zemet skrev:
jetta16v skrev:
zemet skrev:
Det var ju precis tvärt om när man krockar en 940 mot en nyare småbil, dom tester jag har sett så har 940 frontalkrockat 50/50 med yaris och magane. I båda dom testerna så fick volvo föraren allvarliga skador på benen speciellt vänster ben.
Medans iaf i yariskrocken så fick yarisföraren dödligt våld mot huvud och bröstkorg något som volvoföraren inte fick. Alla passagerare i volvon utsattes dock för 50% mindre krockvåld än i yarisen.
Om testet du pratar om var en 100/100 frontalkrock så kanske du har rätt i att passagerarna fram hade klarat sig bättre i småbilen, det har jag inte sett något test på.
http://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY
Ja precis, volvoförarens ben blir manglade men krockvåldet för övriga passagerare är mindre.
http://www.automotorsport.se/artiklar/n … tor-gammalJag tycker pga detta att det är falskt att säga att småbilar är säkrare, iaf ännu. Dom kommer ju bara bli bättre och bättre.
Skulle vara intressant att se samma test med en modern volvo istället. V70 eller kanske en stor xc90 mot yarisen och se hur den klarar sig då.
Här är volvos syn på krocktestet som jag länkade till.
De ville bevisa att nya småbilar är säkrare än äldre bilar av större modell. Nu riktar Volvos säkerhetschef skarp kritik mot det krocktest som Dagens Nyheter genomförde i samarbete med Folksam och Autoliv.
En Toyota Yaris årsmodell 2009 med fem stjärnor i EuroNCAP frontalkrockades med en 13 år gammal Volvo 945. Med testet ville Dagens Nyheter, Folksam och Autoliv bevisa tesen att nya småbilar är säkrare än äldre bilar av större modell. Volvos säkerhetschef Jan Ivarsson är dock kritisk till testarnas slutsatser.
Hans kommentar till säkerhetstestet är att vi i Sverige skulle stå kvar på samma säkerhetsnivå som för 20 år sedan om alla bilar skulle bytas ut till en modern bil av samma storlek som Toyota Yaris. Om däremot alla bytte till en modern Volvo så skulle skaderisken i princip halveras.
Passagerare klarade sig bra
– Efter att vi fått se delar av provdata kan vi konstatera att sanningen inte är svart eller vit. Det råder ingen tvekan om att vår 13 år gamla bil har en svaghet genom att ena framhjulet trängde in i utrymmet där föraren har sina ben. Men vi noterar också att åkande på alla de andra platserna i Volvon – inte minst i baksätet där en krockdocka motsvarande ett 10-årigt barn satt – hade klarat sig väsentligt bättre, med cirka 50 procent mindre krockvåld, än i den lilla bilen, säger Jan Ivarsson och fortsätter:
– Vi måste se till helheten i säkerhetsarbetet men även in i minsta detalj. Det innebär att vi i detta fall ser till säkerheten på alla fordonets platser och för alla åldrar – säkerhet för alla, säger han.
Verkligheten är obarmhärtig i trafikolyckor. Det är ett svårt problem att lösa i en trafikmiljö med olika typer fordon. Samtidigt har säkerheten tagit stora steg framåt, både när det gäller små och normalstora bilar – och en utskrotning av äldre bilar skulle vara bra. Volvos delar DN:s uppfattning om att stimulera utskrotning av gamla bilar, men vill inte dra den förenklade slutsatsen att en ny liten bil som visserligen fått fem stjärnor i EuroNCAP skulle vara det bästa valet.
Dåligt byta till småbilar
– Om vi skulle byta alla bilar till moderna småbilar av det slag som ingick i det här krockprovet, skulle det i realiteten innebära att vi skulle stå kvar på samma säkerhetsnivå som för 20 år sedan. Gör vi också en förenkling skulle säkerheten öka med cirka 50 procent om alla istället byter till en några vår gammal normalstor bil, men ännu hellre till en ny säkrare Volvo, säger Jan Ivarsson.
Han poängterar dock att Volvo 945 inte är någon dålig bil ur ett verkligt säkerhetsperspektiv – tvärtom.
– Volvos samt även Folksams statistik visar tydligt att Volvo 945 ligger mer än väl över snittbilen i Sverige vilket i sin tur pekar på att det finns en hel del riktigt dåliga bilar på vägarna idag, begagnade och nya, säger Jan Ivarsson.
Visst är 940 lite uppdaterad från 740 med airbag och eventuella förstärkningar men det är ändå en design som i princip kom ut 1984! Skulle testet gjorts mot en volvo 850 istället så skulle nog föraren i volvon klarat sig betydligt bättre. Jag tycker det känns som någon sorts konspiration att dom vill att vi ska köpa nya små skitbilar istället för att köra våra gamla stora bilar.