E10 innebar slutet for veteranbilar

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 april 2011 · 13 749 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
Kan någon visa dessa mystiska "sönderfrätta" motorer som man hör det ryktas om? Har någon en bild eller länk till en undersökning med bilder där det är bevisat att det till 100% är etanol som har frätt sönder motorn och inte bara ett fel eller någon klåpare som trimmat sin motor och gjort fel.

Jag fick en b18 att gå på 50% e85 utan att göra ett skit mer än att dra ur choken lite så den fick soppa. Och den frättes inte sönder.

Jag håller med den som skrev att "om" det nu fräter som fan på aluminium så varför bygger man e85 motorer i det?

Jag kanske kan sträcka mig så långt som att vissa slangar och dylikt kanske inte tål det.

det troliga är att problemen härleder till att E10 renar bättre än e5 som finns nu och då drar det med en massa skit som skapar problem detta är troligen vanligare än något annat

dom mesta problemen härleds nog till att grejerna är gamla och slitna och inget annat

sen så klarar inte alla slangar och plaster spriten så dessa kan gå sönder
fast vid 10% ethanol är knappast det som är största orsaken

näe det är som vanligt att det ska klagas så fort något nytt händer

det som skulle vara intresant vorre att veta miljöpåverkan av framställnignen av ethanolen som många höjer till skyarna fast det i självaverket har ganska stora negativa påverkningar på betydligt viktigare och mer akuta problem

fast så är det med allt nytt det höjs till skyarna eller sänks i botten av protester

ungefär som att idoterna till miljömupparna tycker att vi kan stänga några kärnkraftverk och säger att vi har elöverskott här i sverige
fast det sägs åter om och om igen att vi får köpa in elkraft från länder där dom eldar kol för att få elkraft
och allt hänger på att ett land haft en jordbävning något som inte ens kan hända här i sverige

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Presidento Of World
10 april 2011 · 3 329 Inlägg

Dr_Olsson skrev:
"opel_vectra_gts", inte för att vara den, men tror du verkligen att 10% etanol dödar en motor, när 5% inte gör de?

Jag skulle gärna veta exakt vilka bilar som behöver ett motorbyte efter etanol!
Jag kan räkna upp ett Volvos b23 och b230 motorer, Sierra 2.0 DOHC och GM:s 3.8 v6:or funkar skitbra på E85.

Men om de faktiskt är så att motorer bör bytas, så av vilken anledning gick dom sönder?

utgår från tidningar smile även folk i Tyskland som haft detta problem .

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
dadooo
10 april 2011 · 841 Inlägg

r2d2artur skrev:
Kommer att köra 98 så långt det går i mina vagnar.
Tänk på ni som har FSI och GDI motorer att inte tanka E10. De motorer klarar inte av det bränsle.

/Artur

fan gör jag då som har en audi a6 08a???    2,0t fsi ?? yikes

Volkswagen Golf R32 "vr6an" (2006)
Volkswagen mk2 "coupe luxuz 11 500 mil" (1988)
Nissan r33 "PLASTIDIP" (1996)
LeafBox Lat Perfektionist
10 april 2011 · 6 359 Inlägg

dadooo skrev:

r2d2artur skrev:
Kommer att köra 98 så långt det går i mina vagnar.
Tänk på ni som har FSI och GDI motorer att inte tanka E10. De motorer klarar inte av det bränsle.

/Artur

fan gör jag då som har en audi a6 08a???    2,0t fsi ?? yikes

Tankar riktigt bränsle? tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
tonimakaroni
10 april 2011 · 747 Inlägg

dadooo skrev:

r2d2artur skrev:
Kommer att köra 98 så långt det går i mina vagnar.
Tänk på ni som har FSI och GDI motorer att inte tanka E10. De motorer klarar inte av det bränsle.

/Artur

fan gör jag då som har en audi a6 08a???    2,0t fsi ?? yikes

Audi
E10 kan användas i Audis bilmodeller försedda med bensinmotor från och med årsmodell 1992
förutom följande modeller ur första generationens direktinsprutade motorer:
 Audi A2 1.6 FSI  modellår 2003-2005
 Audi A3 1.6 FSI  modellår 2004
 Audi A3 2.0 FSI modellår 2004
 Audi A4 2.0 FSI modellår 2003-2004
 Audi A4 bensinmodeller modellår 2001-2008, som är utrustade med en fabriksmonterad
bränsledriven tilläggsvärmare. E10 får inte användas under den period då värmaren används.

Seat
E10 kan användas i följande Seat-modeller:
 Ibiza från och med modellår 2002
 Cordoba från och med modellår 2003
 Leon från och med modellår 1999
 Toledo från och med modellår 1999 förutom 110 kW 2.0 FSI BLR-motorn till 06/2004.
 Altea, XL, Freetrack från och med modellår 2004 förutom 110 kW 2.0 FSI BLR-motorn till
06/2004.
 Alhambra från och med modellår 2001
 Ibiza från och med modellår 2008 (Ibiza V)
 Alla Exeo och Exeo ST modeller (från och med modellår 2009)


Skoda
E10 kan användas i följande Skoda-modeller:
 Octavia: alla bensindrivna modeller utom 1,8T RS (132 kW) -modellerna (AUQ-motor)
 Fabia: alla bensindrivna modeller utom 2,0 l (85 kW) -modellerna (AZL-motor)
 Superb: alla bensindrivna modeller utom 2,8 l 30V V6 (142 kW) -modellerna (AMX-motor)
 Felicia: alla bensindrivna modeller, en förutsättning är ändå att bränslesystemets
tryckreglerares O-ringstätning byts i 1,3 l (40 kW ja 50 KW) -modellerna.
 Roomster: alla bensindrivna modeller
 Yeti: alla bensindrivna modeller
I bruksanvisningen för de ovannämnda Skoda-modeller, som inte kan använda E10, nämns att endast
98 oktans bensin får användas. I Skoda-modeller, som föregick de ovannämnda modellserierna
(Forman, Favorit osv.) kan E10 inte användas


Volkswagen
E10 kan användas i alla bensindrivna Volkswagen-modeller förutom i bilar försedda med första
generationens FSI-motorer.
Volkswagen-modeller, som inte kan använda E10:
Modell  Motor  Modellår
Slagvolym cm3 Effekt
(kW)
Kod
Lupo 1389 77 ARR 2001 - 2004
Polo  1390  63  AXU  2002 - 2006
Golf IV  1598  81  BAD  2002 - 2004
Golf IV Variant  1598  81  BAD  2002 - 2006
Bora  1598  81  BAD  2002 - 2005
Golf V  1390  66  BKG  2004 - 2005
Golf V  1598  85  BAG  2004
Golf V  1984  110  AXW  2004
Touran  1598  85  BAG  2003 - 2004
Touran  1984  110  AXW  2004

Är från Bilsweden:s lista över vilka bilar som kommer klara att köras på E10
Tog med hela VAG:s sortiment big_smile

http://www.vibilagare.se/sites/default/ … en_e10.pdf

Senast redigerat av tonimakaroni (10 april 2011)

/ Toni Larsson
Dr_Olsson
10 april 2011 · 36 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:

Dr_Olsson skrev:
"opel_vectra_gts", inte för att vara den, men tror du verkligen att 10% etanol dödar en motor, när 5% inte gör de?

Jag skulle gärna veta exakt vilka bilar som behöver ett motorbyte efter etanol!
Jag kan räkna upp ett Volvos b23 och b230 motorer, Sierra 2.0 DOHC och GM:s 3.8 v6:or funkar skitbra på E85.

Men om de faktiskt är så att motorer bör bytas, så av vilken anledning gick dom sönder?

utgår från tidningar smile även folk i Tyskland som haft detta problem .

Tidningar som aftonbladet, trovärdigheten i dom argumenten är i mina ögon tyvärr inte mer än typ 10%, precis som etanolhalten.

Vilka i Tyskland har de problemet undrar jag då, är de också en "aftonbladet" tidning som har skrivit de? lol

Mustang Fox-body köpes!
Presidento Of World
10 april 2011 · 3 329 Inlägg

Dr_Olsson skrev:

opel_vectra_gts skrev:

Dr_Olsson skrev:
"opel_vectra_gts", inte för att vara den, men tror du verkligen att 10% etanol dödar en motor, när 5% inte gör de?

Jag skulle gärna veta exakt vilka bilar som behöver ett motorbyte efter etanol!
Jag kan räkna upp ett Volvos b23 och b230 motorer, Sierra 2.0 DOHC och GM:s 3.8 v6:or funkar skitbra på E85.

Men om de faktiskt är så att motorer bör bytas, så av vilken anledning gick dom sönder?

utgår från tidningar smile även folk i Tyskland som haft detta problem .

Tidningar som aftonbladet, trovärdigheten i dom argumenten är i mina ögon tyvärr inte mer än typ 10%, precis som etanolhalten.

Vilka i Tyskland har de problemet undrar jag då, är de också en "aftonbladet" tidning som har skrivit de? lol

vettefan om hur trovärdigt det är men jag utgick från det :p

nej det är från vänner och släkt där nere som haft det problemet . dom kör
:
Opel Vectra(OPC 2,8T V6)
Opel Vectra (GTS 2,0T)
Opel Insignia (1,6T)
Mercedes C32 AMG
Mercedes Diesel (vilken modell vet ej)

Dessa bilar har dom haft problem med helt enkelt , ingen av dessa bilar har gått över 9000mil ! och ingen är äldre än -04 (AMGen kanske är -02)

detta kanske säger er något smile ? har inte kollat på listan osv för jag äger inte bilarna men dessa har iaf fått problem efter de tankat med E10 .

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
LeafBox Lat Perfektionist
10 april 2011 · 6 359 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:

Dr_Olsson skrev:

opel_vectra_gts skrev:

utgår från tidningar smile även folk i Tyskland som haft detta problem .

Tidningar som aftonbladet, trovärdigheten i dom argumenten är i mina ögon tyvärr inte mer än typ 10%, precis som etanolhalten.

Vilka i Tyskland har de problemet undrar jag då, är de också en "aftonbladet" tidning som har skrivit de? lol

vettefan om hur trovärdigt det är men jag utgick från det :p

nej det är från vänner och släkt där nere som haft det problemet . dom kör
:
Opel Vectra(OPC 2,8T V6)
Opel Vectra (GTS 2,0T)
Opel Insignia (1,6T)
Mercedes C32 AMG
Mercedes Diesel (vilken modell vet ej)

Dessa bilar har dom haft problem med helt enkelt , ingen av dessa bilar har gått över 9000mil ! och ingen är äldre än -04 (AMGen kanske är -02)

detta kanske säger er något smile ? har inte kollat på listan osv för jag äger inte bilarna men dessa har iaf fått problem efter de tankat med E10 .

Fan va konstigt att han fick problem...

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Presidento Of World
10 april 2011 · 3 329 Inlägg

LeafBox skrev:

opel_vectra_gts skrev:

Dr_Olsson skrev:

Tidningar som aftonbladet, trovärdigheten i dom argumenten är i mina ögon tyvärr inte mer än typ 10%, precis som etanolhalten.

Vilka i Tyskland har de problemet undrar jag då, är de också en "aftonbladet" tidning som har skrivit de? lol

vettefan om hur trovärdigt det är men jag utgick från det :p

nej det är från vänner och släkt där nere som haft det problemet . dom kör
:
Opel Vectra(OPC 2,8T V6)
Opel Vectra (GTS 2,0T)
Opel Insignia (1,6T)
Mercedes C32 AMG
Mercedes Diesel (vilken modell vet ej)

Dessa bilar har dom haft problem med helt enkelt , ingen av dessa bilar har gått över 9000mil ! och ingen är äldre än -04 (AMGen kanske är -02)

detta kanske säger er något smile ? har inte kollat på listan osv för jag äger inte bilarna men dessa har iaf fått problem efter de tankat med E10 .

Fan va konstigt att han fick problem...

haha x) jo fast det blev fel x) tänkte på en annan modell haha inte diesel var för snabb i fingrarna :p det är en bensinare ! MY BAD SORRY

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
christofer_k Vorsprung durch Technik
10 april 2011 · 2 432 Inlägg

pratade med kusinen  som  kör en volvo s60 2,4 t lr vad de 2,5 kan inte motorerna i volvon .. han sa då iaf att tomgången pendla hela tiden och  bilen  gick ryckit med  e10  så nu kör han med 98 då bilen verkade inte gå nå vidare med e10an

Waahlvik
10 april 2011 · 508 Inlägg

christofer_k skrev:
pratade med kusinen  som  kör en volvo s60 2,4 t lr vad de 2,5 kan inte motorerna i volvon .. han sa då iaf att tomgången pendla hela tiden och  bilen  gick ryckit med  e10  så nu kör han med 98 då bilen verkade inte gå nå vidare med e10an

och ja har kört på 25% etanol i 740in utan problem

så jag kan tanka e10
men ja ska faan inte tanka e10 i skotern där blir de 96

Senast redigerat av Waahlvik (10 april 2011)

Mercedes E220 CDI "Stortysken" (2013)
LeafBox Lat Perfektionist
10 april 2011 · 6 359 Inlägg

Jag kör med 40% E85 i Audin (ska bli 100% snart)
Inga problem, kan va inbillning, men det känns tom som att jag fått lite bättre gasrespons

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
10 april 2011 · 1 948 Inlägg

Growe skrev:
Massa text

Visst fan är det så det ligger till. Och man ska som någon sagt aldrig lita på tidningar som aftonbladet osv. då dem endast fokuserar på saker som säljer tidningar, vilket oftast är negativa saker.

Det roliga är att alla har gått på det och är livrädda för e10.

Folk har i stort sett alltid.

plockat bort katalysatorer
slitigt bort balansaxlar
kopplat om saker
byggt egna avgassystem
laborerat med sportfilter och insug
chippat med chip från "diverse ställen" eller "mappat själva"
slängt dit "ebay-skräp" eftermarknadsprylar
Misshandlat bilarna och inte skött service.
Skruvat upp laddtrycket.

Alla dessa grejerna är mer troliga att förstöra en motor än en 5% ökning av etanol i bensinen. Men endå är det just dessa 5% som skrämmer folk som dem kissar på sig...

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
LeafBox Lat Perfektionist
10 april 2011 · 6 359 Inlägg

AcesHigh666 skrev:

Growe skrev:
Massa text

Visst fan är det så det ligger till. Och man ska som någon sagt aldrig lita på tidningar som aftonbladet osv. då dem endast fokuserar på saker som säljer tidningar, vilket oftast är negativa saker.

Det roliga är att alla har gått på det och är livrädda för e10.

Folk har i stort sett alltid.

plockat bort katalysatorer
slitigt bort balansaxlar
kopplat om saker
byggt egna avgassystem
laborerat med sportfilter och insug
chippat med chip från "diverse ställen" eller "mappat själva"
slängt dit "ebay-skräp" eftermarknadsprylar
Misshandlat bilarna och inte skött service.
Skruvat upp laddtrycket.

Alla dessa grejerna är mer troliga att förstöra en motor än en 5% ökning av etanol i bensinen. Men endå är det just dessa 5% som skrämmer folk som dem kissar på sig...

it's funny cuz it's true! big_smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Dr_Olsson
10 april 2011 · 36 Inlägg

LeafBox skrev:

AcesHigh666 skrev:

Growe skrev:
Massa text

Visst fan är det så det ligger till. Och man ska som någon sagt aldrig lita på tidningar som aftonbladet osv. då dem endast fokuserar på saker som säljer tidningar, vilket oftast är negativa saker.

Det roliga är att alla har gått på det och är livrädda för e10.

Folk har i stort sett alltid.

plockat bort katalysatorer
slitigt bort balansaxlar
kopplat om saker
byggt egna avgassystem
laborerat med sportfilter och insug
chippat med chip från "diverse ställen" eller "mappat själva"
slängt dit "ebay-skräp" eftermarknadsprylar
Misshandlat bilarna och inte skött service.
Skruvat upp laddtrycket.

Alla dessa grejerna är mer troliga att förstöra en motor än en 5% ökning av etanol i bensinen. Men endå är det just dessa 5% som skrämmer folk som dem kissar på sig...

it's funny cuz it's true! big_smile

big_smile
Kan inte mer är att hålla med!
Vänta bara lite så går hysterin över.


Alla Oplarna, för att gå tillbaks till "opel_vectra_gts", är enligt listan presenterades som att dom ska klara E10, som jag förstår de så ska amg:n också klara de.
Menar du att don verkligen fick byta motorer på dom efter att dom hade tankat E10?
Låter lite otroligt tycker jag, men jag kanske bara är ovanligt källkritisk?

Jag tror själv att folk som är skeptiska letar efter ojämnheter i tomgång osv. när dom har tankat E10.
Och då är de inte svårt att hitta fel som dom inte sett innan, och kastar skiten på etanolen...

Mustang Fox-body köpes!
Dr_Olsson
10 april 2011 · 36 Inlägg

Jag blev faktiskt lite sugen på att tanka Mustangen med E85 bara för att se vad som händer när den ska bänkas, vore kul att se.

Mustang Fox-body köpes!
Presidento Of World
10 april 2011 · 3 329 Inlägg

Dr_Olsson skrev:

LeafBox skrev:

AcesHigh666 skrev:

Visst fan är det så det ligger till. Och man ska som någon sagt aldrig lita på tidningar som aftonbladet osv. då dem endast fokuserar på saker som säljer tidningar, vilket oftast är negativa saker.

Det roliga är att alla har gått på det och är livrädda för e10.

Folk har i stort sett alltid.
javascript:insert_text('cool', '');
plockat bort katalysatorer
slitigt bort balansaxlar
kopplat om saker
byggt egna avgassystem
laborerat med sportfilter och insug
chippat med chip från "diverse ställen" eller "mappat själva"
slängt dit "ebay-skräp" eftermarknadsprylar
Misshandlat bilarna och inte skött service.
Skruvat upp laddtrycket.

Alla dessa grejerna är mer troliga att förstöra en motor än en 5% ökning av etanol i bensinen. Men endå är det just dessa 5% som skrämmer folk som dem kissar på sig...

it's funny cuz it's true! big_smile

big_smile
Kan inte mer är att hålla med!
Vänta bara lite så går hysterin över.


Alla Oplarna, för att gå tillbaks till "opel_vectra_gts", är enligt listan presenterades som att dom ska klara E10, som jag förstår de så ska amg:n också klara de.
Menar du att don verkligen fick byta motorer på dom efter att dom hade tankat E10?
Låter lite otroligt tycker jag, men jag kanske bara är ovanligt källkritisk?

Jag tror själv att folk som är skeptiska letar efter ojämnheter i tomgång osv. när dom har tankat E10.
Och då är de inte svårt att hitta fel som dom inte sett innan, och kastar skiten på etanolen...

Dom fick stora problem , då bilarna gick riktigt bra innan dom tanka, själv klart efter ca 15mil så började det kännas att motorn gick ojämt och slå konstigt . Oplarna var det då
Amgen la bara av efter 10 mil . enligt ägaren . det gör att jag ska undvika att tanka min bil med detta tills någon testat och man får reda på ifall det funkar eller ej!

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Dr_Olsson
10 april 2011 · 36 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:

gamlingen skrev:

Volvo544special65 skrev:
Precis...

Är det fler än VAG FSI och Mitsu GDI-motorer som det verkligen finns bekräftat att det är dåligt med E10?

Enl nån så hade ju ALLA i tyskland problem... personligen tror jag det blir mycket mindre problem än vad som skrivs här iaf.

citat:" I tyskland har alla problem med detta! deras bilar har gått sönder från ena till den andra,"


dom har nog inga bilar kvar där,,,

försökte du vara rolig nu? den som tankat med E10 den har ångrat det! och tro mig, jag har vänner och familj där och dom har råkat testat det och ja! ny motor för deras del smile den som vill tanka E10 får gärna göra det. sedan återkomma om dennes bil går smile

Ny motor för att ha tankat E10 istället för E05? Efter 10 mil? någon måste säga de, och de blir tydligen jag, men de låter tyvärr lite som skitsnack. Inte för att vara elak, men jag tror inte alls på de innan jag ser de med starka bevis och förklaringar till att så lite etanol f*ckar upp en motor så.

Mustang Fox-body köpes!
s0l0m0n
10 april 2011 ·

opel_vectra_gts: Troll? Vet inte om man ska ta dig på allvar eller inte....

Presidento Of World
10 april 2011 · 3 329 Inlägg

Dr_Olsson skrev:

opel_vectra_gts skrev:

gamlingen skrev:

Enl nån så hade ju ALLA i tyskland problem... personligen tror jag det blir mycket mindre problem än vad som skrivs här iaf.

citat:" I tyskland har alla problem med detta! deras bilar har gått sönder från ena till den andra,"


dom har nog inga bilar kvar där,,,

försökte du vara rolig nu? den som tankat med E10 den har ångrat det! och tro mig, jag har vänner och familj där och dom har råkat testat det och ja! ny motor för deras del smile den som vill tanka E10 får gärna göra det. sedan återkomma om dennes bil går smile

Ny motor för att ha tankat E10 istället för E05? Efter 10 mil? någon måste säga de, och de blir tydligen jag, men de låter tyvärr lite som skitsnack. Inte för att vara elak, men jag tror inte alls på de innan jag ser de med starka bevis och förklaringar till att så lite etanol f*ckar upp en motor så.

Nu är vi i Tyskland ochså så jag vet inte om det är något speciellt med deras bilar men det fuckade upp allt tydligen .. jag utgår från familjs å vänners ord ! tror inte dom skulle hitta på nåt sånt då dom är bil intresserade som fan !

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang