Förstabil: beslutsångest!

Olja
27 januari 2011 · 189 Inlägg

Tjenare smile
nu börjar körkortet närma sig så tänkte ja skulle försöka få tag på en rolig första bil tongue
Ford har alltid varit mitt favorit märke så troligen blir de en ford:cool: men har kollat runt en del och kan inte bestämma mig för viken modell ja vill ha:/
Det står mellan Sierra,Scorpio oh granada. tänkte kolla vad ni tycker och höra om era uppfattningar om dessa bilar smile kom gärna me förslag om andra bilar men försök inte ens att få mig skaffa volvo för de är ja bara trött på tongue
Tacksam för svar! big_smile

Volvo V70N "Slitosläng" (2004)
Volvo 144 (1970)
Rquired Allmänt envis
27 januari 2011 · 12 512 Inlägg

http://www.forumbilder.se/images/tv_ford_1.jpg
http://www.forumbilder.se/images/tv_ford_2.jpg

En budget hade inte varit fel? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
steifan DR!FTT3KN!K3R
27 januari 2011 · 10 427 Inlägg

Olja, prisklass! PRISKLASS! yikes

Upp till 10k? 20k?

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Olja
27 januari 2011 · 189 Inlägg

hehe sorry glömde de roll ca 10.000 - 15.000kr tänkte ja mig smile

Volvo V70N "Slitosläng" (2004)
Volvo 144 (1970)
Olja
27 januari 2011 · 189 Inlägg

haha har sett de urklippet förr men vi har haft flera sierror o scorpios (äldre modellen) har funkat bra under våran ägo iaf smile

Volvo V70N "Slitosläng" (2004)
Volvo 144 (1970)
steifan DR!FTT3KN!K3R
27 januari 2011 · 10 427 Inlägg

Ptja, har trådskaparen något krav i övrigt?

Sedan, coupé, "hatchback"/"Golf"-modell?

Duger asiatiskt? wink

Rquired Allmänt envis
27 januari 2011 · 12 512 Inlägg

Ok, jag betraktar dig som varnad så gör du precis som du vill. wink

Men du vill inte ha en Volvo, utan enbart en billig RWD(?) och gillar Ford. Då känns det faktiskt rätt klart för min del, du kan hitta gamla Mercedes inom din budget men de är oftast inte särskilt mycket motor i dem då. Köp en Ford, skulle den gå sönder köp en till!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Olja
27 januari 2011 · 189 Inlägg

hehe som ni märker har ja inte så mycke krav tongue sedan hellst. int kombi iaf wink haha ja asiatiskt går oxå bra smile
Har haft lite funderingar på mercedes me men dom ja åkt me i är så fruktansvärt slöa hmm

Volvo V70N "Slitosläng" (2004)
Volvo 144 (1970)
CarpeDiem German Engineering
27 januari 2011 · 9 081 Inlägg

BMW E30 säger jag bara wink

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
steifan DR!FTT3KN!K3R
27 januari 2011 · 10 427 Inlägg

Här har du lösningen:

http://www.blocket.se/varmland/Skoda_Fe … =6&w=3 Framhjulsdriven tjeck till salu i Värmland. 97:a med 8000 mil på mätaren, riktig brudmagnet (kanske, eventuellt, lite tongue)

Olja
27 januari 2011 · 189 Inlägg

hmm ja de kanske skulle var något med en BMW  yikes dom verkar ju trots allt vara rätt pigga smile hur är dom i handlingen och så? och är de dyrt me delar? är ju studerande så har ingen stor inkomst direkt sad

Volvo 144 (1970)
Volvo V70N "Slitosläng" (2004)
Olja
27 januari 2011 · 189 Inlägg

Steifan: haha njaaa, vill ha en bil ja kan leka med, RWD smile ledsen att ja inte sa de från början hmm

Volvo V70N "Slitosläng" (2004)
Volvo 144 (1970)
Ruteby Idiot
27 januari 2011 · 25 Inlägg

Scorpio 2.9, manuell, bakhjulsdrift sent åttiotal.
Kan jag gå i god för har -88 och 89, fungerar fan jämt iaf mina. Visst har jag skruvat, saker blir utslitna även på denna underbara bil smile

Känn efter vibrationer vid provkörning, känn på kardan (kolla knutkors och medbringare) och drivaxlar efter glapp smile abs lampan har lyst på båda mina, dra ur huvudkontakten om den skulle lysa och du ändå köper den tills du har fixat det, för mina bromsar slog ifrån helt kort efter att jag köpte min senaste.
Älskar sierran jag har men FAN vad jag har fått skruva med den. Men så är det väl med alla bilar vissa rullar jämt eller nästan jämt, vissa går sönder jämt.

Behandla dem väl bara smile

Senast redigerat av Ruteby (27 januari 2011)

Livet är hårt men jag är hårdare // Ismen.
Bmw e28 + b230fk, vinter 2015-16
Rquired Allmänt envis
27 januari 2011 · 12 512 Inlägg

Olja skrev:
hmm ja de kanske skulle var något med en BMW  yikes dom verkar ju trots allt vara rätt pigga smile hur är dom i handlingen och så? och är de dyrt me delar? är ju studerande så har ingen stor inkomst direkt sad

Handlingen? Delarna är inte särskilt dyra, de ligger i klass med tex. en Volvo och det finns en bred marknad för begagnade och tredjepartsdelar.

Däremot är som mest 15.000:- i det lägsta laget för en Bmw, de står högt i värde och för 15´ är chansen stor att du råkar på ett slitet exemplar. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Olja
27 januari 2011 · 189 Inlägg

Ruteby: ja de lät inte fel alls! smile jo men skruva får man ju göra på alla äldre bilar nån gång wink men me tanke på att de är 2.9 så dricker väll dom ganska mycke? vi har ju som sagt haft några scorpios innan så märkt de att trösklarna är ofta rätt rostangripna, iaf på dom vi haft hmm men de är ju ändå en riktigt skön bil att åka i! smile okej så ABS:en är ett vanligt problem på dom? tongue

Volvo V70N "Slitosläng" (2004)
Volvo 144 (1970)
Olja
27 januari 2011 · 189 Inlägg

Rquired: okej är inte insatt så mycke i BMW wink okej men vill hellst undvika att behöva skruva allt för mycke.. Håller på att utbilda mig till bilmekaniker så har ju tillgång så ja kan ta den till skolan o gå över i princip allt o göra hjulinställningar m.m smile kan ju bara ta dit den ifall det är något ja inte kan fixa själv som tur är tongue men är just E30:in lätt skruvad? låter äkert som jättedumma frågor men måste ju lära mig hehe

Volvo 144 (1970)
Volvo V70N "Slitosläng" (2004)
Rquired Allmänt envis
27 januari 2011 · 12 512 Inlägg

Olja skrev:
Rquired: okej är inte insatt så mycke i BMW wink okej men vill hellst undvika att behöva skruva allt för mycke.. Håller på att utbilda mig till bilmekaniker så har ju tillgång så ja kan ta den till skolan o gå över i princip allt o göra hjulinställningar m.m smile kan ju bara ta dit den ifall det är något ja inte kan fixa själv som tur är tongue men är just E30:in lätt skruvad? låter säkert som jättedumma frågor men måste ju lära mig hehe

Det finns en tråd lite längre ner under denna forumsdelen om just detta ämnet, men Bmw är lättmekade; Gott om plats samt ofta fiffiga lösningar, samt mycket kunskap tillgänglig via internet. Det sista är inte att förakta. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Ruteby Idiot
27 januari 2011 · 25 Inlägg

Har dock haft turen att hitta exemplar som inte alls varit så farligt rostiga smile
Men har en här ute med sönderrostade trösklar sad 
Ja dricka kan dom, men jag resonerar så här. Ska du gasa så dricker de flesta bilar och du ligger inte på lika höga varv med sexan vid landsvägskörning som du gör med t.ex. 2.0 DOHC motorn som jag hade i sierran. Men ibland känns det som att liter kan försvinna väldigt snabbt, ja. wink Har dock inte haft möjlighet att jämföra hur mycket de drar jämfört med andra bilar, men helt okej förbrukning tycker jag.

Vet inte hur vanligt det är med abs:en, men på mina två jag har köpt så har abs-lampan lyst. Men den som står med rostiga trösklar, lös den inte på enligt min fader. Båda mina bilar har haft skapliga vibrationer i drivlinan. Trasig medbringare på den ena + totalslut knutkors (glapp i kardan).
På den jag köpte senast var det drivaxlarna. Så titta efter smile

Båda mina kostade 5000:- har jag för mig.

Livet är hårt men jag är hårdare // Ismen.
Bmw e28 + b230fk, vinter 2015-16
Navkapsel
27 januari 2011 · 4 637 Inlägg

Alla har olika åsikter om Ford men en bil får knappast ett ett så dåligt rykte från ingenstans. Sedan har man ju hört och sett en del...
Men smaken är olika! smile Men undvik att krocka med Sierran, rätt farliga påstås det.

Jag hade kollat på Mercedes.
Eller BMW E30 men dessa kan jag inte något alls om.

Senast redigerat av Navkapsel (27 januari 2011)

Olja
27 januari 2011 · 189 Inlägg

Ruteby: du har en poäng där, men kommer ju garranterat att ut o leka mycke när jag får körkortet wink men har märkt att det är svårt att hitta en 2.9 som är manuell yikes dom står ju lågt i pris iaf och för dom pengarna ja får över så har ja ju chansen att fixa till den lite extra smile finns det några andra "vanliga" fel på dom? smile

Navkapsel: du har helt rätt men man hör ju ändå dåliga saker oavsett vad det är för bil, ja menar alla kan ju inte tycka om allt smile

Volvo V70N "Slitosläng" (2004)
Volvo 144 (1970)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang