Du kommer till att börja med behöva större spridare. Funkar att köra på 30-40% större och så kan du be den som mappar eller programmerar om chipet att finjustera det sista. Normalt brukar resterande delar i bränslesystemet funger rätt bra med E85 vet dock inte om det finns några delar på just 940 turbo som är mer känsliga. Det som tex kan hända är att soppapump rasar eller att en slang som börjat blå dålig börjar läcka tidigare än vad den skulle gjort på bensin.
Det man också kan behöva är att lägga på lite mer fullgas anrikning och du dessutom tänker ladda på lite extra. Ska du ladda runt 1 bar kan man antagligen våga ställa på tändningen lite, men ska du ladda mer kan det vara dumt bättre låta tändningen vara då.
Mitt tips är att, om du är intresserad och vill hålla på själv, skaffa ett eftermarknadssprut och mappa det. Är dock mycket jobb! Om du vill komma smidigare undan så vänd dig till någon som kan erbjuda E85 anpassade chip för din motor, så behöver du bara byta ut det.
Mvh//
A.Fekzen
Senast redigerat av Fekzen (14 mars 2011)
A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.