7915
Sök

Fråga ang. turbobilar

Trucker
2 710 Inlägg
31 mars 2011
Trådstartare
Hej,

En generell fråga ang "dagens" turbobilar. Hur ligger det till egentligen, bör man vänta en stund innan man stänger av bilen för kylning av turbon eller är dom nyare vattenkylda? När började man med vattenkylning? Har alla märken vattenkylning?

Mvh

Fart missbrukare

Saabifierad
2 031 Inlägg
31 mars 2011
Jag tänker så här om detta:
Om man måste vänta på att turbon ska kylas ner borde biltillverkarna:
- Satt in en temperaturmätare speciellt för turbon med olika fält som talar om när det är dags att låta den kylas ner
- Skrivit varningar lite här och var att man måste låta turbon kylas ner innan man stänger av
- Gjort något att man inte kan stänga av bilen en stund efter man stannat för att turbon ska kylas ner
- Byggt något som kyler turbon när man stängt av bilen (vilken bör redan finnas om detta är ett stort problem)
- Byggt varningslampor som börjar blinka/låta rejält om man försöker stänga av direkt efter man stannat

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

3 295 Inlägg
31 mars 2011
BMWgrabben skrev:
Hej,

En generell fråga ang "dagens" turbobilar. Hur ligger det till egentligen, bör man vänta en stund innan man stänger av bilen för kylning av turbon eller är dom nyare vattenkylda? När började man med vattenkylning? Har alla märken vattenkylning?

Mvh

det där är ju beroende på ifall man kör trimmat eller otrimmat, en turbo lever längre ifall man låter den stå och få fräsch olja efter tex ett brutalt gaspådrag..

Det finns saker att köpa och koppla inte så att den står och går en stund, dom kallas turbotimer och sitter ofta på japanska bilar som brukar vara känsliga på oljesorter och kvalitéer.

Trucker
2 710 Inlägg
31 mars 2011
Trådstartare
Slash skrev:
- Satt in en temperaturmätare speciellt för turbon med olika fält som talar om när det är dags att låta den kylas ner
- Skrivit varningar lite här och var att man måste låta turbon kylas ner innan man stänger av
- Gjort något att man inte kan stänga av bilen en stund efter man stannat för att turbon ska kylas ner
- Byggt något som kyler turbon när man stängt av bilen (vilken bör redan finnas om detta är ett stort problem)
- Byggt varningslampor som börjar blinka/låta rejält om man försöker stänga av direkt efter man stannat

Ja, detta låter väldigt logiskt!
Går ju massa snack om att man bör vänta med att stänga av bilen osvosv men då fick jag mig en tankeställare: Alla dessa äldre människor och folk som inte ens vet att dom har en turbo, dessa väntar ju inte. Så då måste ju ngt ligga i allt skitsnack.

Rykten..

Fart missbrukare

Trött
267 Inlägg
31 mars 2011
Om man ska kyla turbon har jag ingen aning om. Största anledningen att man ska låta bilen gå en stund efter att man kört turbon hårt är smörjningen. Turbon får olja från motorn, och om man stänger av motorn när turbon fortfarande snurrar 180 000 rpm så håller den kanske inte så länge... smile

Elektriker
718 Inlägg
31 mars 2011
BMWgrabben skrev:
Slash skrev:

Ja, detta låter väldigt logiskt!
Går ju massa snack om att man bör vänta med att stänga av bilen osvosv men då fick jag mig en tankeställare: Alla dessa äldre människor och folk som inte ens vet att dom har en turbo, dessa väntar ju inte. Så då måste ju ngt ligga i allt skitsnack.

Rykten..

Sen är ju frågan om dessa äldre människor kör så turbon lyser rött allt för ofta?

Jag brukar om jag bara kört lagligt och lugnt inte bry mig om att vänta på att turbon ska kallna, men vet jag att jag kört hårt länge, framförallt när jag kör med trimmet så brukar jag vänta lite. Dock så om man kör hårt, å sen kör lugnt i nå km innan man stannar så är det ju samma sak typ smile

Däremot brukar jag alltid låta bilen gå ner på tomgång i nån sekund innan jag stänger av, inte stänga av i farten som många gör. Sen om det gör till eller från vette tusan men alltid gjort så med allt jag äger, till å med på moppe tiden;)tongue

Som att kasta vatten i sjön.

Trucker
2 710 Inlägg
31 mars 2011
Trådstartare
Folk verkar ha olika syn på de där.. Finns ju ingen "skriven lag" om detta, men det handlar ju å andra sidan om hur man sköter om grejerna smile

Fart missbrukare

195 Inlägg
31 mars 2011
Slash skrev:

Har starkt för mig att jag läste nånstans i min instruktionsbok på min Saab att man skulle låta motorn stå lite innan man stängde av om man kört hört.
Även i min gamla Passat 1,8T -02 stog det ungefär likadant i instruktionsboken. Så ja vissa har nog varningar.

Och så är det även så att kör man några hundra meter lugnt efter en hårdkörning för att kyla turbon är det ungefär som att stå still på tomgång i ca 5 minuter.
Senast redigerat av Klii (31 mars 2011)

7 282 Inlägg
31 mars 2011
Har du kört som folk så ser jag ingen mening med att låta den stå. Har man varit ute och hårdkört så hade jag kört lite lugnt en liten stund bara.

Forummoderator
18 410 Inlägg
31 mars 2011
Kollade i en instruktionsbok för en Peugeot 505  Turbo (87:a tror jag) som jag haft:
"Motorn får inte stängas av vid högt varvtal. Återgå först till tomgångsvarv, annars finns det risk för att turbokompressorn skadas"

Så var det då!

318 Inlägg
31 mars 2011
Klii skrev:
Slash skrev:

Har starkt för mig att jag läste nånstans i min instruktionsbok på min Saab att man skulle låta motorn stå lite innan man stängde av om man kört hört. Så ja vissa har nog varningar.

Och så är det även så att kör man några hundra meter lugnt efter en hårdkörning för att kyla turbon är det ungefär som att stå still på tomgång i ca 5 minuter.

Står i båda mina saab instruktionsböcker:) kmr inte riktigt hur länge men har för mig att det rör sig om ca 60 sekunder efter hårdkörning:) men man ska alltid låta turbon varva ner lite innan man stänger:) sparar på turbon....

2 266 Inlägg
31 mars 2011
Oftast finns de rek vänta 30sek på tomgång vid start innan man varva på motorn och vänta 60sek på tomgången innan man stänger av motorn tar man de som en vana så gör man de omedvetet sen, kör man turbon riktigt röd så kan man säkert stå en 5-10min på tomgång innan den är lagom att stänga av.

svetsdiff !!!

1 758 Inlägg
31 mars 2011
Står i instruktionsboken till många turbobilar att man bör låta motorn gå på tomgång ett tag efter att man kört hårt.
Vattenkylning eller gammal/ny bil spelar ingen roll!
Det som händer är att när motorn stängs av upphör flödet av olja (och eventuellt vatten) genom turbon. Den stillastående oljan kan då börja koka och lämna avlagringar (koks).
Senast redigerat av schnauz (31 mars 2011)

341 Inlägg
31 mars 2011
Det står även i instruktionsböcker till bilar utan turbo att dom ska stå ett tag om man kört med dom hårt/länge

Forummoderator
18 410 Inlägg
31 mars 2011
För övrigt så gäller väl det motorn? Elfläkten startar ju ofta på bilen när man stängt av den efter att ha kört lite hårdare. Efterkokning.

1 020 Inlägg
31 mars 2011
vattenkyld turbo kyler klart bättre än dom äldre turbobilarna, men även vattenpumpen slutar fungera med avstängd motor vilket gör att kylningen inte blir så bra.
min 9-5 ltt blir lysande röd efter typ 3 fulladningar efter varandra så det krävs inte mycket för att dom blir röda. Tar ca 4 min på tomgång för att den ska återfå sin normala svala färg.
Ska din turbo hålla stå 30 sek på tomgång innan du kör iväg och 30 sek-5min efter beroende på hur hårt du kört

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

Forummoderator
18 410 Inlägg
31 mars 2011
Hade det varit ett stort problem hade väl tillverkarna byggt in turbotimer?

För många år sedan hade dåvarande flickväns pappa en 240 Turbo. Den fick jag den tvivelaktiga äran att köra runt med påkopplad hästtransport rätt mycket. Hela paketet med turbo och grenrör lös alltid tokrött. Då visste jag inte vad som gällde och stängde av när vi kom fram. Bilen höll och såldes sedan.
Senast redigerat av Dieselsmurfen (31 mars 2011)

Smålänning
7 887 Inlägg
31 mars 2011
Räcker med att köra lungt en stund innan man stänger av på en modern bil med vattenkyld turbo (typ alla 1990 >)... Typ till parkeringen..
Och att stå flera minuter på tomgång är verkligen inte nödvändigt.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Elektriker
718 Inlägg
31 mars 2011
Dieselsmurfen skrev:

För många år sedan hade dåvarande flickväns pappa en 240 Turbo. Den fick jag den tvivelaktiga äran att köra runt med påkopplad hästtransport rätt mycket. Hela paketet med turbo och grenrör lös alltid tokrött. Då visste jag inte vad som gällde och stängde av när vi kom fram. Bilen höll och såldes sedan.

Funkar nog galant att bara tvär stänga av, men man tappar väl inget på att låta turbon lugna ner sig en stund?smile
Som exempel så bara för att min bror inte bytt olja i sin bmw på 3år å ändå verkar funka kalas bra så betyder det väl inte att det är de optimala för bilen?tongue

Sen är det nog inge stort problem precis som du säger, men man tappar ju inget på va rädd om grejerna, än om det bara ger nått psykologiskt för en själv:P

Sen att man ska vänta 30sek när man startar? Why? När min bil är kall så kör jag nästan aldrig så de bli nå ladd, iaf inte innan jag hunnit av parkeringen?

Summa summarum måste ju vara att man får köra lite hur man själv vill, så länge de känns bra för en själv? För det ska mycket till innan de blir nå allvarliga konsekvenser smile

Som att kasta vatten i sjön.

2 266 Inlägg
1 april 2011
monno skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Funkar nog galant att bara tvär stänga av, men man tappar väl inget på att låta turbon lugna ner sig en stund?smile
Som exempel så bara för att min bror inte bytt olja i sin bmw på 3år å ändå verkar funka kalas bra så betyder det väl inte att det är de optimala för bilen?tongue

Sen är det nog inge stort problem precis som du säger, men man tappar ju inget på va rädd om grejerna, än om det bara ger nått psykologiskt för en själv:P

är min Sen att man ska vänta 30sek när man startar? Why? Nbil är kall så kör jag nästan aldrig så de bli nå ladd, iaf inte innan jag hunnit av parkeringen?

Summa summarum måste ju vara att man får köra lite hur man själv vill, så länge de känns bra för en själv? För det ska mycket till innan de blir nå allvarliga konsekvenser smile

Är för att d tar ett par sek att oljan i motorn för att nå runt till alla smörjställen och även fast du inte laddar med turbon så varvar den upp pga du höjer motorvarvet

svetsdiff !!!

Sök