Köpråd: Pendlar bil 24mil max 20.000kr

Balboaracing
25 februari 2011 · 6 Inlägg

kan starkt rekomendera mercedes w210 med 136hästars motorn och 5stegsautomatlåda. kör dagligen 10mil med min och den snittar 0.8 ungeför, med flertalet omkörningar. dom ligger nästan inom din budgetram. köpte min för 22k. gått 16000mil och var svensksåld. mycket skönare färd är svårt att få för småpengar.Försök då att hitta en med, ortopedstol som verkligen är  underskattat efter en hårdarbetsdag. rost måste man dock leva med.

Rquired Allmänt envis
25 februari 2011 · 12 512 Inlägg

Balboaracing skrev:
kan starkt rekomendera mercedes w210 med 136hästars motorn och 5stegsautomatlåda. kör dagligen 10mil med min och den snittar 0.8 ungeför, med flertalet omkörningar. dom ligger nästan inom din budgetram. köpte min för 22k. gått 16000mil och var svensksåld. mycket skönare färd är svårt att få för småpengar.Försök då att hitta en med, ortopedstol som verkligen är  underskattat efter en hårdarbetsdag. rost måste man dock leva med.

Inget illa menat då W210 är en härlig bil, men lika välbyggd som W124 var den definitivt inte och för 20.000:- är chansen betydligt större att hitta en fin 124 även om du hade tur. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Qvisling
25 februari 2011 · 5 Inlägg

Vilka modeller på kaross är att föredra? W102 och W124? Antar att det som vanligt är de sista årsmodellerna som är bäst?

Om bilen får ligga på 0,8 landsväg är det smartast att köpa en ny 9-5a. Har ju gott om reservdelar och min 9-5a drog inte mer än 0,7 svensk landsväg och 0,8 mellan Dessel i Belgien och Flensburg i Tyskland på 5 timmar, snitthastigheten blev 130km/h på autobahn.

RD_87 Skrotsamlare
25 februari 2011 · 4 031 Inlägg

Om jag skulle köpa pendlarbil så blev det en MB diesel, närmast skottsäkra och billiga i driftkostnad kontra komfort. Annars en VW/VAG diesel, jag skulle aldig köpa något franskt, visserligen gör fransmännen fina dieselmotorer men dom brukar ha taskig kvalite i övrigt. Renault brukar ju ligga i botten på bilprovningens statistik.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Rquired Allmänt envis
25 februari 2011 · 12 512 Inlägg

Qvisling skrev:
Vilka modeller på kaross är att föredra? W102 och W124? Antar att det som vanligt är de sista årsmodellerna som är bäst?

Om bilen får ligga på 0,8 landsväg är det smartast att köpa en ny 9-5a. Har ju gott om reservdelar och min 9-5a drog inte mer än 0,7 svensk landsväg och 0,8 mellan Dessel i Belgien och Flensburg i Tyskland på 5 timmar, snitthastigheten blev 130km/h på autobahn.

Jo du har rätt i att sista årsmodellen nästan alltid är bäst, men de sista årsmodellerna av W210 är 2003 och W124 1995 ungefär. Sedan var W210 lite av ett problembarn med framför allt stora rostproblem, W124 hade framför allt i slutet ett mycket bättre rostskydd och var mer välbyggd. För 20.000:- är W124 definitivt att föredra.

0.8 landsväg är dock antingen en bensindriven Mercedes eller en diesel med något stort fel. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Korpskugga
25 februari 2011 · 14 Inlägg

Vill bara tacka för alla jättebra tips , lutar nu åt en gammal merceders om jag hittar någon smile

Qvisling
26 februari 2011 · 5 Inlägg

Det var Balboaracing som tipsade om modellen han körde som drog 0,8. Skiljer det något i förbrukning på landsväg mellan turbo och icke turbo. I och med att turbon bara laddar när man accelererar borde det inte göra skillnad när man håller konstant hastighet..

Andromeda Rumpmas
26 februari 2011 · 3 860 Inlägg

Qvisling skrev:
Det var Balboaracing som tipsade om modellen han körde som drog 0,8. Skiljer det något i förbrukning på landsväg mellan turbo och icke turbo. I och med att turbon bara laddar när man accelererar borde det inte göra skillnad när man håller konstant hastighet..

Samma motor med turbo drar i regel lite mindre om du kör samma sträcka under samma förhållanden med samma marschhastighet.

Edit: Man kan också se turbon som en haveririsk. Ett turbobyte blir många liter bränsle...
Försäkringen på en del modeller kan ju också vara det dubbla om det står ett "T" i registreringsbeviset.

Senast redigerat av Andromeda (26 februari 2011)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Korpskugga
27 februari 2011 · 14 Inlägg

http://www.blocket.se/kronoberg/Val_var … 21&w=1

Vad tror ni om denna ? Vet att den är bensindriven , men pendlandet ska hålla på i 8 månader så jag vet inte om det är värt med att försöka hitta en gammal Diesel?

Har gått ganska långt med iofs..

Rquired Allmänt envis
27 februari 2011 · 12 512 Inlägg

Korpskugga skrev:
http://www.blocket.se/kronoberg/Val_vardat_MB_190E_32325725.htm?ca=21&w=1

Vad tror ni om denna ? Vet att den är bensindriven , men pendlandet ska hålla på i 8 månader så jag vet inte om det är värt med att försöka hitta en gammal Diesel?

Har gått ganska långt med iofs..

Ser fin ut, en härlig modell. Släpp genast alla tankar om att den gått långt, den är inte ens inkörd. Så länge den inte varit utsatt för sällsynt brutal misshandel under sitt tidigare liv rullar den lika långt till utan problem.

Men värt att nämna är att äldre 190 har enkel kamkedja som bör bytas med tiden, nyare har en annan konstruktion som är underhållsfri och skall hålla bilens livslängd. Tyvärr kan jag inte tillräckligt om Mercedes för att veta om just denna hör till den första eller andra kategorin. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Korpskugga
27 februari 2011 · 14 Inlägg

Tack för svaret! smile , någon som kan svara på om den har en enkel kejda?

Senast redigerat av Korpskugga (27 februari 2011)

DusanMandick Random Hero
27 februari 2011 · 4 047 Inlägg

Korpskugga skrev:
Tack för svaret! smile , någon som kan svara på om den har en enkel kejda?

En kompis till mig (tinydicksson) har en MB 190E som vinterbil, motorn är i bra skick, däcken är bra, bromsar går fritt, men ändå kostar den hel##te att köra. Jättetrött på 5ans växel så du får gasa massor för att bilen ska rulla framåt så den är nästan mer ekonomisk på 4an. Ingen bra bil till pendling enligt mig..

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Korpskugga
27 februari 2011 · 14 Inlägg

Hmm jag suttit och kollat runt lite på nätet och folk i allmänhet verkar varas nöjda med bilen och att den verkar vara billig i drift. Någon annan som har en erfarenhet av mb 190e ? Väldigt tacksam för tankar omkring bilen i fråga smile

RD_87 Skrotsamlare
27 februari 2011 · 4 031 Inlägg

190E finns med många olika motorer och minst 3 olika lådor. Passa dig för bilar med förgasare, finns även 4-växlade snikbilar. Den i länken är ju en 2.0 så den är med 99% säkerhet insprutad och femväxlad.
2,0 motorn har inga problem att orka med bilen så jag skulle tro att den funkar utmärkt till att pendla i.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Qvisling
25 mars 2011 · 5 Inlägg

Det blev en fin 200D från 87 med manuell låda. Slö men bekväm att köra. Lite rostig och trasig c-lås på förarsidan men för övrigt i fint skick. Har kört den i två veckor nu och än så länge är jag nöjd, speciellt med komforten. Bränsleförbrukningen har jag inte hunnit mäta ordentligt än men mätaren rör sig i lovande långsamt tempo nedåt. Den gamla originalstereon måste jag göra något åt, har satt i en ny huvudenhet så jag kan åtminstone lyssna på CD.

Tyvärr saknar jag farthållare något enormt!

Michaeldahlkvist Klåpare
7 juni 2011 · 36 Inlägg

Har läst denna tråd då jag är i samma behov av en pendlarbil.

Kommer köra 250 mil i månaden och kommer bara åka själv.
Har inga större krav gällande komfort utan väljer hellre att stanna vid macken färre gånger.

Jag har tänkt mig följande alternativ,

Polo
Ibiza
Micra

Alla dessa bensinare som drar mellan 0,4-0,6.

Dessa kan jag också få runt 10.000 kr vilket är ungefär det jag kan betala. Hur ser ni på dessa?

"Du dör direkt!" - Bosse bildoktorn
Volkswagen Beetle TDI "Skrollan" (1999)
Rquired Allmänt envis
7 juni 2011 · 12 512 Inlägg

Välkommen till Garaget, börjar med att fråga om du inte har några krav på säkerheten heller? För 2500mil/år i någon av de dödsfällorna reagerar jag på, du vill inte krocka med något större än en ekorre!

Tror inte heller du når den förbrukningen du satt upp (0.4-0.6), en modern bil kan nå den förbrukningen men en 15-20år gammal lågt växlad småbil tror jag vill ha mer. Kanske 0.6-0.8L/mil, för inte pendlar du i runt 60km/h hela tiden utan i högre farter?

Tror faktiskt samma alternativ TS köpte är vettigt, en gammal Mercedes 200D. En riktigt kvalitétsbil som var riktigt säker på sin tid och klarar sig väl i en krock, med en dieselmaskin under huven utan något som egentligen kan gå sönder om den inte vanvårdats. Bör klara av den förbrukningen du anger, diesel har ett lägre literpris än bensin och det bör väga upp en högre skatt: Om du inte hittar en som är lastbilsregisterad då du kan undvika den höga skatten i så fall. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Michaeldahlkvist Klåpare
7 juni 2011 · 36 Inlägg

Nej inga utav dessa bilar får 5or i NCAP smile

Men är diesel skatten är något att tänka på helt klart, hur många mil måste man köra cirka för att det ska löna sig? väldigt stor skillnad om man kan hitta en LBil eller inte.

"Du dör direkt!" - Bosse bildoktorn
Volkswagen Beetle TDI "Skrollan" (1999)
RD_87 Skrotsamlare
7 juni 2011 · 4 031 Inlägg

Skoda felicia 1,9 D från sent 90-tal, bränslesnål men inte mycket mer. Håller dock klart högre kvalitet än tex en gammal Micra.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 juni 2011 · 17 478 Inlägg

RD_87 skrev:
Skoda felicia 1,9 D från sent 90-tal, bränslesnål men inte mycket mer. Håller dock klart högre kvalitet än tex en gammal Micra.

Varför inte en Skoda Pickup 1.9D? Tokbillig i inköp och billig skatt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang