2178
Sök

Varför kör ni gamla bilar?

749 Inlägg
7 november 2012
felek skrev:
man kan vända på frågan... har haft praktik på en volvo/renualt verkstad och nyare bilar är skapade till för att just gå sönder. vrf ska man köpa ny bil?????

Precis vissa bilmärken tillverkar helt urusla motorer, med allvarliga mekaniska motorfel efter bara 4år eller tidigare, som resulterar i motorbyte.

Många nya bilar har allvarliga löjliga motorfel, som att kamremsdrivningen bara håller halva den rekomenderade intervallen, för att lagren i löphjulen är alldeles för klena och resultatet är motorhaveri..

Det verkar också va populärt att tillverka bilar med allt för klena kopplingar som inte orkar driva bilen framåt så länge och med för klena urtrampningslager som trillar sönder.

Men andra småfel som styrleder, hjullager och sånt är inte mkt att gnälla över de tycker jag man kan acceptera, bara att byta och köra även om det skulle kunna hålla längre.

Men vissa tillverkar nya bilar som håller bra också.
(inga tillverkare nämda).

De nya longlifeoljorna är heller inte bra för motorerna, blir igensatt i oljesugsil mm, bättre att byta olja oftare kan jag rekomendera.
Senast redigerat av Bjornn (7 november 2012)

749 Inlägg
7 november 2012
jetta16v skrev:
zemet skrev:
jetta16v skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY

Ja precis, volvoförarens ben blir manglade men krockvåldet för övriga passagerare är mindre.
http://www.automotorsport.se/artiklar/n … tor-gammal

Jag tycker pga detta att det är falskt att säga att småbilar är säkrare, iaf ännu. Dom kommer ju bara bli bättre och bättre.

Skulle vara intressant att se samma test med en modern volvo istället. V70 eller kanske en stor xc90 mot yarisen och se hur den klarar sig då.

Här är volvos syn på krocktestet som jag länkade till.

De ville bevisa att nya småbilar är säkrare än äldre bilar av större modell. Nu riktar Volvos säkerhetschef skarp kritik mot det krocktest som Dagens Nyheter genomförde i samarbete med Folksam och Autoliv.

En Toyota Yaris årsmodell 2009 med fem stjärnor i EuroNCAP frontalkrockades med en 13 år gammal Volvo 945. Med testet ville Dagens Nyheter, Folksam och Autoliv bevisa tesen att nya småbilar är säkrare än äldre bilar av större modell. Volvos säkerhetschef Jan Ivarsson är dock kritisk till testarnas slutsatser.

Hans kommentar till säkerhetstestet är att vi i Sverige skulle stå kvar på samma säkerhetsnivå som för 20 år sedan om alla bilar skulle bytas ut till en modern bil av samma storlek som Toyota Yaris. Om däremot alla bytte till en modern Volvo så skulle skaderisken i princip halveras.

Passagerare klarade sig bra
– Efter att vi fått se delar av provdata kan vi konstatera att sanningen inte är svart eller vit. Det råder ingen tvekan om att vår 13 år gamla bil har en svaghet genom att ena framhjulet trängde in i utrymmet där föraren har sina ben. Men vi noterar också att åkande på alla de andra platserna i Volvon – inte minst i baksätet där en krockdocka motsvarande ett 10-årigt barn satt – hade klarat sig väsentligt bättre, med cirka 50 procent mindre krockvåld, än i den lilla bilen, säger Jan Ivarsson och fortsätter:

– Vi måste se till helheten i säkerhetsarbetet men även in i minsta detalj. Det innebär att vi i detta fall ser till säkerheten på alla fordonets platser och för alla åldrar – säkerhet för alla, säger han.

Verkligheten är obarmhärtig i trafikolyckor. Det är ett svårt problem att lösa i en trafikmiljö med olika typer fordon. Samtidigt har säkerheten tagit stora steg framåt, både när det gäller små och normalstora bilar – och en utskrotning av äldre bilar skulle vara bra. Volvos delar DN:s uppfattning om att stimulera utskrotning av gamla bilar, men vill inte dra den förenklade slutsatsen att en ny liten bil som visserligen fått fem stjärnor i EuroNCAP skulle vara det bästa valet.

Dåligt byta till småbilar
– Om vi skulle byta alla bilar till moderna småbilar av det slag som ingick i det här krockprovet, skulle det i realiteten innebära att vi skulle stå kvar på samma säkerhetsnivå som för 20 år sedan. Gör vi också en förenkling skulle säkerheten öka med cirka 50 procent om alla istället byter till en några vår gammal normalstor bil, men ännu hellre till en ny säkrare Volvo, säger Jan Ivarsson.

Han poängterar dock att Volvo 945 inte är någon dålig bil ur ett verkligt säkerhetsperspektiv – tvärtom.

– Volvos samt även Folksams statistik visar tydligt att Volvo 945 ligger mer än väl över snittbilen i Sverige vilket i sin tur pekar på att det finns en hel del riktigt dåliga bilar på vägarna idag, begagnade och nya, säger Jan Ivarsson.

Visst är 940 lite uppdaterad från 740 med airbag och eventuella förstärkningar men det är ändå en design som i princip kom ut 1984!  Skulle testet gjorts mot en volvo 850 istället så skulle nog föraren i volvon klarat sig betydligt bättre. Jag tycker det känns som någon sorts konspiration att dom vill att vi ska köpa nya små skitbilar istället för att köra våra gamla stora bilar.

En övertro på en gammal Volvo vill gärna inte dö ut i första taget.
Folk kör omkring i sina gamla "stora" Volvosar med motiveringen att det är en gammal beprövad pansarvagn som visst är säkrare än nya småbilar, det är dom man vill visa att, titta, Volvon är inte bättre än den nyare microbilen.

Säg vad man vill, men man är säkrare i en krock i en nyare småbil än en gammal 740/940, det är ren fakta.
Sen är inte alla småbilar lika säkra, men här menar jag de som är bättre än genomsnittet/bland de säkraste i sin klass.
Då Volvo-kontainern anses vara en av den säkraste på sin tid, så är det inte mer än en rättvis jämförelse..

Sen att en modern v70 skulle klara sig 10ggr bättre än Yaris/Modus etc. är ointressant i detta fall.
Man kan då passa på att smälla en VW Touareg/Audi Q7/BMW X5/Volvo XC90 mot en v70, undrar hur v70n skulle klara sig då?

Man kan sen fortsätta vidare med att krocktesta en stadsjeep och en lastbil...
Då kan man komma fram till att egentligen borde alla köra långtradare...
Irrelevant.

"Dåligt byta till småbilar
– Om vi skulle byta alla bilar till moderna småbilar av det slag som ingick i det här krockprovet, skulle det i realiteten innebära att vi skulle stå kvar på samma säkerhetsnivå som för 20 år sedan. Gör vi också en förenkling skulle säkerheten öka med cirka 50 procent om alla istället byter till en några vår gammal normalstor bil, men ännu hellre till en ny säkrare Volvo, säger Jan Ivarsson.
"

Detta är bara en ren propaganda, tydligen så klarade sig den "moderna småbilen" bättre än den "några år gamla normalstora bilen", så säkerhetsnivån är inte densamma, inte ens då storleken är mindre..

Det sista är bara för roligt, säkerheten skulle öka om alla körde en ny säkrare Volvo, jeez, jag tror jag skall köpa mig en ny Volvo nästa gång jag gör ett bilbyte, killen sa ju att säkerheten ökade med 50%, då syftade han på en några år gammal modell, tänk hur mycket säkrare en ny måste vara? roll

En nyare Volvo v70/s80 må vara säkra bilar, men det finns faktiskt andra bilar på denna jord, som är minst lika säkra, En Volvo är inte ett kraftfält på hjul, inse det..

Fast Volvo har nästan alltid varit världsledande på bilsäkerhet, då de ständigt kommer på nya bättre lösningar på sina bilar som andra tillverkare senare bara kopierar.
Volvo är utan tvivel världens säkraste bil genom tiderna.
De har också världens modernaste anläggning för att testa krocksäkerheten i sina bilar.
Senast redigerat av Bjornn (7 november 2012)

Smålänning
7 887 Inlägg
7 november 2012
RightFront skrev:
twin_cam skrev:
Volvo 7/900-serien (JA dom är tillräckligt lika varann, bara sena 960 som hade extra förstärkningar)

Åk till närmsta bilskrot, titta i t.ex. dörrarna, vet inte när det kom men förstärkningar har gjorts
.

Jag jobbar på bilskrot och river med de gamla bilarna varje dag. Det skiljer inte tillräckligt mycket på dom för att dom ska klassas som helt olika bilar. Detta vet jag. en 740 med sips är säkrare än en 940 utan sips vid sidokollision, detta trots att 940 är efterträdaren. Att grundstrukturen är nästan identiskt avslöjas väll inte minst av att de flesta karossdetaljer går att byta ut sinsemellan, dom har samma dragkrok och framvagnsbalk m.m...
Senast redigerat av twin_cam (7 november 2012)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

6 691 Inlägg
7 november 2012
Bjornn skrev:
Fast Volvo har nästan alltid varit världsledande på bilsäkerhet, då de ständigt kommer på nya bättre lösningar på sina bilar som andra tillverkare senare bara kopierar.
De har också världens modernaste anläggning för att testa krocksäkerheten i sina bilar.

Inte så konstigt ändå..Hur mycket älg springer det utanför Norden?

De/Dem

Fri fart för ett fritt folk!
14 731 Inlägg
7 november 2012
det är där vi kommer in på att en ny liten bil måste vara hård för att man ska ha en chans att klara sig eftersom krockvåldet inte klaras att ta upp och då använder den lilla bilen den stora bilens krockzoner

testa att kör båda bilarna in i en betong vägg och kolla vad som händer

där ser man nog tydligare att en ny liten bil faktist kan bli ganska farlig då krockvåldet blir stort även om synliga skador kan bli relativt små.

Men det är naturen som måste hanteras på detta sättet mer yta mer matrial som kan dämpa krockvåldet

man kan se allt svart eller vitt men i grund och botten så får man helt enkelt lära sig att köra bil iställlet för att bry sig om att äga en säker bil

även om det inte är ditt fel att man krockar så ska 90,% av olyckorna gå att undvika genom att ta ett bra beslut när något dumnt händer. Många gör rent korkade saker när dom tror att dom håller på att krocka.
standard grejen är att helt enkelt släppa ratten hålla för händerna för ögonen och vänta på smällen.

Något som räddat mig är att jag aldrig bromsar som en reaktion. Det kan låta otroligt dumnt men det har fungerat förbannat bra. Att bromsa minskar alternativena ganska drastiskt för att kunna göra något åt läget man hamnat i

Tex om en bil kommer över på fel sida att bromsa kommer inte hjälpa man får helt enkelt jobba aktivt för att inte krocka. Många som faktist missar den detaljen även om det inte är sitt egna fel så måste man försöka undvika smällen in i det sista. Dom allra flesta styr dessutom mot objektet förr än i från när något händer.
Helt övertygad att dessa grejer går att träna bort så man gör bättre beslut.

så vill man ha säkerhet så får man lära sig köra bil ordenkligt först och främst.
Jag själv håller fortfarande på att lär mig. Har setat i bilar vid några krockar där vi hamnat brevid vägen i rätt höga farter en gång sladda vi ut med sidan före just innan sladden åkte vi i 120km/h sen for vi med sidan före in i en stolpe och vidare in i ett träd  med en liten Lanzer från tidigt 90tal
en bruten axel fick jag, han som körde fick några revben sönderbrutna och en punkterad lunga, Med andra ord realtivt lindriga skador. En Lanzer från tidigt 90tal är en av dom farligare 90tals bilarna men det gick fin fint vi hade inte ens bälte på oss

Så slumpen kommer endå avgöra utgången i slutänden smile

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 731 Inlägg
7 november 2012
Malheus skrev:
Bjornn skrev:

Inte så konstigt ändå..Hur mycket älg springer det utanför Norden?

älgar?  du kan få kängurus som hoppar ut tigrar lejon elfanter noshörningar osv i andra länder

eller kanske en zebra hoppar ut framför bilen

vet inte hur det påverkar att volvo är ledande inom bilsäkerheten?!
Deras anläggning är nog en av dom bästa i världen med eller utan älgar smile

Kör fort så hinner inget hända...

1 534 Inlägg
7 november 2012
Bjornn skrev:

Du menar så här?
http://www.youtube.com/watch?v=QJ6z3IArINI

Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 november 2012
it_mutt skrev:
Growe skrev:
caromania skrev:
Se inlägg #675

Se inlägg#681

Finns gott om människor som köper bil utifrån säkerheten, och nej, jag tror inte heller det är "de få" som gör det. Och jag skulle dessutom tro att det är än färre som sätter säkerheten sist vid bilköp. Dock säkerligen något som är ålderrelaterat.

Rökning är dock långt ifrån 100% = lungcancer. Mindre än 10% av alla Sveriges cancerfall är lungcancer (5e vanligaste cancerformen i Sverige),  och när det gäller snus så finns det bara indikationer på att snus ökar risken något för vissa typer av cancer, inget som definitivt säger att snus -ger- cancer (därav att det står som det står på dosorna). Så, dåliga/felaktiga exempel.

Med det dock inte sagt att det är vettigt att gå och oroa sig hela tiden, men, det tror jag inte heller många gör. Det är dock en helt annan femma att tänka över säkerheten när man köper en bil än att oroa sig hela tiden.

Härligt inlägg av dig it_mutt. Caromania´s lilla Austin är riktigt fräck men jag hade blivit imponerad om han verkligen kör den varje dag? 2000mil om året, för det är viktigast att ha roligt i alla bilköer samt annan tråkig körning och händer något lämnar han med ett leende på läpparna det är viktigast.

Lite trist dock den dagen en medelålders dam med mobilen i ena näven och ratten till en Volvo XC90 i den andra missar honom vid ett filbyte, i en tråkig bil hade resultatet blivit lite tråkiga plåtskador. 

Jag lägger själv ner mycket vikt på säkerheten vid ett bilköp, men springer knappast omkring och oroar mig över eventuella olyckor eller hur osäker min bil blivit nu efter tre år och hur mycket säkrare bilar det finns att välja idag.
Senast redigerat av Rquired (7 november 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

749 Inlägg
7 november 2012
twin_cam skrev:
RightFront skrev:
twin_cam skrev:
Volvo 7/900-serien (JA dom är tillräckligt lika varann, bara sena 960 som hade extra förstärkningar)

Åk till närmsta bilskrot, titta i t.ex. dörrarna, vet inte när det kom men förstärkningar har gjorts
.

Jag jobbar på bilskrot och river med de gamla bilarna varje dag. Det skiljer inte tillräckligt mycket på dom för att dom ska klassas som helt olika bilar. Detta vet jag. en 740 med sips är säkrare än en 940 utan sips vid sidokollision, detta trots att 940 är efterträdaren. Att grundstrukturen är nästan identiskt avslöjas väll inte minst av att de flesta karossdetaljer går att byta ut sinsemellan, dom har samma dragkrok och framvagnsbalk m.m...

Vet att 760 88- torpedplåten är annorlunda övriga bilar i 700 serien så det kan nog vara en del som skiljer, 760 88- är samma karross som 960.

5 111 Inlägg
7 november 2012
De bilar som är säkrast i 7/900-serien är 960/S-V90 efter faceliften 1995. Dessa har bland annat en ändrad tvärbalk fram för att bättre ta upp frontsmällar, samt förstärkningsbalkar ute i hjulhusen för att åtgärda problemet med det svaga fotutrymmet. 940 däremot fick aldrig dessa förbättringar. Dock är ju detta en 18 år gammal uppdatering av en bil som lanserades för 30 år sedan, så jag säger inte alls att det gör den till en bil som är i klass med de bästa av dagens bilar...

Dock lite komiskt att det är så mycket snack om säkerhet här...hittills har jag inte sett någon i tråden säga att "jag kör en gammal bil främst för att de är så mycket säkrare än dagens bilar" liksom. smile

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
7 november 2012
kör en gammal bil för att man får sjukt mycket bil för pengarna smile känner mig säker när jag kör a8an även om den är gammal

Everyday´s my birthday, cause bitches love cake.
501 Inlägg
7 november 2012
Jag gör det för många anledningar.

dom var snyggare på 80-90-talet. inte lika mycket finess utan mer ett transportmedel.

priset. bilar som är nyare är grymmt överprisade. en ny bil sänker sig i pris hur mycket som helst på ett år men kvalitén är liksamma.

mer information. en nyare bil som har varit med om ett par år har tydligen varit med om en massa saker. därför vet man kända fel, finns reservdelar och verkstäderna kan dom utantill.

så äldre bilar kanske inte har lika fin inredning som en helt ny, går bra i motorn eller dylikt, men hittar man ett bra exemplar kan man få en snyggare, snabbare, roligare bil för 1/50-del av vad en ny bil kostar.

Stil>Funktion

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 365 Inlägg
7 november 2012
CHEEVA skrev:
kör en gammal bil för att man får sjukt mycket bil för pengarna smile känner mig säker när jag kör a8an även om den är gammal

A8:a?? Är det en Audi? Vilket år kom den i så fall?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

1 523 Inlägg
7 november 2012
Vettemannen skrev:
CHEEVA skrev:

/Benny

Den lanserades -94

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
7 november 2012
Vettemannen skrev:
CHEEVA skrev:

/Benny

ja de är en audi ... lanserades 94

288 Inlägg
8 november 2012
jetta16v skrev:
Bjornn skrev:

Du menar så här?

det berodde på att någon tjomme hade bytt batteri inför denna uppvisning och tar du bort batteriet så nollställer du datorerna. Och då är det icke så konstigt att det inte funkar som det ska

munkenpetersen skrev:
jetta16v skrev:
Bjornn skrev:

Du menar så här?

det berodde på att någon tjomme hade bytt batteri inför denna uppvisning och tar du bort batteriet så nollställer du datorerna. Och då är det icke så konstigt att det inte funkar som det ska

Lite pinsamt av Volvo dock

Reportern är rolig "man blir lite orolig, kan det gå så här ute på gatan också?"
Men för i helvete kvinna, man ska aldrig förlita sig på ett system på det sättet, man ska bromsa själv!

Det kommer nog bli problemet i framtiden, alla förlitar sig på säkerhetssystemen, köolyckorna  kommer öka; "men vadå bilen bromsa inte, det är inte mitt fel"

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

1 534 Inlägg
8 november 2012
RightFront skrev:
munkenpetersen skrev:
jetta16v skrev:

Du menar så här?

Lite pinsamt av Volvo dock

Reportern är rolig "man blir lite orolig, kan det gå så här ute på gatan också?"
Men för i helvete kvinna, man ska aldrig förlita sig på ett system på det sättet, man ska bromsa själv!

Det kommer nog bli problemet i framtiden, alla förlitar sig på säkerhetssystemen, köolyckorna  kommer öka; "men vadå bilen bromsa inte, det är inte mitt fel"

Kan se framför mig hur amerikanare kommer att börja stämma Volvo, då bilen inte bromsade av sig själv lol

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
8 november 2012
Bjornn skrev:
jetta16v skrev:
zemet skrev:
Ja precis, volvoförarens ben blir manglade men krockvåldet för övriga passagerare är mindre.
http://www.automotorsport.se/artiklar/n … tor-gammal

Jag tycker pga detta att det är falskt att säga att småbilar är säkrare, iaf ännu. Dom kommer ju bara bli bättre och bättre.

Skulle vara intressant att se samma test med en modern volvo istället. V70 eller kanske en stor xc90 mot yarisen och se hur den klarar sig då.

Här är volvos syn på krocktestet som jag länkade till.

De ville bevisa att nya småbilar är säkrare än äldre bilar av större modell. Nu riktar Volvos säkerhetschef skarp kritik mot det krocktest som Dagens Nyheter genomförde i samarbete med Folksam och Autoliv.

En Toyota Yaris årsmodell 2009 med fem stjärnor i EuroNCAP frontalkrockades med en 13 år gammal Volvo 945. Med testet ville Dagens Nyheter, Folksam och Autoliv bevisa tesen att nya småbilar är säkrare än äldre bilar av större modell. Volvos säkerhetschef Jan Ivarsson är dock kritisk till testarnas slutsatser.

Hans kommentar till säkerhetstestet är att vi i Sverige skulle stå kvar på samma säkerhetsnivå som för 20 år sedan om alla bilar skulle bytas ut till en modern bil av samma storlek som Toyota Yaris. Om däremot alla bytte till en modern Volvo så skulle skaderisken i princip halveras.

Passagerare klarade sig bra
– Efter att vi fått se delar av provdata kan vi konstatera att sanningen inte är svart eller vit. Det råder ingen tvekan om att vår 13 år gamla bil har en svaghet genom att ena framhjulet trängde in i utrymmet där föraren har sina ben. Men vi noterar också att åkande på alla de andra platserna i Volvon – inte minst i baksätet där en krockdocka motsvarande ett 10-årigt barn satt – hade klarat sig väsentligt bättre, med cirka 50 procent mindre krockvåld, än i den lilla bilen, säger Jan Ivarsson och fortsätter:

– Vi måste se till helheten i säkerhetsarbetet men även in i minsta detalj. Det innebär att vi i detta fall ser till säkerheten på alla fordonets platser och för alla åldrar – säkerhet för alla, säger han.

Verkligheten är obarmhärtig i trafikolyckor. Det är ett svårt problem att lösa i en trafikmiljö med olika typer fordon. Samtidigt har säkerheten tagit stora steg framåt, både när det gäller små och normalstora bilar – och en utskrotning av äldre bilar skulle vara bra. Volvos delar DN:s uppfattning om att stimulera utskrotning av gamla bilar, men vill inte dra den förenklade slutsatsen att en ny liten bil som visserligen fått fem stjärnor i EuroNCAP skulle vara det bästa valet.

Dåligt byta till småbilar

Han poängterar dock att Volvo 945 inte är någon dålig bil ur ett verkligt säkerhetsperspektiv – tvärtom.

– Volvos samt även Folksams statistik visar tydligt att Volvo 945 ligger mer än väl över snittbilen i Sverige vilket i sin tur pekar på att det finns en hel del riktigt dåliga bilar på vägarna idag, begagnade och nya, säger Jan Ivarsson.

Visst är 940 lite uppdaterad från 740 med airbag och eventuella förstärkningar men det är ändå en design som i princip kom ut 1984!  Skulle testet gjorts mot en volvo 850 istället så skulle nog föraren i volvon klarat sig betydligt bättre. Jag tycker det känns som någon sorts konspiration att dom vill att vi ska köpa nya små skitbilar istället för att köra våra gamla stora bilar.

Folk kör omkring i sina gamla "stora" Volvosar med motiveringen att det är en gammal beprövad pansarvagn som visst är säkrare än nya småbilar, det är dom man vill visa att, titta, Volvon är inte bättre än den nyare microbilen.

Säg vad man vill, men man är säkrare i en krock i en nyare småbil än en gammal 740/940, det är ren fakta.
Sen är inte alla småbilar lika säkra, men här menar jag de som är bättre än genomsnittet/bland de säkraste i sin klass.
Då Volvo-kontainern anses vara en av den säkraste på sin tid, så är det inte mer än en rättvis jämförelse..

Sen att en modern v70 skulle klara sig 10ggr bättre än Yaris/Modus etc. är ointressant i detta fall.
Man kan då passa på att smälla en VW Touareg/Audi Q7/BMW X5/Volvo XC90 mot en v70, undrar hur v70n skulle klara sig då?

Irrelevant.

"

Detta är bara en ren propaganda, tydligen så klarade sig den "moderna småbilen" bättre än den "några år gamla normalstora bilen", så säkerhetsnivån är inte densamma, inte ens då storleken är mindre..

Det sista är bara för roligt, säkerheten skulle öka om alla körde en ny säkrare Volvo, jeez, jag tror jag skall köpa mig en ny Volvo nästa gång jag gör ett bilbyte, killen sa ju att säkerheten ökade med 50%, då syftade han på en några år gammal modell, tänk hur mycket säkrare en ny måste vara? roll

En nyare Volvo v70/s80 må vara säkra bilar, men det finns faktiskt andra bilar på denna jord, som är minst lika säkra, En Volvo är inte ett kraftfält på hjul, inse det..

Enligt dig kanske, men det finns flera biltillverkare som är minst lika kompetenta som Volvo när det handlar om säkerhet.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

4 637 Inlägg
8 november 2012
IceEyes skrev:
Bjornn skrev:
jetta16v skrev:

Irrelevant.

"

Enligt dig kanske, men det finns flera biltillverkare som är minst lika kompetenta som Volvo när det handlar om säkerhet.

Volvo hade/har försprång i världen, dock var nog Saab 9000 bättre när den kom jämfört med Volvos dåvarande modeller. Tyvärr var a-stolparna och detdär mindre bra på Saab 9000 vad jag hört men det ordade Saab till efter ett tag.

Sök