Bötesbelopp (enbart dimljus i mörker) 1200kr???

Muttley
27 mars 2011 ·

JapMax skrev:

tkd_rille skrev:

rickylicious skrev:

För bilprovningen kollar ju dimljusen smile

De brukar kolla typ 1 av 10. Har aldrig kollat på mina bilar.

De SKA kontrollera så att dimljusen fram inte står för högt. Bakre dimljus kontrollerar dom inte.

Ja ska ska dem. Men de har aldrig kollat mina bilar. smile. Celican tycker jag de är mycket lustigt att de inte kollade då man kör med enbart dimljus dagtid på den kanske lata helt enkelt. Men vanliga dimljus som på v40in skulle jag ju inte få för mig att använda.

770_EVOLVE GREASEMONKEY
27 mars 2011 · 822 Inlägg

rickylicious skrev:

beta skrev:

rickylicious skrev:
Troligtvis så är inte dessa länder fyllda av 740-pojkar som sätter dit Biltemas dimljus och skiter helt i att justera dom, det ska ju ändå bara se snyggt ut? tongue

För alla som kör med dimljus och bländar folk har säkerligen monterat sina dimljus nyligen och har inte hunnit besiktiga bilen och blivit underkända för felaktig ljusbild. roll

För bilprovningen kollar ju dimljusen smile

Dom ska kolla dim/varselljusen MEN det är inget krav på att dom ska vara inkopplade, men är den ena lampan trasig och den andra lyser så blir det en klar 2:a i protokollet, eller om dom båda lyser och är felinställda så får man en klar 2:a OM inte personen på bilprovningen är snäll och släpper ut farliga bilar på vägarna ..

Senast redigerat av 770_EVOLVE (27 mars 2011)

Mvh S.Österdahl
BMW 525i (1989)
Evildan
27 mars 2011 ·

JapMax skrev:
Vad är böterna på att åka utan belysning under dagsljus?
Jag gör det rätt ofta och de gånger jag mött polisen i trafiken verkar dom inte bry sig nämnvärt.

1200kr.

MrTurbo Better than God \o/
27 mars 2011 · 1 882 Inlägg

Bra att sådant här tas upp!
Att köra i dagsljus med parkeringsljus + dimljus är ju en sak, men att göra det i gryning / skymning / mörker är ju helt förkastligt. Har ju med trafiksäkerhet att göra. Fåfängan måste ju ha vissa gränser.  smile

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Kristian_L
27 mars 2011 · 1 893 Inlägg

tkd_rille skrev:

Kristian_V skrev:
Lagen är säkert bara där för att jävlas med oss bilister!
Vad spelar det för roll om man bländas lite, kan ju inte spela någon roll?? Eller?

Detta blir ännu en lekstuge tråd angående dimljus.
Det här skrev jag tidigare i en tråd. --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 04&p=3

Om du själv kör mycket när de är mörkt, och många mil. Tänk på de då. Bara ikväll mötte jag säkert 20 bilar som antingen halvljus var felställt eller de hade dimljus igång. Och de tar verkligen på ögonen. Med tanke på att jag jobba 12 timmar så blir man trött och de är jävligt irriterande ljus.

Jag förstår att du inte orkade klicka på länken. Fullt förståligt, man blir fort trött på alla trä skallar som inte fattar vad vi på gorg, eller lagen, eller ens polisen (Inklusive böterna de delar ut) säger till dem.
Ganska meningslöst att försöka skriva dem till rätta i en forums tråd. Posten ovan försökte jag vara ironisk. Fast det kan man ju inte se om man inte klickar på länken, så man kan se vad jag verkligen tycker. wink

Jag saxar in här vad jag skrev i tråden jag länkade till. Det blir för mycket att saxa in båda mina inlägg, så jag saxar bara in första #41. Klicka gärna på länken och läs även #44

#41

Kristian_V skrev:
Har du (Och andra som kör med halv/dimljus) aldrig funderat på varför det är OLAGLIGT att köra med kombinationen halv/dimljus???
Kan det vara så att de som skriver lagar och regler bara fått för sig att hitta på regeln?
Eller, kan det vara så att människor reagerar olika? En del blir bländade, andra inte???

En tjugoåring med perfekt syn bländas inte av halv/dimljus... En gubbe i 50 års åldern bländas kraftigt av samma kombination.

Om människor i medelåldern bländas av halvljus i kombination med andra ljus i effekt klassen 55W eller mera, skall man då ta körkortet ifrån dessa? Eller skall man släcka ner extra belysning i trafiken så vi alla kan köra lite säkrare?

Förutom att en del tycker det är tuffare med mera ljus, så tillför det knappast någonting till trafiksäkerheten att köra runt med dimljus. De lyser upp runt bilen  ca 15-20m. I 90km/h gör de m.a.o. inte mycket nytta. Men de bländar en hel del mötande.
Känner man att de behövs när man kommer hem till kvarteret där man bor, ja slå på dem då! Ha dem inte på hela resan!!

Folk har lite konstigt "tänk" nu för tiden. (Eller kanske har det alltid varit så?)
För bländar du din mötande tillräckligt, kan effekten bli att den mötande styr rakt emot dig. Och en frontal krock, var väl knappast iden med den extra belysningen, eller?

Bara för att DU inte blir bländad, betyder det ju inte att andra inte blir det.

Visa hänsyn i trafiken!

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Evildan
27 mars 2011 ·

Kristian V
Väldigt välformulerat!
Jag håller med till fullo i dina inlägg ang dimljus, både i denna tråd och den som blev låst av någon oförklarlig anledning.
/Danne

Victorduvet
27 mars 2011 · 395 Inlägg

dom enda dimljusen som är tragiskt fula OCH bländar är dom som sitter i själva framlyktan.
som typ mercedes har haft smile

BMW 520 (1992)
gamlingen
27 mars 2011 · 5 198 Inlägg

Victorduvet skrev:
dom enda dimljusen som är tragiskt fula OCH bländar är dom som sitter i själva framlyktan.
som typ mercedes har haft smile

Dom bländar nog säkert lika mycket som alla andra dimljus.

gamlingen
27 mars 2011 · 5 198 Inlägg

verkar inte som om alla läser hela tråden,, nästan halva tråden är inlägg om att det kostar 1200:-

Kristian_L
27 mars 2011 · 1 893 Inlägg

Victorduvet skrev:
dom enda dimljusen som är tragiskt fula OCH bländar är dom som sitter i själva framlyktan.
som typ mercedes har haft smile

Så du menar att alla andra dimljus inte bländar?
Bara för att de sitter 20cm längre ner i spoiler/kofångare så bländar de inte? Är det vad du menar?

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Evildan
27 mars 2011 ·

Kristian_V skrev:

Victorduvet skrev:
dom enda dimljusen som är tragiskt fula OCH bländar är dom som sitter i själva framlyktan.
som typ mercedes har haft smile

Så du menar att alla andra dimljus inte bländar?
Bara för att de sitter 20cm längre ner i spoiler/kofångare så bländar de inte? Är det vad du menar?

Han kanske menar att dom andra är snygga OCH bländar?

JimmyS Vägis arbetis I Göteborg
27 mars 2011 · 30 Inlägg

Skrivit det förr o gör det igen!!!!!!!!!!!!

Skrev detta i min blogg för ett par veckor sedan:

Rätt belysning på bilar på vägen
Fordonsbelysning
Att fordon har rätt belysning är viktigt för samspelet i trafiken. Det är viktigt att du syns i trafiken!
Några tumregler:

•I dagsljus ska halvljus användas. Andra ljus får också användas, men inte tillsammans med halvljus.
•Ett fordon får bara visa vitt eller gult ljus framåt.
•Ett fordon ska ha rött ljus bakåt. Vitt ljus får bara användas vid backning eller vid arbete som kräver sådan belysning.

Ser dagligen människor som inte fattar denna lag....

Samt dimljuset har inget effekt om man har halvljuset tillsammans med halv i dimma, därav lagen att de inte skall användas ihop.... ljuset e till för att se kantstrecket o man ska ju naturligvis sakta ner.. Samt olika dimljus kan tillsammans med halvljuset få en stärkande effekt asså du bländar!!
Bakre dimmljus skall användas vid dimma men skall stängas av när bakomvarande har upptäckt dig <-- detta händer aldrig

Senast redigerat av JimmyS (27 mars 2011)

Volkswagen Passat "TDi Syncro" (2002)
Volvo V50 T5 AWD "All Wheel Drive" (2005)
Evildan
27 mars 2011 ·

JimmyS skrev:
Skrivit det förr o gör det igen!!!!!!!!!!!!

Skrev detta i min blogg för ett par veckor sedan:

Rätt belysning på bilar på vägen
Fordonsbelysning
Att fordon har rätt belysning är viktigt för samspelet i trafiken. Det är viktigt att du syns i trafiken!
Några tumregler:

•I dagsljus ska halvljus användas. Andra ljus får också användas, men inte tillsammans med halvljus.
•Ett fordon får bara visa vitt eller gult ljus framåt.
•Ett fordon ska ha rött ljus bakåt. Vitt ljus får bara användas vid backning eller vid arbete som kräver sådan belysning.

Ser dagligen människor som inte fattar denna lag....

Samt dimljuset har inget effekt om man har halvljuset tillsammans med halv i dimma, därav lagen att de inte skall användas ihop.... ljuset e till för att se kantstrecket o man ska ju naturligvis sakta ner.. Samt olika dimljus kan tillsammans med halvljuset få en stärkande effekt asså du bländar!!

Bakre dimmljus skall användas vid dimma men skall stängas av när bakomvarande har upptäckt dig <-- detta händer aldrig

Precis, detta är vad som gäller.
Trafiksäkerhet är tydligen fruktansvärt svårt att förstå för väldigt många.

Kristian_L
27 mars 2011 · 1 893 Inlägg

Evildan skrev:
Kristian V
Väldigt välformulerat!
Jag håller med till fullo i dina inlägg ang dimljus, både i denna tråd och den som blev låst av någon oförklarlig anledning.
/Danne

Tackar.
Jag förstår varför den tråden blev låst. Den hade spårat ur ganska bra. Precis som den här kommer att göra. tongue
Ämnet är av sådan natur.

Här sitter folk som blir bländade och har ont av dimljus, i ena ringhörnan.

I andra ringhörnan sitter "arroganta", "själviska", "dumma" -människor, som antingen skiter i alla andra, eller är för dumma för att förstå.
Om man åker på 1200:- i böter och läser i gorgs forum, hur flera hundra människor bländas, och man fortfarande inte förstår, då blir ju våra försök att "skriva dem till rätta" som att tala med en vägg!

Ganska fruktlöst.
Bara att vänta tills det spårar ur tillräkligt och se hur tråden blir låst. lollollol

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Evildan
27 mars 2011 ·

Jag tippar på 2 dagar till innan den låses wink

Senast redigerat av Evildan (27 mars 2011)

Janneutanb
27 mars 2011 · 7 272 Inlägg

Finns det någon här som faktiskt tycker att dom ser bättre med ENBART främre dimljus igång jämfört mot halvljus?

Kristian_L
27 mars 2011 · 1 893 Inlägg

Brains skrev:
Finns det någon här som faktiskt tycker att dom ser bättre med ENBART främre dimljus igång jämfört mot halvljus?

Klart man ser bätre!
15-20 meter framför fordonet, där dimljuset skall lysa.
Smarta människor med nått annat än ben bakom pannhuden kan ju snabt räkna ut hur mycket nytta man har av det i farter över 30km/h. lollollol

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Janneutanb
27 mars 2011 · 7 272 Inlägg

Kristian_V skrev:

Brains skrev:
Finns det någon här som faktiskt tycker att dom ser bättre med ENBART främre dimljus igång jämfört mot halvljus?

Klart man ser bätre!
15-20 meter framför fordonet, där dimljuset skall lysa.
Smarta människor med nått annat än ben bakom pannhuden kan ju snabt räkna ut hur mycket nytta man har av det i farter över 30km/h. lollollol

Ja precis, du ser inte ett smack om du håller mer än 30km/h.
Hur skulle du göra på motorvägen när det är tillräckligt dåligt väder för att du skulle vilja ha dimbakljuset tänt, men för att tända det så måste dom främre vara igång big_smile

Andromeda Rumpmas
27 mars 2011 · 3 860 Inlägg

Brains skrev:
Finns det någon här som faktiskt tycker att dom ser bättre med ENBART främre dimljus igång jämfört mot halvljus?

Dom tycker att bilen ser bättre ut...

För att lite löst citera LM på STCS:

"Det enda tillfället jag kan komma på när jag skulle behöva tända de främre dimljusen är när jag kör 25 km/h och letar efter någonting litet en meter bredvid vägkanten i mörkret."

Jag har kört runt på Öland i den värsta tänkbara ärtsoppan till dimma, och inte ens då såg jag bättre med endast dimljus kontra halvljuset. Halvljuset var vida överlägset.

Senast redigerat av Andromeda (27 mars 2011)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Andromeda Rumpmas
27 mars 2011 · 3 860 Inlägg

Brains skrev:

Kristian_V skrev:

Brains skrev:
Finns det någon här som faktiskt tycker att dom ser bättre med ENBART främre dimljus igång jämfört mot halvljus?

Klart man ser bätre!
15-20 meter framför fordonet, där dimljuset skall lysa.
Smarta människor med nått annat än ben bakom pannhuden kan ju snabt räkna ut hur mycket nytta man har av det i farter över 30km/h. lollollol

Ja precis, du ser inte ett smack om du håller mer än 30km/h.
Hur skulle du göra på motorvägen när det är tillräckligt dåligt väder för att du skulle vilja ha dimbakljuset tänt, men för att tända det så måste dom främre vara igång big_smile

Lämna in bilen till handlaren igen och begära att de kopplar om så att man kan följa svensk lagstiftning gällande belysning på fordon i vägtrafik.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang