CHEWOLVO Volvo 940 V8 <> Projektändring! LS1/7 Ändringar, 454 såld. Nu blir det LS1/7 istället. :) 2012-02-26

volvoentusiasten
29 september 2011 · 4 005 Inlägg

lill_sankan skrev:

Rinnegan skrev:

lill_sankan skrev:
Riktigt fränt projekt, alltid mysigt med V8 i Volvo! Men hur tänkte du med namnet CHEWOLVO, mig veterligen finns det inget W i varken Volvo eller Chevrolet tongue

Chev + Volvo.

Slå ihop de två V'na och du får ett W.

Aha så kan man ju med tänka, då är jag med smile

haha! Jag vet inte, jag tyckte att W passade in bättre, tänkte in så mkt på det. Förmodligen så tänkte mitt undermedvetna precis som Rinnegan. haha!


Abbe04 skrev:
Vad använder du för medel när du gör rent? Skulle behöva göra samma sak på mitt projekt som står i garaget!

Det är lite olika beroende på vad du menar?

I motorrummet så använde jag OKQ8 3 burkar "nya superavfettning" sen högtryck, sen kallavfettning några liter. Sen högtryck, sen borsta lite mer, sen POWER avfettning (stor märke kommer ej ihåg vad). Sen Turtles motoravfettning (mycket avfettning) hehe..
Sen gnuggade jag vidare med en svamp med ull på typ där oljan hade fastnat helt.

Finns säkert många bättre steg såklart men jag tog det jag hade hemma.

På växellådan så var det slipning med stålborste monterat på borrmaskin. På vissa delar körde jag även autosol på.

Abbe04 Bmwbyggare
29 september 2011 · 225 Inlägg

linuslinje skrev:

lill_sankan skrev:

Rinnegan skrev:

Chev + Volvo.

Slå ihop de två V'na och du får ett W.

Aha så kan man ju med tänka, då är jag med smile

haha! Jag vet inte, jag tyckte att W passade in bättre, tänkte in så mkt på det. Förmodligen så tänkte mitt undermedvetna precis som Rinnegan. haha!


Abbe04 skrev:
Vad använder du för medel när du gör rent? Skulle behöva göra samma sak på mitt projekt som står i garaget!

Det är lite olika beroende på vad du menar?

I motorrummet så använde jag OKQ8 3 burkar "nya superavfettning" sen högtryck, sen kallavfettning några liter. Sen högtryck, sen borsta lite mer, sen POWER avfettning (stor märke kommer ej ihåg vad). Sen Turtles motoravfettning (mycket avfettning) hehe..
Sen gnuggade jag vidare med en svamp med ull på typ där oljan hade fastnat helt.

Tackar tackar, bra tips som garanterat kommer användas! big_smile


Finns säkert många bättre steg såklart men jag tog det jag hade hemma.

På växellådan så var det slipning med stålborste monterat på borrmaskin. På vissa delar körde jag även autosol på.

Ford Sierra GT "Sladden" (1993)
BMW 320i "Doctor ift" (1986)
volvoentusiasten
8 oktober 2011 · 4 005 Inlägg

2011-10-08 Nytt garage!
Har fixat ett nytt garage nu. Från att gå från 15m2 till ~400 m2 smile Nu ska jag nog få plats och bygget kan fortsätta lite snabbare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108679/108679-c146d389a43c811cfad48cd4b240176b.jpg
Dags att flytta 940n till nytt garage!

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108679/108679-d0e9e6ec02779d7515fa5fa60c68ad9a.jpg
Anlänt, lastar av

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108679/108679-575cf955deee7c9fa6e03104c87d82a4.jpg
Inparkerad, här får jag nog mer plats!

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108679/108679-8a7429a3565dfc5452c534227d2ecc07.jpg
Hämtat lite delar med S90n, motordelar, några stolar och slicks och annat skojj. S90n ser fin ut här smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108679/108679-4eab58521bcfec3fb1ac00ae0757bc11.jpg
Hämtar en viktig komponent från förra garaget smile ja jag har ett 42" rack med servrar i garaget, haha, är man datanörd så är man.. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108679/108679-7ce00b18c57a11029f261bd07e991e1d.jpg
Vips så ökade värdet på släpet ett par hundra gånger om. smile

Ska lägga upp några fler bilder på garaget, har inte fixat iordning det än dock. Ska måla golv o ha mig lite.

Pavva
8 oktober 2011 · 1 215 Inlägg

Fina grejjer!

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥
BMW E36 325i Turbo "Trettisexan" (1993)
jsson
8 oktober 2011 · 310 Inlägg

2 st stressfläktar och ett nira på den så har du en riktigt potent motor sen wink

Rinnegan Malleus Malificarum
9 oktober 2011 · 2 401 Inlägg

jsson skrev:
2 st stressfläktar och ett nira på den så har du en riktigt potent motor sen wink

Behöver inga stressfläktar för att få en potent motor, det är dessutom förvånansvärt beroende-framkallande att ha en rejäl gasrespons på maskinen. smile

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Chevrolet_racing Fullständigt galen
9 oktober 2011 · 319 Inlägg

Håller med Rinnegan wink en ruppig motor är mycket trevligare än en med stressfläktar tongue

Måste bara fråga varför valde du MSD HEI istället för den mindre och box :S polarn har MSD HEI på sin 242 V8 och det är trångt som fan mot torpeden hmm

Jävligt läckert att det börjat rulla på big_smile

Full gas spar tid!
Loud pipes saves lives!
Full choke och öppna spjäll!
N.O.S Cruisers Stockholm
Volkswagen Beach Buggy "Badkaret" (1969)
volvoentusiasten
9 oktober 2011 · 4 005 Inlägg

Chevrolet_racing skrev:
Håller med Rinnegan wink en ruppig motor är mycket trevligare än en med stressfläktar tongue

Måste bara fråga varför valde du MSD HEI istället för den mindre och box :S polarn har MSD HEI på sin 242 V8 och det är trångt som fan mot torpeden hmm

Jävligt läckert att det börjat rulla på big_smile

Ja, jag vet inte. Förmodligen åker det på två sniglar sen, det blir nog en trevlig kombo. Men det är ju rätt mkt kvar i form av förstärkningar och andra delar i bilen för att bilen ska kunna klara av det. Måste åka på en bur i bilen först med, annars kommer jag att dö. haha.

Jag tror MSDn kommer få plats alldeles utmärkt. Tycker de fungerar bra, i annat fall så byter jag, inte så svårt. smile

Tack alla för feedback, det uppskattas!

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
9 oktober 2011 · 3 929 Inlägg

Trimma sugis istället! Som Rinnegan säger, det finns inget roligare än gasrespond. Även kompressor bilar har sämre gasrespond än sugis smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
jsson
9 oktober 2011 · 310 Inlägg

med 7.4L så har man bra gasrespons även med 2 st turbo agg big_smile
det som brukar sänka gasresponsen på en överladdad motor är det lägre kompförhållandet.. fast kör du på e85 kan du åka närmare 12/1 i komp och rejäl överladdning=bibehållen gasrespons
Och oftast har du samma gasrespons men den upplevs sämre för att du har så mycket mer effekt när väl laddtrycket kommer
Men allt ser bra ut big_smile

Rinnegan Malleus Malificarum
9 oktober 2011 · 2 401 Inlägg

jsson skrev:
med 7.4L så har man bra gasrespons även med 2 st turbo agg big_smile
det som brukar sänka gasresponsen på en överladdad motor är det lägre kompförhållandet.. fast kör du på e85 kan du åka närmare 12/1 i komp och rejäl överladdning=bibehållen gasrespons
Och oftast har du samma gasrespons men den upplevs sämre för att du har så mycket mer effekt när väl laddtrycket kommer
Men allt ser bra ut big_smile

Man kommer aldrig ens i närheten av gasresponsen man har med en vältrimmad sugmotor, de ligger inte ens på samma skala. smile

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
jsson
10 oktober 2011 · 310 Inlägg

Rinnegan skrev:

jsson skrev:
med 7.4L så har man bra gasrespons även med 2 st turbo agg big_smile
det som brukar sänka gasresponsen på en överladdad motor är det lägre kompförhållandet.. fast kör du på e85 kan du åka närmare 12/1 i komp och rejäl överladdning=bibehållen gasrespons
Och oftast har du samma gasrespons men den upplevs sämre för att du har så mycket mer effekt när väl laddtrycket kommer
Men allt ser bra ut big_smile

Man kommer aldrig ens i närheten av gasresponsen man har med en vältrimmad sugmotor, de ligger inte ens på samma skala. smile

Nej du har en poäng där.. men om du överladdar en orginalmotor förlorar du ju inte nån gasrespons

Rinnegan Malleus Malificarum
10 oktober 2011 · 2 401 Inlägg

jsson skrev:
Nej du har en poäng där.. men om du överladdar en orginalmotor förlorar du ju inte nån gasrespons

Det beror helt på vad du har för aggregat och om de ens lirar med motorn. Original motorer har oftast bara si-sådär gasrespons, och om du slänger på två överdimensionerade stressfläktar så du måste vänta på effekten ytterligare, så blir det ingen rolig bil att köra jämfört med om man hade slängt ut pengarna på att trimma original motorn.

Då det gäller V8'a, så är det oftast lättare och billigare att trimma den som sugis, än att fixa en rejäl överladdnings-setup.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
volvoentusiasten
10 oktober 2011 · 4 005 Inlägg

jsson skrev:

Rinnegan skrev:

jsson skrev:
med 7.4L så har man bra gasrespons även med 2 st turbo agg big_smile
det som brukar sänka gasresponsen på en överladdad motor är det lägre kompförhållandet.. fast kör du på e85 kan du åka närmare 12/1 i komp och rejäl överladdning=bibehållen gasrespons
Och oftast har du samma gasrespons men den upplevs sämre för att du har så mycket mer effekt när väl laddtrycket kommer
Men allt ser bra ut big_smile

Man kommer aldrig ens i närheten av gasresponsen man har med en vältrimmad sugmotor, de ligger inte ens på samma skala. smile

Nej du har en poäng där.. men om du överladdar en orginalmotor förlorar du ju inte nån gasrespons

hehe, vilken diskussion.

Alltså, denna marin454 är ju inte direkt standard wink Den kommer duga gott till att göra lakrisar på motorvägen vid omkörningar.

Att komma upp i de effekt som jag är ute efter i framtiden utan överladd blir dels lite lurigt, och dels... JÄVLIGT DYRT!!!!!!. Allt som har med big block är lite överdrivet kostsamt, men så är det ju big block så fuck it.

kliar lite i fingrarna nu när det har kommit igång på allvar igen smile
Idag skruvade jag fast svänghjulet ordentligt och imorgon efter kundjobb så blir det nedsänkning så får vi se om det blir inköp av manuell eller kapning av torpedvägg;)

jsson
10 oktober 2011 · 310 Inlägg

linuslinje skrev:

jsson skrev:

Rinnegan skrev:

Man kommer aldrig ens i närheten av gasresponsen man har med en vältrimmad sugmotor, de ligger inte ens på samma skala. smile

Nej du har en poäng där.. men om du överladdar en orginalmotor förlorar du ju inte nån gasrespons

hehe, vilken diskussion.

Alltså, denna marin454 är ju inte direkt standard wink Den kommer duga gott till att göra lakrisar på motorvägen vid omkörningar.

Att komma upp i de effekt som jag är ute efter i framtiden utan överladd blir dels lite lurigt, och dels... JÄVLIGT DYRT!!!!!!. Allt som har med big block är lite överdrivet kostsamt, men så är det ju big block så fuck it.

kliar lite i fingrarna nu när det har kommit igång på allvar igen smile
Idag skruvade jag fast svänghjulet ordentligt och imorgon efter kundjobb så blir det nedsänkning så får vi se om det blir inköp av manuell eller kapning av torpedvägg;)

Köp en sådan låda jag köpte till 240in big_smile den är stort sett lika skottsäker som supra lådan big_smile
det är den 6vxl lådan som sitter i BMW 525D och 530D 03 och nyare big_smile
vet en norsk som kör 1500nm genom den lådan big_smile

volvoentusiasten
10 oktober 2011 · 4 005 Inlägg

jsson skrev:
Köp en sådan låda jag köpte till 240in big_smile den är stort sett lika skottsäker som supra lådan big_smile
det är den 6vxl lådan som sitter i BMW 525D och 530D 03 och nyare big_smile
vet en norsk som kör 1500nm genom den lådan big_smile

Jasså?

Vad heter lådan?

Rinnegan Malleus Malificarum
10 oktober 2011 · 2 401 Inlägg

linuslinje skrev:
hehe, vilken diskussion.

Alltså, denna marin454 är ju inte direkt standard wink Den kommer duga gott till att göra lakrisar på motorvägen vid omkörningar.

Att komma upp i de effekt som jag är ute efter i framtiden utan överladd blir dels lite lurigt, och dels... JÄVLIGT DYRT!!!!!!. Allt som har med big block är lite överdrivet kostsamt, men så är det ju big block så fuck it.

kliar lite i fingrarna nu när det har kommit igång på allvar igen smile
Idag skruvade jag fast svänghjulet ordentligt och imorgon efter kundjobb så blir det nedsänkning så får vi se om det blir inköp av manuell eller kapning av torpedvägg;)

Hur mycket effekt hade du tänkt komma upp i eventuellt?

Jag kan säga redan nu att det är absolut inte så dyrt som du verkar tro att det är. Jag har hittills lagt ut cirka 45 000kr på min bil när det gäller motor, och då innefattar det två olika motorer då man råkade ut för core-shift på ena.
Buick är det dyraste märket att trimma om man vill ha effekt, och nu så har jag ändå inte lagt ut mycket pengar alls, dock nog mycket för att få ut cirka 610 - 620hk, vilket innefattar att den accelerar så hårt på låg-ettan att man lyckades slita isär fäst-punkterna för soffan fram.
Cheva motorer är billiga utav bara fan jämfört med Buick motorn jag har lekt med, och för samma budget, är det inte omöjligt att få ut närmare 700hk med en Cheva bigblock.

Sen så har du ju även möjlighet att köpa ett eftermarknadsblock som dessutom pallar för bra mycket mer än original.
Det finns endast ETT eftermarknadsblock till Buick, och det kostar 37 583kr utan frakt, dvs 5900 dollar.
Ett eftermarknadsblock till Cheva bigblock kan du hitta från Dart för 13 434kr utan frakt.


Om man jämför med överladdning, och nu tar jag kompressorer som exempel.
Vortec V1 SCi kompressor som har en potentinal för att nå 725hk, utan monteringskit eller någonting, går lös för 16 298kr utan frakt. Då räknar man inte in kostnaden för ett bränslesystem som pallar det, toppar som klarar av att flöda för den effekten, kolvar och stakar då du behöver lägre kompression och då även smidda helst, insug och med mera.
Upp till 1000hk gränsen så ligger kostnaderna hyfsat lika, oftast dyrare om man håller på med överladdning.


EDIT- Det enda som skulle då skilja är givetvis hur mycket den drar per mil, men jag skulle ärligt talat ta en sugmotor över en överladdad motor varenda dag i veckan, oavsett hur mycket den drog eller om den överladdade hade t.om mer effekt.

Senast redigerat av Rinnegan (10 oktober 2011)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
jsson
10 oktober 2011 · 310 Inlägg

linuslinje skrev:

jsson skrev:
Köp en sådan låda jag köpte till 240in big_smile den är stort sett lika skottsäker som supra lådan big_smile
det är den 6vxl lådan som sitter i BMW 525D och 530D 03 och nyare big_smile
vet en norsk som kör 1500nm genom den lådan big_smile

Jasså?

Vad heter lådan?

Lådan heter SG6 och är en ZF låda big_smile största fördelen med den lådan är att den är mycket billigare än supra lådan big_smile

volvoentusiasten
10 oktober 2011 · 4 005 Inlägg

jsson skrev:

linuslinje skrev:

jsson skrev:
Köp en sådan låda jag köpte till 240in big_smile den är stort sett lika skottsäker som supra lådan big_smile
det är den 6vxl lådan som sitter i BMW 525D och 530D 03 och nyare big_smile
vet en norsk som kör 1500nm genom den lådan big_smile

Jasså?

Vad heter lådan?

Lådan heter SG6 och är en ZF låda big_smile största fördelen med den lådan är att den är mycket billigare än supra lådan big_smile

Jag har kollat på lite ZF-lådor som sitter i BMWs och i princip alla jag har pratat med säger att de inte orkar med 454-vriden generellt sett hmm

Möjligt att SG6 är lite vassare, ska kolla upp den, tack

jsson
10 oktober 2011 · 310 Inlägg

Rinnegan skrev:

linuslinje skrev:
hehe, vilken diskussion.

Alltså, denna marin454 är ju inte direkt standard wink Den kommer duga gott till att göra lakrisar på motorvägen vid omkörningar.

Att komma upp i de effekt som jag är ute efter i framtiden utan överladd blir dels lite lurigt, och dels... JÄVLIGT DYRT!!!!!!. Allt som har med big block är lite överdrivet kostsamt, men så är det ju big block så fuck it.

kliar lite i fingrarna nu när det har kommit igång på allvar igen smile
Idag skruvade jag fast svänghjulet ordentligt och imorgon efter kundjobb så blir det nedsänkning så får vi se om det blir inköp av manuell eller kapning av torpedvägg;)

Hur mycket effekt hade du tänkt komma upp i eventuellt?

Jag kan säga redan nu att det är absolut inte så dyrt som du verkar tro att det är. Jag har hittills lagt ut cirka 45 000kr på min bil när det gäller motor, och då innefattar det två olika motorer då man råkade ut för core-shift på ena.
Buick är det dyraste märket att trimma om man vill ha effekt, och nu så har jag ändå inte lagt ut mycket pengar alls, dock nog mycket för att få ut cirka 610 - 620hk, vilket innefattar att den accelerar så hårt på låg-ettan att man lyckades slita isär fäst-punkterna för soffan fram.
Cheva motorer är billiga utav bara fan jämfört med Buick motorn jag har lekt med, och för samma budget, är det inte omöjligt att få ut närmare 700hk med en Cheva bigblock.

Sen så har du ju även möjlighet att köpa ett eftermarknadsblock som dessutom pallar för bra mycket mer än original.
Det finns endast ETT eftermarknadsblock till Buick, och det kostar 37 583kr utan frakt, dvs 5900 dollar.
Ett eftermarknadsblock till Cheva bigblock kan du hitta från Dart för 13 434kr utan frakt.


Om man jämför med överladdning, och nu tar jag kompressorer som exempel.
Vortec V1 SCi kompressor som har en potentinal för att nå 725hk, utan monteringskit eller någonting, går lös för 16 298kr utan frakt. Då räknar man inte in kostnaden för ett bränslesystem som pallar det, toppar som klarar av att flöda för den effekten, kolvar och stakar då du behöver lägre kompression och då även smidda helst, insug och med mera.
Upp till 1000hk gränsen så ligger kostnaderna hyfsat lika, oftast dyrare om man håller på med överladdning.


EDIT- Det enda som skulle då skilja är givetvis hur mycket den drar per mil, men jag skulle ärligt talat ta en sugmotor över en överladdad motor varenda dag i veckan, oavsett hur mycket den drog eller om den överladdade hade t.om mer effekt.

Det är dyrare att sugtrimma hellt klart det går inte att diskutera en gång...
för att få ut 8-900 turbo hk i en 454 behöver du ju bara en intercoler (2000kr) 2st hx35 agg (6000kr) ett sprut ex nira (10000kr) 8 st spridare 4000kr (bränslepumpar 1500kr) sen vad mycket mos underdelen håller för orginal har jag inte en aning om men den måste du förbättra för samma kostnad för en sugtrimning med
ska du ha ut 800 hk som en sugmotor snackar vi mer pengar än 23500kr

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang