Projekttråd Jom´s SAAB 9-5

Ett projekt att förfina min 9-5 för att kunna användas som gatbil och kunna köras på bana och ställas ut till vis del. Så den är tänkt att ha lite extra av det mesta utan att det syns.
  • 33 Följare
  • 45 044 Visningar
  • Uppdaterades senast 30 juni 2012
Jom
17 juni 2011 · 55 Inlägg

Rallyhalle skrev:
Skulle tippa på att den givaren ni pratar om sitter på kortsidan av toppen på "växellådssidan". Ganska nära skarven till blocket, bara runt hörnet för termostathuset typ. För är ganska säker på att placeringen är den samma som på 9000 tongue

Ja, där kan den var. Då kan bilden stämma bra överens också, för jag fick inte ihop bilden med att den skulle vara på termostathuset och så stor skillnad brukar det ju inte vara på placeringen av sådan saker mellan T5 och T7. Tack smile

Rallyhalle
17 juni 2011 · 4 299 Inlägg

Jom skrev:

Rallyhalle skrev:
Skulle tippa på att den givaren ni pratar om sitter på kortsidan av toppen på "växellådssidan". Ganska nära skarven till blocket, bara runt hörnet för termostathuset typ. För är ganska säker på att placeringen är den samma som på 9000 tongue

Ja, där kan den var. Då kan bilden stämma bra överens också, för jag fick inte ihop bilden med att den skulle vara på termostathuset och så stor skillnad brukar det ju inte vara på placeringen av sådan saker mellan T5 och T7. Tack smile

Nee precis, min 9000 har ju kortmotor så att dom är ganksa likadana vad jag sett smile
Är väl typ insugskanalerna som inte ser likadana ut så man därför inte kan ha T7-insug på T5-topp i princip. Annars prick likadant typ tongue

Jom
22 juni 2011 · 55 Inlägg

Rallyhalle skrev:

Jom skrev:

Rallyhalle skrev:
Skulle tippa på att den givaren ni pratar om sitter på kortsidan av toppen på "växellådssidan". Ganska nära skarven till blocket, bara runt hörnet för termostathuset typ. För är ganska säker på att placeringen är den samma som på 9000 tongue

Ja, där kan den var. Då kan bilden stämma bra överens också, för jag fick inte ihop bilden med att den skulle vara på termostathuset och så stor skillnad brukar det ju inte vara på placeringen av sådan saker mellan T5 och T7. Tack smile

Nee precis, min 9000 har ju kortmotor så att dom är ganksa likadana vad jag sett smile
Är väl typ insugskanalerna som inte ser likadana ut så man därför inte kan ha T7-insug på T5-topp i princip. Annars prick likadant typ tongue

Mycket möjligt, jag har inte så bra koll på topplocken i detalj. Jag vet dock att ventilerna på T5 är betydligt mer gods i(grövre).roll

Har idag mellan regnskurarna bytt tillbaka till de vanliga hjulen(19"arna), man kan inte tro att det är samma bil som med 17"(banhjulen). Jag är väldigt nöjd med 19", nu går bilen över alla farthindren i stan. tongue Det som var innan måste ha klassats som lyxproblem, när man sänker bilen och inte kommer över farthindren utan att det tar i. wink big_smile

Senast redigerat av Jom (22 juni 2011)

kwansa Hmm, vet inte?
22 juni 2011 · 1 775 Inlägg

topplocken är helt olika.... fördel T7 i flöde, eftersom den har mindre ventilskaft och avgasventilmaterial 02-...sen tar fördelarna slut tongue

dubbla ventilfjädrar i (välldigt klena) i T7, mycke starkare singelfjäder i T5. T7 har 5mm ventiler och T5 har 7mm.

*EDIT* haha, jag trodde ni snackade innehållet i topparna! big_smile

utvädigt är dem välldigt lika roll

Senast redigerat av kwansa (22 juni 2011)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Jom
22 juni 2011 · 55 Inlägg

kwansa skrev:
topplocken är helt olika.... fördel T7 i flöde, eftersom den har mindre ventilskaft och avgasventilmaterial 02-...sen tar fördelarna slut tongue

dubbla ventilfjädrar i (välldigt klena) i T7, mycke starkare singelfjäder i T5. T7 har 5mm ventiler och T5 har 7mm.

*EDIT* haha, jag trodde ni snackade innehållet i topparna! big_smile

utvädigt är dem välldigt lika roll

Va bra, då fick man lära sig något nytt, tack. smile

Vet du några mätvärden för skillnaden i flöde för T7 och T5 topplocken?

Senast redigerat av Jom (22 juni 2011)

kwansa Hmm, vet inte?
23 juni 2011 · 1 775 Inlägg

Jom skrev:

kwansa skrev:
topplocken är helt olika.... fördel T7 i flöde, eftersom den har mindre ventilskaft och avgasventilmaterial 02-...sen tar fördelarna slut tongue

dubbla ventilfjädrar i (välldigt klena) i T7, mycke starkare singelfjäder i T5. T7 har 5mm ventiler och T5 har 7mm.

*EDIT* haha, jag trodde ni snackade innehållet i topparna! big_smile

utvädigt är dem välldigt lika roll

Va bra, då fick man lära sig något nytt, tack. smile

Vet du några mätvärden för skillnaden i flöde för T7 och T5 topplocken?

nopp, inga värden...tyvärr! sad

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Jom
12 juli 2011 · 55 Inlägg

Okej, tack
Intressant att se utvecklingen från T5 till T7. smile

Ett stenskott i dimljuset. sad Måste varit en väldig kraft hela glaset på dimljuset är spricker i, ser krackelerat ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121344/121344-2525e3ebcd2750dd3605bcc4daffceb0.jpg

När jag släppte på skruvarna och muttern hände detta. yikes Glas överallt! sad
https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121344/121344-4cac592d1f4a2cc18d68e77ebf6d366c.jpg
Dimljuset är nu bytt till ett nytt.

De nya kylfläktarna har anlänt. smile Jag måste dock fixa motsvarande kontakter för befintliga kablar i bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121344/121344-4fcf3b7918434bef445da8a313108841.jpg
Ser fram emot att få de monterade i bilen, men det dröjer nog ett tag.

Supra_robin
12 juli 2011 · 4 663 Inlägg

ett rejält stenskott sad  härliga fläktar med, va e de för storlek? big_smile

Jom
1 augusti 2011 · 55 Inlägg

Saab_Robin skrev:
ett rejält stenskott sad  härliga fläktar med, va e de för storlek? big_smile

De är 10". När jag mätte original fläktarna var dessa 12" men de är lite förskjutna så jag tänkte jag köper två 10" för att vara på säkra sidan att de skall passa. De skall ha bättre effekt än original så skall bli intressant och se om man märker någon skillnad.

Jom
27 augusti 2011 · 55 Inlägg

Bilen godkänd på besiktningen. Blankt papper! big_smile

Blev dock inget Emmaboda med STCS, pappa fyllde 60 år strax innan så det blev lite annat.

Jom
3 september 2011 · 55 Inlägg

Köpte en OBD2 idag, då jag har haft problem med lamptändning. Var hur bra som helst fick ut en kod och raderade den sedan. Kollade sedan upp koden i en reparationshandbok om T7 styrsystemet som jag köpte för några år sedan på Saab festivalen. Visade sig då vara bakre lambdasonden som klagade. Den brukar klaga när kat.en är dålig men den borde vara ok. Misstänkter att det är att sonden inte få någon ström till sig. Skall kolla vidare på detta, för pga att det är en -99 så borde den inte ens ha bakre lambdasond kom först -01 som standard, så av någon anledning har bilen USA-Kanda kablaget? Skönt att få det bekräftat vad det var iallafall.....

Hade även problem med vänster helljus(ej felkod), men visade sig vara att man behövde löda om det oranga lamp relät så sedan var det okej igen. Var tydligen ett vanligt fel, men hade aldrig hört talas om det.... Då lärde man sig något nytt. smile

Jom
20 september 2011 · 55 Inlägg

Tog och provade det nya vaxet på bilen i helgen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121344/121344-2e5bcc52a4cd4b195725d0de46985752.jpg
Blev väldigt nöjd! Tyvärr inte 19"arna på bilen just nu.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121344/121344-245c8a554ca3eba1382abc0cbe14f755.jpg
Vattendropparna bara rinner av på sidan av bilen även när bilen står still!

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121344/121344-e90e5ae8ec6c5d9828716478525d4851.jpg
Motorhuven man kan se hur vattendropparna vandrar bara av vinden när bilen står. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121344/121344-50a15964a653a10b804e4000773ae7b1.jpg
Hi hi, ovan på bagageluckan. big_smile

lingua
21 september 2011 · 2 271 Inlägg

Härligt med nyvaxad bil!smile
Ska försöka hinna med en omgång jag med innan avställning.

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
pontiacen
21 september 2011 · 1 080 Inlägg

Snyggt, ser jag fel eller är bilen hemma igen? tongue

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
Micksson
21 september 2011 · 343 Inlägg

Grymt! Vad är det för vax?

Jom
21 september 2011 · 55 Inlägg

Ja, vilken skillnad det gör. smile


Ja, det stämmer bilen är hemma igen efter lite drygt 12 år. wink


Tack, det är Meguiars NXT generation Tech wax 2.0. Det finns en bild på förpackningen på sidan 2 i projekttråden. Det är mycket dyrare än de andra vaxerna men jag är ändå jättenöjd med köpet. Det var väldigt lätt att jobba med och gör inte listerna vita så behöver inte maskera dem och sedan resultatet.big_smile

Micksson
22 september 2011 · 343 Inlägg

Meguairs är det enda som jag använder på min bil och jag är kalasnöjd med alla deras produkter! Har dock inte testat det vaxet ännu men det ser ut att fungera ruskigt bra på din bil! smile

schollin
23 september 2011 · 11 Inlägg

Jom skrev:
Köpte en OBD2 idag, då jag har haft problem med lamptändning. Var hur bra som helst fick ut en kod och raderade den sedan. Kollade sedan upp koden i en reparationshandbok om T7 styrsystemet som jag köpte för några år sedan på Saab festivalen. Visade sig då vara bakre lambdasonden som klagade. Den brukar klaga när kat.en är dålig men den borde vara ok. Misstänkter att det är att sonden inte få någon ström till sig. Skall kolla vidare på detta, för pga att det är en -99 så borde den inte ens ha bakre lambdasond kom först -01 som standard, så av någon anledning har bilen USA-Kanda kablaget? Skönt att få det bekräftat vad det var iallafall.....

Hade även problem med vänster helljus(ej felkod), men visade sig vara att man behövde löda om det oranga lamp relät så sedan var det okej igen. Var tydligen ett vanligt fel, men hade aldrig hört talas om det.... Då lärde man sig något nytt. smile

Min 9-5:a från 1999 har också en bakre lambda. Bilen är dock importerad från tyskland om det spelar någon roll.

Vaxningen gjorde susen! cool cool

Saab 9-3SS Aero "Sväng Edition" (2003)
Jom
15 oktober 2011 · 55 Inlägg

Tack

Hmm, tysklands importerad. Jag får fundera över vintern och testa sedan i vår vad det kan bero på.

Börjar bli riktigt kallt nu, hoppas att jag kan ha bilen ute nästa vecka också.

Jom
29 oktober 2011 · 55 Inlägg

Nu är bilen inne för vintern... Längtar redan till våren. roll

Jag satte batteriladdaren på underhållsladdning, så jag slipper klättra in genom bagagen som i våras. big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang