7918
Sök

850 T5 - lite knas med laddtryck..

Gasglad
3 244 Inlägg
28 mars 2011
Trådstartare
Tjenare!

Tänkte kolla om någon haft samma strul med laddtrycket som mig..

På 1:an, 2:an så har jag normalt ladd, går upp på 1,2 (Steg 3 chippad), 3:an - 5:an så går den först upp på 1,2, sen dalar den ned på runt 0,9 för att sedan gå upp på 1,2 igen. Vad kan det vara? Någon som haft samma problem och kommit fram till lösningen?

//Carfreak

sportluft
28 mars 2011
Jag hade samma fel, jag tog bort magnetventilen och satte dit en Pysventil smile Kolla på min t-gul så finns det en bild där smile

Gasglad
3 244 Inlägg
28 mars 2011
Trådstartare
sportluft skrev:
Jag hade samma fel, jag tog bort magnetventilen och satte dit en Pysventil smile Kolla på min t-gul så finns det en bild där smile

aa, tror också att det är den.. de brukar ju va lite klena :p ska kolla bilderna!

//Carfreak

878 Inlägg
28 mars 2011
sätt inte i pysventil christian!, det är inte bra tongue
testa min magnetventil någon dag smile

All The best
MVH
Jonas .L

Gasglad
3 244 Inlägg
28 mars 2011
Trådstartare
ejon_850 skrev:

Ingen fara med pysis sålänge bilen är chippad! Magnetventilen tas bla. bort av autotech vid mappning!

//Carfreak

8 282 Inlägg
28 mars 2011
MrCarfreak skrev:
ejon_850 skrev:

Ingen fara med pysis sålänge bilen är chippad! Magnetventilen tas bla. bort av autotech vid mappning!

Precis lika farligt oavsett chip eller inte. Med pys så kan man bygga tryck för fort. Och högre tryck vid lägre varv är ett säkert trecept på krökta vevstakar bland annat. Dessutom så har man inte ett chip gjort för pys (varför man nu skulle vilja bygga bort ett bättre sätt att styra laddtrycket på) så kan man få bekymmer eftersom varken bränsle eller tändning är anpassat för det.

Gasglad
3 244 Inlägg
28 mars 2011
Trådstartare
Marlboroman skrev:
MrCarfreak skrev:
ejon_850 skrev:

Precis lika farligt oavsett chip eller inte. Med pys så kan man bygga tryck för fort. Och högre tryck vid lägre varv är ett säkert trecept på krökta vevstakar bland annat. Dessutom så har man inte ett chip gjort för pys (varför man nu skulle vilja bygga bort ett bättre sätt att styra laddtrycket på) så kan man få bekymmer eftersom varken bränsle eller tändning är anpassat för det.

det har du rätt i! Får prova med en annan magnetventil först och se om d hjälper!

Kan det vara wg´n som är för slapp? har ju 19t med orginal wg..

//Carfreak

8 282 Inlägg
28 mars 2011
Med slapp wastegate borde ju laddtrycket inte stiga när varvtalet ökar.

Gasglad
3 244 Inlägg
28 mars 2011
Trådstartare
Marlboroman skrev:

iofs.. lutar åt att magnetventilen är dålig. Vad tror du, stämmer det in på symptomen?

//Carfreak

8 282 Inlägg
28 mars 2011
MrCarfreak skrev:
Marlboroman skrev:

iofs.. lutar åt att magnetventilen är dålig. Vad tror du, stämmer det in på symptomen?

Ja, den tyr ju laddtrycket och när dem blir dåliga så kan manju få varierande laddtryck bland annat så den är ju helt klart en kandidat.

Gasglad
3 244 Inlägg
28 mars 2011
Trådstartare
Marlboroman skrev:
MrCarfreak skrev:
Marlboroman skrev:

Ja, den tyr ju laddtrycket och när dem blir dåliga så kan manju få varierande laddtryck bland annat så den är ju helt klart en kandidat.

okej.. får hoppas d blir bättre, annars beror de på att jag ej bytt spridare ännu så den sänker laddet automatiskt vid högre cylinder tryck.

//Carfreak

8 282 Inlägg
28 mars 2011
MrCarfreak skrev:
annars beror de på att jag ej bytt spridare ännu så den sänker laddet automatiskt vid högre cylinder tryck.

Tveksamt, om den skulle gå så snålt eller börjar spika så att boxen tycker att det är dags att ta tag i situationen så skulle motorelektroniklampan lysa + att du bara skulle få grundladdtryck.

Gasglad
3 244 Inlägg
28 mars 2011
Trådstartare
Marlboroman skrev:
MrCarfreak skrev:
annars beror de på att jag ej bytt spridare ännu så den sänker laddet automatiskt vid högre cylinder tryck.

Tveksamt, om den skulle gå så snålt eller börjar spika så att boxen tycker att det är dags att ta tag i situationen så skulle motorelektroniklampan lysa + att du bara skulle få grundladdtryck.

sant iofs. Njae, spikningar har jag inte iafall, 1 felkod har jag och det är på tändlägesgivaren, men bara sporadiskt, varvräknaren lägger av ibland och ibland fungerar den, kan det bero på de? Dock lyser aldrig motorlampan.

//Carfreak

8 282 Inlägg
28 mars 2011
MrCarfreak skrev:
sant iofs. Njae, spikningar har jag inte iafall, 1 felkod har jag och det är på tändlägesgivaren, men bara sporadiskt, varvräknaren lägger av ibland och ibland fungerar den, kan det bero på de? Dock lyser aldrig motorlampan.

Kod på tändlägesgivaren är ju nåt att ta tag i. När signalen från den försvinner lägger ju varvräknaren av men sen så kan den inte gå hur länge som helst utan den. Dock tveksamt att det skulle ha nåt med laddtrycket att göra.

Gasglad
3 244 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
Marlboroman skrev:
MrCarfreak skrev:

Kod på tändlägesgivaren är ju nåt att ta tag i. När signalen från den försvinner lägger ju varvräknaren av men sen så kan den inte gå hur länge som helst utan den. Dock tveksamt att det skulle ha nåt med laddtrycket att göra.

okej.. hamnar motorstyr i limphome av den koden?

Ska prova byta stift också då de säkerligen gått ett tag! Sen är ju frågan om d blir nå galet när ja kör v-power på autotech chip för 98 ?

Har ju steg 3 chip fast bilen igentligen bör ha steg 4 iom. 19t, 3" dp, racekisse å resten 3".. Saknar bara de blåa spridarna för steg 4..

//Carfreak

8 282 Inlägg
29 mars 2011
Styrboxen klarar inte av att hålla motorn vid liv hur länge som helst utan signalen från tändlägesgivaren. Och när signalen varit borta tillräckligt länge så stängs motorn av. Så lampan tänds men den inte inte i lh-läge efetrsom det inte finns nå direkt ersättningsvärden utan den stängs av nr övregränsen nås på hur länge signalen saknas. Skulle signalen saknas när du ska starta så kommer inte styrboxen att göra nåt försök att starta ens.

Om du tankar V-power eller 98 spelar ingen som helst roll.

Jaså byts inte bränslepump, intercooler och lmm-hus nå längre på steg 4...? Finns en hel del att hämta i att byta dem sakerna också.

Gasglad
3 244 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Styrboxen klarar inte av att hålla motorn vid liv hur länge som helst utan signalen från tändlägesgivaren. Och när signalen varit borta tillräckligt länge så stängs motorn av. Så lampan tänds men den inte inte i lh-läge efetrsom det inte finns nå direkt ersättningsvärden utan den stängs av nr övregränsen nås på hur länge signalen saknas. Skulle signalen saknas när du ska starta så kommer inte styrboxen att göra nåt försök att starta ens.

Om du tankar V-power eller 98 spelar ingen som helst roll.

Jaså byts inte bränslepump, intercooler och lmm-hus nå längre på steg 4...? Finns en hel del att hämta i att byta dem sakerna också.

Aha okej.. får byta den och se om det blir bättre!

Har varit lite svår startad när man precis kört mm.

Nej, tror inte det. Intercooler har jag redan, ska även på med andra tryckrör över motorn. Till vintern är stakar ett måste för att kunna köra driftsäkert!

Hmm, är det svårt att montera en extern catch för vevhusventen? Trött på att rengöra oljefällan wink

//Carfreak

8 282 Inlägg
29 mars 2011
MrCarfreak skrev:
Hmm, är det svårt att montera en extern catch för vevhusventen? Trött på att rengöra oljefällan wink

Krasst sett så finns det 2 anledningar till varför man lär göra ren oljefällan, antingen kör man som om man vore 94 år och får tunnelseende av alla hastigheter över 60km/h och tycker att allt över 1800 rpm låter för mycket. Eller så kör man på billigaste motoroljan man hittade inne på ÖB. Kör man på bra olja och inte bara kör lungt jämnt så får man väldigt sällan bekymmer med ventilationen.

Som svar på din fråga: nej, det är inte svårt, men blir installationen fel så försämras funktionen på ventilationen.

Gasglad
3 244 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
Marlboroman skrev:
MrCarfreak skrev:

Krasst sett så finns det 2 anledningar till varför man lär göra ren oljefällan, antingen kör man som om man vore 94 år och får tunnelseende av alla hastigheter över 60km/h och tycker att allt över 1800 rpm låter för mycket. Eller så kör man på billigaste motoroljan man hittade inne på ÖB. Kör man på bra olja och inte bara kör lungt jämnt så får man väldigt sällan bekymmer med ventilationen.

Som svar på din fråga: nej, det är inte svårt, men blir installationen fel så försämras funktionen på ventilationen.

Sant! Ja kör med castrol så där lär inte felet ligga :p Vet dock att volvo gjort om designen på oljefällan så kanske dags att byta ut helt. big_smile

//Carfreak

8 282 Inlägg
29 mars 2011
Att dem gjort om fällan hjälper inte så mycket när felet egentligen kommer av att oljetermostaten öppnar för tidigt. Hade man låtit oljan bli lite varmare hade problemen minskat. Och det är därför bilar som körs hårdare inte har lika mycket bekymmer eftersom oljan kommer upp i temp ordentligt.

Sök