Använder ni er fin bil dagligen? :)

canal
5 april 2011 · 52 Inlägg

Hej!

Är lite nyfiken, använder ni er sommarbil varje dag till o från jobbet etc?

Själv har jag precis fått nytt jobb i grannkommunen och har ca 3 mil enkel väg till jobbet.
Känner mig deppig över att bilen ska behöva rulla så mycket varje dag!

Lite tönt är man väl roll

Hur gör ni? Kör ni bara finbilen på kvällen / helgerna? smile

Senast redigerat av canal (5 april 2011)

caromania Forummoderator
5 april 2011 · 9 296 Inlägg

Åker ofta 2,5 mil enkel resa till jobbet med Rovern men att kalla den finbil är väl till att ta i. big_smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
granadadr
5 april 2011 · 7 269 Inlägg

har en bruksbil,, en finbil wink

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
canal
5 april 2011 · 52 Inlägg

granadadr skrev:
har en bruksbil,, en finbil wink

Haha, skönt att ngn mer kör med sin bil med smile

matteeee Ingen himmel är så blå som min
5 april 2011 · 2 971 Inlägg

Bilar ska användas. Har 38km till jobb och lika långt hem (dööh). Sciroccon används förutom när jag "måste" hämta hundar. Då tar jag Berlingon smile

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
N_W V8 de bästa som finns!
5 april 2011 · 1 092 Inlägg

Har 5mil till jobbet, använder mazda 626 till de, BMW 540 för fritidstransporter och Pontiacen för och njuta smile

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
granadadr
5 april 2011 · 7 269 Inlägg

canal skrev:

granadadr skrev:
har en bruksbil,, en finbil wink

Haha, skönt att ngn mer kör med sin bil med smile

nja,, jag menarr ju iof  att jag har en finbil, sommar/busbil OCH en brukshäck som jag använder till jobbet wink

RD_87 Skrotsamlare
5 april 2011 · 4 031 Inlägg

Jag tar det jag känner för, jag har pendlat med Chryslern några veckor också.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
eacan
5 april 2011 · 595 Inlägg

Kör S60n varje dag 3 mil t jobbet.. Gillas ej! ;P

BMW 545i Sport "eacan edition IV" (2004)
Putteliten
5 april 2011 · 9 068 Inlägg

Hade nog kört caben dagligen sommartid om jag inte hade haft firmabilen. På fritiden så används den så mycket som möjligt i alla fall.

FLindgren
5 april 2011 · 5 089 Inlägg

Kör min varje dag till och från jobbet, affären å överallt förutom på vintern. står ute under sommarhalvåret. Inte en kotte som vet om man får rejs med någon porshe påvägen till jobbet, så man måste ju alltid vara beredd;) Och detta med en rejält trimmad motor.
Varför ha en "finbil" om man är rädd att den ska ha gått för långt när man väl ska sälja den? man köpte ju den för att köra den?;P

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
eacan
5 april 2011 · 595 Inlägg

FLindgren skrev:
Kör min varje dag till och från jobbet, affären å överallt förutom på vintern. står ute under sommarhalvåret. Inte en kotte som vet om man får rejs med någon porshe påvägen till jobbet, så man måste ju alltid vara beredd;) Och detta med en rejält trimmad motor.
Varför ha en "finbil" om man är rädd att den ska ha gått för långt när man väl ska sälja den? man köpte ju den för att köra den?;P

Hahaha måste gå billigt för dig! big_smile hur långt har du till jobbet då? smile

BMW 545i Sport "eacan edition IV" (2004)
Putteliten
5 april 2011 · 9 068 Inlägg

FLindgren skrev:
Kör min varje dag till och från jobbet, affären å överallt förutom på vintern. står ute under sommarhalvåret. Inte en kotte som vet om man får rejs med någon porshe påvägen till jobbet, så man måste ju alltid vara beredd;) Och detta med en rejält trimmad motor.
Varför ha en "finbil" om man är rädd att den ska ha gått för långt när man väl ska sälja den? man köpte ju den för att köra den?;P

Haha allra värst är folk som köper nya bilar men anväder den gamla, "för det blir ju massa dyra mil på nya bilen ju!"

FLindgren
5 april 2011 · 5 089 Inlägg

eacan skrev:

FLindgren skrev:
Kör min varje dag till och från jobbet, affären å överallt förutom på vintern. står ute under sommarhalvåret. Inte en kotte som vet om man får rejs med någon porshe påvägen till jobbet, så man måste ju alltid vara beredd;) Och detta med en rejält trimmad motor.
Varför ha en "finbil" om man är rädd att den ska ha gått för långt när man väl ska sälja den? man köpte ju den för att köra den?;P

Hahaha måste gå billigt för dig! big_smile hur långt har du till jobbet då? smile

nja billigt å billigt, jävla rolig bil å köra;) Inte mer än 1 mil till jobbet. kallstartet är ju det bästa som finns för en motor;)

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
stoltosmart
5 april 2011 · 884 Inlägg

Pendlar med min 2 mil 5 dar i veckan

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Saab 9-3 tx "Ttid" (2011)
eacan
5 april 2011 · 595 Inlägg

FLindgren skrev:

eacan skrev:

FLindgren skrev:
Kör min varje dag till och från jobbet, affären å överallt förutom på vintern. står ute under sommarhalvåret. Inte en kotte som vet om man får rejs med någon porshe påvägen till jobbet, så man måste ju alltid vara beredd;) Och detta med en rejält trimmad motor.
Varför ha en "finbil" om man är rädd att den ska ha gått för långt när man väl ska sälja den? man köpte ju den för att köra den?;P

Hahaha måste gå billigt för dig! big_smile hur långt har du till jobbet då? smile

nja billigt å billigt, jävla rolig bil å köra;) Inte mer än 1 mil till jobbet. kallstartet är ju det bästa som finns för en motor;)

Hehe, de klart ;D Skoj!

BMW 545i Sport "eacan edition IV" (2004)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
5 april 2011 · 1 948 Inlägg

Nu får man väl börja kalla mazdan för "finbil" när den är klar....... och den kommer användas från våren tills det är dags för dubbdäck. Den kommer att användas till allt från "kul-körning" till "bruks-körning", varför inte ta finbilen när man ska göra lite ärenden? eller att göra resan till o från jobbet roligare? Hade det inte varit för vägsaltet hade jag ställt upp coiloversen, slängt på en hardtop och vintersulor o rullat vintern också.

Fast jag hade nog inte haft den som bruks-bil på vintern, den är inte isolerad eller speciellt bra på att ta sig fram i dålig terräng. Men lite lek i snön hade den fått stå ut med.

Säger som en del andra i tråden, varför köpa en bil för att låta den stå?

Senast redigerat av AcesHigh666 (5 april 2011)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Rquired Allmänt envis
5 april 2011 · 12 512 Inlägg

Det beror på hur man definierar "finbil" tycker jag:

-Fin standardbil, generellt ny men kan vara en något äldre bil: Självklart, varför lägga dyra pengar på en sådan här bil för att sedan köra runt i en skrothög till vardags?

-Fin, äldre bil som en gammal klassiker: Jag hade inte kört en sådan till vardags, oftast för osmidig eller obekväm då äldre bilar inte håller modern standard. Men bilar är till för att användas, jag ser inga andra problem med att pendla i en sådan. Undantaget är riktigt fina klassiker, sådana som har en speciell historia eller utmärkande skick då kan jag tycka att man bör spara dem.

Och inget illa menat till ovanstående, men att ha en fin "standardbil" ståendes och sedan pendla i en gammal häck som en del beskrivit förstår jag bara inte idén med. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Lalla78 Drifttekniker VA
5 april 2011 · 580 Inlägg

Nä nissan går bara fina soliga dagar. Då plockas den ut ur garaget och luftas smile Den har knapt sett en regndroppe här i sverige sedan jag köpte den.

Honda S2000 "AP1" (2000)
Honda Prelude "bb6" (1998)
Lexus Is250 (2009)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
5 april 2011 · 1 948 Inlägg

Vatten är väl överdrivet att skydda sin bil från kan jag tycka, det är ju framförallt vandalism och vägsalt som är galet... men vem vet, dagen efter ett skyfall kanske det står en liten småbil med samma regnummer på smile

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang