Volvo 940 turbo E85 Konvertering!

Derner78
14 mars 2011 · 26 Inlägg

Tjena!

Tänkte kolla fall det finns någon som vet vad/hur man skall göra för att e85 konvertera en bil, rättare sagt en volvo 940 turbo! 

Har en 945 ltt men med annan wastegate som laddar ca 1.1 bar utan chipp men ett eco max chip är påväg, kör med 95 oktan för tillfället. EFtersom soppan e så dyr nu så har det slått mig att kanske konvertera bilen!
Undrar vad man måste byta och hur man skall göra med chipp etc.

Tacksam För Svar!!

-Basse-
14 mars 2011 ·

Ja, bränslesystemet lär ju bytas till ett som klarar E85. Strörre spridare lär ju behövas. Chip vet jag inget om, men megasquirt kanske skulle vara något? Motorstyrningen får ju bytas om man E85 konverterar wink

Fekzen
14 mars 2011 · 181 Inlägg

Du kommer till att börja med behöva större spridare. Funkar att köra på 30-40% större och så kan du be den som mappar eller programmerar om chipet att finjustera det sista. Normalt brukar resterande delar i bränslesystemet funger rätt bra med E85 vet dock inte om det finns några delar på just 940 turbo som är mer känsliga. Det som tex kan hända är att soppapump rasar eller att en slang som börjat blå dålig börjar läcka tidigare än vad den skulle gjort på bensin.

Det man också kan behöva är att lägga på lite mer fullgas anrikning och du dessutom tänker ladda på lite extra. Ska du ladda runt 1 bar kan man antagligen våga ställa på tändningen lite, men ska du ladda mer kan det vara dumt bättre låta tändningen vara då.

Mitt tips är att, om du är intresserad och vill hålla på själv, skaffa ett eftermarknadssprut och mappa det. Är dock mycket jobb! Om du vill komma smidigare undan så vänd dig till någon som kan erbjuda E85 anpassade chip för din motor, så behöver du bara byta ut det.

Mvh//
A.Fekzen

Senast redigerat av Fekzen (14 mars 2011)

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
Derner78
14 mars 2011 · 26 Inlägg

Okej, så ist för ecomax chipp så ska jag leta efter ett e85 anpassat chipp istället? bad för spridare skall jag använda mig av och hur är det med packningar och slangar?

Fekzen
14 mars 2011 · 181 Inlägg

Jo jag köra med ett E85 anpassat chip för att få optimalt resultat. Det kan gå att köra med ditt chip också, men finns risk för att den går lite för snålt då man vill ha lite extra bränsle vid full gas på E85 så att man inte hamnar snålt för då kan det hacka till titt som tätt, samt att jag upplevt att man får högre effekt om man ligger en aning fett med E85.

Har för mig att det sitter 337 cc original och då är ju volvos 465 cc spridare lämpliga.

Jag har gjort en hel del E85 konverteringar och har inte fått in spec mycket rapporter om problem med packningar och slangar.
Har själv råkat ut för två grejer. På en E30 318is fick jag sprickor i en slang så det började läcka lite, bytte slangen och allt funkade fint igen. Och på en E36 325i så rasade soppa pumpen så fick byta den. Nu kan ju pumpen ha varit dålig redan , det vet man ju inte.

Mvh//
A.Fekzen

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
Derner78
14 mars 2011 · 26 Inlägg

låter jävligt bra big_smile men de stora volvospridarna e d d gröna från s60 r eller? jag har en guldbox liggandes, fixar du chipp till den eller hur gör du?, vad för pris kan du ordna ? smile min orgina styrenhet klipper laddtrycket vid 1bar men med ditt chipp så tas väl det bort antar jag?

Fekzen
14 mars 2011 · 181 Inlägg

Jo, spridare från S60R tex , 465 cc, gröna bosch volvo.
Original ska den klippa tidigare än 1 bar så kan vara att du redan har något chip i din box.

Mvh//
A.Fekzen

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
Robbangold
10 juni 2011 · 3 Inlägg

åker en 940 ltt med ca 1.1 bars ladd på 100% etanol med "vanligt" bränslechipp funkar klockrent

Danne_1977
10 juni 2011 · 3 292 Inlägg

Derner78 skrev:
Tjena!

Tänkte kolla fall det finns någon som vet vad/hur man skall göra för att e85 konvertera en bil, rättare sagt en volvo 940 turbo! 

Har en 945 ltt men med annan wastegate som laddar ca 1.1 bar utan chipp men ett eco max chip är påväg, kör med 95 oktan för tillfället. EFtersom soppan e så dyr nu så har det slått mig att kanske konvertera bilen!
Undrar vad man måste byta och hur man skall göra med chipp etc.

Tacksam För Svar!!

För det första.. knappast nån större vinst att räkna med genom att konvertera till E85.. bilen kommer dra minst 30% mer och vid kallstarter kommer den ta minst 200% mer... dom gånger du överhuvudtaget lyckas få igång den vill säga.. när det är lite lägre temperatur runt +5 och svalare.

Finns inga riktigt bra konverteringssatser att köpa.. inte ens bilarna som är gjorda för att gå på E85 går ju med nån ordning eller ekonomi.. :S 

Syfte att spara pengar genom att konvertera så blir det dyrare än man tror och ingen större vinst..

Är syftet enbart att bygga en seriös racingmotor så kan E85 vara ett skitbra alternativ..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Tomas_H
10 juni 2011 · 486 Inlägg

Danne_1977 skrev:
För det första.. knappast nån större vinst att räkna med genom att konvertera till E85.. bilen kommer dra minst 30% mer och vid kallstarter kommer den ta minst 200% mer... dom gånger du överhuvudtaget lyckas få igång den vill säga.. när det är lite lägre temperatur runt +5 och svalare.

Ähh, hade inga problem att dra igång min 760 i vintras när det var 10-15 minusgrader, och då hade den ändå stått så länge att det fortfarande var E85 i den wink

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Volvo 760 (1987)
Frissan
20 februari 2012 · 4 693 Inlägg

Lite gammal tråd men.....

Går en E85 konverterad 945 LTT igenom besikningen?
Om den gör det, behöver man ha katt på bilen då? Tänkte att kanske E85 är renare än bensin

Booyakasha!
motorraZ
20 februari 2012 · 578 Inlägg

Men funderat på detta så fyll gärna på big_smile Eller e det bättre att blanda både bensin och e85? smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 februari 2012 · 13 746 Inlägg

Danne_1977 skrev:

Derner78 skrev:
Tjena!

Tänkte kolla fall det finns någon som vet vad/hur man skall göra för att e85 konvertera en bil, rättare sagt en volvo 940 turbo! 

Har en 945 ltt men med annan wastegate som laddar ca 1.1 bar utan chipp men ett eco max chip är påväg, kör med 95 oktan för tillfället. EFtersom soppan e så dyr nu så har det slått mig att kanske konvertera bilen!
Undrar vad man måste byta och hur man skall göra med chipp etc.

Tacksam För Svar!!

För det första.. knappast nån större vinst att räkna med genom att konvertera till E85.. bilen kommer dra minst 30% mer och vid kallstarter kommer den ta minst 200% mer... dom gånger du överhuvudtaget lyckas få igång den vill säga.. när det är lite lägre temperatur runt +5 och svalare.

Finns inga riktigt bra konverteringssatser att köpa.. inte ens bilarna som är gjorda för att gå på E85 går ju med nån ordning eller ekonomi.. :S 

Syfte att spara pengar genom att konvertera så blir det dyrare än man tror och ingen större vinst..

Är syftet enbart att bygga en seriös racingmotor så kan E85 vara ett skitbra alternativ..

räkna lite på det där på min vento och det var gränsfall att man tjänade på det
men hamnade endå under litern och den startade när det var minusgrader dock kunde det vara lite problem vid minusgrader då den hoppade igång som ingeting 9 av 10 gånger den 10gången var den riktigt trist

men är man lite smidig så tar det några sec att återställa den för att köra på bensin
hade bara en ställbar btr som jag ställde in med avgasmätare och det var en linjär btr 1:1

och den gick något bättre på e85 än bensin men knappt märkbart
men helt klart värtbesväret då bilen normalt sätt alltid gick på lite gaspådrag så lambdan hela tiden kunde reglera optimalt så det lilla jag inte kunde ställa in fixade lambdan ordning på

räknade lite när tanten pendlade med bilen och då låg den på 0.95l/milen och det var inga 30% högre förbrukning mot fabriks angivelserna
den hade endå vw bigblock på 2liter istället för 1.8

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Derner78
6 april 2012 · 26 Inlägg

Blir mer sugen på att konvertera nu eftersom bensinen ligger på 16 spän litern medans e85 ligger på 9:50, jobbar med VW och skoda å d kör  på e85 i vissa motorer, d går bra å startar alltid när d e minus ute, d drar ju lite mer d klart men inte 30%

Rake
10 april 2012 · 164 Inlägg

Softis skrev:
Lite gammal tråd men.....

Går en E85 konverterad 945 LTT igenom besikningen?
Om den gör det, behöver man ha katt på bilen då? Tänkte att kanske E85 är renare än bensin

Undrar det samma, men jag tror inte att det går eftersom E85 innehåller ändå 15% bensin så man behöver nog katt för att få lagliga värden. Men att den går igenom besiktningen etanol konverterad är jag övertygad om.

Volvo 940 Turbo "Svarten" (1993)
Mickius
10 april 2012 · 4 670 Inlägg

Finns det nu för tiden några chip anpassar för e85 eller är det eftermarknadssprut som gäller?

Gäller 945 turbo

Derner78
2 maj 2012 · 26 Inlägg

Har hört nått om vanligt bränsle chipp å s40 t4 spridare, kombinera detta så ska d a bara å vara att tanka e85, funderar på att pröva på min bil

Rake
7 maj 2012 · 164 Inlägg

mickius skrev:
Finns det nu för tiden några chip anpassar för e85 eller är det eftermarknadssprut som gäller?

Gäller 945 turbo

Det e ju bara o köpa vilket trim chip som och sen slänga dit 965 spridarna, de gröna bosch spridarna. Sen är det bara o tanka etanol o köra! Annars kan man tanka upp till 50% etanol utan att ändra ett smack.

Senast redigerat av Rake (7 maj 2012)

Volvo 940 Turbo "Svarten" (1993)
LUCKY_LUKEE
7 september 2012 · 39 Inlägg

antar att det gör mer skada än nytta i en chippad s60r? blanda 50-50 som någon nämnde (kör på v-power)

Derner78
8 februari 2014 · 26 Inlägg

Länge sedan jag skrev i denna tråd. Har kört min 940ltt med s40t4 spridare och vanligt bränslechipp på E85 å d fungerar klockrent! Bytte mina bränsle ledningar å nytt filter samt gjorde rent tank å fuelrailen så allt gammalt bös e borta! Vid normal körning Drar 1,3l/10km på E85 å drog ca 1,1l/10km på bensin. Räknade å jämförde mina bränsle räkningar per månad och jag sparade ca 100kr per tank smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang