NiKeMaN skrev:
Varför tror en del ljushuvuden här inne som "råkar" ha gamla dåliga bilar att en bil ska vara så hel och fin som möjligt efter en krock?
En bil som ÄR trafiksäker SKA vika ihop sig (på rätt ställen) och på så sätt absorbera och fördela ut den enorma mängd energi som måste ta vägen någonstans vid en krock.
Att skryta med att en blinkers gick sönder på en 740 och som kom från sidan och körde in i en Golf V som fick båda dörrarna och B-stolen att bli skrot betyder inte ett skit.
ALLA vet att en bil är mjukare i sidan är framifrån.Jävla amatörer varför diskuterar ni ens krockvåld och krocksäkerhet när ni inte har en aning om hur det fungerar med deformationszoner och energi?
Hoppas att jag får prata trots att jag har en gammal 740
Men nyare bilar är väl "mjukare" i fronten och hårdare på sidorna? Fronten är gjord så "mjuk" som möjligt för att absorbera krocken, men då sidan på bilen inte har möjlighet till en så lång deformationszon har man istället fått förstärka den?
Detta innebär ju självklart inte att man tar mindre skada av en sidokollision
För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P