Om den är trasig så borde bilen gå dåligt men du kan ju alltid starta bilen , koppla ur den och se om det blir någon skillnad borde det bli om den inte är trasig smile

Låter dock som lambda

o_lindh
28 januari 2011 · 347 Inlägg

Anledningen till att den drar mycket bensin är för att lambdasonden inte funkar. Din bil har inte ens LMM.

PorreHattyr
28 januari 2011 · 122 Inlägg

Som o_lindh säger: Lambdasonden.

En katalysator slutar inte bara fungera, om du nu inte har på tok för mycket olja i motorn.

Volkswagen Bora V5 "Borat" (1999)
ElvisAero86 Lastbilschaufför
29 januari 2011 · 196 Inlägg

okay jag tackar för svaren!! Får ju prova med lambdan, vad kan en sådan orginal kosta då? Eftersom en biltema inte passar??? E de svårt o byta den? Märkte innan när min sambo startade bilen att de kommer svart kondens ur avgasröret....kanske bara e kondensvatten??? För röken e helt vit när den e kall...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang