3216
Sök

Problem med kamremsbyte Seat Toledo 1,6 -98

13 Inlägg
2 februari 2011
Trådstartare
Hej

Min Seat Toledo bara stannade bara en dag. Det visade sig var kamremspänare som hade gott sönder.

Jag har köpt en ny kamremsats. Och byt de. Men jag får det inte att fungera.

Jag har byt rotor, fördelarlock och tändstift. Jag har gnista. Men den vill inte starta.

Motorkoden är AFT.

Det finns två olika markeringar på kugghjulen. OT och en prick. Jag har provat båda.
Vilken är den man ska gå efter?

Vi hade loss startmotorn för att få bort vevaxelhjulet, kan det blivit något galet när vi satte tillbaka den,
som gör att den inte startar? 

Vilken cylinder är nr 1? Vilken cylinder följd är det på AFT motorer?

Hoppas på lite tips.

230 Inlägg
2 februari 2011
Haru ngn komp imotorn? efter som kamremsspännaren gått sönder, så de inte gått sönder ngn ventil mm?

Smålänning
7 887 Inlägg
2 februari 2011
Cylinder 1 är alltid närmast kamremmen.
Tändföljden står i instruktionsboken.

Har du ställt markeringarna rätt på kamremmen? Eventuellt kanske du krökt ventilerna, låter motorn normalt när du kör på startmotorn eller låter den komplös?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

13 Inlägg
2 februari 2011
Trådstartare
Jag vet inte om det har gått sönder några ventiler. Hur vet man om de är krökta utan att öppna motorn?

Smålänning
7 887 Inlägg
2 februari 2011
Du kan prova att ta väck ventilkåpan och kolla tryckarna, men det brukar vara missvisande, så egentligen går det itne.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

13 Inlägg
2 februari 2011
Trådstartare
Motorn har ett cylinder lopp på 81,0 mm och ett slaglängd på 77,40 mm.

230 Inlägg
2 februari 2011
Gör ett komp prov på motorn
Senast redigerat av eXe (2 februari 2011)

13 Inlägg
2 februari 2011
Trådstartare
Jag kan inte så mycket om bilar. Men den låter ganska ok. Hur gör man ett komp prov?

Smålänning
7 887 Inlägg
2 februari 2011
Johan_F skrev:
Jag kan inte så mycket om bilar. Men den låter ganska ok. Hur gör man ett komp prov?

Ta inte detta fel nu, men är du verkligen säker på att du fick markeringarna rätt på vevaxel och kamaxel inna du la på remmen?
http://catalog.meca.se/Upload/images_web/Gates4/5424XS.jpg

För att ta ett kompressionsprov behöver du en kompressionsprovare:

http://www.biltema.se/ProductImages/15/large/15-1314_l.jpg

3 235 Inlägg
2 februari 2011
Är det 16 ventilare har du garanterat några krökta ventiler:(
Kompressionen kan du mäta själv, finns ett verktyg på Biltema att köpa för ett par hundra kronor, följ instruktionerna bara.

13 Inlägg
2 februari 2011
Trådstartare
Det är nog bara 8 ventiller tror jag. Jag har ju dubbla makeringar på kugghjulen OT och en prick.

210 Inlägg
3 februari 2011
Ang hur det ska ställas in så la jag upp bilder i höstas då jag bytte kamrem och spännare på min Toledo från -97, 1,8 liter, 90 hk och vad jag vet med 8 ventiler: http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … &saved

Tillägger att jag först fick kamremmen en kugge fel i på ett av hjulen. Vad som hände var bara att motorn inte startade. När jag fått allt rätt så startade motorn. En kugge fel kanske inte gör något men 2 eller fler kanske pajar ventiler...

Ny länk till bilderna, därav redigering av inlägget.
Senast redigerat av Bosse-buss (30 oktober 2011)

13 Inlägg
5 februari 2011
Trådstartare
Jag har ju en 1,6 med motorkod AFT det är inte samma inställning som på din 1.8 väl?

I fördelaren räcknar man medurs eller?

210 Inlägg
6 februari 2011
Johan_F skrev:
Jag har ju en 1,6 med motorkod AFT det är inte samma inställning som på din 1.8 väl?

I fördelaren räcknar man medurs eller?

Om din motorkod skulle ha andra inställningar än på de tre bilderna jag lagt upp tvivlar jag på. Men jag kan inte svära. Vad gäller fördelaren så är det hacket i rotorn som ska peka mot hacket i fördelarlocket. Moturs eller medurs har ingen betydelse i detta sammanhanget.

Fördelarens rotor mot hacket i fördelarens gods, kamaxelhjulet rätt inställt mot rätt markeringar och pricken på drevet längs ner mot pricken i godset. Sen gäller att lägga på kamremmen exakt så alla inställningar matchar. Kolla noga (speciellt efter att du monterat spännaren) för en kugge fel på ett av de två dreven eller rotorn pekandes lite fel gör att bilen inte startar eller än värre om dreven står mer galet gör att ventiler och cylindrar slår ihop... inte kul alls!

Pilen på bilden med kamaxeldrevet ska alltså peka mot hacket mellan O och T.
Senast redigerat av Bosse-buss (6 februari 2011)

13 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
Jag har köpt en kompprovare och gjort ett prov och den vissade ingentig. Så det är väl bara att fixa en ny motor eller en ny top och nya ventiler.

Smålänning
7 887 Inlägg
6 februari 2011
Dubbelkolla först att kammen står rätt.

13 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
Om den står en eller två kuggar fel kan det göra att det inte blir något komp.

Smålänning
7 887 Inlägg
6 februari 2011
Johan_F skrev:
Om den står en eller två kuggar fel kan det göra att det inte blir något komp.

Ja det kan det göra, på vissa motorer

13 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
Okey då får jag kolla de imorgon. Tack

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
6 februari 2011
E det samma motortyp som sitter i gamla VAG bilar så borde den inte kröka ventiler...

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Sök