4521
Sök

V70N 2.4T som går ojämnt vid fullgas

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
24 februari 2011
Calleklutt skrev:
Fick kopplat bort magnetventilen precis och felet är fortfarande kvar, men jag kan inte heller säga att jag märkte någon skillnad i prestandan när den var urkopplad.

Kanske är en kombination utav dålig mv och tändstift?

Du har ingen polare du kan låna MV av och testa med en hel? Snabb och enkel felsökning smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

241 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
Nope tyvärr, är ju annars ett alternativ.

241 Inlägg
25 februari 2011
Trådstartare
Fick bytt magnetventil idag och felet är fortfarande kvar men bilen går bättre när den inte hackar. Så den var ju trasig iaf.

Kan beskriva problemet lite närmre, nu så är de inte bara vid växlingar och fullgas därefter. Utan även när jag trycker på på 2ana, 3ans, 4ans och 5ans växel.
Bilen tvekar och hackar/hugger sig fram i början och går bättre mot högre varv och mot 4000 varv så går den som vanligt.

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
25 februari 2011
Calleklutt skrev:
Fick bytt magnetventil idag och felet är fortfarande kvar men bilen går bättre när den inte hackar. Så den var ju trasig iaf.

Kan beskriva problemet lite närmre, nu så är de inte bara vid växlingar och fullgas därefter. Utan även när jag trycker på på 2ana, 3ans, 4ans och 5ans växel.
Bilen tvekar och hackar/hugger sig fram i början och går bättre mot högre varv och mot 4000 varv så går den som vanligt.

Kolla felkoder. Det kommer att visa felet ganska garanterat. Ingen lampa som börjat lysa/blinka när du kör?

Låter för övrigt precis som samma symptom som när jag hade en kass tändspole.

Registreras inte någon felkod så kan du ju försöka göra som jag gjorde. Lägg i 3an och gasa fullt från 30Km/h. Fortsätt gasa när den börjat hacka. Försök att accelerera under en stund helt enkelt. Då borde den absolut lagra en felkod och kanske någon lampa börjar blinka eller lysa, motorlampan.

skruvat.se har ok priser på tändspolar. Dessutom får du ju 100kr rabatt om det är först köpet wink

Men rekommenderar att du kollar felkoder i första hand. Kan spara många kronor...

Mvh

* Voff voff *
11 138 Inlägg
25 februari 2011
Calleklutt skrev:

Sedärja... Då var det inte magnetventilen som orsakade felet, men den var ändå dags att byta så då var det ju inte bortkastat iaf! Jag undrar förresten hur många som åker omkring med onödigt slöa 2.4T pga ledsen magnetventil utan att veta om det...?! smile

Som skrivits här ovanför är ju felkoder en bra idé! Kan finnas felkoder även om lampan inte tänts!

I övrigt så tror nog jag oxå på en ledsen spole nu... Om nu inte t.ex. ditt soppafilter är väldigt igensatt?!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

241 Inlägg
25 februari 2011
Trådstartare
Inga lampor som börjat lysa, kör bilen nu så ska testa de du skrev! Får läsa ut felkoder sen.
Va även en som sa att de kunde va kass lmm, en kompis har möjligtvis en fungerande så kan lika gärna prova hans:)

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
25 februari 2011
Calleklutt skrev:
Inga lampor som börjat lysa, kör bilen nu så ska testa de du skrev! Får läsa ut felkoder sen.
Va även en som sa att de kunde va kass lmm, en kompis har möjligtvis en fungerande så kan lika gärna prova hans:)

Helt rätt att det kan vara lmm. Tycker dock att den borde uppföra sig något annorlunda då. Men det är ju lätt att testa om du har en kompis att byta med! Felkoderna säger mycket om vad felet är annars. Jag fick upp "fel i tändningen på cylinder 4" när liknande fel inträffade för mig smile

Mvh

241 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
Kompisen hade ingen lmm så testade aldrig, men hade tänkt att dra in på volvo och få ut felkoder. Men kan de finnas felkoder även fast ingen lampa lyst eller liknande?

*EDIT
Såg precis vad Brådhis skrev, "att de fortfarande kan finnas felkoder även fast ingen lampa tänts". Ska fixa tid på volvo snarast:)
Senast redigerat av Calleklutt (28 februari 2011)

241 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
Fick läst ut felkoder med en läsare via OBD men kunde inte hitta några, är de så att volvo kan hitta andra felkoder ändå?  För har fått tid på torsdag hos Bra bil.

Lite mer info om problemet kommer här också som visat sig nu senaste dagarna, bilen hackar/rycker mer vid fullt eller mer gaspådrag än vanlig körning.
Gasar jag i neutral så låter de som om den får för mycket bensin, låter som om bensin inte förbränns riktigt ur avgaset.

Kan jag testa dra ut lmm för att se om den går sämre som med magnetventilen? Eller funkar de inte så med lmm?

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
1 mars 2011
Calleklutt skrev:
Fick läst ut felkoder med en läsare via OBD men kunde inte hitta några, är de så att volvo kan hitta andra felkoder ändå?  För har fått tid på torsdag hos Bra bil.

Lite mer info om problemet kommer här också som visat sig nu senaste dagarna, bilen hackar/rycker mer vid fullt eller mer gaspådrag än vanlig körning.
Gasar jag i neutral så låter de som om den får för mycket bensin, låter som om bensin inte förbränns riktigt ur avgaset.

Kan jag testa dra ut lmm för att se om den går sämre som med magnetventilen? Eller funkar de inte så med lmm?

Okej. Vad använde du själv för felkodsläsare? Volvos kan ofta se mer än andra.

Som du nämnde med LMM så är det bara att dra ut och testa.

Hade du kollat stiften så dom sitter ordentligt och att dom är fungerande?

Är det kladdigt i slutet av avgasröret? Isf, för mycket soppa.

Tycker det låter som en spole mer och mer men du får väl se vad Volvo säger!

Du kan testa att köra med bilen en stund. Sedan känner du på spolarna om någon skiljer sig mycket temperaturmässigt från dom andra. Dra då gärna på lite så dom får jobba först smile

Mvh

241 Inlägg
1 mars 2011
Trådstartare
Yes de ska jag göra smile

Köpte mig en burk CRC Air Sensor Cleaner för LMM och spruta i och den går väldigt mkt bättre, fortfarande ryckningar vid växlingar och sen fullgas. Men inga ryckningar vid fullt pådrag längre!

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
2 mars 2011
Drog du ur lmm och testa förresten?

Låter ju som att den är kass eftersom det blev bättre.

* Voff voff *
11 138 Inlägg
2 mars 2011
Instämmer med F4S4N här!

Det verkar iaf utan tvekan som att ditt fel egentligen varit (minst) två fel, så det är ju inte orimligt att det även finns ett tredje fel - en tändspole! Tyvärr...

Och ja, en felkodsutläsning hos Volvo kan visa felkoder som en vanlig OBD2-läsare ej ser!

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (2 mars 2011)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

241 Inlägg
3 mars 2011
Trådstartare
Har tid hos volvo nu kl 13 för felkodsutläsning, så får se vad domen blir!

3 860 Inlägg
3 mars 2011
Återkom så fort du kan, har man liknande bil blir man ju sjukt nyfiken på vad det är, o sen kan det ju hjälpa en själv o andra i framtiden!! Lycka till!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

241 Inlägg
3 mars 2011
Trådstartare
Fick ut felkoder på Gasspjället och killen på volvo trodde att gasspjället va de som felade. Men han ville ha in den på felsökning för att kunna kolla mer i problemet.

Pratade men en annan kompis på Bilia och han rekommendera mig att rengöra gasspjället. Eftersom ett byte av gasspjäll på volvo går på 7800:-, de är med deras Nice price rabatt också på 1000:-...

Så lördagsnöjet är bokat nu iaf! wink

3 860 Inlägg
4 mars 2011
Just fan spjället ja... tänkte inte på spjället.. var en grej som strulade lite på dom, Vet inte om man bytte spjäll på de senare, efter 05.. men jag vet att det har varit problem med späjllen på 2,0t och 2,4t iaf..
Hade en polare som åkte dit på samma med sin s60, bar sig också taskigt åt med lite motorstopp, ryckig gång o orkers lös..

Autotech

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
4 mars 2011
Calleklutt skrev:
Fick ut felkoder på Gasspjället och killen på volvo trodde att gasspjället va de som felade. Men han ville ha in den på felsökning för att kunna kolla mer i problemet.

Pratade men en annan kompis på Bilia och han rekommendera mig att rengöra gasspjället. Eftersom ett byte av gasspjäll på volvo går på 7800:-, de är med deras Nice price rabatt också på 1000:-...

Så lördagsnöjet är bokat nu iaf! wink

Är inte överdrivet svårt att byta själv smile

Men rengör det, brukar räcka!

3 860 Inlägg
4 mars 2011
Nä, bytet kanske inte är så svårt men man måste väl ladda ny mjukvara iaf... Så den måste ju in en snabbis på verkstad iaf..
Senast redigerat av spokenratt (4 mars 2011)

Autotech

low_and_loud
8 mars 2011
har en jäkla pissig v70n 2,4 t som spjällhuset o magnetventilen är bytt på i december 2010. tändstiften byttes vid 23500 mil den har nu rullat 23850 mil o börjar strula igen, står man still går den ej att varva mer 3800-4000 vad kan detta bero på?!

Sök