1757
Sök

Varför kör ni gamla bilar?

Entreprenör
1 286 Inlägg
8 november 2012
Är Volvos "panikbromsningssystem" ens en Volvoprodukt? Trodde nästan att det var Autoliv som utvecklat detta precis som med det mesta annat.

// Niklas Johansson

4 261 Inlägg
8 november 2012
RightFront skrev:
munkenpetersen skrev:
jetta16v skrev:

Du menar så här?
http://www.youtube.com/watch?v=QJ6z3IArINI

det berodde på att någon tjomme hade bytt batteri inför denna uppvisning och tar du bort batteriet så nollställer du datorerna. Och då är det icke så konstigt att det inte funkar som det ska

Lite pinsamt av Volvo dock

Reportern är rolig "man blir lite orolig, kan det gå så här ute på gatan också?"
Men för i helvete kvinna, man ska aldrig förlita sig på ett system på det sättet, man ska bromsa själv!

Det kommer nog bli problemet i framtiden, alla förlitar sig på säkerhetssystemen, köolyckorna  kommer öka; "men vadå bilen bromsa inte, det är inte mitt fel"

En klasskompis pappa jobbar på volvo och har fått tag på en av endast 200 st tillverkade volvo v60 polestar T6.

Den har massa sån där skit som gör att den bromsar av sig själv när man kör med den, det är extremt störande!
Jag är en person som alltid har varit van med att köra slöa gammla bilar och mitt körsätt innebär att jag sats och sedan svänger ut precis när jag behöver det för att tima att köra om i luckor i mötande trafik. Detta sätter denna bilen bla stopp för för då bromsar den själv.

Det är lika illa på 2 filiga vägar när man ligger i högerfältet och det kommer en lucka i vänsterfältet och man vill in där, det går inte gasa med bilfan för att man ligger för nära bilen framför enligt bilens system.

Detta skulle ju säkert kunna förhindra en och annan krock ifall bilen framför skulle panikbromsa eller liknande så man kör in i den bakifrån men skulle å andra sidan lika gärna kunna orsaka olyckor ifall folk svänger ut i filer alldeles för långsamt.

Jag tänker också på hur är det med denna bilen system om 10 år när rost osv har börjat tära på diverse sensorer osv. Då får man väll skrota hela bilen antagligen eftersom det kommer kosta multum att reparera felen om det ens går.

1 532 Inlägg
8 november 2012
Säkerhet me gamla o nya bilar, äh sluta fjolla o köp en pansarbil istället.

7 120 Inlägg
8 november 2012
För att jag inte har råd, jag åker mycket hellre i en ny vettig bil än något gammalt lik..

Forummoderator
9 299 Inlägg
8 november 2012
Rquired skrev:
it_mutt skrev:
Growe skrev:

Se inlägg#681

Finns gott om människor som köper bil utifrån säkerheten, och nej, jag tror inte heller det är "de få" som gör det. Och jag skulle dessutom tro att det är än färre som sätter säkerheten sist vid bilköp. Dock säkerligen något som är ålderrelaterat.

Rökning är dock långt ifrån 100% = lungcancer. Mindre än 10% av alla Sveriges cancerfall är lungcancer (5e vanligaste cancerformen i Sverige),  och när det gäller snus så finns det bara indikationer på att snus ökar risken något för vissa typer av cancer, inget som definitivt säger att snus -ger- cancer (därav att det står som det står på dosorna). Så, dåliga/felaktiga exempel.

Med det dock inte sagt att det är vettigt att gå och oroa sig hela tiden, men, det tror jag inte heller många gör. Det är dock en helt annan femma att tänka över säkerheten när man köper en bil än att oroa sig hela tiden.

Härligt inlägg av dig it_mutt. Caromania´s lilla Austin är riktigt fräck men jag hade blivit imponerad om han verkligen kör den varje dag? 2000mil om året, för det är viktigast att ha roligt i alla bilköer samt annan tråkig körning och händer något lämnar han med ett leende på läpparna det är viktigast.

Lite trist dock den dagen en medelålders dam med mobilen i ena näven och ratten till en Volvo XC90 i den andra missar honom vid ett filbyte, i en tråkig bil hade resultatet blivit lite tråkiga plåtskador. 

Jag lägger själv ner mycket vikt på säkerheten vid ett bilköp, men springer knappast omkring och oroar mig över eventuella olyckor eller hur osäker min bil blivit nu efter tre år och hur mycket säkrare bilar det finns att välja idag.

Rq, 50 mil i min räser är som 5000 i din BMV. Fast om man läser inlägg ett så efterfrågas såklart bilar som man använder som bruksbil och där har du helt rätt, den går inte sopm bruksbil. Docjk finns det en kille i Skottland som använder sin A7a från 1930 som bruksbil. Året runt. Enligt rykten är han ättling i rakt nedgående led från William Wallace OCH Sean Connery.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Entreprenör
1 286 Inlägg
8 november 2012
zemet skrev:
RightFront skrev:
munkenpetersen skrev:

det berodde på att någon tjomme hade bytt batteri inför denna uppvisning och tar du bort batteriet så nollställer du datorerna. Och då är det icke så konstigt att det inte funkar som det ska

Reportern är rolig "man blir lite orolig, kan det gå så här ute på gatan också?"
Men för i helvete kvinna, man ska aldrig förlita sig på ett system på det sättet, man ska bromsa själv!

Det kommer nog bli problemet i framtiden, alla förlitar sig på säkerhetssystemen, köolyckorna  kommer öka; "men vadå bilen bromsa inte, det är inte mitt fel"

En klasskompis pappa jobbar på volvo och har fått tag på en av endast 200 st tillverkade volvo v60 polestar T6.

Den har massa sån där skit som gör att den bromsar av sig själv när man kör med den, det är extremt störande!
Jag är en person som alltid har varit van med att köra slöa gammla bilar och mitt körsätt innebär att jag sats och sedan svänger ut precis när jag behöver det för att tima att köra om i luckor i mötande trafik. Detta sätter denna bilen bla stopp för för då bromsar den själv.

Det är lika illa på 2 filiga vägar när man ligger i högerfältet och det kommer en lucka i vänsterfältet och man vill in där, det går inte gasa med bilfan för att man ligger för nära bilen framför enligt bilens system.

Detta skulle ju säkert kunna förhindra en och annan krock ifall bilen framför skulle panikbromsa eller liknande så man kör in i den bakifrån men skulle å andra sidan lika gärna kunna orsaka olyckor ifall folk svänger ut i filer alldeles för långsamt.

Jag tänker också på hur är det med denna bilen system om 10 år när rost osv har börjat tära på diverse sensorer osv. Då får man väll skrota hela bilen antagligen eftersom det kommer kosta multum att reparera felen om det ens går.

Jag skulle tro att ni har fel på eran bil. Bilen själv räknar ut precis när den kommer att krocka och väljer att bromsa precis innan. När bilen har börjat bromsa så är krocken så nära att du som människa inte hinner att undvika den själv.

Det du pratar om att bilen avbryter omkörningar osv är rent bullshit (om nu pappas nya bil är helt funktionell).

// Niklas Johansson

Pim_Pim
8 november 2012
Aerodynamik skrev:
För att jag inte har råd, jag åker mycket hellre i en ny vettig bil än något gammalt lik..

Amen.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 365 Inlägg
8 november 2012
M_Broberg skrev:
NiKeMaN skrev:
Det du pratar om att bilen avbryter omkörningar osv är rent bullshit (om nu pappas nya bil är helt funktionell).

har kört en ny v70 med deras autobromssystem. jag höll på o få nackskador när jag skulle köra ut ur parkeringsgarage med transponder. bilen trodde nämnligen att jag, i 5 km/h rullande, inte skulle bromsa för bommen varpå den tvärnitade. detta blev jobbigt efter 4 ggr.

men visst fungerar det. dock Sjukt jävla störigt att inte få köra bil själv. är som att cykla med crossutrustning.

Går det inte att stänga av skiten?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 365 Inlägg
8 november 2012
M_Broberg skrev:
Vettemannen skrev:
M_Broberg skrev:

har kört en ny v70 med deras autobromssystem. jag höll på o få nackskador när jag skulle köra ut ur parkeringsgarage med transponder. bilen trodde nämnligen att jag, i 5 km/h rullande, inte skulle bromsa för bommen varpå den tvärnitade. detta blev jobbigt efter 4 ggr.

men visst fungerar det. dock Sjukt jävla störigt att inte få köra bil själv. är som att cykla med crossutrustning.

Går det inte att stänga av skiten?

/Benny

jo.

Du fattar inte hur glad jag blev när jag hittade det alternativet

sen att en v70 DrivE på 115 hk inte är en kul bil på något sätt och rent trafikfarlig när det kommer till motorvägspåfarter är en annan femma.

Kan förstå det!! smile

/Benny

Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

4 261 Inlägg
8 november 2012
NiKeMaN skrev:
zemet skrev:
RightFront skrev:

Jag skulle tro att ni har fel på eran bil. Bilen själv räknar ut precis när den kommer att krocka och väljer att bromsa precis innan. När bilen har börjat bromsa så är krocken så nära att du som människa inte hinner att undvika den själv.

Det är inte volvos vanliga bromssystem, citysaftey eller vad det heter som bara bromsar under 50? Detta  systemet bromsar bilen även på motorvägen när man ligger över 100 km/h.

Jag tror iaf inte det är det vanliga systemet. Jävligt störande är det dock.
Senast redigerat av zemet (8 november 2012)

1 523 Inlägg
8 november 2012
zemet skrev:
NiKeMaN skrev:
zemet skrev:

Det är inte volvos vanliga bromssystem, citysaftey eller vad det heter som bara bromsar under 50? Detta  systemet bromsar bilen även på motorvägen när man ligger över 100 km/h.

Jag tror iaf inte det är det vanliga systemet. Jävligt störande är det dock.

Edit: Collision Warning tror jag det heter?
Senast redigerat av trubbelturbo (8 november 2012)

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

2 763 Inlägg
8 november 2012
Om du ger fan i att ha på den aktiva farthållaren så ska du se att den inte bromsar i 100 knyck!

Volvo - For Life

3 182 Inlägg
8 november 2012
gillar gamla bilar bättre en nya då det är mer körglädje i dom än nya. samt att dom är bra mycket billigare att serva och renovera upp.

min volvo 240 dl 86a jag hade vart det stor service på motorn samt allt i broms väg nytt samt nytt kopplings kitt mm då gjorde jag visligen allt själv men då kom jag under 4000kr. lycka till med att få allt det på en nyare volvo eller saab eller vilken ny bil man än väljer.
kör saab 9-5 idag då jag fick den så löjligt billigt av en polare med ny renoverad motor trimmad mm.

7 120 Inlägg
8 november 2012
pukan2 skrev:
gillar gamla bilar bättre en nya då det är mer körglädje i dom än nya. samt att dom är bra mycket billigare att serva och renovera upp.

min volvo 240 dl 86a jag hade vart det stor service på motorn samt allt i broms väg nytt samt nytt kopplings kitt mm då gjorde jag visligen allt själv men då kom jag under 4000kr. lycka till med att få allt det på en nyare volvo eller saab eller vilken ny bil man än väljer.
kör saab 9-5 idag då jag fick den så löjligt billigt av en polare med ny renoverad motor trimmad mm.

Haha, bara på Garaget.org

302 Inlägg
8 november 2012
Aerodynamik skrev:
pukan2 skrev:

Haha, bara på Garaget.org

Vadå bara på Garaget .org?

1 330 Inlägg
8 november 2012
Tycker om körglädjen mycket mer i äldre bilar..
Dagen "nya" är bara massa el och teknik som strular och kostar multum.

6 691 Inlägg
8 november 2012
pukan2 skrev:

Ja du..bilen är 26 år gammal, om en "ny" bil idag blir lika gammal kommer delarna också vara lika billiga.

De/Dem

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 365 Inlägg
8 november 2012
Malheus skrev:
pukan2 skrev:

Ja du..bilen är 26 år gammal, om en "ny" bil idag blir lika gammal kommer delarna också vara lika billiga.

Jag tror att dagens bilar blir max 10 år sedan så skrotas dom för ingen har råd att laga dom med all jävla elektronik som börjar att spöka kanske redan när andra ägaren tar vid strax efter att garantin gått ut.

/Benny

Min youtubekanal!

6 691 Inlägg
8 november 2012
Vettemannen skrev:
Malheus skrev:

Jag tror att dagens bilar blir max 10 år sedan så skrotas dom för ingen har råd att laga dom med all jävla elektronik som börjar att spöka kanske redan när andra ägaren tar vid strax efter att garantin gått ut.

/Benny

Ändå inte, elektroniken blir billigare och billigare.. Tror folk sa samma sak om elektroniken när den kom (El-hissarna kommer fastna, C-låset lägger av m.m)

Mitsubishi har förresten 10 års elektronik garanti. (Styrdon ovs.)

De/Dem

406 Inlägg
8 november 2012
Malheus skrev:
Ändå inte, elektroniken blir billigare och billigare.. Tror folk sa samma sak om elektroniken när den kom (El-hissarna kommer fastna, C-låset lägger av m.m)

Mitsubishi har förresten 10 års elektronik garanti. (Styrdon ovs.)

Skillnaden på elektroniken då mot idag är att allt mer komponenter blir "gifta" med bilen. Dvs, dem passar enbart i den bilen och ingen annan. Hur mycket begagnat det än finns att köpa så hjälper det inte, då grejerna måste vara helt nya från fabrik.
Detta gör nog tyvärr att många bilar kastar in handduken framöver..

Sök