För höga avgasvärde, b230ft

jimmzzan
9 april 2011 · 1 168 Inlägg

Hallå! ska iväg o kika på en bil med för höga avgasvärden (har för mig att han sa alla värden t.o.m)
Motorn är en b230ft som är nyservad med packningar och allt. Bilen fick en 2or på bes. pga utav detta.
Vill inte köpa grisen i säcken, men bilen har alltså dumplock och ingen dumpventil alls. borde inte detta ge lite fel värden? plus att den har större spridare (850 turbo) som kanske kan ha en påverkar till detta med.

Om någon kan ge mig lite svar så jag känner mig mer säker. har 0 koll på detta och fyller 18år om en månad och vill inte stå där med en bil som inte går igenom besiktning.

Bilen har 3" ifrån turbon. Racekatt, 850 turbo spridare, Dumplock, 850 turbo 15g, Öppet luftfilter.

Och bilen går bra oavsett varm eller kall.

Senast redigerat av jimmzzan (9 april 2011)

Hopstadius
9 april 2011 · 93 Inlägg

om man plockat dit 850 turbospridare utan att byta programvara eller anpassa storlek på lmm så kommer den gå fett.

alltså lambdavärde på mindre än 1,0

jimmzzan
9 april 2011 · 1 168 Inlägg

Hopstadius skrev:
om man plockat dit 850 turbospridare utan att byta programvara eller anpassa storlek på lmm så kommer den gå fett.

alltså lambdavärde på mindre än 1,0

Hej! Okej, den är inte chippad eller bytt LMM.


CO 4,4 (0,5)                    HC 112 (100)
CO 2500 6,0 (0,3)            LAMDA 0,94 (0,96-1,04)
Resueltat ifrån besiktning.

beror detta på spridarna tror du?

Hopstadius
9 april 2011 · 93 Inlägg

Det kan det göra ja!

Värdena visar att den får för mycket soppa.

jimmzzan
9 april 2011 · 1 168 Inlägg

Hopstadius skrev:
Det kan det göra ja!

Värdena visar att den får för mycket soppa.

Okej, hehe går i kaross så bilteknik är inte min starka sida. Men den får för mycket soppa justnudå, så då är det bränsle jag ska vara inriktad på och dvs jag ska börja med byta spridarna till original.
Är jag inne på rätt spår eller tycker du jag ska chippa bilen eller byta LMM ist? känns som byta spridare är enklast..
han sa att det var motstånd ditlödat. måste jag löda dit nya motstånd till dom originalspridarna då?

Danne_W
9 april 2011 · 42 Inlägg

Hopstadius skrev:
Det kan det göra ja!

Värdena visar att den får för mycket soppa.

Låter konstigt.

Spridarna som sitter i 850 turbo är mindre än orginalspridarna

jimmzzan
9 april 2011 · 1 168 Inlägg

Danne_W skrev:

Hopstadius skrev:
Det kan det göra ja!

Värdena visar att den får för mycket soppa.

Låter konstigt.

Spridarna som sitter i 850 turbo är mindre än orginalspridarna

Hej,

När jag kollade på motorn så var inte spridarna orangea (om nu t5 spridarna är det org.?) utan mer grönaktiga?

Danne_W
9 april 2011 · 42 Inlägg

Om de är helgröna och behöver motstånd så är det nog R-spridare från V70 eller S60.

Men avgasvärdena har inget med det att göra då motorns styrsystem räknar ut hur mycket soppa som behövs med hjälp av signalerna från LMM och lambdasonden.

Dåliga avgasvärden kan bero på så många olika saker, men det första jag tänker på när alla värden är så dåliga är katalysatorn.

jimmzzan
9 april 2011 · 1 168 Inlägg

Danne_W skrev:
Om de är helgröna och behöver motstånd så är det nog R-spridare från V70 eller S60.

Men avgasvärdena har inget med det att göra då motorns styrsystem räknar ut hur mycket soppa som behövs med hjälp av signalerna från LMM och lambdasonden.

Dåliga avgasvärden kan bero på så många olika saker, men det första jag tänker på när alla värden är så dåliga är katalysatorn.

Hmm.. okej. katalysatorn är bytt till en racekatalysator och har nog suttit där i max 1 år. varav bilen har fått motor i sej för ca 2månadersen och inte blivit körd mer än nödvändigt. dvs besiktningen.
vad är "nästa steg" att kolla?

Eller nu är jag väl lite för snabb måhända. vet inte betäckning på katten men det är en racekatt och en sån brukar väl ge fina värden? och med låg lamda så går väl motorn för fett?

Senast redigerat av jimmzzan (9 april 2011)

Danne_W
9 april 2011 · 42 Inlägg

Glöm mina tidigare svar, jag har fått i mig för mycket avfettning idag.

Det är ju klart att om du nu har större spridare så lurar det styrsystemet och motorn får för mycket soppa.
Större LMM eller orginalspridare borde lösa problemet.

jimmzzan
9 april 2011 · 1 168 Inlägg

Danne_W skrev:
Glöm mina tidigare svar, jag har fått i mig för mycket avfettning idag.

Det är ju klart att om du nu har större spridare så lurar det styrsystemet och motorn får för mycket soppa.
Större LMM eller orginalspridare borde lösa problemet.

Haha, avfettning? då hoppas jag att du har tvättat bilen idag då i detta fina väder? smile

Du tror detta är en påbörjan till att få ner värdena igenom att montera på en större LMM eller montera på original spridare? smile

Mvh

Danne_W
9 april 2011 · 42 Inlägg

Börjat göra motorrummet på min 940 för lackering smile

Ja, jag tror att det skulle bli mycket bättre. Sen kan ju även slitna prylar till tändning, dåligt luftfilter eller gammal olja mm påverka också men inte så mycket.

Mvh
Danne

jimmzzan
9 april 2011 · 1 168 Inlägg

Danne_W skrev:
Börjat göra motorrummet på min 940 för lackering smile

Ja, jag tror att det skulle bli mycket bättre. Sen kan ju även slitna prylar till tändning, dåligt luftfilter eller gammal olja mm påverka också men inte så mycket.

Mvh
Danne

Jaha! tråkigt jobb men får hoppas på snyggt slutresueltat sen då big_smile

Okej, perfekt! motorn är nyservad med olja och filter samt nybytt topplockspakning. kan ju byta tänddelar med om det skulle va förhögt ändå.
Tack så mycket för svar och fortsätt gärna svara då bilen är en drömbil men vill gärna få den besiktningsgodkänd med, så mer kött på grillspättet är långt ifrån fel smile

Mvh Jimmy.

Stenzzon
9 april 2011 · 173 Inlägg

skulle tro på att katten är paj om bilen har gått fett länge så kan de slutat med att du har pajjat katten hade ca samma avgasvärden med ränsad katt o satt dit en så va alla godkända

Danne_W
9 april 2011 · 42 Inlägg

jimmzzan skrev:

Danne_W skrev:
Börjat göra motorrummet på min 940 för lackering smile

Ja, jag tror att det skulle bli mycket bättre. Sen kan ju även slitna prylar till tändning, dåligt luftfilter eller gammal olja mm påverka också men inte så mycket.

Mvh
Danne

Jaha! tråkigt jobb men får hoppas på snyggt slutresueltat sen då big_smile

Okej, perfekt! motorn är nyservad med olja och filter samt nybytt topplockspakning. kan ju byta tänddelar med om det skulle va förhögt ändå.
Tack så mycket för svar och fortsätt gärna svara då bilen är en drömbil men vill gärna få den besiktningsgodkänd med, så mer kött på grillspättet är långt ifrån fel smile

Mvh Jimmy.

Kommer bli väldigt bra smile

Om den är nyservad så är det nog inte så mycket mer, om inte katalysatorn gett upp av den feta blandingen.
Vill du ha ut mer än 250hk så bör du fixa en större LMM för original bottnar ungefär där, R-spridarna klarar nog mer effekt än turbon.
En återcirkulerande dumpventil förlänger turbons livslängd om du kör med höjt laddtryck.

jimmzzan
9 april 2011 · 1 168 Inlägg

Danne_W skrev:

jimmzzan skrev:

Danne_W skrev:
Börjat göra motorrummet på min 940 för lackering smile

Ja, jag tror att det skulle bli mycket bättre. Sen kan ju även slitna prylar till tändning, dåligt luftfilter eller gammal olja mm påverka också men inte så mycket.

Mvh
Danne

Jaha! tråkigt jobb men får hoppas på snyggt slutresueltat sen då big_smile

Okej, perfekt! motorn är nyservad med olja och filter samt nybytt topplockspakning. kan ju byta tänddelar med om det skulle va förhögt ändå.
Tack så mycket för svar och fortsätt gärna svara då bilen är en drömbil men vill gärna få den besiktningsgodkänd med, så mer kött på grillspättet är långt ifrån fel smile

Mvh Jimmy.

Kommer bli väldigt bra smile

Om den är nyservad så är det nog inte så mycket mer, om inte katalysatorn gett upp av den feta blandingen.
Vill du ha ut mer än 250hk så bör du fixa en större LMM för original bottnar ungefär där, R-spridarna klarar nog mer effekt än turbon.
En återcirkulerande dumpventil förlänger turbons livslängd om du kör med höjt laddtryck.

Hehe smile

Får plocka ner katalysatorn och kika på den en sväng.
Trimma är inte så aktuellt förutom upphöjt laddtryck och chippning i boxarna. För detta året, aktuellt är diffbroms och koppling. sitter redan sinter så är bara en fin diffbroms som ska sättas upp, är tänkt smile

Japp, hade tänkt mig en original dump eller en återcirkulerande på tryckröret till insuget.
Tackar så hemskt mycket för svar. är sjukt tacksam smile

Stenzzon skrev:
skulle tro på att katten är paj om bilen har gått fett länge så kan de slutat med att du har pajjat katten hade ca samma avgasvärden med ränsad katt o satt dit en så va alla godkända

Okej! Ska riva ner katalysatorn och kika på den och är det något som gör mig tveksam till att den är hel så byter jag ut den.
Tacks så mycket för svar grabbar smile

StlpMK Team T-Röd Racing
9 april 2011 · 507 Inlägg

Hade samma fel på min 740 Typ samma avgasvärden. Bytte en masse men hjälpte inte hmm

...........Team T-Röd Racing.............
Volvo 740 GLE "Rallybilen" (1988)
Volvo 945 Turbo "HDFaren" (1994)
Volvo 740 16V Turbo "TTRR" (1989)
jimmzzan
9 april 2011 · 1 168 Inlägg

StlpMK skrev:
Hade samma fel på min 740 Typ samma avgasvärden. Bytte en masse men hjälpte inte hmm

yikes var det du som hade skrotat bilen pga. utav det? som hade en tråd på svenska700 eller något?

Måste ju gå och lösa känner jag. och det är bytesaffär och 940in funkar fint och har haft den i 1år. ska ta körkort om 1månad och då vill jag bara ut och åka i en egen bil så vill att det ska vara relativt simpelt fel.

StlpMK Team T-Röd Racing
9 april 2011 · 507 Inlägg

Ne jag har inte skrotat han tongue Röda 740'n på min sida big_smile

Jag bytte
LMM
Lambda
Katten
Tempgivaren
BTR'en
Stift olja å filter
Packningar
Kollat över så den inte tog tjuvluft

Men är som att kallstarten har hängt sig, att spridarna öppnar länge hela tiden

Men det enda mer som kan jävlas e bränsleboxen så den e det på min tongue

...........Team T-Röd Racing.............
Volvo 740 GLE "Rallybilen" (1988)
Volvo 740 16V Turbo "TTRR" (1989)
Volvo 945 Turbo "HDFaren" (1994)
jimmzzan
9 april 2011 · 1 168 Inlägg

StlpMK skrev:
Ne jag har inte skrotat han tongue Röda 740'n på min sida big_smile

Jag bytte
LMM
Lambda
Katten
Tempgivaren
BTR'en
Stift olja å filter
Packningar
Kollat över så den inte tog tjuvluft

Men är som att kallstarten har hängt sig, att spridarna öppnar länge hela tiden

Men det enda mer som kan jävlas e bränsleboxen så den e det på min tongue

Jaha, och om du byter bränsleboxen så borde det ordna sej eller? eller har jag fattat fel nu? :p

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang