1700
Sök

Varför kör ni gamla bilar?

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
8 november 2012
Malheus skrev:
pukan2 skrev:
gillar gamla bilar bättre en nya då det är mer körglädje i dom än nya. samt att dom är bra mycket billigare att serva och renovera upp.

min volvo 240 dl 86a jag hade vart det stor service på motorn samt allt i broms väg nytt samt nytt kopplings kitt mm då gjorde jag visligen allt själv men då kom jag under 4000kr. lycka till med att få allt det på en nyare volvo eller saab eller vilken ny bil man än väljer.
kör saab 9-5 idag då jag fick den så löjligt billigt av en polare med ny renoverad motor trimmad mm.

Ja du..bilen är 26 år gammal, om en "ny" bil idag blir lika gammal kommer delarna också vara lika billiga.

Precis va. Skulle vilja se en ny V50 om 26 år. Undrar hur mycket skillnad det vart i servicekostnad på den och en 240 wink

373 Inlägg
8 november 2012
Aerodynamik skrev:
pukan2 skrev:
gillar gamla bilar bättre en nya då det är mer körglädje i dom än nya. samt att dom är bra mycket billigare att serva och renovera upp.

min volvo 240 dl 86a jag hade vart det stor service på motorn samt allt i broms väg nytt samt nytt kopplings kitt mm då gjorde jag visligen allt själv men då kom jag under 4000kr. lycka till med att få allt det på en nyare volvo eller saab eller vilken ny bil man än väljer.
kör saab 9-5 idag då jag fick den så löjligt billigt av en polare med ny renoverad motor trimmad mm.

Haha, bara på Garaget.org

Hörru, en volvo 240 dl från 86 är visst mycket körglad, finns inte mycket som slår en sån faktiskt.

Själv kör jag en 20år gammal Subaru för att jag inte vet bättre.

Men den hängde med en Mitsubishi Lancer Evolution IX med JRM steg-1 rätt bra, så helt felpinkat kan det ju inte vara. Fast den slår ju inte körglädjen i en Volvo 240 med stabilitet och styrrespons som en vattensäng.
Senast redigerat av ImprezaGC8 (8 november 2012)

4 261 Inlägg
8 november 2012
Nitromast skrev:
Malheus skrev:
pukan2 skrev:

Ja du..bilen är 26 år gammal, om en "ny" bil idag blir lika gammal kommer delarna också vara lika billiga.

Precis va. Skulle vilja se en ny V50 om 26 år. Undrar hur mycket skillnad det vart i servicekostnad på den och en 240 wink

Dagens bilar byggs inte som dom byggdes förr. Jag läser till maskiningenjör och det vi får lära oss är att det är slöseri med resurser och pengar att bygga en del så bra man kan. Man ska bygga en del så att den klarar dom absoluta kraven. Ett hjullager ska hålla 5000 mil och 5 år. Håller det 4 år han man misslyckats, håller det 6 år så är det också ett misslyckande.

På det viset byggdes inte äldre bilar och det är därför dom fortfarande rullar.

Dagens bilar säljs dessutom med förlust, ca 20000 kr förlust per såld bil. Detta är för att det inte är på bilen man tjänar pengar utan på servicen.

577 Inlägg
8 november 2012
zemet skrev:
Nitromast skrev:
Malheus skrev:

Dagens bilar byggs inte som dom byggdes förr. Jag läser till maskiningenjör och det vi får lära oss är att det är slöseri med resurser och pengar att bygga en del så bra man kan. Man ska bygga en del så att den klarar dom absoluta kraven. Ett hjullager ska hålla 5000 mil och 5 år. Håller det 4 år han man misslyckats, håller det 6 år så är det också ett misslyckande.

Dagens bilar säljs dessutom med förlust, ca 20000 kr förlust per såld bil. Detta är för att det inte är på bilen man tjänar pengar utan på servicen.

Är detta verkligen sant?
Vet att sony gjorde så med sina ps3 system. Men kompenserade genom dyra tillbehör istället.
Men det är lite mer marginaler med en bil.
Detta förutsätter en standardbil utan några som helst tillval?

Bara undrar av ren nyfikenhet!

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
8 november 2012
zemet skrev:
Nitromast skrev:
Malheus skrev:

Precis, därför kommer inte reservdelar vara lika billiga till nuvarande bilar då en bra bit över hälften kommer vara helskrot innan dom där 26 åren ens har gått...

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
8 november 2012
risodlarn skrev:
zemet skrev:
Nitromast skrev:

Är detta verkligen sant?
Vet att sony gjorde så med sina ps3 system. Men kompenserade genom dyra tillbehör istället.
Men det är lite mer marginaler med en bil.
Detta förutsätter en standardbil utan några som helst tillval?

Bara undrar av ren nyfikenhet!

stämmer mycket väl. alla de stora pengarna tjänas in på reservdelsförsäljning.

exempel:
en skruv och en bricka till något speciellt kan kosta 12 kronor. inte mycket tänker man, men då borde man veta att den kostar ca 25 öre att tillverka.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 november 2012
Lustigt jag läste i en biltidning från 1997 där exakt samma saker påstods, här användes den (då) nya SAAB 9-5 som exempel på hur elektronik tagit över bilarna och hur detta kommer göra dem omöjliga att arbeta med själv samt lönlösa att reparera när de blir äldre förutspådde man. Som sagt lite lustigt, för idag betraktas den modellen inte som särskilt knepig och många GDS-människor arbetar på och renoverar dessa helt själva. Ett flertal av er finns på Garaget.org.

Detsamma gäller dagens modeller, att pilla med nya och komplicerade bilar är inget större problem för de som har intresset. Varför skulle det vara ett problem för en generation som utan problem är vana vid och uppväxta med datorer, att piratkopiera datorspel, hacka mobiltelefoner (jailbreak på iPhone som exempel) med mera?

Det kommer med största sannolikhet betraktas som enkelt att arbeta med en 7-serie eller S-klass från 2012 om tio år, åtminstone med elektroniken. Risken är väl snarare att det i framtiden kommer vara få som vet vad förgasare och andra äldre konstruktioner är samt hur det fungerar, men jag tror nog entusiasterna och kunskapen kommer finnas kvar inom även de områdena och med tanke på hur forum och sociala medier fungerar idag: Kommer nog den kunskapen att finnas tillgänglig ett klick på datorn bort även i framtiden.

Att nya bilar säljs med förlust är för övrigt ett helt felaktigt påstående, alla bilmodeller har som syfte att säljas med vinst och de flesta tillverkare lyckas. Sedan kan vinsten variera, allt från knappt 10.000:- på mindre, enklare och billigare modeller till sexsiffriga belopp på lyxiga premiumprodukter. Den största vinsten ligger i utrustningen, man kan utan problem ta 20-25.000:- för en original navigator om man har rätt position på marknaden. Tillverknings och utvecklingskostnad säg en tusenlapp totalt?
Senast redigerat av Rquired (8 november 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Avstängd
10 388 Inlägg
8 november 2012
zemet skrev:
Nitromast skrev:
Malheus skrev:

O gör att vi har EU:s äldsta bilpark (hade iaf för något år sen) och en av de äldre i världen

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

577 Inlägg
8 november 2012
Sporten folkrace kommer ju mer eller mindre dö ut med tiden känns det som

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
8 november 2012
it_mutt skrev:
zemet skrev:
Nitromast skrev:

O gör att vi har EU:s äldsta bilpark (hade iaf för något år sen) och en av de äldre i världen

trots det förbannade saltet cool

1 534 Inlägg
9 november 2012
Jag tror inte ett dugg på att bilarna idag kommer att bli skrot när de blir 10 år gamla, svårmekade osv.

Bara titta på de bilar idag som anses "gamla" och lätta att meka med, för 10-15 år sedan då de var nya så betraktades dom likadant, bilar som man knappt kan byta en glödlampa på och väldigt dyr i underhåll.

Det är bara en massa fördomar som florerar.
Den största skillnaden i svårigheten samt kostnaden i att underhålla/reparera en bil beror på vad det är för typ av modell och biltyp, snarare än att den är tillverkad 2012..

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
9 november 2012
jetta16v skrev:
Jag tror inte ett dugg på att bilarna idag kommer att bli skrot när de blir 10 år gamla, svårmekade osv.

Bara titta på de bilar idag som anses "gamla" och lätta att meka med, för 10-15 år sedan då de var nya så betraktades dom likadant, bilar som man knappt kan byta en glödlampa på och väldigt dyr i underhåll.

Den största skillnaden i svårigheten samt kostnaden i att underhålla/reparera en bil beror på vad det är för typ av modell och biltyp, snarare än att den är tillverkad 2012..

Vi får väl se om en 20 år. Kan jag hålla ner kostnaderna lika lågt på en v70 som med min 740 så tror jag dig! smile

Avstängd
10 388 Inlägg
9 november 2012
jetta16v skrev:

Kan bara hålla med. Ta ex.vis bilar från 00-05 (på en höft). Vet hur mycket min far svor över vänner som (när dessa bilar var nya) ville ha hjälp med sina nya bilar. Idag skruvar han på dom som "vanligt". Fine han använder en dator för att dra ut felkoder osv, men å andra sidan, det underlättar ju också.

Men visst, en skiftnyckel och två skruvmejslar räcker ju inte längre...som det gjorde "förr".

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

4 637 Inlägg
9 november 2012
ImprezaGC8 skrev:
styrrespons som en vattensäng.

skitsnack.
Senast redigerat av Navkapsel (9 november 2012)

3 182 Inlägg
9 november 2012
ImprezaGC8 skrev:
Aerodynamik skrev:
pukan2 skrev:

Haha, bara på Garaget.org

Hörru, en volvo 240 dl från 86 är visst mycket körglad, finns inte mycket som slår en sån faktiskt.

Själv kör jag en 20år gammal Subaru för att jag inte vet bättre.

Men den hängde med en Mitsubishi Lancer Evolution IX med JRM steg-1 rätt bra, så helt felpinkat kan det ju inte vara. Fast den slår ju inte körglädjen i en Volvo 240 med stabilitet och styrrespons som en vattensäng.

har då inte skrivit att det är nån körglädje i en gamla 240, det som står är att jag tycker det är körglädje i gamla bilar, det står inget om att jag tycket att en volvo 240 dl har nån körglädje.

373 Inlägg
9 november 2012
Navkapsel skrev:
ImprezaGC8 skrev:

skitsnack.

Är en 240 bättre på den punkten än en 940 ltt då? Vi har en sån på jobbet och man blir sjösjuk om man vrider på ratten

4 261 Inlägg
9 november 2012
Rquired skrev:
Lustigt jag läste i en biltidning från 1997 där exakt samma saker påstods, här användes den (då) nya SAAB 9-5 som exempel på hur elektronik tagit över bilarna och hur detta kommer göra dem omöjliga att arbeta med själv samt lönlösa att reparera när de blir äldre förutspådde man. Som sagt lite lustigt, för idag betraktas den modellen inte som särskilt knepig och många GDS-människor arbetar på och renoverar dessa helt själva. Ett flertal av er finns på Garaget.org.

Detsamma gäller dagens modeller, att pilla med nya och komplicerade bilar är inget större problem för de som har intresset. Varför skulle det vara ett problem för en generation som utan problem är vana vid och uppväxta med datorer, att piratkopiera datorspel, hacka mobiltelefoner (jailbreak på iPhone som exempel) med mera?

Det kommer med största sannolikhet betraktas som enkelt att arbeta med en 7-serie eller S-klass från 2012 om tio år, åtminstone med elektroniken. Risken är väl snarare att det i framtiden kommer vara få som vet vad förgasare och andra äldre konstruktioner är samt hur det fungerar, men jag tror nog entusiasterna och kunskapen kommer finnas kvar inom även de områdena och med tanke på hur forum och sociala medier fungerar idag: Kommer nog den kunskapen att finnas tillgänglig ett klick på datorn bort även i framtiden.

Att nya bilar säljs med förlust är för övrigt ett helt felaktigt påstående, alla bilmodeller har som syfte att säljas med vinst och de flesta tillverkare lyckas. Sedan kan vinsten variera, allt från knappt 10.000:- på mindre, enklare och billigare modeller till sexsiffriga belopp på lyxiga premiumprodukter. Den största vinsten ligger i utrustningen, man kan utan problem ta 20-25.000:- för en original navigator om man har rätt position på marknaden. Tillverknings och utvecklingskostnad säg en tusenlapp totalt?

I framtiden så kanske folk kan meka och fixa med bilarna igen som man gör nu pga att då är det standard att man har felkodsläsare eller datorer man kan koppla in i bilen i garaget. Och det kanske är ännu lättare att felsöka en bil. Eller så blir det precis tvärt om helt förjävligt.

Som det är idag så kan man inte ens byta fälgar själv för då får man felmeddelande om att hjulen sitter löst och måste åka och släcka den lampan på verkstad. Min morbror bytte till ett tanklock med lås på och då fick han också felmeddelande.

Men pengarna från navigatorn går ju till största del till underleverantören som har utvecklat och tillverkar navigatorn gissar jag? Och så ska ju karttillverkaren ha sin del osv så det blir nog inte så stor del kvar i slutet ändå kanske?

Jag försökte googla för att hitta fakta om  mitt påstående men hittade bara vissa specifika fall som tex saab som gick back 35000 per bil eller maybach som gick back 3 miljoner per bil. Men både saab och maybach lades ju ner  .

Toyota sålde ju även prius med ruskigt stor förlust i början för att dom ville sälja många bilar och bli störst inom miljö/hybridbilarna.

Att företag säljer bilar med förlust fick jag ifrån en föreläsning vi hade med en ifrån volvo som berättade detta. Och jag tycker det låter helt rimligt? Det är väldigt stor konkurrens på bilmarknaden och då tjänar man inte pengar där utan på service och delar istället. Kanske även försäkringar och lån?

På hemelektronikfronten så säljer ju företagen knappt med vinst utan dom tjänar pengarna på försäkringar och extratillbehör. Detta var något som slog mig när jag köpte ny tv på mediamarkt förra året. min tv kostade 6000 kr. Ville jag sätta upp den på väggen var jag tvungen att köpa ett väggstativ för 1500!

4 261 Inlägg
9 november 2012
ImprezaGC8 skrev:
Navkapsel skrev:
ImprezaGC8 skrev:

skitsnack.

Är en 240 bättre på den punkten än en 940 ltt då? Vi har en sån på jobbet och man blir sjösjuk om man vrider på ratten

Jag vet vad du menar, det känns som att köra svävare när man kommer upp i 140-150 men det beror på att dom är så höga. Man kan ju utan problem kapa 2-3 varv på fjädrarna och ändå köra bilen normalt över fartgupp osv.

Krom-fascisten
439 Inlägg
9 november 2012
zemet skrev:
ImprezaGC8 skrev:
Navkapsel skrev:

skitsnack.

Jag vet vad du menar, det känns som att köra svävare när man kommer upp i 140-150 men det beror på att dom är så höga. Man kan ju utan problem kapa 2-3 varv på fjädrarna och ändå köra bilen normalt över fartgupp osv.

Nää.. 940, skall var höga.. har sj en kombi.. gillar när man får den där båtkänslan när man rattar den.. finns inget goare än att ratta ett skepp.

mr_yeahman skrev:
zemet skrev:
ImprezaGC8 skrev:

Nää.. 940, skall var höga.. har sj en kombi.. gillar när man får den där båtkänslan när man rattar den.. finns inget goare än att ratta ett skepp.

Hahaha bästa kommentaren idag tongue

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

Sök