Saab 900 2.0 ryker och luktar illa (någon som vet varför?)

Virrson
22 februari 2011 · 138 Inlägg

Tjenare! Har en Saab 900 2.0 T (inte min svarta R utan en annan).

Var ute o körde den (ganska hårt) och sedan när jag skall parkera så märker jag att den ryker så ofantligt mycket (vit rök) och luktar illa gör det också.

Har bett några motorkillar kolla på den och dom har konstaterat att det inte är toplockspackningen som gått. Fick även hör att det skulle kunna vara vevhusventilationen eller turbon?

Vädjar därför till er, har ni några bra svar på min fråga? Jag vill helst slippa lägga ut så mycket pengar på denna då jag redan har en annan men ni förstår mitt problem.

Tack grabbar och tjejer!

/ Virrson

"Jag tror jag smällde tubron" Sthml Boogie.
Melin82
23 februari 2011 · 513 Inlägg

Kolla turbon. Skulle gissa att den äter olja.

Virrson
23 februari 2011 · 138 Inlägg

Det var det jag trodde också. Men om den käkar olja borde inte röken vara mer blå?

"Jag tror jag smällde tubron" Sthml Boogie.
peegee Forummoderator
23 februari 2011 · 2 924 Inlägg

Vart ryker det ifrån?

Känns som du redan räknat upp relevanta felorsaker

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Tubbex
23 februari 2011 · 1 517 Inlägg

Dricker den vatten??

▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%
Virrson
23 februari 2011 · 138 Inlägg

Tubbex skrev:
Dricker den vatten??

Nope den dricker inge vatten och den ryker ur röret bak, kollar jag oljan med stickan ser det bra ut. Tänkte mer om det brukar finnas någon exakt orsak på Saab 900 (alla bilar har ju sina vanliga fel).

"Jag tror jag smällde tubron" Sthml Boogie.
Silander
23 februari 2011 · 57 Inlägg

Hur luktar röken? Och hur kallt var det ute när det rykte?

Så det inte bara är katten som luktar och att det är såpass kallt ute att det blir mer "ånga" för avgaserna var varmare ?

/ silander

Andromeda Rumpmas
23 februari 2011 · 3 860 Inlägg

Silander skrev:
Hur luktar röken? Och hur kallt var det ute när det rykte?

Så det inte bara är katten som luktar och att det är såpass kallt ute att det blir mer "ånga" för avgaserna var varmare ?

/ silander

Nä, det blir "mer" avgaser eftersom kall luft inte kan ta upp lika mycket vattenånga som varm luft smile
Det kommer en del vatten ur avgasröret, dels från kondens inuti röret som värms till ånga av avgaserna, och dels från förbränningen.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Virrson
23 februari 2011 · 138 Inlägg

Silander skrev:
Hur luktar röken? Och hur kallt var det ute när det rykte?

Så det inte bara är katten som luktar och att det är såpass kallt ute att det blir mer "ånga" för avgaserna var varmare ?

/ silander

Ärligt så luktar det lite olja, ringde turbocenter dom sa att i 9 av 10 så är det turbon som rykt, men man vet aldrig. Ska väll försöka få en tid o lämna in den där så att dom får fastställa problemet.

"Jag tror jag smällde tubron" Sthml Boogie.
Melin82
23 februari 2011 · 513 Inlägg

Är det turbon borde det ryka extra mycket när du ligger på ladd. Troligen börjar den bli dålig för skuter du packningen lägger du ut en tät dimma över nejden.

Virrson
23 februari 2011 · 138 Inlägg

Melin82 skrev:
Är det turbon borde det ryka extra mycket när du ligger på ladd. Troligen börjar den bli dålig för skuter du packningen lägger du ut en tät dimma över nejden.

Alltså den ryker ju när den börjar bli varm, inte när jag precis startat bilen. När tempen går upp då börjar röken. Sedan ryker den när jag gasar = mer ladd.

"Jag tror jag smällde tubron" Sthml Boogie.
Silander
23 februari 2011 · 57 Inlägg

Virrson skrev:

Melin82 skrev:
Är det turbon borde det ryka extra mycket när du ligger på ladd. Troligen börjar den bli dålig för skuter du packningen lägger du ut en tät dimma över nejden.

Alltså den ryker ju när den börjar bli varm, inte när jag precis startat bilen. När tempen går upp då börjar röken. Sedan ryker den när jag gasar = mer ladd.

Då är det med största sannorlikhet turbon som har gett upp.

/ Silander

Virrson
23 februari 2011 · 138 Inlägg

Silander skrev:

Virrson skrev:

Melin82 skrev:
Är det turbon borde det ryka extra mycket när du ligger på ladd. Troligen börjar den bli dålig för skuter du packningen lägger du ut en tät dimma över nejden.

Alltså den ryker ju när den börjar bli varm, inte när jag precis startat bilen. När tempen går upp då börjar röken. Sedan ryker den när jag gasar = mer ladd.

Då är det med största sannorlikhet turbon som har gett upp.

/ Silander

Whow! Grattis till mig då sad någon som har nått tips på en billig men bra utbytes turbo? eller ska man köpa en renoverad? tips och länkar uppskattas ofc smile

"Jag tror jag smällde tubron" Sthml Boogie.
Silander
23 februari 2011 · 57 Inlägg

Virrson skrev:

Silander skrev:

Virrson skrev:

Alltså den ryker ju när den börjar bli varm, inte när jag precis startat bilen. När tempen går upp då börjar röken. Sedan ryker den när jag gasar = mer ladd.

Då är det med största sannorlikhet turbon som har gett upp.

/ Silander

Whow! Grattis till mig då sad någon som har nått tips på en billig men bra utbytes turbo? eller ska man köpa en renoverad? tips och länkar uppskattas ofc smile

Om du inte vill köpa helt nytt så håll utkik på STCS, 900 klubben efter turbos. där kikade jag en hel del när jag körde saab.  Annars har du ju blocket att hålla ett getöga på också.

Det brukar komma ut renoverade original turbos och även uppgraderings turbos från projekt som spårat ur så dem blivit för små smile

/ Silander

Virrson
23 februari 2011 · 138 Inlägg

Silander skrev:

Virrson skrev:

Silander skrev:

Då är det med största sannorlikhet turbon som har gett upp.

/ Silander

Whow! Grattis till mig då sad någon som har nått tips på en billig men bra utbytes turbo? eller ska man köpa en renoverad? tips och länkar uppskattas ofc smile

Om du inte vill köpa helt nytt så håll utkik på STCS, 900 klubben efter turbos. där kikade jag en hel del när jag körde saab.  Annars har du ju blocket att hålla ett getöga på också.

Det brukar komma ut renoverade original turbos och även uppgraderings turbos från projekt som spårat ur så dem blivit för små smile

/ Silander

Okay men om jag köper en beggad är det inte en risk att den kan ha blivit hårt körd? och kör ja på en större kanske jag måste uppgradera boxen också right?

"Jag tror jag smällde tubron" Sthml Boogie.
Silander
23 februari 2011 · 57 Inlägg

Virrson skrev:

Silander skrev:

Virrson skrev:

Whow! Grattis till mig då sad någon som har nått tips på en billig men bra utbytes turbo? eller ska man köpa en renoverad? tips och länkar uppskattas ofc smile

Om du inte vill köpa helt nytt så håll utkik på STCS, 900 klubben efter turbos. där kikade jag en hel del när jag körde saab.  Annars har du ju blocket att hålla ett getöga på också.

Det brukar komma ut renoverade original turbos och även uppgraderings turbos från projekt som spårat ur så dem blivit för små smile

/ Silander

Okay men om jag köper en beggad är det inte en risk att den kan ha blivit hårt körd? och kör ja på en större kanske jag måste uppgradera boxen också right?

så länge det inte finns några glapp i turbon så skall det inte vara några problem att köpa en begagnad turbo.

Och du behöver inte uppgradera boxen så länge du bara kör original laddtryck och med snäppet större turbo bara.  Man byter styrbox när man börjar byta spridare och andra komponenter som måste justeras efter just dem specifiaktionerna. Enda du kanske märker av när du byter till en större turbo är att spoolupen blir lite långsammare samt och beroende på hur stor turbo du slänger på så kan det även bli ketschup effekt men misstänker att du inte ska ha såpass stor turbo iaf tongue

/ Silander

Virrson
23 februari 2011 · 138 Inlägg

Silander skrev:

Virrson skrev:

Silander skrev:

Om du inte vill köpa helt nytt så håll utkik på STCS, 900 klubben efter turbos. där kikade jag en hel del när jag körde saab.  Annars har du ju blocket att hålla ett getöga på också.

Det brukar komma ut renoverade original turbos och även uppgraderings turbos från projekt som spårat ur så dem blivit för små smile

/ Silander

Okay men om jag köper en beggad är det inte en risk att den kan ha blivit hårt körd? och kör ja på en större kanske jag måste uppgradera boxen också right?

så länge det inte finns några glapp i turbon så skall det inte vara några problem att köpa en begagnad turbo.

Och du behöver inte uppgradera boxen så länge du bara kör original laddtryck och med snäppet större turbo bara.  Man byter styrbox när man börjar byta spridare och andra komponenter som måste justeras efter just dem specifiaktionerna. Enda du kanske märker av när du byter till en större turbo är att spoolupen blir lite långsammare samt och beroende på hur stor turbo du slänger på så kan det även bli ketschup effekt men misstänker att du inte ska ha såpass stor turbo iaf tongue

/ Silander

Ah okay, tack! Just denna Saab har ju en setup med steg 3, men kan snacka med dom på turbocenter om det med tanke på att det var dom som fixade det. Men är väldigt tacksam för alla svar!

"Jag tror jag smällde tubron" Sthml Boogie.
Melin82
24 februari 2011 · 513 Inlägg

Köp en beg aero turbo, en mit td04 hl16t. Och ett sätt med slangar från tex speedparts är min rekomendation. Orginal garrett är inget bra, kända att gå åt helvete för dom är för klena. Att turbon inte ryker när den är kall beror på att den är kall. Måste bli varm för att bränna oljan.

kwansa Hmm, vet inte?
24 februari 2011 · 1 775 Inlägg

Melin82 skrev:
Köp en beg aero turbo, en mit td04 hl16t. Och ett sätt med slangar från tex speedparts är min rekomendation. Orginal garrett är inget bra, kända att gå åt helvete för dom är för klena. Att turbon inte ryker när den är kall beror på att den är kall. Måste bli varm för att bränna oljan.

T25 turbon är inte jätte känd att gå sönder, värre med nyare gt17.

Men som sagt, om du tänkte ha kvar bilen ett tag skulle jag leta efter en aero turbo!
f.ö heter den mitsubishi TD04HL-15T med femmans eller sexans raka avgashus, så får du en bättre turbo och kanske några sneela hästar till! smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Melin82
24 februari 2011 · 513 Inlägg

kwansa skrev:

Melin82 skrev:
Köp en beg aero turbo, en mit td04 hl16t. Och ett sätt med slangar från tex speedparts är min rekomendation. Orginal garrett är inget bra, kända att gå åt helvete för dom är för klena. Att turbon inte ryker när den är kall beror på att den är kall. Måste bli varm för att bränna oljan.

T25 turbon är inte jätte känd att gå sönder, värre med nyare gt17.

Men som sagt, om du tänkte ha kvar bilen ett tag skulle jag leta efter en aero turbo!
f.ö heter den mitsubishi TD04HL-15T med femmans eller sexans raka avgashus, så får du en bättre turbo och kanske några sneela hästar till! smile

Var vist lite entusiastisk i mitt mobil tryckande, 15T ska det ju vara.
Och vist är gt17 turbon mer benägen att klappa ihop.
Det viktiga är att mit turbon är bättre t25an men du måste skaffa nya slangar som passar mit turbon om du byter upp dig. Och så kanske du får en ponny till, en som inte ryker.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang