W124 230e -88 startar och dör efter 2 sekunder

Race_Chick Snäll liten biltjej
30 januari 2011 · 880 Inlägg

Hej, jag verkar aldrig bli av med mina problem ang min merca 230e.
Tar problemet från början:

1) Började med att jag hade 1 liter soppa i bilen under tiden jag bytte ut div. bränslegrejer för att det var nått fel på gamla insprutningen.
Efter jag hade bytt ut allt så testa jag starta bilen och den gick igång som vanligt,men det vara i ca 5 sekunder på tomgång och sen dog den.
2) Upptäckte att bränslefördelaren inte gav ut nån soppa så jag bytte fördelaren mot en som jag vet har funkat innan.
3) Samma sak där,bilen starta och sen tillbaka på det gamla spåret igen.
Jag tanka bilen ca 6 liter till och prova. Vi mätte bränsletrycket och den hade det rekomenderade trycket enligt mercedes-verkstaden,soppan som kom från tanken och till bränslefördelaren va ren och fin.
4) Jag startar den 2-3 gånger och sedan går ut och skruvar upp 1 spridarrör i taget så kommer det ingen soppa från 2 av dom.

5) När jag skruvar upp 1 rör,går in och drar på starten så kommer det ingen soppa från 2 st i bränslefördelaren.
Från dom kommer det en liten snutt brunfärgad bensin å sen är de stopp.

Från dom andra 2 kommer det bensin...

Vad ska jag göra? Den andra fördelaren är isärplockad för jag håller på rengöra den,dessvärre va jag rätt klantig och "plutta" ut 4 små "filter" som satt i spridarrörs anslutningarna på fördelaren, 2 av dom var trasiga och 1 var borta, 1 är hel.

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare
Race_Chick Snäll liten biltjej
30 januari 2011 · 880 Inlägg

Glömde tillägga att den går som ett skott och svarar på gasen när man sprayar in startgas i insuget....

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare
RD_87 Skrotsamlare
30 januari 2011 · 4 031 Inlägg

Gissar på steg 2 i bränslereläet, vilket betyder att den bara ger soppa när du vrider på nyckels och slutar så fort du släpper från startläget. Har du kollat om trycket försvinner/minskar så fort du släpper nyckeln?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Race_Chick Snäll liten biltjej
31 januari 2011 · 880 Inlägg

RD_87 skrev:
Gissar på steg 2 i bränslereläet, vilket betyder att den bara ger soppa när du vrider på nyckels och slutar så fort du släpper från startläget. Har du kollat om trycket försvinner/minskar så fort du släpper nyckeln?

Hmm okej men hur kan bränslerelät ha gett upp/glappat när den tidigare aldrig gjort det? hmm
Ja den startar bara igång å sen dör,specis som om den bara går igång på kallstarten å dör direkt då den inte får nån soppa...

Näe jag har inte tänkt på det. Men varför uppstår de brunfärg i bensinen i två av spridarrörs anslutningarna?hmm

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare
RD_87 Skrotsamlare
1 februari 2011 · 4 031 Inlägg

Det är inte helt ovanligt att bränslereläer lägger av utan förvarning, på MB sitter reläet enkelt som fan. Jag har råkat ut för samma symptom på en 300E vid ett tilfälle, på den gjorde vi en tattarlösning och kopplade pumpen på bakljuset men du kan ju testa att koppla direktström på pumpen? Varför soppan blir missfärgad kan jag ju bara spekulera i, kan det vara gammal soppa från när fördelaren användes sist? Bensin är ju en färskvara som kan bli missfärgad. Annars måste det ju vara en förorening utifrån?

Senast redigerat av RD_87 (1 februari 2011)

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Race_Chick Snäll liten biltjej
3 februari 2011 · 880 Inlägg

Mycket möjligt. Tur man har ett extra relä från den gamla 230e:n, sitter reläet bakom batteriet eller under säkringsdosan? Den hade ju tryck och de flödar ju bensin till ingående slang till fördelaren,men de komemr bara ut bensin på 2 av spridarna, sen är de tomt i dom andra 2 :S

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare
gemini78 Jägermeister
3 februari 2011 · 909 Inlägg

Låter som en grej som var på fel på en annan mercedes 230e som en kompis hade, säkringen till tomgångsmotorn (tror jag det var) var bränd, sitter bakom batteriet på passagerarsidan.

Kan vara ett så enkelt fel, kolla säkringarna där, vi toksökte fel på den bilen i flera veckor tills vi hittade dom säkringarna som satt bakom batteriet.

En gång är ingen gång...
Volkswagen Golf "Red Devil" (1988)
RD_87 Skrotsamlare
4 februari 2011 · 4 031 Inlägg

Reläet sitter bakom batteriet eller på andra sidan vid säkringsdosan. Inte säkert att det är reläet men det är ju inte ovanligt. Att kolla alla säkringar är ju också en mycket bra ide.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Race_Chick Snäll liten biltjej
4 februari 2011 · 880 Inlägg

Jag kollade alla säkringar i säkringsdosan och dom var hela,bytte ut alla mot nya t.o.m men ingen skillnad.
Har i princip bytt allt nu i bränsleväg... hmm

Har kollade på nån silvrig/metall aktig sak med ett transparent lock bakom batteriet (Ovp relä?) och iallafall försökte se om säkringen var hel i den men såg ej mycket men de lilla jag såg så såg den hel ut?
För de andra så vågade jag inte röra den för jag visste inte om jag skulle sabba nått roll

Men har en annan "ovp" relä liggandes från min gamla merca men går det byta ut dom ifall de är hela reläet som är trasigt även om de kanske är olika nummer? (har ej kollat)

Sen bränslereläet,hur kan ja kolla om de klappar? Prova rengöra från skit i kontakterna och byta ut den? neutral

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare
RD_87 Skrotsamlare
4 februari 2011 · 4 031 Inlägg

Byt det rakt av? Om du ändå har ett är det bara att byta. Att kolla reläet funktion på en MB är inte skitlätt eftersom det har SKITMÅNGA omärkta anslutningar. Bränslereläet är svart med MB logga, en massa siffror och något som liknar en streckkod på ovansidan. Vad menar du med Ovp relä? Kan inte påminna mig om att jag hört den förkortningen förut?
Jag är tyvärr inte direkt expert på MB, har bara skruvat på 2st som inte varit dieslar, men båda gångerna har det varit reläet big_smile skapliga odds alltså...

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Race_Chick Snäll liten biltjej
4 februari 2011 · 880 Inlägg

RD_87 skrev:
Byt det rakt av? Om du ändå har ett är det bara att byta. Att kolla reläet funktion på en MB är inte skitlätt eftersom det har SKITMÅNGA omärkta anslutningar. Bränslereläet är svart med MB logga, en massa siffror och något som liknar en streckkod på ovansidan. Vad menar du med Ovp relä? Kan inte påminna mig om att jag hört den förkortningen förut?
Jag är tyvärr inte direkt expert på MB, har bara skruvat på 2st som inte varit dieslar, men båda gångerna har det varit reläet big_smile skapliga odds alltså...

Hmm å dom hade samma problem? hmm
Detta är iallafall vad folk kallar "ovp" relä (länken nedan)... men vet att de inte heter så igentligen men ja vet annars inte va de heter å vad den har för funktion smile

http://www.tav-autoverwertung.de/shop/b … 1952_1.jpg

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare
RD_87 Skrotsamlare
4 februari 2011 · 4 031 Inlägg

Vet inte vad den gör faktiskt? Det är inte soppareläet iaf.
Dom ser ut så här http://www.blocket.se/blekinge/Stralkas … 602044.htm

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Race_Chick Snäll liten biltjej
4 februari 2011 · 880 Inlägg

Aha okej då vet jag hur dom ser ut smile
Jag har även ett relä där de står "Kalstartz,kallstartz...." nånting.... kan de också vara nått?
Måste fråga så mycke för då kan ja bara kolla upp fler alternativ när ja far till garaget smile

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare
RD_87 Skrotsamlare
5 februari 2011 · 4 031 Inlägg

Kallstarten påverkar bara kallstartsventilen mig veterligen. Borde inte orsaka sådana problem.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Race_Chick Snäll liten biltjej
5 februari 2011 · 880 Inlägg

Okej men nu har ja bytt reläet, säkringen i den där metallreläet va helt... Men jag kunde inte teststarta för batteriet va dött så de står på laddning nu smile
Sen ska jag även pröva byta spridarna och spridar rören?

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare
RD_87 Skrotsamlare
6 februari 2011 · 4 031 Inlägg

Kan ju vara en ide om det har kommit in skit i systemet. Själva rören borde ju inte bli igensatta så lätt men det behövs inte mycket för att sätta igen spridarna.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Race_Chick Snäll liten biltjej
8 februari 2011 · 880 Inlägg

Nu har jag bytt spridare,spridarrör och teststartat,nu kommer det tryck och soppa i alla spridare så det var nog reläet som du sa, att det var slut smile

Men nu har jag ett annat problem (jag blir aldrig av med dom).
Den går på tomgång i ca 10 sekunder om jag pumpgasar som f*n...
Håller jag jämn gas så vill den inte alls gå på tomgång hmm

Det smäller i luftburken och låter inte kry sad
Jag har ju nollställt motorn 1 gång och fördelaren men efter det har jag ju vridit fördelaren för att hitta rätt läge,ska jag nollställa den igen? roll

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare
RD_87 Skrotsamlare
8 februari 2011 · 4 031 Inlägg

Nolla hela skiten en gång. Kolla noga så att du inte hamnar ett halvvarv fel.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
RD_87 Skrotsamlare
8 februari 2011 · 4 031 Inlägg

Kolla märket på kammen så att du inte hamnat ett halvvarv fel med fördelaren. Veven snurrar ju två varv när kammen bara snurrar ett. Men du kanske har fördelaren monterad på kammen och då finns inte problemet. Kolla med stroboskop så du får 100% rätt bara.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang