Volvo 740 GL start/tomgångsproblem

Crack
20 februari 2011 · 2 Inlägg

Hejhej! Första gången jag postar nå sånthära så ber om ursäkt i förhand vid eventuella snesteg.
Så är det något jag skulle tänkt på eller gjort annorlunda med tråden så säg bara till!

Jag har sökt forum och trådar extremt mycket enligt min mening men har haft svårt att hitta och få den info jag behöver, eller den bekräftelse av problemen jag har.

Alltså, är en Volvo 740 GL från 1986 med en B230A motor (förgasare, Piersburg 175).

Nybytta saker:
Förgasare, hel och ren sedan i sommras.
Bränslefilter
Tändspole, kablage, rotor, fördelarlock samt tändstift.
Batteri
Alla vakuumslangar

Problem: start samt tomgång jäklas.

Startproblemet började vid den onormala kylan som smög på oss vid december månad. Minns att jag kunde starta bilen då de var kring 27 minus ute med 30 min motorvärmare i, vilket är på tok för lite men hon hoppa igång då ändå. Sen vid 25-30 minusgrader gick bilen inte att starta (motorvärmare i en par tre timmar), startmotorn snurrade på som den bruka men den hade ingen tendens till att tända. Problemet blev värre i och med det att det bara behövde vara 20-25, 15-20, 10-15 minusgrader ute för att till sist vara svårstartad även då den stått i garage. Antog att det var vatten i tanken och/eller bränslesystemet så sög ur tank och blåste rent systemet men gjorde ingen skillnad. Vid batteriladdare på med antingen ganska hög laddning eller starthjälp på så hoppar hon igång. Ingen reaktion vid användning av startgas. Märkte en tendens till lite mer lättstartad vid pumpgas 2-4 gånger beroende på kylan och choke dras ut samtidigt vid start till ca 1/3(bara använda full choke ha funkat förut).

Tomgångsproblemet uppstår vid körning efter väg i högrehastigheter, låt oss säga 70 och uppåt, och problemet blir "accelererande" ju snabbare man kört och hur kallt det är ute. Då vid inbromsning kan man inte frikoppla utan måste ha växel i konstant eller hjälpgas annars dör den eller har lägre tomgång. Kan detta bero på att det sitter sportluftfilter i och att kall luft åker in i motorutrymmet och att motorn får i sig den för kalla luften? Eftersom den startar och går fint på tomgång efter den stått några minuter, vilket betyder att motorn då värmt luften vid filtret? Isåfall rätt enkelt och bara lära sig att leva med;P
Den har dock betett sig såhär med tomgången något år innan, att den bara gick ner på låga varv efter att man kört den till exempel in till stan, men då var det bara att dunka i en k-sprit och problemet var löst.

På förgasaren sitter det någon tjock grej som heter "starter valve", inte "cold start valve", den fanns inte på förgasaren jag hade innan, kan det ha betydelse för någonting? Gjorde dom olika B230A motorer så att man måste ha jätte exakt lika allting som med instrumentpanelen t ex, den är ju känd för att va kinkig:P

Funderar på att byta:
Startmotor - Då vad jag förstått den drar den ström den behöver, oavsett, vilket resulterar att tändstiften inte skulle få rätt gnista även om startmotorn snurra på som vanligt. Dock kostar den en bra slant. Så andra förslag vore toppen!
Bränslepump - Då soppan i filtret sjunker tillbaka så det blir tomt, det ska ju ligga kvar. Men om det vore fel på bränsletillförseln borde den väl starta på startgasen?
Impulse Sensor/Hallgivare(?) - Såg i nå trådar om denhär givaren som tydligen ska sitta nere under rotorn i själva fördelarn. Minns int riktigt funktion, eller om den egentligen sitter i fördelaren på B230Amotorer.

Har jag beskrivit något konstigt? Eller undrar ni ba över något så fråga påsmile

Riktigt tacksam för svar/hjälp/idéer!

Volvo 744 GL "Mega" (1986)
Ford F-250 XL CrewCab "Lillen" (1996)
MinstMelander
24 februari 2011 · 7 Inlägg

tog det slut på ström vid starten??hur länge gnugga du?har själv en likadan bil som haft liknande problem!!

RD_87 Skrotsamlare
24 februari 2011 · 4 031 Inlägg

Låter ju lite som att den får dåligt med ström/kass startmotor. Eftersom det går att kabla igång bilen utan problem. Prova att byta till lite fetare batterikablar, då spänningsfallet i en kabel ökar när det blir kallt. Jag vet att det kan vara problem på vissa modeller.
Min bil är lite besvärlig när det är riktigt kallt men det beror på att startmotorn inte orkar riktigt, jag ska prova en lite fetare jordkabel och eventuellt en ny startmotor.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
MinstMelander
24 februari 2011 · 7 Inlägg

När jag hade problem var det både batteriet då syravikten var dålig och laddningsregulatorn som var helt slut! Men nog mest laddningsregulatorn som var problemet eftersom kolet i princip var helt utnötta! Har du kollat kolen i generatorn?

Crack
7 april 2011 · 2 Inlägg

Jag tyckte de va bra snurr osv men tydligen inte, bytte till en ny startmotor å fick en helt annan snurr men fortf dålig å starta.
Börja tro att det bara är förgasare kvar som ev kan va alldels för snålt ställd då jag måste använda tjoken jämt (även vid plusgrader^^)

Ja precis, ha int testa fetare kablar men ny start å den snurra bättre än innan iaf:)

Yes! Hade in generatorn på laddtest typ å den va finfin sa gubben. Nytt batteri å ny startmotor och den går bättre nu iaf:P Bara dedär med att ja måste tjoka typ fullt vid 5-10 plusgrader men lär ju va CO-halten.

Skit sak samma nu för hela bilen övergår i projektstadie så kommer int behöva oroa mig för de något mer haha=D

Ford F-250 XL CrewCab "Lillen" (1996)
Volvo 744 GL "Mega" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang