2329
Sök

Saab 900 T16

Saab 900 som är T16 konverterad och som det fixas lite med efter hand.

412 457 Visningar
Uppdaterades senast 3 november 2020
1 697 Inlägg
10 maj 2013
Trådstartare
#801
nyllet skrev:
Juvakka skrev:
nyllet skrev:
otur du börjar få med bilen... har du bytt koppling eller kör du på samma gamla koppling än ? tongue

det låter som det läcker någon stans.....  bara frågan hitta var ..

Har inte haft något slir på denna kopplingen ännu så jag kör på en gammal originalkoppling, tänkte köra den tills den inte vill mer och då blir det nog en större koppling.

Saken är bara den att det känns som att om det läcker så borde inte kopplingen fungera alls. Så därför tänker jag att det kanske är slaven eller huvudkopplingscylinderns packningar som börjar ge sig.

sant.... varför blir det bättre när den står bara då ???

Vet inte varför det blev det.


2 564 Inlägg
10 maj 2013
#802
Juvakka skrev:
nyllet skrev:
Juvakka skrev:

Har inte haft något slir på denna kopplingen ännu så jag kör på en gammal originalkoppling, tänkte köra den tills den inte vill mer och då blir det nog en större koppling.

Saken är bara den att det känns som att om det läcker så borde inte kopplingen fungera alls. Så därför tänker jag att det kanske är slaven eller huvudkopplingscylinderns packningar som börjar ge sig.

sant.... varför blir det bättre när den står bara då ???

Vet inte varför det blev det.

skumt fel.. inte hittat något liknade på saab turbo club ?

vad är symtomen på när slaven börjar ge sig då ?

nu funkar min smile

tack till:
www.MBSCA.com

1 697 Inlägg
10 maj 2013
Trådstartare
#803
nyllet skrev:
skumt fel.. inte hittat något liknade på saab turbo club ?

vad är symtomen på när slaven börjar ge sig då ?

nu funkar min smile

Vet inte vad symptomen är och jag har inte läst nåt om det än, börjar känna mig lite trött på bilen just  nu tongue

Gött, då får du komma förbi och visa den nån dag smile


2 564 Inlägg
10 maj 2013
#804
Juvakka skrev:
nyllet skrev:
skumt fel.. inte hittat något liknade på saab turbo club ?

vad är symtomen på när slaven börjar ge sig då ?

nu funkar min smile

Vet inte vad symptomen är och jag har inte läst nåt om det än, börjar känna mig lite trött på bilen just  nu tongue

Gött, då får du komma förbi och visa den nån dag smile

min 9-5 kombi kan du få billigt:P haha..

har dock inte hämtat den än..  börjar praktik på tisdag dock

tack till:
www.MBSCA.com

1 697 Inlägg
11 maj 2013
Trådstartare
#806
Schwartz skrev:
prova att renovera h-cyl smile

Kanske inte är någon dum idé att renovera både huvudcylindern och slaven, ska ändå ha loss vid kopplingen och byta urkopplingslagret smile


1 958 Inlägg
11 maj 2013
#807
Juvakka skrev:
Schwartz skrev:
prova att renovera h-cyl smile

Kanske inte är någon dum idé att renovera både huvudcylindern och slaven, ska ändå ha loss vid kopplingen och byta urkopplingslagret smile

Tror du har ett inre läckage någonstans som luftar sig själv när bilen får stå. Så jag håller med Schwartz om att testa och renovera huvudcylindern. Då packningsatserna är relativt billiga. wink

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

1 697 Inlägg
16 maj 2013
Trådstartare
#808
Då var huvudkopplingscylindern och slaven renoverad samt bytt bromsvätska i hela systemet. Monterade dit ett nytt urkopplingslager med och nu verkar det fungera. Tyvärr vill inte laddet infinna sig på låga varv, får kika mer på detta framöver. Men den rullar iaf smile


158 Inlägg
17 maj 2013
#809
trevligt smile nån tanke va det kan va med laddet ?
Senast redigerat av Audi_S1Quattro (17 maj 2013)

1 697 Inlägg
17 maj 2013
Trådstartare
#810
Audi_S1Quattro skrev:
trevligt smile nån tanke va det kan va med laddet ?

När jag köpte denna turbon så fick jag ny p.g.a att impellerna var lite skadade på avgasturbinen. Sen var den felmonterad från dem jag köpte den av dessutom, jag kom kanske 2 mil innan kompressorhuset flög av och skadade insugsimpellerna lite. Så det är nog en bidragande orsak iaf, så jag funderar på att flytta över impellerna från den turbon där lagret gick sönder då dem hade klarat sig utan att svarva i huset.

Sen kanske det kan vara fel på wastegateklockan med, men jag orkar inte kika på det just nu. Funderar lite på att köpa en riktig volvoturbo istället och förhoppningsvis slippa problemen.


158 Inlägg
17 maj 2013
#811
Juvakka skrev:
Audi_S1Quattro skrev:
trevligt smile nån tanke va det kan va med laddet ?

När jag köpte denna turbon så fick jag ny p.g.a att impellerna var lite skadade på avgasturbinen. Sen var den felmonterad från dem jag köpte den av dessutom, jag kom kanske 2 mil innan kompressorhuset flög av och skadade insugsimpellerna lite. Så det är nog en bidragande orsak iaf, så jag funderar på att flytta över impellerna från den turbon där lagret gick sönder då dem hade klarat sig utan att svarva i huset.

Sen kanske det kan vara fel på wastegateklockan med, men jag orkar inte kika på det just nu. Funderar lite på att köpa en riktig volvoturbo istället och förhoppningsvis slippa problemen.

okej, tråkigt när det är fel på grejerna, köpte du av nån firma då eller? hoppas det funkar med att byta imperellerna smile

1 697 Inlägg
17 maj 2013
Trådstartare
#812
Audi_S1Quattro skrev:
Juvakka skrev:
Audi_S1Quattro skrev:
trevligt smile nån tanke va det kan va med laddet ?

När jag köpte denna turbon så fick jag ny p.g.a att impellerna var lite skadade på avgasturbinen. Sen var den felmonterad från dem jag köpte den av dessutom, jag kom kanske 2 mil innan kompressorhuset flög av och skadade insugsimpellerna lite. Så det är nog en bidragande orsak iaf, så jag funderar på att flytta över impellerna från den turbon där lagret gick sönder då dem hade klarat sig utan att svarva i huset.

Sen kanske det kan vara fel på wastegateklockan med, men jag orkar inte kika på det just nu. Funderar lite på att köpa en riktig volvoturbo istället och förhoppningsvis slippa problemen.

okej, tråkigt när det är fel på grejerna, köpte du av nån firma då eller? hoppas det funkar med att byta imperellerna smile

Köpte av nån snubbe på blocket som sålde nya kinaturbos. Men han hade bara en begagnad 16t just när jag skulle köpa så det blev att jag köpte den, men som sagt p.g.a. att avgasimpellerna var skadade fick jag en ny turbo och behöll den begagnade för eventuella reservdelar.

Får köpa rätt hylsa först bara så jag får loss dem smile
Senast redigerat av Juvakka (17 maj 2013)


2 564 Inlägg
17 maj 2013
#813
Juvakka skrev:
Audi_S1Quattro skrev:
trevligt smile nån tanke va det kan va med laddet ?

När jag köpte denna turbon så fick jag ny p.g.a att impellerna var lite skadade på avgasturbinen. Sen var den felmonterad från dem jag köpte den av dessutom, jag kom kanske 2 mil innan kompressorhuset flög av och skadade insugsimpellerna lite. Så det är nog en bidragande orsak iaf, så jag funderar på att flytta över impellerna från den turbon där lagret gick sönder då dem hade klarat sig utan att svarva i huset.

Sen kanske det kan vara fel på wastegateklockan med, men jag orkar inte kika på det just nu. Funderar lite på att köpa en riktig volvoturbo istället och förhoppningsvis slippa problemen.

Mailt han om turbon ändå ?

tack till:
www.MBSCA.com

158 Inlägg
17 maj 2013
#814
Juvakka skrev:
Audi_S1Quattro skrev:
Juvakka skrev:

När jag köpte denna turbon så fick jag ny p.g.a att impellerna var lite skadade på avgasturbinen. Sen var den felmonterad från dem jag köpte den av dessutom, jag kom kanske 2 mil innan kompressorhuset flög av och skadade insugsimpellerna lite. Så det är nog en bidragande orsak iaf, så jag funderar på att flytta över impellerna från den turbon där lagret gick sönder då dem hade klarat sig utan att svarva i huset.

Sen kanske det kan vara fel på wastegateklockan med, men jag orkar inte kika på det just nu. Funderar lite på att köpa en riktig volvoturbo istället och förhoppningsvis slippa problemen.

okej, tråkigt när det är fel på grejerna, köpte du av nån firma då eller? hoppas det funkar med att byta imperellerna smile

Köpte av nån snubbe på blocket som sålde nya kinaturbos. Men han hade bara en begagnad 16t just när jag skulle köpa så det blev att jag köpte den, men som sagt p.g.a. att avgasimpellerna var skadade fick jag en ny turbo och behöll den begagnade för eventuella reservdelar.

Får köpa rätt hylsa först bara så jag får loss dem smile

okej, smile

1 697 Inlägg
18 maj 2013
Trådstartare
#815
Och där gick växellådan, vispar fint i den på 3:an.


2 564 Inlägg
18 maj 2013
#816
Juvakka skrev:
Och där gick växellådan, vispar fint i den på 3:an.

haha det känns som du har rätt tur nu med bilen nu smile

tack till:
www.MBSCA.com

1 697 Inlägg
19 maj 2013
Trådstartare
#817
nyllet skrev:
Juvakka skrev:
Och där gick växellådan, vispar fint i den på 3:an.

haha det känns som du har rätt tur nu med bilen nu smile

Det flyter ju inte direkt på problemfritt.


2 564 Inlägg
19 maj 2013
#818
Juvakka skrev:
nyllet skrev:
Juvakka skrev:
Och där gick växellådan, vispar fint i den på 3:an.

haha det känns som du har rätt tur nu med bilen nu smile

Det flyter ju inte direkt på problemfritt.

Fast innan har den gått problem fritt.. nu har den blivigt en riktig saab haha....

tack till:
www.MBSCA.com

1 080 Inlägg
19 maj 2013
#819
nyllet skrev:
Juvakka skrev:
nyllet skrev:

haha det känns som du har rätt tur nu med bilen nu smile

Det flyter ju inte direkt på problemfritt.

Fast innan har den gått problem fritt.. nu har den blivigt en riktig saab haha....

Det är priset man betalar för att åka helt jävla problemfritt i två år wink

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

2 564 Inlägg
19 maj 2013
#820
pontiacen skrev:
nyllet skrev:
Juvakka skrev:

Det flyter ju inte direkt på problemfritt.

Fast innan har den gått problem fritt.. nu har den blivigt en riktig saab haha....

Det är priset man betalar för att åka helt jävla problemfritt i två år wink

haha tongue ja den har funkat väldigt bra smile

tack till:
www.MBSCA.com


Sök