Spelförbud på ELMIA 2011. Vad tycker ni om det?

zedthepunk Rocknroller
16 februari 2011 · 296 Inlägg

dom mesta arbets-relaterade skadorna är väl fall, och att man skadar fötterna för att man inte har stålhätta? ljud-nivå skador är la typ ganskaa långt ner på den listan....

Jag ska ha lika många hamburgare som min *** är lång!. eeeh va?. ja än halv alltså
evilaudio
16 februari 2011 · 16 195 Inlägg

SuddenRacing skrev:
kanske lite OT
men HUR i hela fridens namn kan dom tillåta extrem dunka dunka 24 timmar om dygnet på DH? när det är på Elmia?

DH?

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Woojen
16 februari 2011 · 1 101 Inlägg

evilaudio skrev:

SuddenRacing skrev:
kanske lite OT
men HUR i hela fridens namn kan dom tillåta extrem dunka dunka 24 timmar om dygnet på DH? när det är på Elmia?

DH?

Dreamhack smile

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet
Honda Civic EG "Turbo Civic" (1992)
Subaru Impreza "ost" (2000)
Nissan Skyline r33 GT-R "Skajjan" (1995)
christofer_k Vorsprung durch Technik
16 februari 2011 · 2 432 Inlägg

zedthepunk skrev:

christofer_k skrev:

zedthepunk skrev:

ja asså nu skrev jag det där för att jag är emot att dom inte ska ha demospelningar..

okok men kul för tex mig å få reda på de när jag planerat länge på att åka dit för första gången å få se de live men  nä fyfan  nu är de ju inte värt att bila alla dessa mil dit ner när man inte enns får höra på andras anläggningar..

ja jag åker bara ner av en anledning och det är ljudbilarna och att känna basen. ganska gött smile men nu blir det att stanna hemma iår smile

precis smile hadde som planerat en  trip dit med polare och fara å se å hälsa på andra polare där nere men nu  sket de sig smile får väll fara på nån db tävling där dom har de om dom nu får spela högt där enns tongue

Tubbex
16 februari 2011 · 1 517 Inlägg

blir med att stanna hemma iår. Får åka till vallåkra i sommae istället och lyssna på  billjud smile

Senast redigerat av Tubbex (16 februari 2011)

▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%
christofer_k Vorsprung durch Technik
16 februari 2011 · 2 432 Inlägg

men hur är de sålde de inte hörselkåper där ?  dom som gnäller kan väll köpa sånna  lr nått i den stilen..

Phaetoon
17 februari 2011 · 8 156 Inlägg

Livligt trafikerad gata 85 dB. Sen så handlar allting om VAR man mäter. Först och främst ska man mäta en meter från elementen. I det här fallet så skulle jag säga att man ska mäta utanför bilen och helst längre ifrån än 5 meter bort. Då försvinner 10-15dB(A), vilket gör att man kan spela 95-100dB(A) i bilen.

Sen så är det ingen större vits med att försöka mäta upp ljudnivån med en smartphone. Jag kommer upp i 85dB(A) genom att nynna en låt en halvmeter från mobilen. Diffar på nära 20dB(A)
Tugget från hårddisken mäts upp till 70dB(A) på en halvmeters avstånd. Så mycket oväsen för inte min dator.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
17 februari 2011 · 8 156 Inlägg

evilaudio skrev:
de finns inte en enda verkstadsindustri som håller 75db kan ja lova.

Riktvärdet för för knattediscon ligger på 90 dBA...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
christofer_k Vorsprung durch Technik
17 februari 2011 · 2 432 Inlägg

dom vill garanterat att folk ska sluta med billjudshobbyna

Rinnegan Malleus Malificarum
17 februari 2011 · 2 401 Inlägg

christofer_k skrev:
dom vill garanterat att folk ska sluta med billjudshobbyna

Alltså, vad snackar du om?

Ni har minst ett tjugotal utställningar och Demo-race och dylikt som folk kan hålla till på.

Att ELMIA inte vill att ljudbyggarna inte ska spräcka trumhinnorna eller försämra hörseln markant på dess besökare betyder ju inte att de är fascister som vill bannlysa ljudbyggarnas frihet att uttrycka sig eller något..

Herregud, tagga ner.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Phaetoon
17 februari 2011 · 8 156 Inlägg

Rinnegan skrev:

christofer_k skrev:
dom vill garanterat att folk ska sluta med billjudshobbyna

Alltså, vad snackar du om?

Ni har minst ett tjugotal utställningar och Demo-race och dylikt som folk kan hålla till på.

Att ELMIA inte vill att ljudbyggarna inte ska spräcka trumhinnorna eller försämra hörseln markant på dess besökare betyder ju inte att de är fascister som vill bannlysa ljudbyggarnas frihet att uttrycka sig eller något..

Herregud, tagga ner.

Elmia är en av dom största tillställningarna. Vad händer om alla andra följer deras exempel?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
PAIN
17 februari 2011 · 2 103 Inlägg

läste även lite om hurvida folk gillar brum å vrål motorer vs bilstereo..minns ett event 2008 i stockholm vid kungest kurva ..för den som inte vet, är det 1000 tals besökare där varje helg

...på detta event ladda dom på med en brutal streetcar med x antal 1000 hk ,genom varvning endast...rutorna på micro butiken flexade rejält kan jag lova ..

vart vill jag komma ..jo när detta gjorde så backade folk å lämnade platsen..när Evilaudio fläskade på med sin bas galna bil kom det helt galet mycket folk å tittade från hela området ..vi snackar hundra tals *vanliga* personer som var ute på shopping i stockholm...
poängen...
Bilstereo uppskattas mer än många tror smile

gå  på bio utan att det hörs ?
gå på getatebil utan att det hörs ?
gå på mantorp utan att det hörs ?
gå  på  Elmia utan att det hörs ?
Tror ni förstår poängen..alla delar vi samma intresse bilar ...å tillsammans kan allt gå med brister det har vi ju inget att säga till om wink en tanke smile

Senast redigerat av PAIN (17 februari 2011)

Rinnegan Malleus Malificarum
17 februari 2011 · 2 401 Inlägg

Phaetoon skrev:
Elmia är en av dom största tillställningarna. Vad händer om alla andra följer deras exempel?

Självklart är det ju synd om ljudbyggarna inte skulle dyka upp alls, men hans argument är ju helt åt pipskogen även om idéen bakom är rätt.

Jag tycker att 85dB är en lagom mängd utan att man behöver bli överröstad på ELMIA och få tinnitus eller allvarligt sargad hörsel. Det finns en viss skillnad på vad en lagom mängd är för en ljudbyggare som har hållit på i X antal år, samt vad en vanlig människa anser vara en lagom mängd.

Att de har satt en dB gräns är inte så populärt bland dem, men det blir bättre för folket i omgivningen, samt att de kan fortfarande spela rätt högt.


EDIT- Kan notera att jag lyckades blanda ihop "pipsvängen" med något om skog.. men jag tror du förstår min poäng ändå.

Senast redigerat av Rinnegan (17 februari 2011)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
evilaudio
17 februari 2011 · 16 195 Inlägg

Rinnegan skrev:

Phaetoon skrev:
Elmia är en av dom största tillställningarna. Vad händer om alla andra följer deras exempel?

Självklart är det ju synd om ljudbyggarna inte skulle dyka upp alls, men hans argument är ju helt åt pipskogen även om idéen bakom är rätt.

Jag tycker att 85dB är en lagom mängd utan att man behöver bli överröstad på ELMIA och få tinnitus eller allvarligt sargad hörsel. Det finns en viss skillnad på vad en lagom mängd är för en ljudbyggare som har hållit på i X antal år, samt vad en vanlig människa anser vara en lagom mängd.

Att de har satt en dB gräns är inte så populärt bland dem, men det blir bättre för folket i omgivningen, samt att de kan fortfarande spela rätt högt.

Fast fortfarande så e de så att dom satt 75 db som max nivå vilket e löjligt lågt.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Rinnegan Malleus Malificarum
17 februari 2011 · 2 401 Inlägg

evilaudio skrev:
Fast fortfarande så e de så att dom satt 75 db som max nivå vilket e löjligt lågt.

Mjo, det är lite väl lågt faktiskt, kan jag hålla med om.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Stefan Varberg Supraman
17 februari 2011 · 2 300 Inlägg

Ska man vara ärlig så är beslutet inte helt fel.
Har man gått inne på mässan en hel dag så e man ganska slut i huvudet när man kommer ut.
Vet dom som mått så dåligt att dom vart tvungen att åka hem.
Sen att stå i det ljudet i 4 dagar e inte så jäkla bra, och det är nog en del av att det är beslutat för att för många är det en arbetsplats och helt plötsligt finns regler man måste hålla sig till när det gäller buller.

Vill ni spela så e de ju fritt fram på kvällen, så man ska inte klaga för mkt.
Man ska va glad att mässan finns för det finns ju inga alternativa utställningar direkt

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
jocke_gronberg
17 februari 2011 · 4 586 Inlägg

är säkert någon som bor 10 min därifrån som ej klarar av en helg med lite ljud. FLYTTA DÅ

brukar alltid vara något sånt som startar sånt här.

christofer_k Vorsprung durch Technik
17 februari 2011 · 2 432 Inlägg

Andra gång köp hörselskydd om ni störs av de .. tycker bara de är dumt med en sådan gräns.. å hur orfta är elmia ?  dom gångerna de är dom dagarna kan man väll få spela högre..

viccoA
17 februari 2011 · 3 110 Inlägg

Skyracer skrev:
Har faktiskt läst igenom hela tråden och min första fråga är (som jag inte sett något om, utan alla förutsätter att man demar med allt öppet för att låta så mycket som möjligt till så stort område inne eller ute som möjligt för alla oavsett om man vill lyssna på det eller inte):

Varför måste man spela för andra utanför bilen, kan man inte dema med folk i bilen med stängda rutor/dörrar/bakluckor? Borde ju ge en bättre upplevelse än att något odefinierbart vibrerar nånstans i hallen?

Mvh
Håkan

ELMIA: Tävlat i billjud, spelat högt, ställt ut bilen, t.om. satt upp PA-system och spelat (på den tiden det var ok med PA-ljud, ljus och gogodansare) smile

Jag håller med dig!
Det är inte så spännande när 200 bilar står och spelar med öppna bakluckor i otakt, jag lyssnar hellre inne i en bil så det låter vettigt.

Putteliten
17 februari 2011 · 9 084 Inlägg

Phaetoon skrev:

evilaudio skrev:
de finns inte en enda verkstadsindustri som håller 75db kan ja lova.

Riktvärdet för för knattediscon ligger på 90 dBA...

Riktvärdet ja, men faktiska värdet ligger på 100-110 dB UTAN musik. Jävla liv dom kan föra småungarna.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang