2032
Sök

Varför kör ni gamla bilar?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 366 Inlägg
25 maj 2011
ZonaX skrev:
twin_cam skrev:
Har lånat en 142 denna veckan för att fixa lite besiktninganmärkningar. Jag älskar gamla bilar! smile

En ny bil är bara en tråkig bil i mängden.

En gammal bil talar med dig, berättar hur den mår och vad den vill ha ut av turen, den delar din glädje och sorg, och vill ha kärlek, men ger massor tillbaka i gengäld!
En bil som tröstar dig när du är ledsen, busar med dig när du är glad, inte sviker dig när du behöver den som bäst och bråkar med dig när du borde gå istället smile

En gammal bil har personlighet och humör.

smile

Fick en liten glädjetår i ögat medans jag läste  :')

Ja, det var lite bra skrivet!!! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

2 077 Inlägg
25 maj 2011
Måste också bidra lite i denna tråd.
Hur kan jag ha missat denna lixom?

Den första bilen jag körde var en Saab 900SE, sämre bil har jag ALDRIG kört.. ouch för den!

Dem flesta här inne vet vid detta laget hur Japan skadad jag är antar jag?
Jag har ju ingen egen bil, men räknar då med pappas gamla som jag tog över.. en Saab 9-5 2,3T 1998 års modell och den tyckte jag var kul men fixa med den va inte alls kul.

Nu har vi på jobbet en 740 som jobb bil och måste säga att trots jag tycker den är skitful och går som en påse skit så håller den.
Vi hade lite problem med den en dag, men det fixade på 2 minuter sen var det bara köra och dem är ju ganska bra lära sig sladda med bilar.

Men gamla bilar känns som dem la mer tid på dem än tex dem nya då dem är över smekta med teknik.
Dock hade jag tagit en ny GTR utan och blinka en sekund.

Men dem känns som mer levande bilar än dem nya tycker jag.
Kommer faktiskt sakna 740in lite med efter den ska lämnas tillbaka!

Wheel hoe and proud of it.
Rays/Work/SSR/HRE/BBS/Enkei - Stay legit and don't buy shit!

1 228 Inlägg
27 september 2012
En aspekt som jag tror många missar, är att det är mycket mer miljövänligt att köra omkring i en bensinslukande gammal bil, än att köpa en ny. Anledningen? Miljöpåverkan när bilen tillverkas är enorm, således är en gammal bil som har en beräknad livslängd på säg 20 år (idag en ´92:a) redan överlevt sin beräknade livslängd, och således tar ägaren som brukar bilen ett miljöansvar genom att ha kvar bil och använda den istället för att skrota den.

Gammal bil och miljö går defacto hand i hand.

Pim_Pim
27 september 2012
Mike_87 skrev:
Evildan skrev:
AcesHigh666 skrev:

En "snart en vecka" haha, kom tillbaka om ett år så är ditt resonemang mer troligt. Nu vet ju alla att dem bilarna håller bra, men att hävda att det är en problemfri och billig bil efter att ha ägt den "i snart en vecka" låter lite dumt tycker jag....

Jag hade min 740 "Snusk-Åke" i 3 dagar, sedan dog aset, troligtvis bränslepumpen eller reläet då det blev tyst under skrotet dumpade den samma kväll för skrotpremien plus skatt -500kr för att slippa se den längre till en mer entusiastisk (yngre) kille.
Så med det facit i handen är dom då inte särskilt driftsäkra...
Håller till fullo med AcesHigh666 , på så kort tid kan det vara svårt att få fram en rättvisande statistik.

Okej, men jag återkommer om ett år igen så får vi se vad som hänt smile
Var beredd på att chockas big_smile

Nå ? tongue

315 Inlägg
27 september 2012
master_lars skrev:
En aspekt som jag tror många missar, är att det är mycket mer miljövänligt att köra omkring i en bensinslukande gammal bil, än att köpa en ny. Anledningen? Miljöpåverkan när bilen tillverkas är enorm, således är en gammal bil som har en beräknad livslängd på säg 20 år (idag en ´92:a) redan överlevt sin beräknade livslängd, och således tar ägaren som brukar bilen ett miljöansvar genom att ha kvar bil och använda den istället för att skrota den.

bra skrivet håller med till fullo! förstår inte folk som skrotar sin bil som är lite äldre men i bra skick o köper en miljö bil va fan :S....

1 228 Inlägg
27 september 2012
Donic skrev:
master_lars skrev:

bra skrivet håller med till fullo! förstår inte folk som skrotar sin bil som är lite äldre men i bra skick o köper en miljö bil va fan :S....

Då skall man även ta i beräkning att den gamla bilen är ganska kostsam för miljön att återvinna, då äldre bilar ungefär har en återvinningsgrad på ca 30-60% av den "totala" bilen, resterade % går ej att ta hand om och återvinna. Dagnes bilar har ju givetvis blivit bättre och höjt återvinningsgraden till en 95-98%, men ändå extrem miljöpåverkan att tillverka en ny bil, Värst av alla, är alla miljönissars Toyota Prius, kolla CO2-utsläppen för tillverkad bil. Du kan bygga minst 20 Scanialastbilar för samma klimatpåverkan som 1 Toyota Prius

Random Hero
4 047 Inlägg
27 september 2012
jag kör bilen jag hatar mest av allt just nu, en volvo 740... För lexusen går snart inte köra när vintern närmar sig. 740in är en pålitlig bil som håller för väldigt mycket, men körkänsla finns ingen, den svajar o kränger o växellägena är överallt i kupén. men de kanske hör till va vet ja, den duger fint i vinter smile

Dog food lid. Backwards

Volvoskadad
6 017 Inlägg
27 september 2012
DusanMandick skrev:
jag kör bilen jag hatar mest av allt just nu, en volvo 740... För lexusen går snart inte köra när vintern närmar sig. 740in är en pålitlig bil som håller för väldigt mycket, men körkänsla finns ingen, den svajar o kränger o växellägena är överallt i kupén. men de kanske hör till va vet ja, den duger fint i vinter smile

Byt plastbussningarna längst ner på spaken

Jonas

Random Hero
4 047 Inlägg
27 september 2012
Volvo_Mannen skrev:
DusanMandick skrev:

Byt plastbussningarna längst ner på spaken

ja de skulle man kunna investera i, men växellägena på en 740 är alltid lika lång som stockholm-göteborg smile

Dog food lid. Backwards

1 532 Inlägg
27 september 2012
Åker Lexus LS400 -92.
Köpte den för 10000kr finns nog ingen bil för dom pengarna med mer finesser och bättre åk komfort.
Sen tycker jag att just -89 till 92 är den snyggaste lyx japsen.
Definitivt inte den billigaste bilen i reservdelar för att vara 20år gammal men det är smällar man får ta.
Därför köpte jag den.

huh?
10 427 Inlägg
27 september 2012
DusanMandick skrev:
växellägena är överallt i kupén

Haha här är det tvärtom* tongue Schysst att åka lite gammal 740 ibland så man får känna på "riktiga" grejer wink

* BMW 323 Ci '00 original växellänkage, ca 16800mil
* Volvo 740 GLT16V '88 original växellänkage, ca 19800mil

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
27 september 2012
steifan skrev:
DusanMandick skrev:

Haha här är det tvärtom* tongue Schysst att åka lite gammal 740 ibland så man får känna på "riktiga" grejer wink

Jag tycker nog att Volvos länkage är fullt godkänt, bussningar & O-ringen som sitter längst ner gör enorm skillnad. Min MB, där kan man snacka rappel...

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

1 412 Inlägg
27 september 2012
RD_87 skrev:
steifan skrev:
DusanMandick skrev:

Jag tycker nog att Volvos länkage är fullt godkänt, bussningar & O-ringen som sitter längst ner gör enorm skillnad. Min MB, där kan man snacka rappel...

E39:an med 31000 mil som jag hade en stund var ju som att sitta och röra i en hink med falu rödfärg. tongue

1 412 Inlägg
27 september 2012
Anledningen till att jag kör gamla bilar är att jag inte orkar med nyare.
Har helt tröttnat på all plast och el, att jag har kvar Firebirden är enbart för att det var min första bil och jag gillar den fortfarande.

Har provat några gånger att åka i hyffsat nya bilar men jag tröttnar efter några veckor.
Satt och kollade i helgen lite på en Wrangler Unlimited, men insåg att jag kommer bara att ledsna på den som jag gör med allt annat nytt.
Så jag kommer att fortsätta att ösa tid och pengar på min Suburban -69 så att den till våren är rostlagad, lackad och genomgången mekaniskt med renoverad motor osv.

Den blir en perfekt bruksbil då den är grymt rejäl, finns snorbilliga delar till den och jag gillar utseendet. smile

146 Inlägg
27 september 2012
245an enbart för vintern då jag skiter fullständigt i om det händer den något. Behöver inte bry mig om salt/kallstarter/stenskott osv Medans .:R32an står och myser i värmen i väntan på våren smile
Senast redigerat av OnlineEvil (27 september 2012)

Gött mos
1 096 Inlägg
27 september 2012
master_lars skrev:

Helt klart. Att se efter och hålla sin gamla bil i gott skick och kondition är helt klart mest miljövänligt.
Så man ska även tänka på att serva motor m.m många gamla motorer renoverar man både billigt och snabbt om man är lite händig.
Ett bra exempel är volvos rödblockare, extremt billiga, enkla och snabba att renovera. Slipa ventiler, byta kolvringar osv så blir bilen piggare och lika bränsleffektiv som från fabrik.

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck

Med lem
1 127 Inlägg
27 september 2012
OnlineEvil skrev:
245an enbart för vintern då jag skiter fullständigt i om det händer den något. Behöver inte bry mig om salt/kallstarter/stenskott osv Medans .:R32an står och myser i värmen i väntan på våren smile

Du har missförstått, inte ställer man av en fyrhjulsdriven bil inför vintern! Det är ju då de ska tas ut på vägen. wink

Smålänning
7 887 Inlägg
27 september 2012
Jag kör gammalt skit för att det är billigt i drift. Dessutom är gamla bilar snyggare än nya, och inte en enda stor rullande felkonstruktion.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Lastbilschaufför
100 Inlägg
27 september 2012
Läs detta blogginlägg så förstår ni hur jag tänker.....
http://www.garaget.org/mypage/blog.php? … ost=104161

Kanske inte som alla andra, men jag tycker det är lite romantik och mys-faktor med gamla bilar smilesmilesmile

Vad är det för fel på plåtfälgar!

886 Inlägg
27 september 2012
Behövde en stor, praktisk och driftsäker bild för under 10k när jag skulle flytta i våras. Blev en 945 -93a som gått över 41k mil. Har inte gett mig mycket bekymmer sen dess men så har jag inte kört så mycket heller. Ska dock antagligen börja pendla 10 mil om dagen snart och då blir det att byta till något modernare och mindre. Dels för bensinkostnaden men kanske främst för säkerheten och komforten.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

Sök