zemet skrev:
NiKeMaN skrev:
zemet skrev:
En klasskompis pappa jobbar på volvo och har fått tag på en av endast 200 st tillverkade volvo v60 polestar T6.
Den har massa sån där skit som gör att den bromsar av sig själv när man kör med den, det är extremt störande!
Jag är en person som alltid har varit van med att köra slöa gammla bilar och mitt körsätt innebär att jag sats och sedan svänger ut precis när jag behöver det för att tima att köra om i luckor i mötande trafik. Detta sätter denna bilen bla stopp för för då bromsar den själv.
Det är lika illa på 2 filiga vägar när man ligger i högerfältet och det kommer en lucka i vänsterfältet och man vill in där, det går inte gasa med bilfan för att man ligger för nära bilen framför enligt bilens system.
Detta skulle ju säkert kunna förhindra en och annan krock ifall bilen framför skulle panikbromsa eller liknande så man kör in i den bakifrån men skulle å andra sidan lika gärna kunna orsaka olyckor ifall folk svänger ut i filer alldeles för långsamt.
Jag tänker också på hur är det med denna bilen system om 10 år när rost osv har börjat tära på diverse sensorer osv. Då får man väll skrota hela bilen antagligen eftersom det kommer kosta multum att reparera felen om det ens går.
Jag skulle tro att ni har fel på eran bil. Bilen själv räknar ut precis när den kommer att krocka och väljer att bromsa precis innan. När bilen har börjat bromsa så är krocken så nära att du som människa inte hinner att undvika den själv.
Det du pratar om att bilen avbryter omkörningar osv är rent bullshit (om nu pappas nya bil är helt funktionell).
Det är inte volvos vanliga bromssystem, citysaftey eller vad det heter som bara bromsar under 50? Detta systemet bromsar bilen även på motorvägen när man ligger över 100 km/h.
Jag tror iaf inte det är det vanliga systemet. Jävligt störande är det dock.
Edit: Collision Warning tror jag det heter?
Senast redigerat av trubbelturbo (8 november 2012)
Offensiv inkompetens är bästa försvar.