3429
Sök

Varför går vevaxeldrevet sönder 2 gånger om ? 740 b230FK

321 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
#1
Hej jag har ett riktigt irreterande fel med mina vevaxeldrev..2 st på raken går av bara man står på tomgången o gasar jätte lite då går den av direkt, alltså den där piggen som gå in i vevaxeln sad vad kan vara fel ???


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
26 januari 2011
#2
hur hårt drar du stora bulten fram på veven när det händer?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

321 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
#3
NITROUS skrev:
hur hårt drar du stora bulten fram på veven när det händer?

Det vet jag inte? drar med ett vanligt spärrskaft ? gör jag för löst tror du ?


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
26 januari 2011
#4
ja du drar säkert för löst.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

321 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
#5
NITROUS skrev:
ja du drar säkert för löst.

är det därför bulten blir så lös varje gång motorn är igång ?


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
26 januari 2011
#6
har du brickorna där som dom ska vara? är bulten lös kan du ju knappt dra nånting alls?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

.......
2 655 Inlägg
26 januari 2011
#7
förmodligen för löst, vet inte exakt hur mycke de ska dras på en volvo men bmw m20b25 och säkert flera ska dras 300nm, kan bli tungt att dra med ett vanligt spärrskaft tongue.

321 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
#8
NITROUS skrev:
har du brickorna där som dom ska vara? är bulten lös kan du ju knappt dra nånting alls?

Jo det är ju den där stora tjocka brickan först den bulten, men när jag spänner bulten och sen startar motorn så är den lös lika fort igen :S


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
26 januari 2011
#9
du spänner den för dåligt

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

321 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
#10
NITROUS skrev:
du spänner den för dåligt

jahapp då är det bara att göra om då ska spänna så hårt nästa gång att jag skiter på mig..sen med ett långt skafft


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
26 januari 2011
#11
gör det ordentligt med momentnyckel istället.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

606 Inlägg
26 januari 2011
#12
eller så sätter du ett  järnrör på spärrskaftet tongue dock dög det att dra åt för hand med spärrskaft på min gammla 940 samma problem på den ;P  och har du sett till så att du trycker in drevet riktigt så det inte ligger nå skit i skåran där (piggen) ska in så att den inte sitter för långt ut och går av därför eller eventuelt en bit av en gammal pigg som sitter kvar i skåran

Kan det lagas ska det lagas! :)

Tvivlare
2 266 Inlägg
26 januari 2011
#13
De ska dras först med moment o sen vinkeldras. Kan inte exakta siffror så därför låter jag någon annan fylla i. Vet dock ej om man ska byta bult.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Med-lem
28 Inlägg
26 januari 2011
#14
Vevaxelremskivan dras med först 60Nm och sedan vinkeldras med 90grader. Enligt min googling i alla fall smile


Tvivlare
2 266 Inlägg
26 januari 2011
#15
Kör du sen som en galning så kan de va värt att investera i ett ståldrev smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
26 januari 2011
#16
beemern skrev:
förmodligen för löst, vet inte exakt hur mycke de ska dras på en volvo men bmw m20b25 och säkert flera ska dras 300nm, kan bli tungt att dra med ett vanligt spärrskaft tongue.

m50b25 skall dras med 400nm.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

255 Inlägg
26 januari 2011
#17
Jag drog med rätt moment och allt på min gamla 4 med trimmet monterat,
körde sönder 2 st drev endå, Använd loctite samt dra rätt, då håller de nog.
Annars är ståldrev att föredra..


321 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
#18
anton0000 skrev:
Vevaxelremskivan dras med först 60Nm och sedan vinkeldras med 90grader. Enligt min googling i alla fall smile

jasså : ) jag bara drog åt för hand lite lätt muhahah, trode inte det där behövde sitta så innehelvete hårt..
men då är det därför drevet pajjar alltså ?


321 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
#19
ander3on skrev:
Jag drog med rätt moment och allt på min gamla 4 med trimmet monterat,
körde sönder 2 st drev endå, Använd loctite samt dra rätt, då håller de nog.
Annars är ståldrev att föredra..

okej får skaffa loctite då, har inte råd att köpa ett ståldrev hmm


321 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
#20
MantaRobin skrev:
Kör du sen som en galning så kan de va värt att investera i ett ståldrev smile

hehe har inte hunnit komma iväg förens det pajjade direkt, bara gasa till lite på tomgången sen pajja det drevet igen sad



Sök