Saab 9000 Aero 2.3T -95a - Startproblem

st4hl Das Auto
30 mars 2011 · 455 Inlägg

Tja!
Det är så att jag och min polare åkte på ett riktigt konstigt fel idag.
Hade bestämt att vi skulle upp till mitt garage och byta alla vakuumslangar i hans motorutrymme för att vi sett dagen innan att alla var torrspruckna osv, samt att vi skulle försöka få liv i hans spjällmotor till värmen i bilen, och även fixa ett glapp i mätarhuset.

Kompisen började byta slangar samtidigt som jag började plocka inredning, tog bort handsfack och den övre delen av instrumentbrädan. Tog bort tre sladdar varav 2 av dom var till lampor o handsfack, och den tredje var till en lampa på ovansidan av instrumentbrädan som ska blinka när bilen är larmad, inget mer me det.

Såg att spjällmotorn inte rörde sig när man ändrade värme eller luftriktning, så tog tag i armen där vajern sitter och ställde in den på max värme. Klart! Vi hade nu fixat både vakuumslangar, troligtvis värmen samt att vi hade löst glappet i mätarhuset.

Vi öppnade garagedörrarna och skulle starta bilen för att få upp värmen i den och kunna testa ifall värmen i kupén funkade, den tände till i 1 sekund och sedan var den stendöd. Just nu går den bara på startmotorn! Vi har kollat över alla vakuumslangar och allt sitter rätt, precis som 2 timmar innan då vi körde dit den och den gick klockrent! Någon som har en aning om vad detta är? Ja, vi har kollat säkringar, reläer, eventuella kablar som kunnat åkt ur vid demontering av inredning osv osv osv.

Kan meddela att bilen har fjärrlås och vi bröt strömmen i ca 1 timma. (Tog bort minus på batteriet)

HJÄLP SNÄLLA! smile

Senast redigerat av st4hl (30 mars 2011)

Scarman
30 mars 2011 · 144 Inlägg

Startspärren? Lås och lås upp med fjärrlåset. Ni kanske har provat det? tongue

de finns bara två hastigheter, "snabbt" och "va fan va de"
Saab 9-5 Aero "Glaciär på hjul" (2004)
st4hl Das Auto
30 mars 2011 · 455 Inlägg

Scarman skrev:
Startspärren? Lås och lås upp med fjärrlåset. Ni kanske har provat det? tongue

Nej vi har inte testat de. Batteriet ville ju inte hänga med mer efter ett antal försök att starta bilen, så de buggade lite när han skulle låsa, fick låsa me nyckeln ist för fjärren.
Får testa det idag. big_smile

Senast redigerat av st4hl (30 mars 2011)

jonTe
30 mars 2011 · 5 710 Inlägg

Ja jag sätter oxo en tumnagel på startspärren, gav ett tips till en 9000 åkare här på forumet senast igår  och mycket riktigt var det spärren=)
Är det inte den hade jag gissat bränslepump.

MVH Jonas
..............
st4hl Das Auto
30 mars 2011 · 455 Inlägg

jonTe skrev:
Ja jag sätter oxo en tumnagel på startspärren, gav ett tips till en 9000 åkare här på forumet senast igår  och mycket riktigt var det spärren=)
Är det inte den hade jag gissat bränslepump.

Okej, han har inte haft bilen länge så han själv visste nog inte att det sitter startspärr på 9000, inte heller jag för den delen då jag inte är alls insatt i nånting som har med saab att göra.

Det är alltså bara & prova att låsa och låsa upp den och prova vrida på nyckeln?
Den står låst nu, dock så låste vi via nyckeln igår eftersom batteriet var ganska dött. smile

Scarman
30 mars 2011 · 144 Inlägg

ja det är bara låsa och låsa upp med dosan på nyckeln och vrida på nyckeln och förhoppningsvis startar den wink

de finns bara två hastigheter, "snabbt" och "va fan va de"
Saab 9-5 Aero "Glaciär på hjul" (2004)
st4hl Das Auto
30 mars 2011 · 455 Inlägg

Okej! Får testas sen.
Förstår inte vad som skulle kunna ha hänt annars..

st4hl Das Auto
30 mars 2011 · 455 Inlägg

Ingen annan som har tips på någonting? Kanske någon som har råkat ut för samma problem och hittade felet.
Enligt mig så bör det vara något litet skitfel. Är nästan hundra på att det inte kan vara t.ex en vevaxel/tändlägesgivare som gett upp eller något sådant, eftersom den gick innan vi började hålla på med den. smile

Senast redigerat av st4hl (30 mars 2011)

st4hl Das Auto
31 mars 2011 · 455 Inlägg

Testat låsa/låsa upp bilen ett x antal gånger utan resultat. Provade även en annan tändkasett. Kollat rätt mycket nu. Tror fortfarande på något problem med larmet. Läste någonstans att det kan vara imobilizern. Ingen som har något tips på vad man kan kolla? Soppapump(ar) eller någonting sånt? Bilen står fortfarande helt död efter att ha funkat helt klockrent några timmar innan den dog som sagt.

st4hl Das Auto
31 mars 2011 · 455 Inlägg

Ingen som har ett tips på nånting, vad som helst? Är i garaget nu och är helt tom på idéer jag och kompisen..

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 mars 2011 · 17 520 Inlägg

st4hl skrev:
Ingen som har ett tips på nånting, vad som helst? Är i garaget nu och är helt tom på idéer jag och kompisen..

Luktar lite trådlyft...

Men i vilket fall som helst: Spraya duktiga mängder startgas i insuget samtidigt som nån kör på startmotorn. Är gnista osv okej så ska den gå rätt normalt på tomgång.

Gör den det så kan ni ju koncentrera er på bränslesidan sen. Tjuvkoppla bränslepumpen kan ju vara ett alternativ då.

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jonTe
31 mars 2011 · 5 710 Inlägg

Som jag skrev....bränslepumpen...
Dieselsmurfens tips kan ge vägledning.

MVH Jonas
..............
st4hl Das Auto
31 mars 2011 · 455 Inlägg

Ursäkta men vi är ivriga att få igång bilfan.
Problemet är att vi inte har någon startgas just nu, men det måste vi prova. Får bli imorn.

Hur "tjuvkopplar" man bränslepumpen? Och vart sitter den? Kollade i bagaget under reservhjulet och där fanns ingenting, samma sak under baksätet, inget. Tips tack smile

st4hl Das Auto
31 mars 2011 · 455 Inlägg

Liten uppdatering då: Satte tillbaks sladdarna till nån slags givare som sitter i handfacket som ska känna av när handsfacket är öppet eller stängt, tänkte om det hade något med larmet och göra. Samt att vi la i backen på bilen för att det kanske hade hängt sig med nån slags startspärr där med.. Sen vred vi på nyckeln. Nu fick vi igång den på tomgång i 2 sekunder. Och nu är den stendöd igen. sad

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 mars 2011 · 17 520 Inlägg

st4hl skrev:
Liten uppdatering då: Satte tillbaks sladdarna till nån slags givare som sitter i handfacket som ska känna av när handsfacket är öppet eller stängt, tänkte om det hade något med larmet och göra. Samt att vi la i backen på bilen för att det kanske hade hängt sig med nån slags startspärr där med.. Sen vred vi på nyckeln. Nu fick vi igång den på tomgång i 2 sekunder. Och nu är den stendöd igen. sad

Går nog på jonTe:s linje. Bränslepumpen. Vet ej vad den sitter på 9000. Bara grejat med min 900.

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
st4hl Das Auto
31 mars 2011 · 455 Inlägg

Okej! Tack. Vi håller på och försöker hitta den just nu. Har hittat locket där bränsleslangarna från tanken går upp.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 mars 2011 · 17 520 Inlägg

Idé: Slå på/av tändningen 5 ggr (låt tändningen vara på 2-3 sek varje gång.) Prova sen att starta. Går den i 2-3 sekunder då?

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
st4hl Das Auto
31 mars 2011 · 455 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Idé: Slå på/av tändningen 5 ggr (låt tändningen vara på 2-3 sek varje gång.) Prova sen att starta. Går den i 2-3 sekunder då?

Mvh
Alexander

Ska testas. Återkommer snart. smile

jonTe
31 mars 2011 · 5 710 Inlägg

Den sitter under bagagerumsgolvet. Lyssna dar, gör ett startförsök .
Surrar det? Om inte = kass pump.

MVH Jonas
..............
st4hl Das Auto
31 mars 2011 · 455 Inlägg

Provade att slå på/av tändningen som du sa Dieselsmurfen. Då tände den till och var riktigt nära på att hoppa igång.

jonTe: Hörde surr som fan från pumpen i förrgår, nu hörs den ingenting. Kan vi ha hittat felet?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang