Problem med avgasvärden - v70 2.5t AWD -98

Boobby
15 mars 2011 · 94 Inlägg

Nu är de så att besiktningen gillar inte mina avgasvärden på bilen..
Och nu har jag snart gjort allt som går känns de som..
Jag har mätt upp lambda sonderna och dom funkar, jag har bytt styrbox, gjort rent vevhus ventilationen, bytt olja och filter. men så vill de ändå inte funka för mig.. luftmassemätaren verkar vara hel eftersom bilen går som en påse nötter när jag kopplar ur den..

co - 8.9 (0.5)
co 2500 - 4.7 (0.3)
hc - 347 (100)
lambda - 0.93 (0.96-1.04)

HJÄLP MIG! ;o

Volvo ska de va, annars får det va !
Volvo 940 Turbo "Just TryIn" (1998)
Dieselsot Tjatja bloggen!
15 mars 2011 · 150 Inlägg

hade liknande problem på min 850, lite etanol i tanken och varmköra som uti helvete så funkade det för mig smile

tjena grabbar !!
Saab 9-5 2.3t Launch "Nordic performance" (1998)
Boobby
15 mars 2011 · 94 Inlägg

crrille skrev:
hade liknande problem på min 850, lite etanol i tanken och varmköra som uti helvete så funkade det för mig smile

redan provat, men ändå fel..

Volvo ska de va, annars får det va !
Volvo 940 Turbo "Just TryIn" (1998)
Dieselsot Tjatja bloggen!
15 mars 2011 · 150 Inlägg

hmm nu vart det krångligt ....  ring till Bilia och fråga wink

tjena grabbar !!
Saab 9-5 2.3t Launch "Nordic performance" (1998)
Boobby
15 mars 2011 · 94 Inlägg

jo, kan jag också göra. men skulle jag lämna in den skulle de kosta skjortan ;oo

Volvo ska de va, annars får det va !
Volvo 940 Turbo "Just TryIn" (1998)
Dieselsot Tjatja bloggen!
15 mars 2011 · 150 Inlägg

ja inte är det billigt , men att fråga är iallafall gratis tongue

tjena grabbar !!
Saab 9-5 2.3t Launch "Nordic performance" (1998)
Boobby
15 mars 2011 · 94 Inlägg

haha, jo sant smile

hoppas nån här på forumet kan komma med ett direkt svar så jag kan fixa bil jäkeln ;o haha big_smile

Volvo ska de va, annars får det va !
Volvo 940 Turbo "Just TryIn" (1998)
Dieselsot Tjatja bloggen!
15 mars 2011 · 150 Inlägg

jadå det finns mycket duktigt folk här. Säkert många som jobbar på Bilia dessutom wink

tjena grabbar !!
Saab 9-5 2.3t Launch "Nordic performance" (1998)
Nilhob
16 mars 2011 · 35 Inlägg

Har du öppet luftfilter på? Du har katten på?:p

Boobby
16 mars 2011 · 94 Inlägg

Nilhob skrev:
Har du öppet luftfilter på? Du har katten på?:p

ja jag har öppet filter, och yes katten sitter där ^^

Volvo ska de va, annars får det va !
Volvo 940 Turbo "Just TryIn" (1998)
Dieselsot Tjatja bloggen!
16 mars 2011 · 150 Inlägg

Boobby skrev:

Nilhob skrev:
Har du öppet luftfilter på? Du har katten på?:p

ja jag har öppet filter, och yes katten sitter där ^^

pröva att sätta på original filtret, Luftmassemätaren kan väl knasa till värdena lite när den får mer luft än normalt.

Eller är jag helt ute och cyklar nu ? smile

tjena grabbar !!
Saab 9-5 2.3t Launch "Nordic performance" (1998)
Jonnsard
16 mars 2011 · 458 Inlägg

Hur rengjorde du vevhusventen? smile
Hade du ner insuget och bara bytte oljeavskiljaren eller gjorde du rent 4kants profilen ner i oljetråget och nya slangar/spola rent dom gamla?
Samt så sitter det en givare precis innan tilloppet i turbon som går till vevhusventen, vanligt att denna kleggar igen, fick ner mitt hc värde från 240något till 004 så rengör den ORDENTLIGT om du inte redan gjort det.
Är avrinningen tilltäppt från oljeavskiljaren ner i tråget så spottar den ut olja i den givaren jag nämnde som sitter mellan LMM-Turbo och får med fet olja i färbränningen, alltså skyhöga värden.
Mvh John

BMW E46 330Ci Clubsport "Individual" (2002)
Nilhob
16 mars 2011 · 35 Inlägg

crrille skrev:

Boobby skrev:

Nilhob skrev:
Har du öppet luftfilter på? Du har katten på?:p

ja jag har öppet filter, och yes katten sitter där ^^

pröva att sätta på original filtret, Luftmassemätaren kan väl knasa till värdena lite när den får mer luft än normalt.

Eller är jag helt ute och cyklar nu ? smile

Nej du har helt rätt ett öppetfilter höjer värdena så testa sätta på orginal burken och åk till någon verkstad så testar dom värdena kostar typ inget:)

Boobby
16 mars 2011 · 94 Inlägg

Nilhob skrev:

crrille skrev:

Boobby skrev:

ja jag har öppet filter, och yes katten sitter där ^^

pröva att sätta på original filtret, Luftmassemätaren kan väl knasa till värdena lite när den får mer luft än normalt.

Eller är jag helt ute och cyklar nu ? smile

Nej du har helt rätt ett öppetfilter höjer värdena så testa sätta på orginal burken och åk till någon verkstad så testar dom värdena kostar typ inget:)

höhö, okey ! smile

Volvo ska de va, annars får det va !
Volvo 940 Turbo "Just TryIn" (1998)
Boobby
16 mars 2011 · 94 Inlägg

Jonnsard skrev:
Hur rengjorde du vevhusventen? smile
Hade du ner insuget och bara bytte oljeavskiljaren eller gjorde du rent 4kants profilen ner i oljetråget och nya slangar/spola rent dom gamla?
Samt så sitter det en givare precis innan tilloppet i turbon som går till vevhusventen, vanligt att denna kleggar igen, fick ner mitt hc värde från 240något till 004 så rengör den ORDENTLIGT om du inte redan gjort det.
Är avrinningen tilltäppt från oljeavskiljaren ner i tråget så spottar den ut olja i den givaren jag nämnde som sitter mellan LMM-Turbo och får med fet olja i färbränningen, alltså skyhöga värden.
Mvh John

gjorde bara rent slangarna, men trodde inte de hade nån mening om de va lite olja i dom, kollade nämligen om dom va igen satta och så, men får väl göra om, och sen köpa nya slangar ?

Volvo ska de va, annars får det va !
Volvo 940 Turbo "Just TryIn" (1998)
Jonnsard
16 mars 2011 · 458 Inlägg

Ta bort oljeavskiljaren, oljefällan, vevhusburken, vad man nu vill kalla den för och kolla i den nedre anslutningen hur det ser ut där, jag har en stark aning om att detta är ditt problem då jag har haft EXAKT samma problem på två bilar i rad och denna kuren löste det..
Mvh John

BMW E46 330Ci Clubsport "Individual" (2002)
Boobby
16 mars 2011 · 94 Inlägg

Jonnsard skrev:
Ta bort oljeavskiljaren, oljefällan, vevhusburken, vad man nu vill kalla den för och kolla i den nedre anslutningen hur det ser ut där, jag har en stark aning om att detta är ditt problem då jag har haft EXAKT samma problem på två bilar i rad och denna kuren löste det..
Mvh John

har ju gjort rent den nedre också.. sad

Volvo ska de va, annars får det va !
Volvo 940 Turbo "Just TryIn" (1998)
Jonnsard
17 mars 2011 · 458 Inlägg

In i blocket och ner i tråget? sätter sig som mjöl och smör (pajdeg) på sidorna av avrinningsröret (4kants rör som går ifrån nederdelen av oljeavskiljaren till botten av tråget)

Testa att ta en kattstrypare modell stor och köra ner där och kolla hur långt du kommer, för du SKA kunna komma ner till botten av tråget.

BMW E46 330Ci Clubsport "Individual" (2002)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 mars 2011 · 13 744 Inlägg

Jonnsard skrev:
In i blocket och ner i tråget? sätter sig som mjöl och smör (pajdeg) på sidorna av avrinningsröret (4kants rör som går ifrån nederdelen av oljeavskiljaren till botten av tråget)

Testa att ta en kattstrypare modell stor och köra ner där och kolla hur långt du kommer, för du SKA kunna komma ner till botten av tråget.

exakt dom mesta kanske gör rent hålet vid blocket men inte ner i tråget och det är inte lätt att göra rent ner där
men annars är det meningslöst att göra resten av grejerna för det är alltid där det är stopp

och det är riktigt trångt ner i tråget så man får jobba ordenkligt innan man tar sig ner

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Laszlo14
17 mars 2011 · 9 Inlägg

ett annat tillfälligt tips, under besiktningen, är att du drar ut oljestickan när du ska in på ombesiktningen...motorn suger in ren luft o på så sett "lurar" värdena...funkade på dem
bilar jag haft dessa problem med..

Lycka till smile...blir riktigt bra värden då, hoppas dock att besiktningsgubbarna inte ser de..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang