Saab 900 T16

Saab 900 som är T16 konverterad och som det fixas lite med efter hand.
  • 96 Följare
  • 398 262 Visningar
  • Uppdaterades senast 3 november 2020
A_Karlsson
13 mars 2013 · 537 Inlägg

Juvakka skrev:

SAAB-Karlsson skrev:

Juvakka skrev:

Det är brorsans fälgar som jag tror han kör 205/45 på.

Ok, jag ska nämligen ha nya däck till mina super Aero, men vet inte riktigt vilken dimension som blir bäst och snyggast.

Har för mig att det vanligaste är 205/45 på dem och att 205/50 brukar anses för stort (skrapa). Men det borde inte vara så svårt att hitta info om det på turboclub eller 900klubben känns det som.

Ja, det sitter 205/55 på nu och det tar i rätt styggt, får kolla där och se om jag hittar nåt intressant.

Saab 900i 2.1 16v "Accuair og900" (1992)
Juvakka
31 mars 2013 · 1 697 Inlägg

Inga stordåd har skett men lite har det rullat på. Har bytt ventilkåpan till en mycket fräsch från en 9000, köpte mig plastkåpan ovanför momentomvandlaren från en automatare, köpt en uppsättning fräscha breda skärmkantslister, en fräsch reflexramp och monterat gråa innerklädseln som ska sitta ovanför där bakre originalhögtalarna sitter.

Lyckades smita in i garaget lite snabbt och fick bytt fjädrarna till mina besiktningsfjädrar, jag fick även bytt bromsoket höger bak och luftat hela systemet. Slängde på vinterhjulen igen och i tisdags gick den igenom besiktningen så när som på utan anmärkning. Blinkerslampan i vänster skärmblinkers hade slocknat på vägen till stationen. En snabb bild på den sorgliga besiktninglooken.

http://imageshack.us/a/img23/3319/img1774vz.jpg

1,5 timme efter att jag kommit hem från besiktningen så satt rätt fjädrar på plats tillsammans med sommarhjulen. Jag byggde sen fästen för mina nya stolar och skickade in dem i bilen. Ska lackera fästena gråa men vill känna in körpositionen lite först.

Jag gick sedan på att bygga om avgaset lite så jag skulle få mer markfrigång. Nu tar den sig över små fartgupp, måste fixa lite till innan jag kan sänka mer. Bakre ljuddämparen måste bytas till en mindre och klämman som sitter i ljuddämparens främre skarv måste lösas på något sätt. Så om någon har tips på små smidiga avgasklämmor så uppskattas det smile

Bytte även ratt till en lite trevligare som kommer ifrån brorsans donator för hans 99 projekt. I den satt även en skindamask som jag stoppade i min. Fick plocka nedre platskulan på min växelspak och sätta på hans men nu är det inget glapp alls i växelspaken och känslan e fin big_smile

Sen fick bilen sig en invändig städning och tvätt, så lite kort på det då.

http://imageshack.us/a/img820/5715/img1780k.jpg

http://imageshack.us/a/img199/6402/img1791.JPG

http://imageshack.us/a/img593/7995/img1792lp.jpg

http://imageshack.us/a/img138/149/img1793s.jpg

http://imageshack.us/a/img507/7883/img1787u.jpg

http://imageshack.us/a/img703/5404/img1790t.jpg

http://imageshack.us/a/img856/5223/img1789r.jpg

Blev även en kort film, missade 5:an lite lätt vilket jag tror hörs på slutet roll

https://www.youtube.com/watch?v=9gkUVuG … e=youtu.be

Saab 900 "T16" (1992)
Broden
31 mars 2013 · 198 Inlägg

Ser jävla fin ut! smile

pontiacen
31 mars 2013 · 1 080 Inlägg

Juvakka skrev:
Inga stordåd har skett men lite har det rullat på. Har bytt ventilkåpan till en mycket fräsch från en 9000

9-5, 2.0 wink

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
Juvakka
31 mars 2013 · 1 697 Inlägg

Broden skrev:
Ser jävla fin ut! smile

Tack, men den måste sänkas mer.

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
31 mars 2013 · 1 697 Inlägg

pontiacen skrev:

Juvakka skrev:
Inga stordåd har skett men lite har det rullat på. Har bytt ventilkåpan till en mycket fräsch från en 9000

9-5, 2.0 wink

Så kanske det var tongue Tur det finns dem som har minnet i behåll smile

Saab 900 "T16" (1992)
Broden
31 mars 2013 · 198 Inlägg

Juvakka skrev:

Broden skrev:
Ser jävla fin ut! smile

Tack, men den måste sänkas mer.

Jo de vet jag wink

nyllet
1 april 2013 · 2 564 Inlägg

Grymt fin.... Hur går det med Aero kitt då ? Sitter still bättre med dom nya storlarna?

tack till:
www.MBSCA.com
GrEEn81 Saab Freak
1 april 2013 · 292 Inlägg

Börjar bli sällsynta i detta skick nu smile

Mvh:Andreas
Juvakka
1 april 2013 · 1 697 Inlägg

nyllet skrev:
Grymt fin.... Hur går det med Aero kitt då ? Sitter still bättre med dom nya storlarna?

En främre sköld är nästan klar för lack, resten har jag inte börjat på. Blir nog att ta tag i det lite nu.

Sitter väldigt still i dem, sjukt mycket bättre känsla för bilen blev det smile

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
1 april 2013 · 1 697 Inlägg

GrEEn81 skrev:
Börjar bli sällsynta i detta skick nu smile

Jo, dem börjar ju bli det.

Saab 900 "T16" (1992)
Audi_S1Quattro
17 april 2013 · 158 Inlägg

Precis läst igenom hela tråden, eller ja tog ju ett par dagar;) men det va det värt, mycket trevlig läsning och väntar nu på att se hur det blir med aero paketet. smile Mvh

Juvakka
18 april 2013 · 1 697 Inlägg

Audi_S1Quattro skrev:
Precis läst igenom hela tråden, eller ja tog ju ett par dagar;) men det va det värt, mycket trevlig läsning och väntar nu på att se hur det blir med aero paketet. smile Mvh

Trevligt, kul att det uppskattades smile

Blir turbobyte nästa vecka då min nuvarande har ordentligt med glapp.

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
22 april 2013 · 1 697 Inlägg

Blev några timmar på bilen igår, turbon är kass så blir 16t nu smile

http://imageshack.us/a/img11/3684/img1821kn.jpg

http://imageshack.us/a/img198/4714/img1822x.JPG

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
26 april 2013 · 1 697 Inlägg

Efter en del pyssel med oljerör och vattenrör så sitter nu turbon på plats. Ska snyggas till lite och avgasbandage ska på, tror nästan jag måste skaffa en turbomössa med så inte fördelarlocket riskerar att gå sönder. Monterade även det något fräschare expansionskärlet.

Nästa steg blir byte av primär, sen tänkte jag byta sida på drivklockorna och se om det hjälper mot dem hejdlösa vibrationerna som har dykt upp. Nya kylet åker på sen också såklart smile

http://imageshack.us/a/img202/5734/img1827xa.jpg

http://imageshack.us/a/img694/2458/img1828yh.jpg

Senast redigerat av Juvakka (26 april 2013)

Saab 900 "T16" (1992)
Skruvar till det
26 april 2013 · 1 702 Inlägg

Du känner dig hotad av Nyllet nu med dom nya hästkrafter han får så nu blir det turbobyte glapp eller ej:)
Du kör ändå ifrån han när det börjar svänga.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Juvakka
26 april 2013 · 1 697 Inlägg

Skruvar till det skrev:
Du känner dig hotad av Nyllet nu med dom nya hästkrafter han får så nu blir det turbobyte glapp eller ej:)
Du kör ändå ifrån han när det börjar svänga.

Hans sedan lär gå gött med den effekten han ska ha smile Lär inte ha mycket att sätt mot där när min fortfarande ligger en bra bit under 300 sträcket , men i svängarna får han kämpa ja.

Vad räknar du med att plocka ur din bil?

Senast redigerat av Juvakka (26 april 2013)

Saab 900 "T16" (1992)
nyllet
26 april 2013 · 2 564 Inlägg

Juvakka skrev:
Efter en del pyssel med oljerör och vattenrör så sitter nu turbon på plats. Ska snyggas till lite och avgasbandage ska på, tror nästan jag måste skaffa en turbomössa med så inte fördelarlocket riskerar att gå sönder. Monterade även det något fräschare expansionskärlet.

Nästa steg blir byte av primär, sen tänkte jag byta sida på drivklockorna och se om det hjälper mot dem hejdlösa vibrationerna som har dykt upp. Nya kylet åker på sen också såklart smile

http://imageshack.us/a/img202/5734/img1827xa.jpg

http://imageshack.us/a/img694/2458/img1828yh.jpg

Ska du linda dp med ? Eller värme färg ? Slippa rost med då

tack till:
www.MBSCA.com
nyllet
26 april 2013 · 2 564 Inlägg

Skruvar till det skrev:
Du känner dig hotad av Nyllet nu med dom nya hästkrafter han får så nu blir det turbobyte glapp eller ej:)
Du kör ändå ifrån han när det börjar svänga.

Nä då. Kommer ha 100 hk mer. Viktigaste är att jag kör ifrån dig smile

tack till:
www.MBSCA.com
Juvakka
26 april 2013 · 1 697 Inlägg

nyllet skrev:

Juvakka skrev:
Efter en del pyssel med oljerör och vattenrör så sitter nu turbon på plats. Ska snyggas till lite och avgasbandage ska på, tror nästan jag måste skaffa en turbomössa med så inte fördelarlocket riskerar att gå sönder. Monterade även det något fräschare expansionskärlet.

Nästa steg blir byte av primär, sen tänkte jag byta sida på drivklockorna och se om det hjälper mot dem hejdlösa vibrationerna som har dykt upp. Nya kylet åker på sen också såklart smile

http://imageshack.us/a/img202/5734/img1827xa.jpg

http://imageshack.us/a/img694/2458/img1828yh.jpg

Ska du linda dp med ? Eller värme färg ? Slippa rost med då

Blir bandage på dp och grenrör tänkte jag, har dålig erfarenhet från värmefärger. Coatat hade vart nice annars.

nyllet skrev:

Skruvar till det skrev:
Du känner dig hotad av Nyllet nu med dom nya hästkrafter han får så nu blir det turbobyte glapp eller ej:)
Du kör ändå ifrån han när det börjar svänga.

Nä då. Kommer ha 100 hk mer. Viktigaste är att jag kör ifrån dig smile

100 hk hjälper dig inte mycket när det svänger wink Häng med till kinnekulle i sommar och se hur det går.

Saab 900 "T16" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang