2860
Sök

Byte av topplockspackning på v-motor

272 Inlägg
19 februari 2011
Trådstartare
Hej!

om man behöver byta en topplockspackning på en v-motor, och toppen ev. behövs planas, måste man gå igenom samma process på andra sidan, eller kan man klara sig med att bara byta på sidan där den är trasig?

Mvh

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
19 februari 2011
Om du måste plana, ta båda topparna. Annars kan du få problem med insugets tätning.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

82 Inlägg
19 februari 2011
Bör nog ta båda samtidigt. som ovan säger kan vara problem med att få insuget tätt bla..

252 Inlägg
19 februari 2011
Är det bara för att backningen gått och topplocket är skapligt plant så man tar under en 10 del och det är en modern motor med plast insug eller oringat mot toppen så kan man ta bara ena sidan men man vet aldrig om motorm har gått varm då är det säkrare att plana bägge topparna! Har gjort det på några V8 BMW motorer då det händer att toppbultarnas gängor släpper men då vet man vad som är bekymert.

272 Inlägg
19 februari 2011
Trådstartare
tekniknissen- skrev:
Är det bara för att backningen gått och topplocket är skapligt plant så man tar under en 10 del och det är en modern motor med plast insug eller oringat mot toppen så kan man ta bara ena sidan men man vet aldrig om motorm har gått varm då är det säkrare att plana bägge topparna! Har gjort det på några V8 BMW motorer då det händer att toppbultarnas gängor släpper men då vet man vad som är bekymert.

okej tack för alla svar. har inte problemet än, men funderar på att ta mig an det. kommer chansa och ta ena isf, och hör av mig hur resultatet blev smile

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
19 februari 2011
Det är väl bara att riva den där problemet är, om du inte behöver plana mer än nån tiondel lär det vara lungt. Behöver du plana mycket så ta båda.

4 Inlägg
12 mars 2011
tekniknissen- skrev:

Säkert så är det väl bäst att ta båda,men dubbelt så dyrt..(fick förslag på ~13kkr+arbete för båda..sad)

Plånboken gråter och jag fryser (får åka moppe nu..)

Byta motor,aningen billigare,men är det snart samma på den? Eller annat "roligt" fel..

9-5 V6 3,0t,är det plast insug/O-ringat? Förslag på "budget" lösningar..
(Är det försvarbart att ta bara en topp? Eller bara dum-snålt?)
(Kan det vara att det är dåligt åtdraget i toppen? Kanske väl optimistiskt,va?)

Om det är oklart,så nej jag vet inte mycket om detta..Än..

Åk aldrig snabbare än änglarna hinner med!

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
12 mars 2011
När det väl har börjat läcka så tätar det inte till sig. Anledning till läckan kan man ju bara spekulera i men att man inte efterdragit bultarna rätt kan vara en möjlighet.

13K för materialet lät faktiskt in i helvete dyrt, plana toppar brukar vara skitbilligt, och det går åt en packningssats och en runda sträckbultar. Kostar toppackningar till Saab 5-6K?
Sen kommer ju arbetet på det och eftersom jag inte vet ett skit om just Saab så kan jag bara säga att det handlar om minst 4h och därmed minst 4K till sad

Edit: stavfel
Senast redigerat av RD_87 (12 mars 2011)

4 Inlägg
12 mars 2011
RD_87 skrev:
När det väl har börjat läcka så tätar det inte till sig. Anledning till läckan kan man ju bara spekulera i men att man inte efterdragit bultarna rätt kan vara en möjlighet.

13K för materialet lät faktiskt in i helvete dyrt, plana toppar brukar vara skitbilligt, och det går åt en packningssats och en runda sträckbultar. Kostar toppackningar till Saab 5-6K?
Sen kommer ju arbetet på det och eftersom jag inte vet ett skit om just Saab så kan jag bara säga att det handlar om minst 4h och därmed minst 4K till sad

Edit: stavfel

Jo,han kollade ju på två av allting och ända ner till ventilstyrningstätningar,olja osv..

Arbetet blir troligtvis jävligt omfattande,då man minst måste ta bort kamrem och annan skit..

Men säg en packning och bultar till en topp,plus arbete..Någonstans runt 5-6000kr,va?
(betydligt roligare än de 20-25 totalt från "början"..OM man nu kan/bör byta den ena..)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
12 mars 2011
Man måste ju nästan riva för att se om man klarar sig med att ta en. Säg att toppen är riktigt skev eller på annat vis defekt och behöver planas 0,5mm så hamnar du nog i gränslandet när det gäller tätning av insuget.

4 Inlägg
12 mars 2011
Ha,ha,ha...Och med min tur,så...roll

Eller att man åkt för länge med det,så man måste plana o,5mm eller mer..

Med lite mer tur,så har väl en kolv gått också,3-4000kr till..

Cock!sad

Bra citat btw!! lol
Senast redigerat av BrahAtHamed (12 mars 2011)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
12 mars 2011
Köp ny motor från krockad saab på skroten.

4 Inlägg
12 mars 2011
Det är ju typ lika dyrt (mellan 8500-22000kr plus arbete givetvis..) eller dyrare,när det blir samma fel på den till sommaren..roll

Ja,ja ska kolla i veckan med en "snubbe" som har en liten(!) verkstad och se vad han vill ha för att göra det,eller iaf den ena toppen.. 

Känns som det är ena,eller "skroten" för bil-jäveln..
(sälja som "hink" är väl ett alternativ..lol)

Tackar på löpande för fler förslag/input i ämnet! smile
(Då vi inte bestämmt oss 100%,för vad det blir än..)
Senast redigerat av BrahAtHamed (12 mars 2011)

Sök