Förstabil: beslutsångest!

Olja
30 januari 2011 · 189 Inlägg

haha ja nu hade de kommit lite förslag på bilar sen ja kolla senast smile men kan säga redan nu att någon rover blir de inte tongue och som redan sagts så är de ju rätt riskabelt att köpa en BMW i min prisklass me tanke på att dom troligen är slutkörda, så är inte så sugen på de tyvärr sad men är rätt inriktad på Ford Scorpio just nu men får se vad de blir för väntar fortfarande på mer förslag wink men uppskattar verkligen att ni kommer med synpunkter om olika bilar! smile

Volvo V70N "Slitosläng" (2004)
Volvo 144 (1970)
Tagg3N Konsult
30 januari 2011 · 1 247 Inlägg

Det känns som det blivit väääldigt mycket skriverier hit och dit i tråden nu. Men men, jag ska inte klaga då jag inte läst hälften ens.

Jag kan gå i god för Sierra, min gamla Sierra gick f*nimej aldrig sönder. Enda problemet jag hade med den från 2004 fram till slutet 2010 när den såldes var en lös tändkabel. Annars startade den och gick oavsett väder och temperatur. Då kan jag även tala om att den fick känna på hur det är att leva, inte en gång tog jag det lugnt med den och ändå överlevde den.
Påtal om förbrukning som sägs vara hög så drack den inte mer än 0.7 landsväg och 0.9-1.1 stadskörning, vilket jag tycker är överkomligt..

/Kim

steifan DR!FTT3KN!K3R
30 januari 2011 · 10 427 Inlägg

Olja har du kört några äldre/billigare bilar som du gillade innan eller?

När jag skulle köpa första bil var det VW Golf II, SAAB 9000, Volvo 740 eller Suzuki Swift (!!!!!!) som jag kikade på. Men halkade in på Volvospåret just för att jag hade lite kontakter på Volvoverkstäder på reservdelssidan som var ett plus. Kan vara lönt att väga in vad man har för kontakter eller möjligheter i bekantskapskretsen cool
Inte för att man måste köpa Volvo för att polarna har det, jag hade tex ingen polare då som hade en Volvo sad wink Inte ens nu 6 år senare då man är inne på den andra Volvon lol

Senast redigerat av steifan (30 januari 2011)

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
steifan DR!FTT3KN!K3R
30 januari 2011 · 10 427 Inlägg

Tagg3N skrev:
Påtal om förbrukning som sägs vara hög så drack den inte mer än 0.7 landsväg och 0.9-1.1 stadskörning, vilket jag tycker är överkomligt..

/Kim

Väldigt överkomligt, låter som vilken gammal (icke-Volvo) bil med lite "tyngd" som helst smile

Olja
30 januari 2011 · 189 Inlägg

jo ja måste hålla med dig om de men men tongue okej de kändes uppmuntrande att läsa! smile för ja hade lite svårt att tro på att en sierra 2.0 kan va dyr i drift. men har tänkt lite på de att de är en del sierror som ägts av folk som mishandlar dom en del, medans de verkar va många äldre som kör scorpio så dom kanske är mer sparsamt körda fundera ja på förut men samtidigt så är de ju många som uppskattar sierror o tar hand om dom me hmm men de va bra en liten tank som slog mig förut tongue

Volvo 144 (1970)
Volvo V70N "Slitosläng" (2004)
Navkapsel
31 januari 2011 · 4 637 Inlägg

Olja skrev:
jo ja måste hålla med dig om de men men tongue okej de kändes uppmuntrande att läsa! smile för ja hade lite svårt att tro på att en sierra 2.0 kan va dyr i drift. men har tänkt lite på de att de är en del sierror som ägts av folk som mishandlar dom en del, medans de verkar va många äldre som kör scorpio så dom kanske är mer sparsamt körda fundera ja på förut men samtidigt så är de ju många som uppskattar sierror o tar hand om dom me hmm men de va bra en liten tank som slog mig förut tongue

Gillar du Sierra bättre är det bara att leta upp rätt exemplar. Finns nog många buskörda Scorpior, gammal bil det med.

Fördelen med Scorpio jämfört med Sierra är att de inte är lika jäkla krockfarliga...

Olja
31 januari 2011 · 189 Inlägg

Steifan: ja har ju kört lite bilar iaf, hade en granada 2.0 som gick billigt o va riktigt rolig att leka med, fick testa en sierra nu i helgen och den känes helt okej men fick testa en annan kompis 940 ltt efteråt o den kändes riktigt rolig oxå så fundera lite över en 940 me. Sen har ja o han e 940in en 740 vi leker me på grusvägar o gärden, måste faktiskt hålla me om att en 740 är svår att ta dö på! wink men de är ungefär den llla erfarenhet ja har av olika bilar. ah ja hade en Transit a-traktor men den va långt ifrån rolig tongue har en del kontakter me motorklubben här och dom kör mestadels ford dom me så delar och hjälp är inga problem så sätt smile

Volvo V70N "Slitosläng" (2004)
Volvo 144 (1970)
steifan DR!FTT3KN!K3R
31 januari 2011 · 10 427 Inlägg

Olja, Ja inte lätt att vet vad man ska ha. Du kanske är en riktig VW Golf-fantast egentligen utan att veta om det tongue wink

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Olja
31 januari 2011 · 189 Inlägg

Navkapsel skrev:

Olja skrev:
jo ja måste hålla med dig om de men men tongue okej de kändes uppmuntrande att läsa! smile för ja hade lite svårt att tro på att en sierra 2.0 kan va dyr i drift. men har tänkt lite på de att de är en del sierror som ägts av folk som mishandlar dom en del, medans de verkar va många äldre som kör scorpio så dom kanske är mer sparsamt körda fundera ja på förut men samtidigt så är de ju många som uppskattar sierror o tar hand om dom me hmm men de va bra en liten tank som slog mig förut tongue

Gillar du Sierra bättre är det bara att leta upp rätt exemplar. Finns nog många buskörda Scorpior, gammal bil det med.

Fördelen med Scorpio jämfört med Sierra är att de inte är lika jäkla krockfarliga...

det är just de som är problemet att ja vet inte riktigt vilken ja gillar mest neutral ja de ha du rätt i hmm okej många som säger att sierran är rätt farlig så sätt yikes

Volvo V70N "Slitosläng" (2004)
Volvo 144 (1970)
Olja
31 januari 2011 · 189 Inlägg

steifan skrev:
Olja, Ja inte lätt att vet vad man ska ha. Du kanske är en riktig VW Golf-fantast egentligen utan att veta om det tongue wink

ja de är mycke möjligt smile tror grejen är den att ja behöver testa andra bilar så ja får en bättre uppfattning

Volvo V70N "Slitosläng" (2004)
Volvo 144 (1970)
steifan DR!FTT3KN!K3R
31 januari 2011 · 10 427 Inlägg

Olja skrev:

steifan skrev:
Olja, Ja inte lätt att vet vad man ska ha. Du kanske är en riktig VW Golf-fantast egentligen utan att veta om det tongue wink

ja de är mycke möjligt smile tror grejen är den att ja behöver testa andra bilar så ja får en bättre uppfattning

Det tycker jag. Finns mer än bara utseende på utsidan eller om folk tycker att vissa bilar är värdelösa. Ganska stor skillnad på motorkaraktär, styrkänsla, "pedalkänslighet" m.m. m.m. som man inte märker innan man provar flera bilar ganska tätt inpå. Tex en Ford Scorpio 2,9 kanske har roligare motor och trevligare styrning än en tex SAAB (NG) 900 med turbomotor, även om den senare kanske både är snålare, starkare och snabbare. Alla tycker olika tongue Vissa kanske tycker att stort utrymme för baslåda är viktigt (Volvo 740/940 kombi? tongue) eller att bilen ska vara "ruskigt" snygg (Opel Calibra ? wink ). Kanske lönt att "härjköra" lite med en framhjulsdriven bil också om du inte gjort det innan (om nån du känner har någon som man att testa tongue).

Roligt exempel:
En polare körde min förstabil (Volvo 740 GLE -88) för första gången;
"woow fasta lägen på blinkersspaken"   (Bara kört Saab innan wink )

Germax
31 januari 2011 · 12 086 Inlägg

Jag har haft mängder Sierra, kalasbilar! big_smile

Olja
31 januari 2011 · 189 Inlägg

Steifan haha oxå en grej att fastna för roll Syrran har faktiskt en Calibra! smile går att få en sån riktigt snygg! smile adrig fått testa men verka gå helt okej smile har ju provkört min styvmorsas Skoda fabia Sport -09, övningskört me den de senaste. Måste medge att den går riktigt bra smile låg vikt o bra väghållning smile

Volvo V70N "Slitosläng" (2004)
Volvo 144 (1970)
Olja
31 januari 2011 · 189 Inlägg

JapMax skrev:
Jag har haft mängder Sierra, kalasbilar! big_smile

okaj big_smile vad var de du fastna för då? smile

Volvo V70N "Slitosläng" (2004)
Volvo 144 (1970)
Olja
31 januari 2011 · 189 Inlägg

Steifan sen de där me baslåda är inte så viktigt för mig förresten glömde skriva med de tongue

Volvo 144 (1970)
Volvo V70N "Slitosläng" (2004)
steifan DR!FTT3KN!K3R
31 januari 2011 · 10 427 Inlägg

Olja skrev:
Steifan sen de där me baslåda är inte så viktigt för mig förresten glömde skriva med de tongue

Hehe nej det var bara ett påhittat exempel, finns säkert någon som bara prioriterar det tongue

SportPilot Ubåtsingenjör
31 januari 2011 · 7 232 Inlägg

om inte baksprätt är så jävla viktigt kanske du kan få en ok corrado g60 eller en 16v för de priset smile jävligt härliga bilar som ligger bra på vägen. Väldigt mysig inredning och härlig och köra, tycker ivarje fall jag.

även golf 2orna är fina och köra, hittar du en gti så är den även rolig och köra. Sen som sagt bmw e30 har du tur och hittar en fin sådan till de priset du talar om så köp !! riktigt härliga bilar smile Annars är ju 940 ltt som du snackade lite om innan ett ganska säkert kort samt ganska enkla att trimma lite grann smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Navkapsel
31 januari 2011 · 4 637 Inlägg

CHEEVA skrev:
även golf 2orna är fina och köra

Golf 3 då? Inte lika krockfarliga och även resten med bilen bör ha blivit modernare?

Aero T16
31 januari 2011 · 1 327 Inlägg

Jag har för mig att gamla fordar rostar rätt så friskt.

Varför inte någon gammal bmw 520? De går att få rätt så billigt.

SportPilot Ubåtsingenjör
31 januari 2011 · 7 232 Inlägg

Navkapsel skrev:

CHEEVA skrev:
även golf 2orna är fina och köra

Golf 3 då? Inte lika krockfarliga och även resten med bilen bör ha blivit modernare?

bara kört en golf 3a så kan inte säga så mycket om de ... men den jag körde var de inget fel på smile kändes lite modernare än 2an men samtidigt lite tråkigare och tryggare tongue

men de är absolut igen dålig bil ! sen var det en slö tdi jag körde då tror nog en gti eller ännu bättre en vr6a kan va skit kul och köra smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang