Krångligt att koppla ljud i saab 9-5 ?

evilaudio
6 mars 2011 · 16 195 Inlägg

JoakimNilsson skrev:

JoakimNilsson skrev:
Var inne till brl och köpte ett par 3.5 tums högtalare. Men sen när jag skulle sätta i dom i instrumentpanelen så var dom ju förstora ? det finns väl inte mindre högtalare ?

Fast kom på att det kan vara 4 tum jag köpt. Kollade inte storleken eftersom hämtade dom. Så dom måste ju ha tagit fel tongue


Har kollat nu och det var 3.5 tumare. och det finns inte en chans att kunna få ner dom i det hållet. skulle gissa på att hållet är ungefär 2 tum :S

De e 3,5" på brädan på dom.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
JoakimNilsson
6 mars 2011 · 86 Inlägg

hotrodder skrev:

JoakimNilsson skrev:
Var inne till brl och köpte ett par 3.5 tums högtalare. Men sen när jag skulle sätta i dom i instrumentpanelen så var dom ju förstora ? det finns väl inte mindre högtalare ?

Dessa har jaq monterat i en av mina 9-5´or  http://www.brc.se/koaxialhogtalare/jbl/ … hogtalare/
Det blev ett fantastiskt lyft på ljudet och JBL´s GTO serie ligger rätt i impedans om man ska fortsätta använda originalslutsteget.

Det är dom jag har köpt tongue Men jag började ju med högtalaren som sitter mitt på instrumentpanelen. Och trodde då att dom på siderna skulle vara lika små tongue Men dom var ju 3-5 "

JoakimNilsson
6 mars 2011 · 86 Inlägg

evilaudio skrev:

JoakimNilsson skrev:

JoakimNilsson skrev:
Var inne till brl och köpte ett par 3.5 tums högtalare. Men sen när jag skulle sätta i dom i instrumentpanelen så var dom ju förstora ? det finns väl inte mindre högtalare ?

Fast kom på att det kan vara 4 tum jag köpt. Kollade inte storleken eftersom hämtade dom. Så dom måste ju ha tagit fel tongue


Har kollat nu och det var 3.5 tumare. och det finns inte en chans att kunna få ner dom i det hållet. skulle gissa på att hållet är ungefär 2 tum :S

De e 3,5" på brädan på dom.

Har kommit på det nu. Det sitter 3 högtalare på instrumentpanelen. Och jag började med att byta den i mitten och tänkte att alla 3 skulle vara lika stora men dom på siderna var ju3.5" och den i mitten är säkert 2"

JoakimNilsson
6 mars 2011 · 86 Inlägg

Någon som vet hur jag ska göra med iso kontakterna till stereon. ? Dom knäpper inte ihop sig med varandra. och har testat att starta ändå, och stereon startar men kommer inget ljud ?

evilaudio
6 mars 2011 · 16 195 Inlägg

Den i mitten ska du INTE byta, då kommer du få problem.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
JoakimNilsson
6 mars 2011 · 86 Inlägg

evilaudio skrev:
Den i mitten ska du INTE byta, då kommer du få problem.

Varför skulle jag få problem då ? Jag har redan klippt av kablarna och satt på nya kontakter på dom. Och då märkte jag att högtalaren inte passade tongue

JoakimNilsson
6 mars 2011 · 86 Inlägg

Har satt i alla högtalare i instrumentpanelen nu. Fast nu är ju jbl gto328 för höga hmm Har ju som en plast ring som är någon cm hög så nu får jag inte på högtalargalret igen tongue Får väl kanske skära bort ett hål i gallret så får högtalaren sticka upp en liten bit tongue

evilaudio
6 mars 2011 · 16 195 Inlägg

JoakimNilsson skrev:
Har satt i alla högtalare i instrumentpanelen nu. Fast nu är ju jbl gto328 för höga hmm Har ju som en plast ring som är någon cm hög så nu får jag inte på högtalargalret igen tongue Får väl kanske skära bort ett hål i gallret så får högtalaren sticka upp en liten bit tongue

Den plastringen går att ta bort. Ha lite fantasi å tänk lite själv:-P.  Centerhögtalaren får du all ljudinfo ifrån. Kopplar man ut den så brukar man få felmedelande.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
JoakimNilsson
6 mars 2011 · 86 Inlägg

evilaudio skrev:

JoakimNilsson skrev:
Har satt i alla högtalare i instrumentpanelen nu. Fast nu är ju jbl gto328 för höga hmm Har ju som en plast ring som är någon cm hög så nu får jag inte på högtalargalret igen tongue Får väl kanske skära bort ett hål i gallret så får högtalaren sticka upp en liten bit tongue

Den plastringen går att ta bort. Ha lite fantasi å tänk lite själv:-P.  Centerhögtalaren får du all ljudinfo ifrån. Kopplar man ut den så brukar man få felmedelande.

Jaså . vad menar du med ljud info? tongue

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
6 mars 2011 · 1 594 Inlägg

JoakimNilsson skrev:
Har satt i alla högtalare i instrumentpanelen nu. Fast nu är ju jbl gto328 för höga hmm Har ju som en plast ring som är någon cm hög så nu får jag inte på högtalargalret igen tongue Får väl kanske skära bort ett hål i gallret så får högtalaren sticka upp en liten bit tongue

Inte alls, den plastringen choppar man lätt bort sedan passar originalgallret utan probs. Byt INTE centerhögtalaren.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
JoakimNilsson
6 mars 2011 · 86 Inlägg

hotrodder skrev:

JoakimNilsson skrev:
Har satt i alla högtalare i instrumentpanelen nu. Fast nu är ju jbl gto328 för höga hmm Har ju som en plast ring som är någon cm hög så nu får jag inte på högtalargalret igen tongue Får väl kanske skära bort ett hål i gallret så får högtalaren sticka upp en liten bit tongue

Inte alls, den plastringen choppar man lätt bort sedan passar originalgallret utan probs. Byt INTE centerhögtalaren.

Nu har jag ju varit så dum så jag redan tagit bort centerhögtalaren. Är det bara att sätta ditt den igen ?

evilaudio
6 mars 2011 · 16 195 Inlägg

JoakimNilsson skrev:

hotrodder skrev:

JoakimNilsson skrev:
Har satt i alla högtalare i instrumentpanelen nu. Fast nu är ju jbl gto328 för höga hmm Har ju som en plast ring som är någon cm hög så nu får jag inte på högtalargalret igen tongue Får väl kanske skära bort ett hål i gallret så får högtalaren sticka upp en liten bit tongue

Inte alls, den plastringen choppar man lätt bort sedan passar originalgallret utan probs. Byt INTE centerhögtalaren.

Nu har jag ju varit så dum så jag redan tagit bort centerhögtalaren. Är det bara att sätta ditt den igen ?

du kommer troligtvis få ett felmeddelande som du måste åka till saab för att få bort.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
JoakimNilsson
6 mars 2011 · 86 Inlägg

evilaudio skrev:

JoakimNilsson skrev:

hotrodder skrev:

Inte alls, den plastringen choppar man lätt bort sedan passar originalgallret utan probs. Byt INTE centerhögtalaren.

Nu har jag ju varit så dum så jag redan tagit bort centerhögtalaren. Är det bara att sätta ditt den igen ?

du kommer troligtvis få ett felmeddelande som du måste åka till saab för att få bort.

Aj då. Jag fattar inte riktigt vad centerhögtalaren var till för ?

tintinboy
14 april 2011 · 36 Inlägg

har en fråga köpte en saab 95 02a  hur ska jag göra om jag vill koppla in mittt steg och bass ??

Saab 9-5 (2002)
JoakimNilsson
15 april 2011 · 86 Inlägg

tintinboy skrev:
har en fråga köpte en saab 95 02a  hur ska jag göra om jag vill koppla in mittt steg och bass ??

Jag gjorde så här.
Drog strömkabel från batteriet till slutsteget.
Jord kabel från bältes fästet till slutsteget.
Lågnivå från stereo till slutsteg.
Remot från blåa sladden till stereon och sen till slutsteget.

Har inte kopplat in det i min 9-5 än. Men gjorde så på min saab 9000

Senast redigerat av JoakimNilsson (15 april 2011)

tintinboy
15 april 2011 · 36 Inlägg

ja men i 95 är det inte samma kontakter tongue tänkte använda orginal sterion helst men där finns inga lågnivå ?

Saab 9-5 (2002)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
15 april 2011 · 8 744 Inlägg

Det finns färdiga adaptrar att koppla in för att få ut lågnivå, oliia beroende på om man har originalslutsteg eller inte. Vet att bland annat Backes Ljudbyggeri har adaptrar.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
tintinboy
17 april 2011 · 36 Inlägg

det e så att har bytat sterio nu men nu får jag inte fram något ljud alls och har iso vet någon vad som kan va fel

Senast redigerat av tintinboy (17 april 2011)

Saab 9-5 (2002)
Mille940Turbo
17 april 2011 · 25 Inlägg

jag lånar tråden lite...jag har en 9-3 -99 samma stereo som i 9-5an och hade tänkt att slänga i  lite extra typ 6x9" eller 5" men finns det uttag färdigt bakom stereon för dessa?

ChriZtoffer GAS democar 2018!
17 april 2011 · 8 744 Inlägg

Nej, det är slutsteg som gäller om du ska i med fler högtalare.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang