Lustigt jag läste i en biltidning från 1997 där exakt samma saker påstods, här användes den (då) nya SAAB 9-5 som exempel på hur elektronik tagit över bilarna och hur detta kommer göra dem omöjliga att arbeta med själv samt lönlösa att reparera när de blir äldre förutspådde man. Som sagt lite lustigt, för idag betraktas den modellen inte som särskilt knepig och många GDS-människor arbetar på och renoverar dessa helt själva. Ett flertal av er finns på Garaget.org.
Detsamma gäller dagens modeller, att pilla med nya och komplicerade bilar är inget större problem för de som har intresset. Varför skulle det vara ett problem för en generation som utan problem är vana vid och uppväxta med datorer, att piratkopiera datorspel, hacka mobiltelefoner (jailbreak på iPhone som exempel) med mera?
Det kommer med största sannolikhet betraktas som enkelt att arbeta med en 7-serie eller S-klass från 2012 om tio år, åtminstone med elektroniken. Risken är väl snarare att det i framtiden kommer vara få som vet vad förgasare och andra äldre konstruktioner är samt hur det fungerar, men jag tror nog entusiasterna och kunskapen kommer finnas kvar inom även de områdena och med tanke på hur forum och sociala medier fungerar idag: Kommer nog den kunskapen att finnas tillgänglig ett klick på datorn bort även i framtiden.
Att nya bilar säljs med förlust är för övrigt ett helt felaktigt påstående, alla bilmodeller har som syfte att säljas med vinst och de flesta tillverkare lyckas. Sedan kan vinsten variera, allt från knappt 10.000:- på mindre, enklare och billigare modeller till sexsiffriga belopp på lyxiga premiumprodukter. Den största vinsten ligger i utrustningen, man kan utan problem ta 20-25.000:- för en original navigator om man har rätt position på marknaden. Tillverknings och utvecklingskostnad säg en tusenlapp totalt?
Senast redigerat av Rquired (8 november 2012)
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.