Saab 93 Aero, Smäll å rök men hittar inget fel? HJÄLP uppskattas!

monno Elektriker
31 januari 2011 · 718 Inlägg

Bilmodell
Saab 93 Aero

• Årsmodell

2000

• Miltal

18000-19000

• Modifikationer på bilen

Steg 3 BSR, 3tum från turbon och insatsfilter.

• Hur yttrar sig felet?

Ja det är här det blir knepigt..
Började med ett ljud från motorn, typ ett lagerljud, så var rätt säker på att nått lager som har med multiremmen att göra, alltså nå stödhjul där att det skulle vara det.

Men nu kommer riktiga problemet, åker hem till föräldrarna för att få hjälp att leta av far, och såklart när jag kommer hem så låter det typ ingenting alls längre, min far ställer sig och ska lyssna på nått av hjulen, jag står brevid, bilen står på tomgång, när helt plötsligt det börjar gnälla som tusan, som att ett lager tok skär, sen smäller(POFF!) det och börjar ryka! Jag springer och stänger av bilen. Tillägga att de rök framifrån, alltså mellan motor och kylare.

Vi börjar leta efter vad som kan ha smulle, plockar bort plåten över turbon, hittar ingenting, nå väl gör ett försök att  starta bilen igen beredd att stänga av, och INGENTING ÄR FEL!! Bilen går som om ingenting hänt, inte ens lager ljudet finns kvar.
Vi plockar även bort plasten under men hittar ingenting, den går inte varm ingenting. Vi letar å enda vi hittar är olja på lite olika delar, bland annat mot ena sidan av kylfläkt, ic slang m.m. Detta verkar va gulaktig olja så antar det är från styrservon, det var även lite olja i servon så har fyllt på det.

Men känns ju inte som att de ska bli så smäll om den börjar läka? Bilen stod ju helt still på tomgång.
Så antagligen är oljan från tidigare och spreds med smällen, men man vet ju aldrig.

I alla fall, vi hittar ingenting mer än en oljig slang från servopumpen, inget annat vi ser verkar fel, bilen går som en klocka, står länge på tomgång utan några fel.
Nu såg vi ju inte super bra, men hyffsat bra genomgång gjorde vi. Körde sen bilen hem utan problem (ca 4mil) Dock är lagerljudet tillbaka så hoppas det fortsätter nästa gång jag åker hem så jag kan felsöka..

Men vad tusan kan ha hänt?!?! Hur kan det smälla å ryka såpass som det gjorde utan att påverka ett dugg? Blev varken sämre eller bättre än innan:S
Det jag är lur på att det kan vara AC pumpen/systemet som small och jävlas, då den även är svårast att komma åt att se m.m så ska ge den en ordentlig koll nästa gång, men om nån annan har nån bra idé så.

Är väldigt tacksam för alla förslag och idéer! För som det är nu vågar man knappt köra bilen, vet ju inte om den går 1km till eller 10mil utan problem.. Var som sagt en rejäl smäll.

Hoppas det inte blev allt för svårläst bara.

Tack på förhand! / Jon

Som att kasta vatten i sjön.
Stukad
1 februari 2011 · 41 Inlägg

Något värt att kolla är på Magnetkoppling på AC-pumpen. Vanligt på 9-3orna.
Och om det vore någon slang som gått sönder så borde du märka om någon av olje/vätske nivåerna sjunk. Annars så är det ju bara att du tar en lång förlängare och lyssnar på samtliga hjul pumpar osv och hör om någon låter riktigt illa. Hoppas ni hittar något. smile

MVH

Audi A4 TSQ (2004)
monno Elektriker
1 februari 2011 · 718 Inlägg

Ja jo ska ta en koll på AC pumpen m.m.

Jo vi lyssnade på att ljud med en klädhängare i trätongue Eller ja alla utom ac pumpen tro ja:P Servo pumpen lät ju lite konstigt, men som sagt ljudet som vare hela tiden försvann ju såklart när jag kom hem till far.

Men enda nivån som va låg var ju styrservo, men känns ju inte som de kan bli sån smäll av det..
Så konstigt att det kan bli sån smäll och sen inte påverka på nå annat vis..

Kan tillägga att ljudet är varvtals beroende, trodde på turbon ett tag men ljudet hänger inte ihop i hur man laddar utan med varvtalet smile

Som att kasta vatten i sjön.
Stukad
1 februari 2011 · 41 Inlägg

Okey, ja själva magnetkoppling kan ju leva om bra nog när den är dålig.
Jo att det verkligen smäller för att du har låg servo oljenivå är väl långsökt. Oljud visst men smile
Men det är bara prova och leta sig fram så lär det visa sig förr eller senare smile

Audi A4 TSQ (2004)
monno Elektriker
1 februari 2011 · 718 Inlägg

Aha okok, låter typ som ett dåligt lager iaf. Magnetkopplingen är det blanka saken "utanpå" remskivan för AC pumpen det?

Aja återkommer när lite mer felsökning pågått!

Som att kasta vatten i sjön.
anders_l
1 februari 2011 · 1 Inlägg

Min ac på min 93a exploderade och det rök som fan för ett par år sedan . vad luktade röken??

monno Elektriker
1 februari 2011 · 718 Inlägg

Ja du.. de va en bra fråga. Va ju som sagt olja från läckande servoslang som hamnade lite överallt så luktade en del olja, men röken var som vit aktig ändå, fick så fort hade mest bråttom med att stänga av bilen jag så..

Som att kasta vatten i sjön.
monno Elektriker
5 februari 2011 · 718 Inlägg

Stukad skrev:
Okey, ja själva magnetkoppling kan ju leva om bra nog när den är dålig.
Jo att det verkligen smäller för att du har låg servo oljenivå är väl långsökt. Oljud visst men smile
Men det är bara prova och leta sig fram så lär det visa sig förr eller senare smile

Hur funkar den dära magnetkopplingen? Drar vid spänning eller?
Har du nå bra tips hur man kan kolla upp den? Går det å demontera den på plats eller?
Och ljudet som blir när den pajjar är det typ som ett dåligt lager ljud det eller? De som talar för den är väl att ljudet kan försvinna ibland för att komma tillbaka igen.. lager brukar ju inte va riktigt så.

Alla som har nån idé är välkommen att skriva=)

Som att kasta vatten i sjön.
Asimo
5 februari 2011 · 21 Inlägg

Jag tror det är magnetkopplingen som är problemet.
Den sitter precis som du säger längst ut utanför remhjulet på AC:n.
Den fungerar ungefär som kopplingen imellan motor och låda, så slirar den kan den ryka och slirar den mycket kan delar av lamellen "explodera". Är ganska vanligt att lagret till kopplingen blir dåligt och för oväsen. Kan då bli tyst när kopplingen "drar" eftersom den då får stöd från remskivan.
Det finns en liten kontakt ovanpå AC-kompressorn, om du kopplar på 12V där ska kopplingen dra.

Den går att köpa löst och byta själv. Man lyfter bilen och tar bort höger framhjul och plasten som sitter där. Sen behöver man en muttermaskin eller något sätt att hålla still kompressorn på för att få löss muttern i mitten av kopplingen. Sedan är det olika hur lätt man får bort kopplingen, en del är bara att lyfta av medans andra kan sitta ordentligt. Bakom kopplingen ligger ett eller flera schims, de får inte tappas bort för de måste sättas tillbaka på samma ställe ihop med den nya kopplingen. Det följer med nya schims med kopplingen, men använder du de gamla vet du att du får rätt kopplingsspel direkt.

Hoppas detta hjälper.

MVH

Kia Optima "TF" (2013)
Nissan Skyline "ECR33" (1994)
Stukad
5 februari 2011 · 41 Inlägg

monno skrev:

Stukad skrev:
Okey, ja själva magnetkoppling kan ju leva om bra nog när den är dålig.
Jo att det verkligen smäller för att du har låg servo oljenivå är väl långsökt. Oljud visst men smile
Men det är bara prova och leta sig fram så lär det visa sig förr eller senare smile

Hur funkar den dära magnetkopplingen? Drar vid spänning eller?
Har du nå bra tips hur man kan kolla upp den? Går det å demontera den på plats eller?
Och ljudet som blir när den pajjar är det typ som ett dåligt lager ljud det eller? De som talar för den är väl att ljudet kan försvinna ibland för att komma tillbaka igen.. lager brukar ju inte va riktigt så.

Alla som har nån idé är välkommen att skriva=)

Magnetkopplingen fungerar ju som att den slår till vid ström från AC relä och komprimerar medelt/gasen i Ac-systemet. så lättast är ju att koppla på ström och se om den slår till.
Annars kan du nog känna på den om den är stum? Är ju bara plattan längst ut som ska kunna röra sig fritt avstängd motor, remhjulet på den ska rulla fritt påslagen motor:). utan plattan längst ut avslöjar ju om den fungerar man den ska inte snurra med hela tiden. smile Lättaste sättet att får bort den är bara att lyfta upp bilen, så framför innerskärmen tar du bort luftburken och plasten så kommer du åt den hur bra som helst. Men som sagt måste ju ha mutterdragare eller en enkelt vinkelmaskin (inte rondell) tongue
Och chimsen sa ju "skidakarn" att du ska vara försiktigt med. Annars finns ju ett lätt och enkelt åtgärd, köpa en kortare rem utan AC pumpen smile

Hoppas den är den så det är så simpelt. Dock kostar den ju en slant menmen smile

MVH

Senast redigerat av Stukad (5 februari 2011)

Audi A4 TSQ (2004)
monno Elektriker
5 februari 2011 · 718 Inlägg

skidakarn skrev:
Jag tror det är magnetkopplingen som är problemet.
Den sitter precis som du säger längst ut utanför remhjulet på AC:n.
Den fungerar ungefär som kopplingen imellan motor och låda, så slirar den kan den ryka och slirar den mycket kan delar av lamellen "explodera". Är ganska vanligt att lagret till kopplingen blir dåligt och för oväsen. Kan då bli tyst när kopplingen "drar" eftersom den då får stöd från remskivan.
Det finns en liten kontakt ovanpå AC-kompressorn, om du kopplar på 12V där ska kopplingen dra.

Den går att köpa löst och byta själv. Man lyfter bilen och tar bort höger framhjul och plasten som sitter där. Sen behöver man en muttermaskin eller något sätt att hålla still kompressorn på för att få löss muttern i mitten av kopplingen. Sedan är det olika hur lätt man får bort kopplingen, en del är bara att lyfta av medans andra kan sitta ordentligt. Bakom kopplingen ligger ett eller flera schims, de får inte tappas bort för de måste sättas tillbaka på samma ställe ihop med den nya kopplingen. Det följer med nya schims med kopplingen, men använder du de gamla vet du att du får rätt kopplingsspel direkt.

Hoppas detta hjälper.

MVH

Ojojoj här är vi nått på g! Precis innan smällen så gnällde det ju som tusan, å sen small det å rök, kan det bli så kraftig rök av den? Känns på nå vis som att de inte ska va därifrån det rök, aja.
Tack för tipset iaf! smile

Å nä ingen risk att jag råkar ta rondellen;)

Som att kasta vatten i sjön.
SAAB_Xturbo
5 februari 2011 · 3 Inlägg

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=268983


där har du en fin guide med bilder hur man byter den

varsågod JON!

monno Elektriker
5 februari 2011 · 718 Inlägg

Haha problemet är inte bytet utan själva hitta felet! Men tack för tipset iaf matte!wink

Som att kasta vatten i sjön.
SAAB_Xturbo
6 februari 2011 · 3 Inlägg

monno skrev:
Haha problemet är inte bytet utan själva hitta felet! Men tack för tipset iaf matte!wink

jaså du hade inte hittat felet ännu? tongue

Jerry Reparatör
6 februari 2011 · 306 Inlägg

Lägger min röst på kopplingen till ac-pumpen.
Har nämligen själv råkat ut för detta.
Det både small och rök när den gav upp.

monno Elektriker
7 februari 2011 · 718 Inlägg

Jahap jahapp nu är bilen i lite fler bitar.
Och efter att ha lyckats dra sönder fyrkant hålet för att slacka spännaren.. Så har vi komme fram till att vi inte riktigt har koll på hur det funkar.

Alltså, ska locket kunna röra sig när kopplingen är odragen, bilen avstängd, ska då locket röra sig utan att remskivan går runt?
Skall locket kunna röra sig fritt förhålande till centrum muttern?

Som det är just nu äre stumt åt alla håll, inge lager klapp och lock å remskiva går ej att röra inviduellt.

Tack för snabbt svar då jag ska ut effter middagen igen!
M.V.H Jon

Som att kasta vatten i sjön.
Asimo
7 februari 2011 · 21 Inlägg

Om du med "locket" menar den svarta skivan längst ut så sitter den skruvad med centrummuttern på själva "pumpaxeln" och snurrar ihop med den. Ska alltså gå att snurra på, med inte allt för mycket motstånd, om du slackat på remmen. Med bilen avstängd ska det gå att snurra på remskivan utan att något annat följer med, om du slackat på remmen. Men troligtvis har kullagret mellan remhjulet och "locket" (kopplingen) skurit, därav oljud/rök/mer hemskheter. Så det kanske inte går att snurra på delarna induviduellt. Kolla så att det verkligen går att snurra på själva pumpaxeln, annars är det hela AC-kompressorn som skurit. hmm

Senast redigerat av skidakarn (7 februari 2011)

Kia Optima "TF" (2013)
Nissan Skyline "ECR33" (1994)
Asimo
7 februari 2011 · 21 Inlägg

Skulle ladda upp en bild, men kunde inte. Laddar upp den på min Civic istället så länge.

Kia Optima "TF" (2013)
Nissan Skyline "ECR33" (1994)
monno Elektriker
7 februari 2011 · 718 Inlägg

Går ju alltså att snurra på muttern längst ut, och den sitter väl på pumpaxeln?
Aja ba nöjd jag hittar felet så får jag skaffa kortare rem så länge.

Med locket menar jag alltså det längst ut, utanför remskivan,"den blanka delen". Den verkar som sitta ihop med remskivan, vilket den alltså inte skall göra? Bil avstängd å rem slackad.

En fundering, det så kallade "locket" borde väl gå att snurra på med remmen spänd och bil avstängd? Eftersom pumpen ska kunna snurra än fast skivan "sitter fast i remmen"?

Som att kasta vatten i sjön.
Asimo
7 februari 2011 · 21 Inlägg

Ja, om lagret är okej ska det gå att snurra på den utan att slacka på remmen. Men är det skuret sitter allt ihop. Ungefär som om kopplingen skulle vara aktiverad.

Har du kollat på bilden? Tror du förstår vad jag menar om du kollar på den. Och sedan kan du ju inte missa mina Paint-kunskaper;)

Kia Optima "TF" (2013)
Nissan Skyline "ECR33" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang