3034
Sök

Kan man vrida på bilnyckeln så startmotorn snurrar runt motorn utan topp ??

321 Inlägg
7 februari 2011
Trådstartare
jag har ett irreternade fel med min motor..det skrammlar i den fast blocket är nybytt..har bytt topplockspackning och lite andra små saker..men det jag undrar.. jag har tagit bort toppen och allting..men kan man vrida på bilnyckeln så motorn snurrar runt med hjälp av startmotorn utan toppen ?? vill se så kolvarna åker som dom ska och så..

Jag har startat bilen förut och motorn läääät såå bra..men sen pajja vevaxeldrevet bara för att jag gasa till lite på tomgången hmm

Och nu satte jag ihop allt igen o det skrammla som fan på tomgång men när man gasar lite så försvinner det..
Och jag kommer inte ta nån nyckel o dra runt motorn för det går för sakta..

Om ni förstår vad jag menar hoppas nån kan svara på det här smile

321 Inlägg
7 februari 2011
Trådstartare
Juste glömde skriva att plockade bort toppen och allt igen för att kolla om jag såg nått mystiskt men icke sad

Smålänning
7 887 Inlägg
7 februari 2011
Ja det kan du om bara kamremmen/kedjan är borta. MEn räkna med att det kan spruta olja...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

321 Inlägg
7 februari 2011
Trådstartare
twin_cam skrev:
Ja det kan du om bara kamremmen/kedjan är borta. MEn räkna med att det kan spruta olja...

jag har tagit bort alla remmar och så..så då är det bara att kolla så allt snurrar på fint nudå utan toppen och de ?

Smålänning
7 887 Inlägg
7 februari 2011
Japp. Finsn inget som kan ta skada direkt... MEn du får ju nolla veven sen smile

Men olja kommer det komma, oljepumpen har du ju inte plockat väck smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

321 Inlägg
7 februari 2011
Trådstartare
twin_cam skrev:
Japp. Finsn inget som kan ta skada direkt... MEn du får ju nolla veven sen smile

Men olja kommer det komma, oljepumpen har du ju inte plockat väck smile

ok vad bra..ähh att olja flyger ut det skiter jag i tongue vill bara kolla så det rör sig fint innan jag plockar ur blocket o skruvar upp det hmm

tack för hjälpen

320 Inlägg
7 februari 2011
de är väll inte så dumt att tömma oljan först? du lär ju inte förstöra nått i själva motorn på de lilla...

Bmw Ownz

321 Inlägg
7 februari 2011
Trådstartare
Frrla skrev:
de är väll inte så dumt att tömma oljan först? du lär ju inte förstöra nått i själva motorn på de lilla...

jo iförsig kan man ju tömma oljan med

321 Inlägg
8 februari 2011
Trådstartare
Wiic skrev:
Är väl endå inte så smart o tömma oljan o köra runt på starten? Lagerna kanske får sig en smäll då. Jag hade gjort som Flindgren o dragit runt maskinen för hand! smile

jo vist jag kan göra det för hand men motorn snurrar inte fort då..nee ska inte tömma oljan innan jag drar runt motorn med startmotorn

276 Inlägg
8 februari 2011
Som andra skriver, töm inte ur oljan om du nu ska köra runt den med startmotorn. Förutom att det kommer spruta/rinna olja lite här och var så kommer ju den mest troligt rinna ner i vatten kanalerna, de är ju lite trist.

Jag hade en gång en merca som slammra lite på tomgång men tystnade när man gasade lite, den gången var det dom hydrauliska lyftarna, vet inte vad de är för motor du har problem med men har du sånna lyftare så är det ett tips.

121 Inlägg
8 februari 2011
kompisen hade samma bekymmer med sin 740 turbo för ett tag sen. Kamdrevet gick sönder för honom me. Då var de svänghjulet som var löst. kan ju vara värt o kolla upp kanske smile

Ja e inte trög...ja har bara otur när ja tänker:)

321 Inlägg
8 februari 2011
Trådstartare
steken_yeah skrev:
kompisen hade samma bekymmer med sin 740 turbo för ett tag sen. Kamdrevet gick sönder för honom me. Då var de svänghjulet som var löst. kan ju vara värt o kolla upp kanske smile

Jajuste så kan det ju vara..för det låter som nått är löst mellan växellådan och motorn

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
8 februari 2011
Wiic skrev:
Är väl endå inte så smart o tömma oljan o köra runt på starten? Lagerna kanske får sig en smäll då. Jag hade gjort som Flindgren o dragit runt maskinen för hand! smile

Utan topp är lagrena extremt obelastade så jag hade inte haft några moraliska problem alls med att köra på starten en stund!
Finns ju många bilar som släcker oljelampan eftertyp 5 sekunder (Nissan KingCab som exempel) och då är motorn igång och går för egen maskin. De tar en stund på sig även när de är nyrenoverade och varmkörda smile

321 Inlägg
9 februari 2011
Trådstartare
steken_yeah skrev:

Du Tack för att du skrev jag plockade bort motorn o kolla då var svänghjulet löst big_smile !!!!!! alltså då menar jag att alla skruvar satt helt jävla löst hehe..då var de det som skallra som in i helvete då tongue

ska köpa den bästa loctite jag hittar o skruva fast riktigt hårt den här gången smile tack för hjälpen

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
10 februari 2011
På b230 går väl oljepumpen på mellanaxeln som drivs av kamremmen?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

121 Inlägg
10 februari 2011
frightnight skrev:
steken_yeah skrev:

Du Tack för att du skrev jag plockade bort motorn o kolla då var svänghjulet löst big_smile !!!!!! alltså då menar jag att alla skruvar satt helt jävla löst hehe..då var de det som skallra som in i helvete då tongue

ska köpa den bästa loctite jag hittar o skruva fast riktigt hårt den här gången smile tack för hjälpen

Fan va gött att de löste sig iaf då:) A loctite ska nog lösa de hela.

Ja e inte trög...ja har bara otur när ja tänker:)

519 Inlägg
10 februari 2011
RD_87 skrev:
På b230 går väl oljepumpen på mellanaxeln som drivs av kamremmen?

jo det stämmer så någon olja hade det inte sprutat.

320 Inlägg
10 februari 2011
en polare hade problem med smutsiga ventillyftare men de var så svåra att byta så han tippa i diesel och lät motorn gå på tomgång någon minut. sen 2-3 mycket täta oljebyten. nu har han kört 3 000 mil efter de, och motorn spinner som ny fast bättre.

dock inget jag skulle göra eller rekommendera. så köra på starten utan olja är nog ingen fara om inte bilen stått en längre tid.

Bmw Ownz

Sök