2753
Sök

Prövotid för körkort?

619 Inlägg
22 mars 2011
Trådstartare
tog körkortet för inte länge sen nu . Och vissa säger att dom har höjt prövotiden till 5 år stämmer?

1 319 Inlägg
22 mars 2011
Nej. Står förövrigt på ditt körkort också.

_----------'

619 Inlägg
22 mars 2011
Trådstartare
Har inte fått det än kommer i veckan smile vart har dom fått att det är 5 år ifrån;/

1 319 Inlägg
22 mars 2011
Svårt att svara på. Det är ungefär som att fråga varifrån myten kommer att du torskar ditt körkort om du kör 1kmh för fort under prövotid. Finns liksom inga belägg någonstans för det bara folk som tror hit och dit. ta mig inte för att vara dryg nu, även om det kanske låter så:P

_----------'

Försöker iaf
12 819 Inlägg
22 mars 2011
juhaaan skrev:
Har inte fått det än kommer i veckan smile vart har dom fått att det är 5 år ifrån;/

Vill minnas att det fanns ett förslag om ändring av prövotid. Ungefär samtidigt då någon politiker fick för sig att folk med prövotid inte ska få köra i mörker... roll

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

German Engineering
9 083 Inlägg
22 mars 2011
Som andra säger så är prövotiden på 2 år. När du får hem körkortet, kolla på baksidan. Koden är 100 på rad 13. Samma dag jag klarade uppkörningen (tog körkort för 3 år sen) frågade jag inspektören hur lång prövotiden är och han sa att den är på 2 år.

Gratulerar till körkortet förresten, ut och kör med dig wink
Senast redigerat av CarpeDiem (22 mars 2011)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

619 Inlägg
22 mars 2011
Trådstartare
CarpeDiem skrev:
Som andra säger så är prövotiden på 2 år. När du får hem kärkortet, kolla på baksidan. Koden är 100 på rad 13. Samma dag jag klarade uppkörningen (tog körkort för 3 år sen) frågade jag inspektören hur lång prövotiden är och han sa att den är på 2 år.

Gratulerar till körkortet förresten, ut och kör med dig wink

Skönt o höra det big_smile hade vart lite tråkigt om det var på 5 år. Jo tack så mycket har blitt en heldel idag:D

129 Inlägg
22 mars 2011
Visst är de så att prövotiden är från FÖRSTA riktiga körkortet man tar

1 319 Inlägg
22 mars 2011
johanboden skrev:
Visst är de så att prövotiden är från FÖRSTA riktiga körkortet man tar

yup. rosa fin lapp = prövotid räknar ner. te:x lätt mc.

_----------'

129 Inlägg
22 mars 2011
de var de jag tänkte, har lätt mc kort nu och ska ta b-kort till sommaren och ville bara vara säker på hur långe man ska ta de lite extra lungt innan man törs mata på ordentligt smile

Meldem
917 Inlägg
23 mars 2011
Är det inte så att man blir "straffad" om man bryter mot trafikreglerna på samma sätt oavsett om man är under prövotid eller inte? däremot blir man av med körkortet under prövotiden måste man ta om det, är man inte under prövotid får man tillbaka det efter ett tag?

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Saabifierad
2 031 Inlägg
23 mars 2011
Marticus skrev:
Är det inte så att man blir "straffad" om man bryter mot trafikreglerna på samma sätt oavsett om man är under prövotid eller inte? däremot blir man av med körkortet under prövotiden måste man ta om det, är man inte under prövotid får man tillbaka det efter ett tag?

Det stämmer alldeles utmärkt. Dock vill en del människor tro att när prövotiden väl har gått ut så kan man bete sig hursomhelst i trafiken, fast det känns rätt fånigt att bränna 4000 spänn på fortkörning samt bli av med kortet i 1 år samt i värsta fall få några månaders fängelse. Men men när prövotiden väl gått ut har väl dessa personer förstått att det inte är värt något av dessa straff.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

1 319 Inlägg
23 mars 2011
Slash skrev:
Marticus skrev:

Det stämmer alldeles utmärkt. Dock vill en del människor tro att när prövotiden väl har gått ut så kan man bete sig hursomhelst i trafiken, fast det känns rätt fånigt att bränna 4000 spänn på fortkörning samt bli av med kortet i 1 år samt i värsta fall få några månaders fängelse. Men men när prövotiden väl gått ut har väl dessa personer förstått att det inte är värt något av dessa straff.

Man får välja sina tillfällen med omsorg. Jag har haft kort i snart 2 år så har prövotid, kört som ett svin stundvis, har nästan 6500mil bakom mig nu och aldrig fått några böter.. så wink

_----------'

619 Inlägg
23 mars 2011
Trådstartare
sleepyoh skrev:
Slash skrev:
Marticus skrev:

Man får välja sina tillfällen med omsorg. Jag har haft kort i snart 2 år så har prövotid, kört som ett svin stundvis, har nästan 6500mil bakom mig nu och aldrig fått några böter.. så wink

Eftersom du har en 245 så tippar jag att du bor i nån bondhåla där det inte finns lika mycket poliser? wink lol

1 319 Inlägg
23 mars 2011
juhaaan skrev:
sleepyoh skrev:
Slash skrev:

Eftersom du har en 245 så tippar jag att du bor i nån bondhåla där det inte finns lika mycket poliser? wink lol

mja, det är en 240 och ingen 245 till att börja med ;smile
Ne. jag bor i hässelby, glider runt i stockholms innerstad mestadels, även ibland på södra sidan av stan och självklart min egna sida. Tur kanske? Vet inte. big_smile Fast oftast glider jag i fiat nu för tiden. wink

Förövrigt måste jag säga att kör man 240 kan man räkna med att bli stoppad någon gång / vecka. Men kör man fiat skiter de fullständigt i mig roll
Senast redigerat av sleepyoh (23 mars 2011)

_----------'

Sök