Frågor angående svänghjul, Volvo 940 turbo.

steena Volvo for life
21 mars 2011 · 571 Inlägg

Hej! Undrar om det är samma svänghjulsbultar till volvo m46 och m90 i 940? m90 borde vara andra då dubbelmassesvänghjulet känns grövre. Någon som kan bekräfta?
Nästa fråga, någon som kan beskriva på ett bra sätt hur svänghjulet ska sitta för att tändningen ska bli rätt?

Bonusfråga, vad är det för färgkod för volvos svarta färg på 740/940?

Tack på förhand för svar!

//Steena

Volvo for life
grabbhalva
21 mars 2011 · 21 Inlägg

Om du har en av varje bult så e de ju bara o mäta o gemföra tongue..men är rätt säker på att de e samma för annars måste de ju finnas olika vevar till motor med dubbel masse lr utan o de tror ja inte att de finns tongue..
Men hur svänghjulet skall stå så skall den delan som de fattas några punkter på svänghjulet vara vid startmotorn när 1an står i tändläge..O de sista kan ja inte svara på tongue...


Mors smile

Senast redigerat av grabbhalva (21 mars 2011)

Volvo 240 DL Turbo "saknar motivation" (1978)
Volvo 242 (1981)
Nyman_
22 mars 2011 · 602 Inlägg

Man ska nolla motorn och markera hur svänghjulet sitter innan man plockar av de, men jag har "pott" svänghjulet så kan inte svara på hur ditt ska stå, mitt var de någon pigg som skulle vara precis vid en markering.
Men men färgkoden är 019 smile

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone
Volvo V90 R-design "Rödingen" (2017)
Nyman_
22 mars 2011 · 602 Inlägg

19-1 menar jag föresten haha smile

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone
Volvo V90 R-design "Rödingen" (2017)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 mars 2011 · 13 756 Inlägg

019 är färgkoden -1 står bara för tillverkaren av färgen som inte har någon som helst betydelse

och svänghjulet ska sitta så avsaknaden av hål hamnar vid öppningen för startmotorn när motorn är nollad..alltså 1:Ans kolv är i öd

det är möjligt att bultarna är längre lättaste sättet är att kolla så inte bultarna går i botten på hålet innan man monterar svänghjulet smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Nyman_
22 mars 2011 · 602 Inlägg

Growe skrev:
019 är färgkoden -1 står bara för tillverkaren av färgen som inte har någon som helst betydelse

och svänghjulet ska sitta så avsaknaden av hål hamnar vid öppningen för startmotorn när motorn är nollad..alltså 1:Ans kolv är i öd

det är möjligt att bultarna är längre lättaste sättet är att kolla så inte bultarna går i botten på hålet innan man monterar svänghjulet smile

Okej okej fan då hade jag rätt från början ändå smile

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone
Volvo V90 R-design "Rödingen" (2017)
steena Volvo for life
22 mars 2011 · 571 Inlägg

grabbhalva skrev:
Om du har en av varje bult så e de ju bara o mäta o gemföra tongue..men är rätt säker på att de e samma för annars måste de ju finnas olika vevar till motor med dubbel masse lr utan o de tror ja inte att de finns tongue..
Men hur svänghjulet skall stå så skall den delan som de fattas några punkter på svänghjulet vara vid startmotorn när 1an står i tändläge..O de sista kan ja inte svara på tongue...


Mors smile

Jag har bara från m46an dessvärre tongue men får kolla ihelgen om det är samma smile

Volvo for life
steena Volvo for life
22 mars 2011 · 571 Inlägg

Growe skrev:
019 är färgkoden -1 står bara för tillverkaren av färgen som inte har någon som helst betydelse

och svänghjulet ska sitta så avsaknaden av hål hamnar vid öppningen för startmotorn när motorn är nollad..alltså 1:Ans kolv är i öd

det är möjligt att bultarna är längre lättaste sättet är att kolla så inte bultarna går i botten på hålet innan man monterar svänghjulet smile

Tack för svar smile

Volvo for life
steena Volvo for life
22 mars 2011 · 571 Inlägg

Nyman_ skrev:
Man ska nolla motorn och markera hur svänghjulet sitter innan man plockar av de, men jag har "pott" svänghjulet så kan inte svara på hur ditt ska stå, mitt var de någon pigg som skulle vara precis vid en markering.
Men men färgkoden är 019 smile

Tack nyman smile

Volvo for life
Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 mars 2011 · 13 756 Inlägg

steena skrev:

grabbhalva skrev:
Om du har en av varje bult så e de ju bara o mäta o gemföra tongue..men är rätt säker på att de e samma för annars måste de ju finnas olika vevar till motor med dubbel masse lr utan o de tror ja inte att de finns tongue..
Men hur svänghjulet skall stå så skall den delan som de fattas några punkter på svänghjulet vara vid startmotorn när 1an står i tändläge..O de sista kan ja inte svara på tongue...


Mors smile

Jag har bara från m46an dessvärre tongue men får kolla ihelgen om det är samma smile

ska du köra m90? eller  isånt fall är det bättre att köra m46 svänghjul tryckplatta från m46:an förutsatt att det är turbons sedan en sinter från klracing kostar 1700kr 6puckad med fjädrat centrum
för dubbelmasse hjulet kommer bara vara till besvär smile

kör dock aldrig m90 med stum lamell med stumnt svänghjul om du vill vara rädd om lådan

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
steena Volvo for life
22 mars 2011 · 571 Inlägg

Growe skrev:

steena skrev:

grabbhalva skrev:
Om du har en av varje bult så e de ju bara o mäta o gemföra tongue..men är rätt säker på att de e samma för annars måste de ju finnas olika vevar till motor med dubbel masse lr utan o de tror ja inte att de finns tongue..
Men hur svänghjulet skall stå så skall den delan som de fattas några punkter på svänghjulet vara vid startmotorn när 1an står i tändläge..O de sista kan ja inte svara på tongue...


Mors smile

Jag har bara från m46an dessvärre tongue men får kolla ihelgen om det är samma smile

ska du köra m90? eller  isånt fall är det bättre att köra m46 svänghjul tryckplatta från m46:an förutsatt att det är turbons sedan en sinter från klracing kostar 1700kr 6puckad med fjädrat centrum
för dubbelmasse hjulet kommer bara vara till besvär smile

kör dock aldrig m90 med stum lamell med stumnt svänghjul om du vill vara rädd om lådan

Jo jag ska köra m90, och jag har redan en original komplett kopplingsats till m90 liggande, men du rekommenderar alltså m46ans svänghjul? och den skulle passa ihop med m90ins original koppling?

Jag är ganska ny på det här så vad menar du med stum lamell och svänghul?

Volvo for life
Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 mars 2011 · 13 756 Inlägg

steena skrev:

Growe skrev:

steena skrev:

Jag har bara från m46an dessvärre tongue men får kolla ihelgen om det är samma smile

ska du köra m90? eller  isånt fall är det bättre att köra m46 svänghjul tryckplatta från m46:an förutsatt att det är turbons sedan en sinter från klracing kostar 1700kr 6puckad med fjädrat centrum
för dubbelmasse hjulet kommer bara vara till besvär smile

kör dock aldrig m90 med stum lamell med stumnt svänghjul om du vill vara rädd om lådan

Jo jag ska köra m90, och jag har redan en original komplett kopplingsats till m90 liggande, men du rekommenderar alltså m46ans svänghjul? och den skulle passa ihop med m90ins original koppling?

Jag är ganska ny på det här så vad menar du med stum lamell och svänghul?

nej ihop med m90 orginal koppling måste du ha m90 svänghjul det är så kallat dämpat svänghjul så navet på svänghjulet är fjädrat så det kan vrida sig något och då är lamellen ej fjädrad
kör man med ett m46 svänghjul som ej är fjädrat så måste man köra med en lamell som är fjädrat istället
annars brukar ingånge axel föra ett jäkla oväsende och sliter ut lådan onödigt fort

finns faktist bara fördelar att använda m46 svänghjul dels är det lättare och dessutom håller det bättre
man kan oxå använda lamell från d24tic denna passar ihop med m46 svänghjul och 740/940-94 tryckplattan

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
steena Volvo for life
22 mars 2011 · 571 Inlägg

Growe skrev:

steena skrev:

Growe skrev:

ska du köra m90? eller  isånt fall är det bättre att köra m46 svänghjul tryckplatta från m46:an förutsatt att det är turbons sedan en sinter från klracing kostar 1700kr 6puckad med fjädrat centrum
för dubbelmasse hjulet kommer bara vara till besvär smile

kör dock aldrig m90 med stum lamell med stumnt svänghjul om du vill vara rädd om lådan

Jo jag ska köra m90, och jag har redan en original komplett kopplingsats till m90 liggande, men du rekommenderar alltså m46ans svänghjul? och den skulle passa ihop med m90ins original koppling?

Jag är ganska ny på det här så vad menar du med stum lamell och svänghul?

nej ihop med m90 orginal koppling måste du ha m90 svänghjul det är så kallat dämpat svänghjul så navet på svänghjulet är fjädrat så det kan vrida sig något och då är lamellen ej fjädrad
kör man med ett m46 svänghjul som ej är fjädrat så måste man köra med en lamell som är fjädrat istället
annars brukar ingånge axel föra ett jäkla oväsende och sliter ut lådan onödigt fort

finns faktist bara fördelar att använda m46 svänghjul dels är det lättare och dessutom håller det bättre
man kan oxå använda lamell från d24tic denna passar ihop med m46 svänghjul och 740/940-94 tryckplattan

okej, men jag ska inte köra nå hårdare med bilen och inte trimma så mycket heller så jag tror en original funkar för mig smile annars får man byta om det händer något, tackar ändå för alla tips! smile

Volvo for life
grabbhalva
22 mars 2011 · 21 Inlägg

Du kan ha vilket svänhjul du vill bara splinesen e rätt i lamelen till lådan...Finns inget specielt svänghjul till alla lådor tongue..

Volvo 240 DL Turbo "saknar motivation" (1978)
Volvo 242 (1981)
TireSlayer Tvivlare
22 mars 2011 · 2 266 Inlägg

bultarna är olika smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
steena Volvo for life
22 mars 2011 · 571 Inlägg

MantaRobin skrev:
bultarna är olika smile

okej, då får jag åka och köpa då! Tack för svar!

Volvo for life
Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 mars 2011 · 13 756 Inlägg

grabbhalva skrev:
Du kan ha vilket svänhjul du vill bara splinesen e rätt i lamelen till lådan...Finns inget specielt svänghjul till alla lådor tongue..

både och det beror lite på vilken tryckplatta man kör med

tryckplattan från dubbelmasse hjulet passar tex inte m46 svänghjulet

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
steena Volvo for life
22 mars 2011 · 571 Inlägg

grabbhalva skrev:
Du kan ha vilket svänhjul du vill bara splinesen e rätt i lamelen till lådan...Finns inget specielt svänghjul till alla lådor tongue..

okej, tur att det finns någon som har koll på sånt här, man blir ju helt förvirrad haha tongue

Volvo for life
TireSlayer Tvivlare
22 mars 2011 · 2 266 Inlägg

ska du köra enkelmassesvänghjul så kör på Sachs 763-tryckplatta och sen lamell från nyare D24Tic med M90 smile så kör jag, har hållt ett par månader wink

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
grabbhalva
22 mars 2011 · 21 Inlägg

Nu var de ju inte tryck plattan som var på tal..De e ju ganska självklart att man måste ha rätt tryck platta..men just m46 lådan har ju inget specielt svänhjul..vill man så kan man köra med ett dubbel masse svänghjul på en 8-bults b20 med M40 bara man har en lamel med rätt splines..


Va e de för skilnad på bultarna?..lite nyfiken tongue

Senast redigerat av grabbhalva (22 mars 2011)

Volvo 240 DL Turbo "saknar motivation" (1978)
Volvo 242 (1981)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang