3448
Sök

Viggen vs T5R

2 Inlägg
29 april 2005
Trådstartare
Okej, vilken bil är bäst? SAAB 9-3 Viggen eller Volvo 850 T5R. Orginal!

230hk vs 250hk tror jag, lr?

Viggen är förståss mindre, men hört att chassit är dåligt. Också hört att Saab över huvud taget är inte lika bra i axet men vid typ 70km/h drar dom på som skölven. Jag skulle iaf hellre vilja ha en T5R pga. den är iaf minst lika bra som viggen, mkt snyggare(enligt mig), pålitlig eftersom det är Volvo :p mer praktisk också.

Men vilken tycker/tror ni är bäst?

Volvo! (innan -99) :p

1 639 Inlägg
29 april 2005
Viggen är snygg och sportig, T5R är familj... Fast rent kvalitetsmässigt så vinner Volvon... Saaben är helt klart bäst om man vill styla till sig en snygg räcer, Volvo går aldrig att få lika snygg enligt mig...
I dag så jag en Ecopower motor haverera på en relativt ny Saab det blev ett riktigt moln bakom den och den lät inte kul, något att ha i åtanke är ju de s.k fabrikationsfelen på motorerna, antar att det sitter Ecopowermotor i Viggenmodellen, tror det är viktigare att kolla historiken på en Saab...
Senast redigerat av mrcelica (29 april 2005)

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

Fotograf
183 Inlägg
29 april 2005
Hellre saab hela veckan än volvo

Saab - Snyggare & Bättre helt enkelt!

305 Inlägg
29 april 2005
Alltid undrat lite med saabs motorer och lådor ?? .
9-5:an 1998 2.0 LTT (svensktillverkade motorn) rasar ju på löpande band och käkar lådor med (ej automaten)  Fast den är ju ej svensktillverkad.
För min del tycker jag det är lika bra de slänger i endast tyska motorer och lådor.  GRYYMT med en 3.2 sexa med twinturbo .  hade vart en Aero+ smile
Synd dom la ner Viggenmodellen kunde dom gärna haft kvar i ny skepnad som top off the line. 
smile

98 Inlägg
30 april 2005
Men det här med att saab har fel på sina bilar är nog inget jämfört med volvos fabriksfel dom haft genom tiderna... bara i usa tror jag det var
500 000 volvo bilar som fick skickas tillbaka sedan har jag sett en lista på ett antal hundra tusentals fel dem har haft.... saabs fel är ganska enkelt det ska bara vara att korta ner service intervallen så håller dem..... tillomed volvo har haft ganska mycket motorhaverier... min polare fick byta motor 3 ggr på 2 år... o det var en t5r han skötte servicen på den som han skulle men dem motorerna klarar inte heller dem långa serviceintervallerna som är... så om man skulle kolla statistiskt så har volvo haft 4 ggr så mycket fabriksfel än vad saab har haft... så då var det sagt inget illa menat mot volvo ägare.... Mvh Jocke

BMW Full fräs!
//Jocke den hårde ;)

679 Inlägg
30 april 2005
Min förra chef skrotade lådan på sin -00 V70. Gick på 30000:- och bilen hade gått 7000mil.

FotoKanen.se
57 Inlägg
30 april 2005
jag tror att T5R en skulle vinna pga avv den hör mera vrid än viggen... men viggen har en fördel det är att den är några kilon lättare kommer inte ihåg hur mycket.. men men.. hejja volvo big_smile... själv har mina päron en T5 som jag kanske ska ta över när åldern är inne big_smile..

www.FotoKanen.se
Fotonörd, Photoshopnörd, Bilnörd, Datanörd etc etc....

86 Inlägg
30 april 2005
säger så här med risk att få lite hugg tillbax smile

Att trimma en volvo är som att rida på en gris

eller kan oxå säga

att styla en volvo är som att sminka en gris

VIGGEN år folket och så slipper man tanka vid varje mack man har på vägen.

har själv haft  en T5R och har nu en Viggen och jag skulle inte titta åt en

T5R igen.

så min röst hamnar som sagt på    V I G G E N

12 Inlägg
1 maj 2005
Bra sagt WoX, kunde inte säga det bättre själv...

1 210 Inlägg
1 maj 2005
VIGGEN! har en saab själv ombyggd till viggen replika.. klart mer sport känsla över en sån än en 850.  smile

Verkmästare
97 Inlägg
2 maj 2005
Jag jobbar på en Volvoverkstad och jag skulle aldrig välja en 850 före en Viggen. Jag är så less på alla fel man tvingas reparera på Volvobilarna hela tiden. Kan fan tro dom står mer på verkstaden än de är på vägen.
Visst är inte Viggen något under av väghållning, men det är inte 850 heller. Båda bilarna har samma vrid, men Volvon har någon hästkraft till, som den kommer att förlora på sin högre vikt.
Det där med utseende är ju subjektivt, men personligen så tycker jag Viggen är hästlängder mycket snyggare.
Lycka till med dit val!

Mr2 for 2
128 Inlägg
2 maj 2005
Hade med valt viggen big_smile!
SAAB roxx!

//Goose

86 Inlägg
2 maj 2005
Stoffe skrev:
Jag jobbar på en Volvoverkstad och jag skulle aldrig välja en 850 före en Viggen. Jag är så less på alla fel man tvingas reparera på Volvobilarna hela tiden. Kan fan tro dom står mer på verkstaden än de är på vägen.
Visst är inte Viggen något under av väghållning, men det är inte 850 heller. Båda bilarna har samma vrid, men Volvon har någon hästkraft till, som den kommer att förlora på sin högre vikt.
Det där med utseende är ju subjektivt, men personligen så tycker jag Viggen är hästlängder mycket snyggare.
Lycka till med dit val!

Ja i min är det INTe nå problem med väghållning.. inte nu längre iaf... he he

Men så har jag gjort ALLT man kan göra nästa oxå...

WoX

1 Inlägg
2 maj 2005
Märks att de e mycke saab nissar här... har haft o kört de flesta saabar så jag hade valt en volvo utan att tveka, gillar inte saab fast det är en fin bil så e de inget för mig

1 Inlägg
2 maj 2005
t-5R helt klart

1 Inlägg
2 maj 2005
Så lätt en viggen!!!

8 Inlägg
2 maj 2005
viggen smeker upp den utan problem

Rackeltrimmare
62 Inlägg
3 maj 2005
Volvo har ju bevisat bättre hållbarhet i växellådan än vad Saabarna har. De nya viggenmotorerna ger jag inte så mkt för heller. Kör en 9000 Aero så har du en bättre bil än Viggen smile.. Fast Viggen är fasen så mkt snyggare än en T5R

..::prosty::..
94 Supra LHD Eurospec 6-Speed
Black/Black

12 086 Inlägg
3 maj 2005
För mkt saab fantaster här!smile
Jag tar volvon!

Moderator+
1 081 Inlägg
3 maj 2005
mrcelica skrev:
I dag så jag en Ecopower motor haverera på en relativt ny Saab det blev ett riktigt moln bakom den och den lät inte kul, något att ha i åtanke är ju de s.k fabrikationsfelen på motorerna, antar att det sitter Ecopowermotor i Viggenmodellen, tror det är viktigare att kolla historiken på en Saab...

Problemen med dom senare av Saabs motorer har inget med Ecopower att göra, Ecopower har det stått på Saabs motorer länge.

Problem uppkom med T7 motorstyrsystemet och dess kolvar, mao alla 9-5or (03-04 ska det förbättrats?) Alla 9-3 from M01 (undantag 9-3 M01 154hk ltt och ej 9-3 SS). Samt alla viggen eftersom den har samma motor som 9-5 Aero.

Rätta mig om jag har fel smile

Personligen skulle jag valt viggen utan att tveka, men jag är även en sk. Saabnisse så det valet är inte direkt objektivt. Vad det gäller utseende är det ju i alla fall en smakfråga. Jag anser båda vara bra bilar smile

Mvh redbull som kör 9-5 med T7 som snart gått 22k mil utan problem.

Vem jag?

Sök