skidakarn skrev:
Tror inte dämparna tagit stryk av lite för mjuka fjädrar, så länge de inte slagit i bott.
Frågan är om det kanske saknas gummiskydd på fjädrarna och att det är det som låter, när fjädrarna rör sig i sätet? (stål mot stål).
Det följer inte med några sådana när man köper på Mekonomen, jag har jobbat där. Och de gamla sitter påklämmda på fjädrarna så de följde nog med ner i skrotbingen.
Men det brukar som sagt inte bli gnirk-ljud i framvagnen på 9-3 vid gupp, om det inte är när det svänger för då kan det vara fjäderbenslagringarna. Bytes de? Brukar alltid byta dem, oavsett, när det ändå är isär då det är ganska vanligt med oljud i dem.
Om du inte hittar felet själv kan jag rekommendera att ringa till närmaste auktoriserade SAAB-verkstad och fråga.
Det är svårt nog att hålla koll på allt som gäller ett märke, så att vara "expert" på alla märken ser jag som omöjligt.
Sedan när man vet exakt vad som är fel och vad som ska/bör bytas tycker jag inte det spelar någon roll vem som gör arbetet då själva skruvandet inte skiljer sig så mycket från bil till bil.
Svårt att se utifrån den bilden hur låg den är, men så länge det är orginal dimension på däcken på bilden så tycker jag att det kanske saknas lite luft i hjulhusen. Men det är bättre att jämnföra med en annan bil. Det kanske finns någon bra bild här på Garaget?