3469
Sök

Krångligt att koppla ljud i saab 9-5 ?

16 197 Inlägg
6 mars 2011
JoakimNilsson skrev:
JoakimNilsson skrev:
Var inne till brl och köpte ett par 3.5 tums högtalare. Men sen när jag skulle sätta i dom i instrumentpanelen så var dom ju förstora ? det finns väl inte mindre högtalare ?

Fast kom på att det kan vara 4 tum jag köpt. Kollade inte storleken eftersom hämtade dom. Så dom måste ju ha tagit fel tongue

Har kollat nu och det var 3.5 tumare. och det finns inte en chans att kunna få ner dom i det hållet. skulle gissa på att hållet är ungefär 2 tum :S

De e 3,5" på brädan på dom.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

86 Inlägg
6 mars 2011
Trådstartare
hotrodder skrev:
JoakimNilsson skrev:
Var inne till brl och köpte ett par 3.5 tums högtalare. Men sen när jag skulle sätta i dom i instrumentpanelen så var dom ju förstora ? det finns väl inte mindre högtalare ?

Dessa har jaq monterat i en av mina 9-5´or  http://www.brc.se/koaxialhogtalare/jbl/ … hogtalare/
Det blev ett fantastiskt lyft på ljudet och JBL´s GTO serie ligger rätt i impedans om man ska fortsätta använda originalslutsteget.

Det är dom jag har köpt tongue Men jag började ju med högtalaren som sitter mitt på instrumentpanelen. Och trodde då att dom på siderna skulle vara lika små tongue Men dom var ju 3-5 "

86 Inlägg
6 mars 2011
Trådstartare
evilaudio skrev:
JoakimNilsson skrev:
JoakimNilsson skrev:

Fast kom på att det kan vara 4 tum jag köpt. Kollade inte storleken eftersom hämtade dom. Så dom måste ju ha tagit fel tongue

Har kollat nu och det var 3.5 tumare. och det finns inte en chans att kunna få ner dom i det hållet. skulle gissa på att hållet är ungefär 2 tum :S

De e 3,5" på brädan på dom.

Har kommit på det nu. Det sitter 3 högtalare på instrumentpanelen. Och jag började med att byta den i mitten och tänkte att alla 3 skulle vara lika stora men dom på siderna var ju3.5" och den i mitten är säkert 2"

86 Inlägg
6 mars 2011
Trådstartare
Någon som vet hur jag ska göra med iso kontakterna till stereon. ? Dom knäpper inte ihop sig med varandra. och har testat att starta ändå, och stereon startar men kommer inget ljud ?

16 197 Inlägg
6 mars 2011
Den i mitten ska du INTE byta, då kommer du få problem.

86 Inlägg
6 mars 2011
Trådstartare
evilaudio skrev:
Den i mitten ska du INTE byta, då kommer du få problem.

Varför skulle jag få problem då ? Jag har redan klippt av kablarna och satt på nya kontakter på dom. Och då märkte jag att högtalaren inte passade tongue

86 Inlägg
6 mars 2011
Trådstartare
Har satt i alla högtalare i instrumentpanelen nu. Fast nu är ju jbl gto328 för höga hmm Har ju som en plast ring som är någon cm hög så nu får jag inte på högtalargalret igen tongue Får väl kanske skära bort ett hål i gallret så får högtalaren sticka upp en liten bit tongue

16 197 Inlägg
6 mars 2011
JoakimNilsson skrev:
Har satt i alla högtalare i instrumentpanelen nu. Fast nu är ju jbl gto328 för höga hmm Har ju som en plast ring som är någon cm hög så nu får jag inte på högtalargalret igen tongue Får väl kanske skära bort ett hål i gallret så får högtalaren sticka upp en liten bit tongue

Den plastringen går att ta bort. Ha lite fantasi å tänk lite själv:-P.  Centerhögtalaren får du all ljudinfo ifrån. Kopplar man ut den så brukar man få felmedelande.

86 Inlägg
6 mars 2011
Trådstartare
evilaudio skrev:
JoakimNilsson skrev:

Den plastringen går att ta bort. Ha lite fantasi å tänk lite själv:-P.  Centerhögtalaren får du all ljudinfo ifrån. Kopplar man ut den så brukar man få felmedelande.

Jaså . vad menar du med ljud info? tongue

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
6 mars 2011
JoakimNilsson skrev:

Inte alls, den plastringen choppar man lätt bort sedan passar originalgallret utan probs. Byt INTE centerhögtalaren.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

86 Inlägg
6 mars 2011
Trådstartare
hotrodder skrev:
JoakimNilsson skrev:

Inte alls, den plastringen choppar man lätt bort sedan passar originalgallret utan probs. Byt INTE centerhögtalaren.

Nu har jag ju varit så dum så jag redan tagit bort centerhögtalaren. Är det bara att sätta ditt den igen ?

16 197 Inlägg
6 mars 2011
JoakimNilsson skrev:
hotrodder skrev:
JoakimNilsson skrev:

Nu har jag ju varit så dum så jag redan tagit bort centerhögtalaren. Är det bara att sätta ditt den igen ?

du kommer troligtvis få ett felmeddelande som du måste åka till saab för att få bort.

86 Inlägg
6 mars 2011
Trådstartare
evilaudio skrev:
JoakimNilsson skrev:
hotrodder skrev:

du kommer troligtvis få ett felmeddelande som du måste åka till saab för att få bort.

Aj då. Jag fattar inte riktigt vad centerhögtalaren var till för ?

36 Inlägg
14 april 2011
har en fråga köpte en saab 95 02a  hur ska jag göra om jag vill koppla in mittt steg och bass ??

86 Inlägg
15 april 2011
Trådstartare
tintinboy skrev:
har en fråga köpte en saab 95 02a  hur ska jag göra om jag vill koppla in mittt steg och bass ??

Jag gjorde så här.
Drog strömkabel från batteriet till slutsteget.
Jord kabel från bältes fästet till slutsteget.
Lågnivå från stereo till slutsteg.
Remot från blåa sladden till stereon och sen till slutsteget.

Har inte kopplat in det i min 9-5 än. Men gjorde så på min saab 9000
Senast redigerat av JoakimNilsson (15 april 2011)

36 Inlägg
15 april 2011
ja men i 95 är det inte samma kontakter tongue tänkte använda orginal sterion helst men där finns inga lågnivå ?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 april 2011
Det finns färdiga adaptrar att koppla in för att få ut lågnivå, oliia beroende på om man har originalslutsteg eller inte. Vet att bland annat Backes Ljudbyggeri har adaptrar.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

36 Inlägg
17 april 2011
det e så att har bytat sterio nu men nu får jag inte fram något ljud alls och har iso vet någon vad som kan va fel
Senast redigerat av tintinboy (17 april 2011)

25 Inlägg
17 april 2011
jag lånar tråden lite...jag har en 9-3 -99 samma stereo som i 9-5an och hade tänkt att slänga i  lite extra typ 6x9" eller 5" men finns det uttag färdigt bakom stereon för dessa?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 april 2011
Nej, det är slutsteg som gäller om du ska i med fler högtalare.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Sök