om du har fått bilen, så är det billigt att riva ur spisen och renovera upp innan den rasar helt. // kör inte många meter innan du vet vad det är //
men jag vill se om det går att byta vevlager, någon som har erfarenhet av detta utan att skada vevaxeln ? låter väldigt dåligt.. går det slippa kanske?
Att det tickar kan ju vara lyftarna? Lager ger oftast ett dovare ljud. Men du kan ju prova genom att låta bilen gå på tomgång och dra ur en tändhatt och lyssna om den blir tyst. Händer det inget så sätter man tillbaks den tändhatten och provar en annan. BLir det tyst så är det risk för att ett vevlager är på väg att gå.
Att det tickar kan ju vara lyftarna? Lager ger oftast ett dovare ljud. Men du kan ju prova genom att låta bilen gå på tomgång och dra ur en tändhatt och lyssna om den blir tyst. Händer det inget så sätter man tillbaks den tändhatten och provar en annan. BLir det tyst så är det risk för att ett vevlager är på väg att gå.
Det lät ganska dovt ljud, det vart inte lyftarna, Men går det byta vevlagret innan den skadar vevaxeln ? Och har vevaxeln blivit skadad kan man laga det ?
Ja, om lagret byta i tid så tar ju inte vevaxeln stryk. Skadas vevaxeln så lär den antingen bytas eller slipas om beroende på hur skadad den blir. Slipar man om tapparna lär man skaffa överdimensionslager.
Ja, om lagret byta i tid så tar ju inte vevaxeln stryk. Skadas vevaxeln så lär den antingen bytas eller slipas om beroende på hur skadad den blir. Slipar man om tapparna lär man skaffa överdimensionslager.
Vågar man starta den igen ?, den lät verkligen inte bra, hört ljudet innan på min 2.0L motor jag hade men det låter inte exakt samma för denna har inte nypt som den andra hade.
jag vet hur det låter när raset kommer, men det lät mer grovt än det som brukar låta när vevlagret har nypit.. hade 2.0L som nöp som vi drog igång, gick inte rädda som slutade med vevstalke genom blocket.. men denna går nog tror jag men kanske itne ska göra det värre genom att starta? sedan vet jag att han nämde att han körde utan olja en liten stund men inte mycket.
Någon tips, vill gärna göra på ditt sätt men tänk så förvärrar jag situationen? mvh Jocke
Alternativet om man inte vill starta den är att ta ur tändstiften och mäta kolvarna toppläge. Har någon kolv ett toppläge som är lägre än dem andra så är vevlagret på den cylindern. Då vrider man ju runt motorn för hand vilket är avsevärt skonsammare om et lager är dåligt jämfört mot att ha motorn igång.
Om jag slippar lite på vevaxlarna för hand? vad bör jag tänka på? vilket sandpapper och ska jag skaffa överdim eller bara orginal ? mvh Joachim
Om jag slippar lite på vevaxlarna för hand? vad bör jag tänka på? vilket sandpapper och ska jag skaffa överdim eller bara orginal ? mvh Joachim
Att inte göra det för hand bara. Till att börja med så är det härdat stål. Och ska man slipa så är det med smärgelduk med vevaxeln uppsatt i en svarv. Och då ska man dels ha känsla och veta vad man gör. Och så lär man ha bra mätverktyg. Elelr så gör man det vettiga och antingen köper en annan xel eller lämnar in den till någon som gör jobbet.
Att inte göra det för hand bara. Till att börja med så är det härdat stål. Och ska man slipa så är det med smärgelduk med vevaxeln uppsatt i en svarv. Och då ska man dels ha känsla och veta vad man gör. Och så lär man ha bra mätverktyg. Elelr så gör man det vettiga och antingen köper en annan xel eller lämnar in den till någon som gör jobbet.
Man tar ur motorn ur bilen och vänder den uppåner och tar av tråget och gördeln och lossar på överfallen på stakarna, tar bort oljepumpen och svänghjulet och sen lyfter man ur den.