3848
Sök

Audi går inte rätt för fem öre!!!HJÄLP!!!

255 Inlägg
19 februari 2011
Trådstartare
Hejsan, köpte en Audi 80 -90a av en turk igår..
den gick jätte fint då, fram tills nu ikväll..
Har kopplat in en stereo i bilen, rätt kopplat, men har nu lite bekymmer.
bilen startade inte efter ett tag jag hade stått still, så fick dra igång den.
när den väl var igång så varvade jag till, efter en stund när jag ska köra där ifrån
så varvar han bara 4000/m och låter som ett "mellan" varvstopp, men så släpper jag
lite på gasen, och då kan han varva mer. kör ett par vänder runt samhället, och så
kan jag inte gasa alls:S åker till en verkstad, och ser att generator remmen har ju sett bättre dar..
får i lite ström i bilen, och den går gallant! kör en sväng igen, och så händer samma sak!
kan det möjligtvis bero på att den inte har tillräckligt ström att den går så dåligt?
eller kan det vara något annat? efter ett tag så blev även helljuset som stearinljus på bilen, och det stod 40km/h när jag låg i ca 120+.... vad kan det bero på? vill inte gå och köpa delar i onödan, helst lämna tillbaka bilfan till turken jag köpte den av om jag inte får rätsida på den... mvh!

Gör det ordentligt eller ge fan i det!

Körv
3 535 Inlägg
19 februari 2011
Ja det låter ju på din krystade förklaring som att din generator är skrot. Ganska enkel operation på en gammal VAG

Truckdriving Man

255 Inlägg
19 februari 2011
Trådstartare
Okej, så det kanske inte räcker med att byta remmen? för den ligger bara och snurrar där till ingen nytta.. fyller ingenting där. ska kolla lite mer imon på det! Tackar för svaret!smile

850teefem
19 februari 2011
prova mäta upp strömmen på batteriet då bilen är igång big_smile ska normalt ladda lite över 14 v när den står på tomgång

255 Inlägg
19 februari 2011
Trådstartare
Får se om jag får tag på en mätare imon. så får vi se, den orkar inte ens tuta... laddar ju ut batteriet igen efter en stund att det fått ladda...

850teefem
19 februari 2011
då är de generatorn helt klart jag ahr en sån mätare hemma big_smile om du vill låna

255 Inlägg
19 februari 2011
Trådstartare
Ska se om jag får tag på en av en polare här i gislaved, annars kanske jag kan komma till ss en sväng och låna den:) saken är ju att bilen funkade klockrent innan idag, men sen bara la den av:S fattar inte... börjar undra om han turken visste om felet att det var därför han sålde den... massa tankar man får :S

850teefem
19 februari 2011
kolla så inte kontakterna/ kablarna sitter lösa på generatorn kan också orsaka ladd problem

850teefem
19 februari 2011
men tycker iaf att han borde tända batterilampan i instrumentpanelen om han nu sluttat ladda(om inte lampan är trasig eller bort plockad)

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
19 februari 2011
Om lampan är trasig eller bortplockad så kommer inte generatorn ladda alls.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Tvivlare
2 266 Inlägg
19 februari 2011
LeafBox skrev:
Om lampan är trasig eller bortplockad så kommer inte generatorn ladda alls.

Exakt. Men först o främst så ska där va hyfsad spänn i remmen så den laddar ordentligt, de hade jag börjat med smile Sen mät ut vad den laddar.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

255 Inlägg
19 februari 2011
Trådstartare
Pappa kom med att jag kan ha kopplat in bilstereon fel...kan det stämma?:S

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
19 februari 2011
Näe, då ska det vara fel utav helvete

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

255 Inlägg
19 februari 2011
Trådstartare
Är inte världens bästa stereo kopplare.. hehe
har kopplat ignition och battery på en och samma kabel, har inget schema på stereon..

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
19 februari 2011
Hur långt har bilen gått? Generatorer packar sällan före 25000mil, att du skulle ha kopplat stereon så fel är knappt möjligt big_smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

255 Inlägg
19 februari 2011
Trådstartare
Den har rullat ganska precis 16,950mil, så den är inte ens inkörd än..

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
19 februari 2011
Då är remmen eller glappkontakt det troliga. Du är säker på att mätaren inte har fått "service" ?  Tips är att kolla pedalgummin kopplingspedalens gummi håller minst 25000mil.

255 Inlägg
19 februari 2011
Trådstartare
remmen är lika skör som en tråd.. men allt var ju bra tills stereon kopplades in, tog kanske max 1 timme efter jag kopplade in den sen var batteriet slut..

Tvivlare
2 266 Inlägg
19 februari 2011
MattiasHedberg skrev:
remmen är lika skör som en tråd.. men allt var ju bra tills stereon kopplades in, tog kanske max 1 timme efter jag kopplade in den sen var batteriet slut..

Kan va att den snor ström då, iochmed du har konstantspänning på båda kablarna. Sätt ignition över tändlåset o se om de hjälper smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
19 februari 2011
Byt rem!! Känns ganska självklart var skon klämmer...

Sök