7024
Sök

Varför öka storlek på avgassystem?

killercow
25 januari 2011
Trådstartare
Jag läste i en biltidning om att orginal avgassystemet på en bil är framtaget för att bilen ska gå så optimalt som möjligt.

Kan förstå om folk trimmar motorer att motorn då kan behöva större blås ut mm.

hade en äldre bil för några år sen (80-talare). byte rören från 1,5" till 2" och den blev märkbart piggare.

Så frågan är om detta är nått biltillverkarna har börjat anpassa för att motorn ska gå bäst nu på senare år?

4 637 Inlägg
25 januari 2011
Vad jag läst så är bilens originalavgassytem byggt för att få ut mycket effekt men måste samtidigt dämpa bra så det går alltid att få ut mer effekt med mindre motstånd. Men för lite motstånd ger motsatt effekt.

Det ska gälla alla bilar.
Senast redigerat av Navkapsel (25 januari 2011)

killercow
25 januari 2011
Trådstartare
visst drar du bara ett rör så får du en slö bil som låter "skit"

är nog en balans gång ökade ju enbart 0,5" och bytte ej dämp. men gjorde den väldigt mycket piggare med endast lite högre ljud

1 827 Inlägg
25 januari 2011
Ett avgassystem optimerat för effekt är helt fullflödes. Allt snack om motstånd är bara en myt.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

612 Inlägg
25 januari 2011
Originalröret är en balans mellan pris, ljudnivå, vikt, effekt, bränsleekonomi... Kan man bortse från en eller annan av dessa punkter finns det goda möjligheter att plocka fram någon extra hästkraft.

252 Inlägg
25 januari 2011
Stämmmer bra G-son Samtidigt så får man titta på vad det är för bil en Volvo 740 ligger tyngdpungten på eknomi och ljudnivå. På en BMW M3 typ så ligger tyndpunkten på Effekt och ljudnivå.

12 086 Inlägg
25 januari 2011
Bilens originalavgassystem är i första hand byggt för att dämpa ljudet.
Sen tillkommer faktorer som ekonomi och flödesoptimering..

12 086 Inlägg
25 januari 2011
Eisenhut skrev:
Ett avgassystem optimerat för effekt är helt fullflödes. Allt snack om motstånd är bara en myt.

Det är inte sant. Pratar man maximal effekt på höga varv ska motståndet i princip va så lågt som möjligt.
Men för att få en optimal, och fram för allt en bred effektkurva krävs ett avstämt avgassystem. Beroende på vart man vill ha effekten. Detta gäller främst lågvarv.

185 Inlägg
25 januari 2011
JapMax skrev:
Eisenhut skrev:

Det är inte sant. Pratar man maximal effekt på höga varv ska motståndet i princip va så lågt som möjligt.
Men för att få en optimal, och fram för allt en bred effektkurva krävs ett avstämt avgassystem. Beroende på vart man vill ha effekten. Detta gäller främst lågvarv.

Detta kan jag också hålla med om! När jag bygger avgassystem på mina tävlingsbilar sätter jag på ett 2 1/4 rör längst fram som är ca 80-90 cm och sen går ut i 2½ rör bakåt. Detta för att få det "goa" bottendraget.

1 827 Inlägg
25 januari 2011
Självklart, men nu skrev jag effekt. wink Effektkurva är en helt annan vetenskap att få ur vilket få verkar bry sig om. Siffror är ju jätteviktiga...

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

252 Inlägg
25 januari 2011
Sen är där en stor sak till AVGASRENING ! Tar man och slipper kallstart rening med förcat så vinner man på toppflöde. Så där får tillverkarna kompremissa en hel del. Har man ambitionen på en prestanda bil så kan man kompensera med fler catar men där är en hel del och hämta på moderna bilar.

Sök