4474
Sök

Volvo 855 T5 laddar 0.4 bar (glt) efter chippning

Large Cap
1 816 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
Chippade styrboxen idag, satte det i bilen och körde. I början laddade den 0.8-0.9 bar jämfört med org 0.6 bar och gick betydligt mycket bättre, så så långt var allt bra. Sedan hade jag bilen avstängd ett tag (ca 1h) och skulle sedan iväg igen och märkte då att den inte laddade mer än 0.4 bar hur mycket jag än gasade. Stoppade i min andra styrbox (T5-R) och då laddade den 0.6-0.7 bar så det måste ju vara chipboxen det är fel på? Öppnade upp styrboxen som chippet satt i och kollade lödningarna men jag kunde inte se något fel. Någon som har nån idé om vad det kan vara? smile

850 Inlägg
11 april 2011
någon slang som har hål eller så?

Jag Älskar Volvo Med Mycket Hästar Under Huven! döden kommer tillbaka! uppväxt i förorten här är det som robin hood

Large Cap
1 816 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
Borde inte vara nå hål eller så då den andra boxen funkar som den ska smile
Det är förövrigt din fars chip jag kör med.

850 Inlägg
11 april 2011
okej!

Jag Älskar Volvo Med Mycket Hästar Under Huven! döden kommer tillbaka! uppväxt i förorten här är det som robin hood

Skaune
11 april 2011
e det ett pirat chip? 0,4 i ladd låter ju som att du bara har grundladdet, ca 0,4-0.45!
Senast redigerat av Polestar (11 april 2011)

Large Cap
1 816 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
Mm pirat..
Ja precis, laddar bara 0.4 vilket är glt.

Skaune
11 april 2011
Westergren skrev:
Mm pirat..
Ja precis, laddar bara 0.4 vilket är glt.

Du har ju en T5 den ska ladda 0,6 original, men du skriver att du kör med en overboost box? T-5R styrbox? hade du samma ladd innan 0,6-0,7? ska ju ladda ca 0,8 med overboosten. Men sen ska du ju veta att alla laddtrycksmätare inte alltid är så exkata och kan diffa en del! beror på kvaliten på mätarn osv!

Large Cap
1 816 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
Ja det stämmer smile T5-R boxen laddar lite mer än T5 boxen så det är som det ska. Jag har chippat T5 boxen av dom två boxarna och T5 boxen med steg 3 chippet i laddade mellan 0.8-1kg men vips slutade den att ladda så mycket och laddar nu ist enbart 0.4..
Senast redigerat av Westergren (11 april 2011)

Skaune
11 april 2011
Westergren skrev:
Ja det stämmer smile T5-R boxen laddar lite mer än T5 boxen så det är som det ska. Jag har chippat T5 boxen av dom två boxarna och T5 boxen med steg 3 chippet i laddade mellan 0.8-1kg men vips slutade den att ladda så mycket och laddar nu ist enbart 0.4..

eftersom ditt ladd är nästan vad de ska va med overboost boxen (finns ju chans till felmarginal på din mätare) så kan man ju utesluta läckage!

Låter ju som att chippet inte vill längre!

Av nyfikenhet, vilken årsmodell? tänkte kanske har du OBD I så kan du ju själv läsa av o se om du får några felkoder! eller om du har läsare till OBD II!

Large Cap
1 816 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
Polestar skrev:
Westergren skrev:

eftersom ditt ladd är nästan vad de ska va med overboost boxen (finns ju chans till felmarginal på din mätare) så kan man ju utesluta läckage!

Av nyfikenhet, vilken årsmodell? tänkte kanske har du OBD I så kan du ju själv läsa av o se om du får några felkoder! eller om du har läsare till OBD II!

Öppnade upp boxen och lödde om chippet så nu funkar det igen smile iaf så laddar den mer än 0.4 och känns starkare igen, så det borde ha varit fel på lödningarna. Men är fortfarande inte riktigt säker på att det lirar som det ska då både 0-100 och 60-120 tiderna är i stort sätt lika som det va med original T5 boxen. Den laddar nu 0.7-0.8 kg (peakar på 0.9-1 kg väldigt kort, sen ner till 0.7-0.8 kg, kanske ska vara så?) på den graderade laddtrycksmätaren och nästan mätaren ut (ca 1-2 cm ifrån fullt ut) på original turbomätaren. Chippet är ett steg 3 och ska vara optimerat för 3" helsystem och ska då ladda ca 1,1 kg, men är det sån stor skillnad på avgassystemen? Så den kommer alltså att ladda 0.5 kg mer med ett annat avgassystem? Låter ju lite konstigt... Bilen är f.ö en 1994 smile
Senast redigerat av Westergren (11 april 2011)

8 282 Inlägg
11 april 2011
Westergren skrev:
Chippet är ett steg 3 och ska vara optimerat för 3" helsystem och ska då ladda ca 1,1 kg, men är det sån stor skillnad på avgassystemen? Så den kommer alltså att ladda 0.5 kg mer med ett annat avgassystem? Låter ju lite konstigt... Bilen är f.ö en 1994 smile

Avgassystemet och framförallt downpipen gör brutal skillnad. Så byter man till nåt vettigare så kommer laddtrycket öka då man tar bort en rejäl strypning.

Large Cap
1 816 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Westergren skrev:
Chippet är ett steg 3 och ska vara optimerat för 3" helsystem och ska då ladda ca 1,1 kg, men är det sån stor skillnad på avgassystemen? Så den kommer alltså att ladda 0.5 kg mer med ett annat avgassystem? Låter ju lite konstigt... Bilen är f.ö en 1994 smile

Avgassystemet och framförallt downpipen gör brutal skillnad. Så byter man till nåt vettigare så kommer laddtrycket öka då man tar bort en rejäl strypning.

Ok! Så det kommer alltså att bli stor skillnad med downpipe? Så det är t.o.m möjligt att den kan ladda ca 0.5 kg mer med rätt downpipe?

Large Cap
1 816 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
Polestar skrev:
Westergren skrev:
Polestar skrev:

Öppnade upp boxen och lödde om chippet så nu funkar det igen smile iaf så laddar den mer än 0.4 och känns starkare igen, så det borde ha varit fel på lödningarna. Men är fortfarande inte riktigt säker på att det lirar som det ska då både 0-100 och 60-120 tiderna är i stort sätt lika som det va med original T5 boxen. Den laddar nu 0.7-0.8 kg (peakar på 0.9-1 kg väldigt kort, sen ner till 0.7-0.8 kg, kanske ska vara så?) på den graderade laddtrycksmätaren och nästan mätaren ut (ca 1-2 cm ifrån fullt ut) på original turbomätaren. Chippet är ett steg 3 och ska vara optimerat för 3" helsystem och ska då ladda ca 1,1 kg, men är det sån stor skillnad på avgassystemen? Så den kommer alltså att ladda 0.5 kg mer med ett annat avgassystem? Låter ju lite konstigt... Bilen är f.ö en 1994 smile

Ja det är en stor skillnad på o köra 3" dp med race/sportkkatt mot original, det blir bättre flöde helt enkelt! Turbon jobbar bättre då! wink men du får inte högre ladd pga avgassystemet, det är elektroniken m.m som bestämmer det! Ang svajjande laddtrycket kan de ju va en liten vacum läcka nånstans, möjligen nån av slangarna till magnetventilen. bara o undersöka. Jag har med svajjande ladd för stunden, men har vatt för lat o byta mina slangar då jag fick fel o sen har jag inte sett bilen på lääänge! tongue

Jo jag kan tänka mig att det blir lite bättre flöde med ett 3" system wink
Hehe ok smile aa ska ut och kika lite om det finns nå ruttna slangar nånstans att byta ut!

8 282 Inlägg
11 april 2011
Westergren skrev:
Marlboroman skrev:
Westergren skrev:

Ok! Så det kommer alltså att bli stor skillnad med downpipe? Så det är t.o.m möjligt att den kan ladda ca 0.5 kg mer med rätt downpipe?

0,2-0,4 bar extra brukar man få ut efter bytet till en 3" downpipe. Det varierar ju en del med vilket chip och i vilket skick katalysatorn är. Så en 3" dp och katalysator gör underverk.

Skaune
11 april 2011
Marlboroman skrev:
Westergren skrev:
Marlboroman skrev:

0,2-0,4 bar extra brukar man få ut efter bytet till en 3" downpipe. Det varierar ju en del med vilket chip och i vilket skick katalysatorn är. Så en 3" dp och katalysator gör underverk.

hmm där lärde man sig någe nytt! trodde inte de kunde ge upp till 0,4 bar extra! när ts krev 0,5 bar så mena jag ju att de inte gick o få så mycket extra ladd med dp, men man får krypa till korset o erkänna att man hade fel! tongue

Large Cap
1 816 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Westergren skrev:
Marlboroman skrev:

Okej då blir det till att införskaffa sig en 3" dp och utgå efter det smile

Sök