2214
Sök

Varför kör ni gamla bilar?

plankan
6 november 2012
caromania skrev:
Nåja. Säkerhet hit och säkerhet dit. Att ni ska envisas med att vara så svenska och lagom och tråkiga. Smäller man (jag) med min Austin så kommer jag dö. Så enkelt är det. För 1,5mm aluminiumplåt och avsaknad av bälten i kombination med rastången pekandes rakt mot hjärtat lämnar ingenting åt slumpen. Pang. Hoppsan. Var det kul under tiden? Ja då. Värt det? Ja inte faen sitter jag och funderar över kolesterolvärden och huruvida 2 glas rött är osunt enligt socialstyrelsen. Det handlar ju om att leva medan man lever pojkar. Tar man en sväng i en ny säker Renå eller Peschå så är det nog tråkigare. Faktiskt. Även om det i värsta fall blir en extra sväng.

big_smile Kunne jag inte ha skrivet bätre själv tongue

*Tummen upp*

1 534 Inlägg
7 november 2012
caromania skrev:
Nåja. Säkerhet hit och säkerhet dit. Att ni ska envisas med att vara så svenska och lagom och tråkiga. Smäller man (jag) med min Austin så kommer jag dö. Så enkelt är det. För 1,5mm aluminiumplåt och avsaknad av bälten i kombination med rastången pekandes rakt mot hjärtat lämnar ingenting åt slumpen. Pang. Hoppsan. Var det kul under tiden? Ja då. Värt det? Ja inte faen sitter jag och funderar över kolesterolvärden och huruvida 2 glas rött är osunt enligt socialstyrelsen. Det handlar ju om att leva medan man lever pojkar. Tar man en sväng i en ny säker Renå eller Peschå så är det nog tråkigare. Faktiskt. Även om det i värsta fall blir en extra sväng.

Haha klockrent!

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
7 november 2012
jetta16v skrev:
caromania skrev:

Haha klockrent!

http://www.klockren.nu/

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

4 637 Inlägg
7 november 2012
_Performance_ skrev:

lol

1 534 Inlägg
7 november 2012
_Performance_ skrev:
jetta16v skrev:
caromania skrev:

Haha klockrent!

Sådär får man inte göra, nu suktar man efter renskav hmm
Fy på dig! tongue

Fri fart för ett fritt folk!
14 731 Inlägg
7 november 2012
caromania skrev:

Ungefär..vem fan går och funderar på att köpa en säkerbil för man kan krocka?

isånt fall borde man nog låsa in sig själv i ett madraserat rum och andas jävligt försiktigt och bli sondmatad.

Kan man köra bil så är risken förbannat liten att det händer något och att det då skulle vara något som är dödligt är otroligt microskopiskt liten.

man kollar först efter en bil som man gillar och att motorn är tillräckligt stark och det sista man funderar på är vad som händer om man krockar..

kan inte vara lätt och gå och oroa sig över vad som händer om man krockar
undra om dom funderar på om dom kan drunkna i vattenpölen dom går förbi

finns så många grejer som är farligare i livet

men att stoppa in e snusprilla eller tända en cigg det kan dom göra utan att tveka
märkligt tänke

att röka är 100% risk för lungcancer och endå röker dom?!
men dom köper en säker bil så dom inte dör i en krock..men att ligga där med syrgas för att dom rökt hela sitt liv det är helt okej sätt att dö på smile
Senast redigerat av Growe (7 november 2012)

Kör fort så hinner inget hända...

1 534 Inlägg
7 november 2012
Growe skrev:
caromania skrev:

isånt fall borde man nog låsa in sig själv i ett madraserat rum och andas jävligt försiktigt och bli sondmatad.

Kan man köra bil så är risken förbannat liten att det händer något och att det då skulle vara något som är dödligt är otroligt microskopiskt liten.

man kollar först efter en bil som man gillar och att motorn är tillräckligt stark och det sista man funderar på är vad som händer om man krockar..

men att stoppa in e snusprilla eller tända en cigg det kan dom göra utan att tveka
märkligt tänke

men dom köper en säker bil så dom inte dör i en krock..men att ligga där med syrgas för att dom rökt hela sitt liv det är helt okej sätt att dö på smile

Håller med till 100% här, visst, man får ha lite hjärnceller att tänka med när man skall göra ett bilval, jag personligen undviker Kia/Hyundai/Daewoo och liknande märken för jag vet att det är rena skiten, säkerhetsmässigt.

Kan däremot inte bli så fel om man väljer Audi, BMW, Volvo, Saab, Volkswagen t.ex.

Men i övrigt kan man inte hålla på att oroa sig över att krocka hela tiden, då är det bättre att åka buss eller ta cykeln.
Fast iofs, vem har sagt att det inte finns en olycksrisk med dessa alternativa färdmedel?

Då kanske man skall sitta hemma.
Å andra sidan kan det ju bli jordbävning/översvämning/el-avbrott eller ett plan som kraschlandar på huset/byggnaden, så man är nog aldrig riktigt säker..

Avstängd
10 388 Inlägg
7 november 2012
Growe skrev:
caromania skrev:

märkligt tänke

Finns gott om människor som köper bil utifrån säkerheten, och nej, jag tror inte heller det är "de få" som gör det. Och jag skulle dessutom tro att det är än färre som sätter säkerheten sist vid bilköp. Dock säkerligen något som är ålderrelaterat.

Rökning är dock långt ifrån 100% = lungcancer. Mindre än 10% av alla Sveriges cancerfall är lungcancer (5e vanligaste cancerformen i Sverige),  och när det gäller snus så finns det bara indikationer på att snus ökar risken något för vissa typer av cancer, inget som definitivt säger att snus -ger- cancer (därav att det står som det står på dosorna). Så, dåliga/felaktiga exempel.

Med det dock inte sagt att det är vettigt att gå och oroa sig hela tiden, men, det tror jag inte heller många gör. Det är dock en helt annan femma att tänka över säkerheten när man köper en bil än att oroa sig hela tiden.
Senast redigerat av it_mutt (7 november 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
7 november 2012
it_mutt skrev:
Growe skrev:
caromania skrev:

märkligt tänke

Finns gott om människor som köper bil utifrån säkerheten, och nej, jag tror inte heller det är "de få" som gör det. Och jag skulle dessutom tro att det är än färre som sätter säkerheten sist vid bilköp. Dock säkerligen något som är ålderrelaterat.

Rökning är dock långt ifrån 100% = lungcancer. Mindre än 10% av alla Sveriges cancerfall är lungcancer (5e vanligaste cancerformen i Sverige),  och när det gäller snus så finns det bara indikationer på att snus ökar risken något för vissa typer av cancer, inget som definitivt säger att snus -ger- cancer (därav att det står som det står på dosorna). Så, dåliga/felaktiga exempel.

Med det dock inte sagt att det är vettigt att gå och oroa sig hela tiden, men, det tror jag inte heller många gör. Det är dock en helt annan femma att tänka över säkerheten när man köper en bil än att oroa sig hela tiden.

Vill minnas att säkerheten var en av de mest prioriterade faktorerna vid val av bil enligt en undersökning i Vi Bilägare. Jag kan tyvärr inte hänvisa till artikeln då jag inte kommer ihåg vilken utgåva det var.

För min egen del är säkerheten och miljövänligheten det jag prioriterar lägst vid ett bilköp.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Thedriftking
7 november 2012
Jag kör gammal bil för det är mer känsla i körningen. Jag kör bilen.. Inte bilen som kör mig.
Skiter i säkerhet, jag dör i nått jag älska.

Och dom som köper ny bil endast pga säkerhet, lär er köra bil så slipper ni krocka!

Forummoderator
18 312 Inlägg
7 november 2012
Thedriftking skrev:
Jag kör gammal bil för det är mer känsla i körningen. Jag kör bilen.. Inte bilen som kör mig.
Skiter i säkerhet, jag dör i nått jag älska.

Och dom som köper ny bil endast pga säkerhet, lär er köra bil så slipper ni krocka!

Jag bryr mig väl inte jättemycket om det men visst sätter jag inte ungarna i Elantran om snön skulle falla... Då tar vi en större bil... Det finns ju folk som TROR de kan köra bil trots att de har 8 månaders körvana och sitter bakom ratten på en toktrimmad 940 Turbo. Tror man blir lite mer försiktig när man ska frakta barn i bilen?

Skulle jag smälla med 300C:n tycker jag mest synd om den stackare jag mosar på vägen. Men har ju kört i 20 år utan incidenter. Men visst har det varit nära någon gång! Mest i ungdomen då...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

twin_cam skrev:
Volvo 7/900-serien (JA dom är tillräckligt lika varann, bara sena 960 som hade extra förstärkningar)

Åk till närmsta bilskrot, titta i t.ex. dörrarna, vet inte när det kom men förstärkningar har gjorts

944 har en helt annan bak än en 744

SIPS som kom -92 är förstärkningar som som gjordes vid golvet och instrumentbrädan för att ta upp krockkrafterna från en sidokollision, standard i 940, enbart sista årsmodellen av 740 som hade

Och NEJ, säger inte att en 940 är en säker bil i moderna västerländska mått! Men den är säkrare än en 740

Sen är nog det viktigaste; Bra däck och en utvilad och rutinerad förare, för oavsett hur krocksäker bil man har är det aldrig roligt att vara med om en olycka

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

1 534 Inlägg
7 november 2012
Jag tror man måste skilja på den aktiva och passiva säkerheten i en bil.

Det som diskuteras i denna tråd handlar mest om den passiva säkerheten, som handlar om bilens konstruktion, såsom airbags, bälten, förstärkningar i kaross, deformationszoner etc., NÄR man väl krockar.

Den aktiva säkerheten är eventuell utrustning som är tänkt att förebygga en kollision, antisladd, antispinn, ABS, osv.
Sen kan man som förare påverka ytterligare genom hur utvilad man är, bra däck på bilen, köra förutseende..

Om vi lägger den aktiva säkerheten åt sidan och bara koncentrerar oss på den passiva säkerheten, så är det stor skillnad på dagens bilar och gamla.
Se bara på krocktestet mellan en småbil och en 940 kombi, fronten på kombin blev bara mos, ända in till kupén, medan passagerarna som satt i framsätet skulle klara sig bättre i småbilen än i Volvon.

Enligt mig är den aktiva säkerheten i en bil bra, men om man hamnar i en situation då bilens system måste gripa in, då måste man som förare ha brustit någonstans, eller så uppstår något oväntat man inte kan rå över.
I många fall är det bra med bilens aktiva system, men om man använder huvet behöver man sällan användning för de systemen..

Tycker det är viktigare med den passiva säkerheten, men inte alltid man väljer den nyaste bilen för det.
De bilar som idag betraktas gamla må kanske inte hålla lika hög säkerhet som nya, men det behöver inte betyda att bilen är farlig för det.
Allt som oftast så finns det med i bakhuvudet när jag väljer bil, men det är inte det viktigaste inför ett bilköp.
Man kan köpa en bil för att man vill glida runt i en "pimpmobile", man kanske vill åka billigt, man vill ha en mindre bil då man är själv eller max 2, man kanske är en familj och köper då en större sedan eller kombi.

Beror alltså på vad man är ute efter, men de 2 viktigaste anledningarna till att folk köper äldre bilar är att de har bättre känsla, med det menar jag att körglädjen är kvar i bilarna, jämfört med idag, då bilarna är bekväma, tysta, säkra osv., men är supertråkiga att köra/åka i, vissa hör man knappt motorn på.

Sen så har man kanske inte lust att lägga en hel förmögenhet på en ny bil, när värdet kommer att sjunka ganska mycket, speciellt de första åren, så det finns såklart även en ekonomisk faktor..

Vissa köper hellre ny bil än köper äldre, då de vill ha bilar som fungerar hyfsat problemfritt, då problemen brukar komma efter några år, vissa köper hellre en äldre bil som de kan meka med eller fixa i ordning billigt, men får underhålla desto mer ju äldre den är, nu pratar jag inte om service utan ev. reparationer och utbyte av slitagedelar..

Pim_Pim
7 november 2012
Kör väl gammal bil för att pengarna helt enkelt inte riktigt räcker till för just den bilen som jag vill ha.

Så jag får helt enkelt vänta lite till, för jag vill inte ha lån.

4 261 Inlägg
7 november 2012
jetta16v skrev:
Jag tror man måste skilja på den aktiva och passiva säkerheten i en bil.

Det som diskuteras i denna tråd handlar mest om den passiva säkerheten, som handlar om bilens konstruktion, såsom airbags, bälten, förstärkningar i kaross, deformationszoner etc., NÄR man väl krockar.

Den aktiva säkerheten är eventuell utrustning som är tänkt att förebygga en kollision, antisladd, antispinn, ABS, osv.
Sen kan man som förare påverka ytterligare genom hur utvilad man är, bra däck på bilen, köra förutseende..

Om vi lägger den aktiva säkerheten åt sidan och bara koncentrerar oss på den passiva säkerheten, så är det stor skillnad på dagens bilar och gamla.
Se bara på krocktestet mellan en småbil och en 940 kombi, fronten på kombin blev bara mos, ända in till kupén, medan passagerarna som satt i framsätet skulle klara sig bättre i småbilen än i Volvon.

Det var ju precis tvärt om när man krockar en 940 mot en nyare småbil, dom tester jag har sett så har 940 frontalkrockat 50/50 med yaris och magane. I båda dom testerna så fick volvo föraren allvarliga skador på benen speciellt vänster ben.

Medans iaf i yariskrocken så fick yarisföraren dödligt våld mot huvud och bröstkorg något som volvoföraren inte fick. Alla passagerare i volvon utsattes dock för 50% mindre krockvåld än i yarisen.

Om testet du pratar om var en 100/100 frontalkrock så kanske du har rätt i att passagerarna fram hade klarat sig bättre i småbilen, det har jag inte sett något test på.

2 410 Inlägg
7 november 2012
Kör gamla bilar eftersom dem är enklare att skruva med och jag vill inte ha en bil som tappar tusenlappar i värde varje månad.  Har ekonomin nu för att köpa en relativt ny bil om jag så vill men jag tycker inte det är värt det tongue

1 534 Inlägg
7 november 2012
zemet skrev:
Det var ju precis tvärt om när man krockar en 940 mot en nyare småbil, dom tester jag har sett så har 940 frontalkrockat 50/50 med yaris och magane. I båda dom testerna så fick volvo föraren allvarliga skador på benen speciellt vänster ben.

Medans iaf i yariskrocken så fick yarisföraren dödligt våld mot huvud och bröstkorg något som volvoföraren inte fick. Alla passagerare i volvon utsattes dock för 50% mindre krockvåld än i yarisen.

Om testet du pratar om var en 100/100 frontalkrock så kanske du har rätt i att passagerarna fram hade klarat sig bättre i småbilen, det har jag inte sett något test på.

http://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY

1 412 Inlägg
7 november 2012
Det är lustigt egentligen.
För runt 6-7 år sedan och bakåt så gillade jag mest nyare bilar och ville ha så nytt det gick när jag skaffade första bilarna.
Började med en Merca S-klass och sedan Firebirden (hade dom 2 medans jag övningskörde tongue ), men sedan svängde det av och har enbart varit gamla bilar som varit intressanta.

Numera avskyr jag nyare bilar totalt.
Fick dock för mig att jag skulle ha en Focus -06 för ett par år sedan, åkte i den i 3 månader sedan stod den nerställd medans jag åkte gammalt igen ett halvår innan den såldes.
I somras köpte jag en BMW E39 kombi för att ha medans jag väntade på delar till en annan bil, den var kul i en vecka sedan höll jag på att spy av att åka i skiten.
Firebirden har helt enkelt blivit kvar, men kanske plockas ner i delar så kapitänen får lite bättre fart. smile

Angående säkerhet så håller jag med caromania, jag åker oftast bältesbefriade bilar med plåtpanel och solid rattstång så man vet ju vad resultatet av en krock skulle bli.
Men det är jag väl medveten om och det spelar ingen roll.
Mitt liv skulle kännas ganska kasst om jag var tvungen att åka runt varje dag hela året i någon modern hink som jag avskyr.

Jag skulle kunna krocka imorgon och veta att jag hade kul på vägen dit.
Senast redigerat av OpelP1 (7 november 2012)

4 261 Inlägg
7 november 2012
jetta16v skrev:
zemet skrev:

Ja precis, volvoförarens ben blir manglade men krockvåldet för övriga passagerare är mindre.
http://www.automotorsport.se/artiklar/n … tor-gammal

Jag tycker pga detta att det är falskt att säga att småbilar är säkrare, iaf ännu. Dom kommer ju bara bli bättre och bättre.

Skulle vara intressant att se samma test med en modern volvo istället. V70 eller kanske en stor xc90 mot yarisen och se hur den klarar sig då.

Här är volvos syn på krocktestet som jag länkade till.

De ville bevisa att nya småbilar är säkrare än äldre bilar av större modell. Nu riktar Volvos säkerhetschef skarp kritik mot det krocktest som Dagens Nyheter genomförde i samarbete med Folksam och Autoliv.

En Toyota Yaris årsmodell 2009 med fem stjärnor i EuroNCAP frontalkrockades med en 13 år gammal Volvo 945. Med testet ville Dagens Nyheter, Folksam och Autoliv bevisa tesen att nya småbilar är säkrare än äldre bilar av större modell. Volvos säkerhetschef Jan Ivarsson är dock kritisk till testarnas slutsatser.

Hans kommentar till säkerhetstestet är att vi i Sverige skulle stå kvar på samma säkerhetsnivå som för 20 år sedan om alla bilar skulle bytas ut till en modern bil av samma storlek som Toyota Yaris. Om däremot alla bytte till en modern Volvo så skulle skaderisken i princip halveras.

Passagerare klarade sig bra
– Efter att vi fått se delar av provdata kan vi konstatera att sanningen inte är svart eller vit. Det råder ingen tvekan om att vår 13 år gamla bil har en svaghet genom att ena framhjulet trängde in i utrymmet där föraren har sina ben. Men vi noterar också att åkande på alla de andra platserna i Volvon – inte minst i baksätet där en krockdocka motsvarande ett 10-årigt barn satt – hade klarat sig väsentligt bättre, med cirka 50 procent mindre krockvåld, än i den lilla bilen, säger Jan Ivarsson och fortsätter:

– Vi måste se till helheten i säkerhetsarbetet men även in i minsta detalj. Det innebär att vi i detta fall ser till säkerheten på alla fordonets platser och för alla åldrar – säkerhet för alla, säger han.

Verkligheten är obarmhärtig i trafikolyckor. Det är ett svårt problem att lösa i en trafikmiljö med olika typer fordon. Samtidigt har säkerheten tagit stora steg framåt, både när det gäller små och normalstora bilar – och en utskrotning av äldre bilar skulle vara bra. Volvos delar DN:s uppfattning om att stimulera utskrotning av gamla bilar, men vill inte dra den förenklade slutsatsen att en ny liten bil som visserligen fått fem stjärnor i EuroNCAP skulle vara det bästa valet.

Dåligt byta till småbilar
– Om vi skulle byta alla bilar till moderna småbilar av det slag som ingick i det här krockprovet, skulle det i realiteten innebära att vi skulle stå kvar på samma säkerhetsnivå som för 20 år sedan. Gör vi också en förenkling skulle säkerheten öka med cirka 50 procent om alla istället byter till en några vår gammal normalstor bil, men ännu hellre till en ny säkrare Volvo, säger Jan Ivarsson.

Han poängterar dock att Volvo 945 inte är någon dålig bil ur ett verkligt säkerhetsperspektiv – tvärtom.

– Volvos samt även Folksams statistik visar tydligt att Volvo 945 ligger mer än väl över snittbilen i Sverige vilket i sin tur pekar på att det finns en hel del riktigt dåliga bilar på vägarna idag, begagnade och nya, säger Jan Ivarsson.

Visst är 940 lite uppdaterad från 740 med airbag och eventuella förstärkningar men det är ändå en design som i princip kom ut 1984!  Skulle testet gjorts mot en volvo 850 istället så skulle nog föraren i volvon klarat sig betydligt bättre. Jag tycker det känns som någon sorts konspiration att dom vill att vi ska köpa nya små skitbilar istället för att köra våra gamla stora bilar.
Senast redigerat av zemet (7 november 2012)

1 534 Inlägg
7 november 2012
zemet skrev:
jetta16v skrev:
zemet skrev:

Ja precis, volvoförarens ben blir manglade men krockvåldet för övriga passagerare är mindre.
http://www.automotorsport.se/artiklar/n … tor-gammal

Jag tycker pga detta att det är falskt att säga att småbilar är säkrare, iaf ännu. Dom kommer ju bara bli bättre och bättre.

Skulle vara intressant att se samma test med en modern volvo istället. V70 eller kanske en stor xc90 mot yarisen och se hur den klarar sig då.

Här är volvos syn på krocktestet som jag länkade till.

De ville bevisa att nya småbilar är säkrare än äldre bilar av större modell. Nu riktar Volvos säkerhetschef skarp kritik mot det krocktest som Dagens Nyheter genomförde i samarbete med Folksam och Autoliv.

En Toyota Yaris årsmodell 2009 med fem stjärnor i EuroNCAP frontalkrockades med en 13 år gammal Volvo 945. Med testet ville Dagens Nyheter, Folksam och Autoliv bevisa tesen att nya småbilar är säkrare än äldre bilar av större modell. Volvos säkerhetschef Jan Ivarsson är dock kritisk till testarnas slutsatser.

Hans kommentar till säkerhetstestet är att vi i Sverige skulle stå kvar på samma säkerhetsnivå som för 20 år sedan om alla bilar skulle bytas ut till en modern bil av samma storlek som Toyota Yaris. Om däremot alla bytte till en modern Volvo så skulle skaderisken i princip halveras.

Passagerare klarade sig bra
– Efter att vi fått se delar av provdata kan vi konstatera att sanningen inte är svart eller vit. Det råder ingen tvekan om att vår 13 år gamla bil har en svaghet genom att ena framhjulet trängde in i utrymmet där föraren har sina ben. Men vi noterar också att åkande på alla de andra platserna i Volvon – inte minst i baksätet där en krockdocka motsvarande ett 10-årigt barn satt – hade klarat sig väsentligt bättre, med cirka 50 procent mindre krockvåld, än i den lilla bilen, säger Jan Ivarsson och fortsätter:

– Vi måste se till helheten i säkerhetsarbetet men även in i minsta detalj. Det innebär att vi i detta fall ser till säkerheten på alla fordonets platser och för alla åldrar – säkerhet för alla, säger han.

Verkligheten är obarmhärtig i trafikolyckor. Det är ett svårt problem att lösa i en trafikmiljö med olika typer fordon. Samtidigt har säkerheten tagit stora steg framåt, både när det gäller små och normalstora bilar – och en utskrotning av äldre bilar skulle vara bra. Volvos delar DN:s uppfattning om att stimulera utskrotning av gamla bilar, men vill inte dra den förenklade slutsatsen att en ny liten bil som visserligen fått fem stjärnor i EuroNCAP skulle vara det bästa valet.

Dåligt byta till småbilar
– Om vi skulle byta alla bilar till moderna småbilar av det slag som ingick i det här krockprovet, skulle det i realiteten innebära att vi skulle stå kvar på samma säkerhetsnivå som för 20 år sedan. Gör vi också en förenkling skulle säkerheten öka med cirka 50 procent om alla istället byter till en några vår gammal normalstor bil, men ännu hellre till en ny säkrare Volvo, säger Jan Ivarsson.

Han poängterar dock att Volvo 945 inte är någon dålig bil ur ett verkligt säkerhetsperspektiv – tvärtom.

– Volvos samt även Folksams statistik visar tydligt att Volvo 945 ligger mer än väl över snittbilen i Sverige vilket i sin tur pekar på att det finns en hel del riktigt dåliga bilar på vägarna idag, begagnade och nya, säger Jan Ivarsson.

Visst är 940 lite uppdaterad från 740 med airbag och eventuella förstärkningar men det är ändå en design som i princip kom ut 1984!  Skulle testet gjorts mot en volvo 850 istället så skulle nog föraren i volvon klarat sig betydligt bättre. Jag tycker det känns som någon sorts konspiration att dom vill att vi ska köpa nya små skitbilar istället för att köra våra gamla stora bilar.

En övertro på en gammal Volvo vill gärna inte dö ut i första taget.
Folk kör omkring i sina gamla "stora" Volvosar med motiveringen att det är en gammal beprövad pansarvagn som visst är säkrare än nya småbilar, det är dom man vill visa att, titta, Volvon är inte bättre än den nyare microbilen.

Säg vad man vill, men man är säkrare i en krock i en nyare småbil än en gammal 740/940, det är ren fakta.
Sen är inte alla småbilar lika säkra, men här menar jag de som är bättre än genomsnittet/bland de säkraste i sin klass.
Då Volvo-kontainern anses vara en av den säkraste på sin tid, så är det inte mer än en rättvis jämförelse..

Sen att en modern v70 skulle klara sig 10ggr bättre än Yaris/Modus etc. är ointressant i detta fall.
Man kan då passa på att smälla en VW Touareg/Audi Q7/BMW X5/Volvo XC90 mot en v70, undrar hur v70n skulle klara sig då?

Man kan sen fortsätta vidare med att krocktesta en stadsjeep och en lastbil...
Då kan man komma fram till att egentligen borde alla köra långtradare...
Irrelevant.

"Dåligt byta till småbilar
"

Detta är bara en ren propaganda, tydligen så klarade sig den "moderna småbilen" bättre än den "några år gamla normalstora bilen", så säkerhetsnivån är inte densamma, inte ens då storleken är mindre..

Det sista är bara för roligt, säkerheten skulle öka om alla körde en ny säkrare Volvo, jeez, jag tror jag skall köpa mig en ny Volvo nästa gång jag gör ett bilbyte, killen sa ju att säkerheten ökade med 50%, då syftade han på en några år gammal modell, tänk hur mycket säkrare en ny måste vara? roll

En nyare Volvo v70/s80 må vara säkra bilar, men det finns faktiskt andra bilar på denna jord, som är minst lika säkra, En Volvo är inte ett kraftfält på hjul, inse det..

Sök