Saab 900 T16

Saab 900 som är T16 konverterad och som det fixas lite med efter hand.
  • 96 Följare
  • 398 429 Visningar
  • Uppdaterades senast 3 november 2020
Juvakka
10 maj 2013 · 1 697 Inlägg

nyllet skrev:

Juvakka skrev:

nyllet skrev:
otur du börjar få med bilen... har du bytt koppling eller kör du på samma gamla koppling än ? tongue

det låter som det läcker någon stans.....  bara frågan hitta var ..

Har inte haft något slir på denna kopplingen ännu så jag kör på en gammal originalkoppling, tänkte köra den tills den inte vill mer och då blir det nog en större koppling.

Saken är bara den att det känns som att om det läcker så borde inte kopplingen fungera alls. Så därför tänker jag att det kanske är slaven eller huvudkopplingscylinderns packningar som börjar ge sig.

sant.... varför blir det bättre när den står bara då ???

Vet inte varför det blev det.

Saab 900 "T16" (1992)
nyllet
10 maj 2013 · 2 564 Inlägg

Juvakka skrev:

nyllet skrev:

Juvakka skrev:

Har inte haft något slir på denna kopplingen ännu så jag kör på en gammal originalkoppling, tänkte köra den tills den inte vill mer och då blir det nog en större koppling.

Saken är bara den att det känns som att om det läcker så borde inte kopplingen fungera alls. Så därför tänker jag att det kanske är slaven eller huvudkopplingscylinderns packningar som börjar ge sig.

sant.... varför blir det bättre när den står bara då ???

Vet inte varför det blev det.

skumt fel.. inte hittat något liknade på saab turbo club ?

vad är symtomen på när slaven börjar ge sig då ?

nu funkar min smile

tack till:
www.MBSCA.com
Juvakka
10 maj 2013 · 1 697 Inlägg

nyllet skrev:
skumt fel.. inte hittat något liknade på saab turbo club ?

vad är symtomen på när slaven börjar ge sig då ?

nu funkar min smile

Vet inte vad symptomen är och jag har inte läst nåt om det än, börjar känna mig lite trött på bilen just  nu tongue

Gött, då får du komma förbi och visa den nån dag smile

Saab 900 "T16" (1992)
nyllet
10 maj 2013 · 2 564 Inlägg

Juvakka skrev:

nyllet skrev:
skumt fel.. inte hittat något liknade på saab turbo club ?

vad är symtomen på när slaven börjar ge sig då ?

nu funkar min smile

Vet inte vad symptomen är och jag har inte läst nåt om det än, börjar känna mig lite trött på bilen just  nu tongue

Gött, då får du komma förbi och visa den nån dag smile

min 9-5 kombi kan du få billigt:P haha..

har dock inte hämtat den än..  börjar praktik på tisdag dock

tack till:
www.MBSCA.com
Schwartz
10 maj 2013 · 43 Inlägg

prova att renovera h-cyl smile

Volkswagen Kleinbus "earlybay" (1969)
Saab 99 X7 Turbo RWD "trackday-spec" (1974)
Juvakka
11 maj 2013 · 1 697 Inlägg

Schwartz skrev:
prova att renovera h-cyl smile

Kanske inte är någon dum idé att renovera både huvudcylindern och slaven, ska ändå ha loss vid kopplingen och byta urkopplingslagret smile

Saab 900 "T16" (1992)
Mr_Lööf
11 maj 2013 · 1 911 Inlägg

Juvakka skrev:

Schwartz skrev:
prova att renovera h-cyl smile

Kanske inte är någon dum idé att renovera både huvudcylindern och slaven, ska ändå ha loss vid kopplingen och byta urkopplingslagret smile

Tror du har ett inre läckage någonstans som luftar sig själv när bilen får stå. Så jag håller med Schwartz om att testa och renovera huvudcylindern. Då packningsatserna är relativt billiga. wink

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Juvakka
16 maj 2013 · 1 697 Inlägg

Då var huvudkopplingscylindern och slaven renoverad samt bytt bromsvätska i hela systemet. Monterade dit ett nytt urkopplingslager med och nu verkar det fungera. Tyvärr vill inte laddet infinna sig på låga varv, får kika mer på detta framöver. Men den rullar iaf smile

Saab 900 "T16" (1992)
Audi_S1Quattro
17 maj 2013 · 158 Inlägg

trevligt smile nån tanke va det kan va med laddet ?

Senast redigerat av Audi_S1Quattro (17 maj 2013)

Juvakka
17 maj 2013 · 1 697 Inlägg

Audi_S1Quattro skrev:
trevligt smile nån tanke va det kan va med laddet ?

När jag köpte denna turbon så fick jag ny p.g.a att impellerna var lite skadade på avgasturbinen. Sen var den felmonterad från dem jag köpte den av dessutom, jag kom kanske 2 mil innan kompressorhuset flög av och skadade insugsimpellerna lite. Så det är nog en bidragande orsak iaf, så jag funderar på att flytta över impellerna från den turbon där lagret gick sönder då dem hade klarat sig utan att svarva i huset.

Sen kanske det kan vara fel på wastegateklockan med, men jag orkar inte kika på det just nu. Funderar lite på att köpa en riktig volvoturbo istället och förhoppningsvis slippa problemen.

Saab 900 "T16" (1992)
Audi_S1Quattro
17 maj 2013 · 158 Inlägg

Juvakka skrev:

Audi_S1Quattro skrev:
trevligt smile nån tanke va det kan va med laddet ?

När jag köpte denna turbon så fick jag ny p.g.a att impellerna var lite skadade på avgasturbinen. Sen var den felmonterad från dem jag köpte den av dessutom, jag kom kanske 2 mil innan kompressorhuset flög av och skadade insugsimpellerna lite. Så det är nog en bidragande orsak iaf, så jag funderar på att flytta över impellerna från den turbon där lagret gick sönder då dem hade klarat sig utan att svarva i huset.

Sen kanske det kan vara fel på wastegateklockan med, men jag orkar inte kika på det just nu. Funderar lite på att köpa en riktig volvoturbo istället och förhoppningsvis slippa problemen.

okej, tråkigt när det är fel på grejerna, köpte du av nån firma då eller? hoppas det funkar med att byta imperellerna smile

Juvakka
17 maj 2013 · 1 697 Inlägg

Audi_S1Quattro skrev:

Juvakka skrev:

Audi_S1Quattro skrev:
trevligt smile nån tanke va det kan va med laddet ?

När jag köpte denna turbon så fick jag ny p.g.a att impellerna var lite skadade på avgasturbinen. Sen var den felmonterad från dem jag köpte den av dessutom, jag kom kanske 2 mil innan kompressorhuset flög av och skadade insugsimpellerna lite. Så det är nog en bidragande orsak iaf, så jag funderar på att flytta över impellerna från den turbon där lagret gick sönder då dem hade klarat sig utan att svarva i huset.

Sen kanske det kan vara fel på wastegateklockan med, men jag orkar inte kika på det just nu. Funderar lite på att köpa en riktig volvoturbo istället och förhoppningsvis slippa problemen.

okej, tråkigt när det är fel på grejerna, köpte du av nån firma då eller? hoppas det funkar med att byta imperellerna smile

Köpte av nån snubbe på blocket som sålde nya kinaturbos. Men han hade bara en begagnad 16t just när jag skulle köpa så det blev att jag köpte den, men som sagt p.g.a. att avgasimpellerna var skadade fick jag en ny turbo och behöll den begagnade för eventuella reservdelar.

Får köpa rätt hylsa först bara så jag får loss dem smile

Senast redigerat av Juvakka (17 maj 2013)

Saab 900 "T16" (1992)
nyllet
17 maj 2013 · 2 564 Inlägg

Juvakka skrev:

Audi_S1Quattro skrev:
trevligt smile nån tanke va det kan va med laddet ?

När jag köpte denna turbon så fick jag ny p.g.a att impellerna var lite skadade på avgasturbinen. Sen var den felmonterad från dem jag köpte den av dessutom, jag kom kanske 2 mil innan kompressorhuset flög av och skadade insugsimpellerna lite. Så det är nog en bidragande orsak iaf, så jag funderar på att flytta över impellerna från den turbon där lagret gick sönder då dem hade klarat sig utan att svarva i huset.

Sen kanske det kan vara fel på wastegateklockan med, men jag orkar inte kika på det just nu. Funderar lite på att köpa en riktig volvoturbo istället och förhoppningsvis slippa problemen.

Mailt han om turbon ändå ?

tack till:
www.MBSCA.com
Audi_S1Quattro
17 maj 2013 · 158 Inlägg

Juvakka skrev:

Audi_S1Quattro skrev:

Juvakka skrev:

När jag köpte denna turbon så fick jag ny p.g.a att impellerna var lite skadade på avgasturbinen. Sen var den felmonterad från dem jag köpte den av dessutom, jag kom kanske 2 mil innan kompressorhuset flög av och skadade insugsimpellerna lite. Så det är nog en bidragande orsak iaf, så jag funderar på att flytta över impellerna från den turbon där lagret gick sönder då dem hade klarat sig utan att svarva i huset.

Sen kanske det kan vara fel på wastegateklockan med, men jag orkar inte kika på det just nu. Funderar lite på att köpa en riktig volvoturbo istället och förhoppningsvis slippa problemen.

okej, tråkigt när det är fel på grejerna, köpte du av nån firma då eller? hoppas det funkar med att byta imperellerna smile

Köpte av nån snubbe på blocket som sålde nya kinaturbos. Men han hade bara en begagnad 16t just när jag skulle köpa så det blev att jag köpte den, men som sagt p.g.a. att avgasimpellerna var skadade fick jag en ny turbo och behöll den begagnade för eventuella reservdelar.

Får köpa rätt hylsa först bara så jag får loss dem smile

okej, smile

Juvakka
18 maj 2013 · 1 697 Inlägg

Och där gick växellådan, vispar fint i den på 3:an.

Saab 900 "T16" (1992)
nyllet
18 maj 2013 · 2 564 Inlägg

Juvakka skrev:
Och där gick växellådan, vispar fint i den på 3:an.

haha det känns som du har rätt tur nu med bilen nu smile

tack till:
www.MBSCA.com
Juvakka
19 maj 2013 · 1 697 Inlägg

nyllet skrev:

Juvakka skrev:
Och där gick växellådan, vispar fint i den på 3:an.

haha det känns som du har rätt tur nu med bilen nu smile

Det flyter ju inte direkt på problemfritt.

Saab 900 "T16" (1992)
nyllet
19 maj 2013 · 2 564 Inlägg

Juvakka skrev:

nyllet skrev:

Juvakka skrev:
Och där gick växellådan, vispar fint i den på 3:an.

haha det känns som du har rätt tur nu med bilen nu smile

Det flyter ju inte direkt på problemfritt.

Fast innan har den gått problem fritt.. nu har den blivigt en riktig saab haha....

tack till:
www.MBSCA.com
pontiacen
19 maj 2013 · 1 080 Inlägg

nyllet skrev:

Juvakka skrev:

nyllet skrev:

haha det känns som du har rätt tur nu med bilen nu smile

Det flyter ju inte direkt på problemfritt.

Fast innan har den gått problem fritt.. nu har den blivigt en riktig saab haha....

Det är priset man betalar för att åka helt jävla problemfritt i två år wink

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
nyllet
19 maj 2013 · 2 564 Inlägg

pontiacen skrev:

nyllet skrev:

Juvakka skrev:

Det flyter ju inte direkt på problemfritt.

Fast innan har den gått problem fritt.. nu har den blivigt en riktig saab haha....

Det är priset man betalar för att åka helt jävla problemfritt i två år wink

haha tongue ja den har funkat väldigt bra smile

tack till:
www.MBSCA.com
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang