Hur beter ni er nära övningskörare?

Uttelito Kung
21 april 2011 · 603 Inlägg

Behandlar dom som jag behandlar övriga bilister, dvs med respekt.

Att spela ball och visa övningskörare hur cool man är leder ingenstans och är sjukt onödigt.

Vet själv hur det var när jag övningskörde, till och med med körskolans bil som är så extremt välskyltad att det är omöjligt att missa, alla jävla småkids med sin 740 skulle köra om och ibland var det till och med vissa idioter som tutade eller pressade en i röven för att man inte körde i 70 på en 50 väg.

Det spelar ingen roll vad du har för bil eller hur mycket den kostar, är du inte man nog att köra den så som den ska köras så kan du lika bra sälja den och köpa en gammal rostig skoda.
ExXtr3me Kiss my palewhite ass
21 april 2011 · 1 898 Inlägg

Glimbrink skrev:
Alla ni som kör utan skylt hur tänker ni? Det är meningen att folk ska veta att ni övningskör eftersom ni inte är 100% säkra i trafiken, jävligt bra om man litar på en bil i döda vinkeln men så är det en som övningskör och kör rakt in i en...

Kvittar ju om skylten sitter där eller inte.

Så du litar på alla andra till 100% om inte skylten sitter där eller, har jag fattat dig rätt då?


Jag litar då inte på någon alls i trafiken, om det inte är någon man känner som ligger före eller efter..


Men iaf, jag vet själv hur det var när jag övningskörde, alltid man hade någon jävel som låg toknära en.
Så jag brukar iaf hålla avstånd, som jag gör med vilken bil som helst.
Jävla idioter som ligger och slickar en i röven, hatar sånt folk.

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
FoXoN
21 april 2011 · 502 Inlägg

ExXtr3me skrev:

Glimbrink skrev:
Alla ni som kör utan skylt hur tänker ni? Det är meningen att folk ska veta att ni övningskör eftersom ni inte är 100% säkra i trafiken, jävligt bra om man litar på en bil i döda vinkeln men så är det en som övningskör och kör rakt in i en...

Kvittar ju om skylten sitter där eller inte.

Så du litar på alla andra till 100% om inte skylten sitter där eller, har jag fattat dig rätt då?


Jag litar då inte på någon alls i trafiken, om det inte är någon man känner som ligger före eller efter..


Men iaf, jag vet själv hur det var när jag övningskörde, alltid man hade någon jävel som låg toknära en.
Så jag brukar iaf hålla avstånd, som jag gör med vilken bil som helst.
Jävla idioter som ligger och slickar en i röven, hatar sånt folk.

Det är klart att man inte kan lita på nån i trafiken. Men sitter skylten där så ser man i allafall dom som inte har körkort. Dom som kanske är lite mer ovana i trafiken. Bara bra med skylten tycker jag.

Eddy Galen, inte dum.
22 april 2011 · 1 324 Inlägg

Jag körde utan skylt när jag övningskörde i mammas honda jeep. För jag står inte heller ut med att ligga och köra i angiven hastighet. Jag höll mig alltid till innerfilen och höll trafikrytmen istället för att blockera den med att köra 10 under. Jag menar, hur kul är det att ligga i rusningstrafik på trafikled i en storstad när man blir omkörd av alla? Stressigt är ett ord jag kommer att tänka på.

Jag kan inte säga att jag heller var/är defensiv när det kommer till idioter som försöker spexa när man kör. Speciellt när man övningskörde (med skylt) i min systers sambos chippade golf GTI. Med skylten så är man mer eller mindre obligerad att köra i angiven hastighet för att om polisen ser att man kör tio över som alla andra så stannar dom ju dig för att du har skylten.

Dock är det inget jag rekommenderar att köra utan skylt om inte du och din handledare är säkra på din körförmåga. Andra dagen jag övningskörde så var jag ute på motorvägen och backade in i parkeringsfickor för jag var så säker på min förmåga. Dock så visste jag ju att jag inte var helt 100 på att köra men man var ju vittne till folk som körde så mycket sämre som hade körkort samtidigt.

Eftersom alla som tar körkort inte är bilnötter som vi som tar körkort av praktikalitet enbart och inte för nöjet och billivet, så måste man ju ge hänsyn till dem.

Senast redigerat av eddhedd (22 april 2011)

Sushikocken Sleeper
22 april 2011 · 3 084 Inlägg

Tycker att är man medelålderskvinna tant eller gubbe så kan man ju sätta upp en skylt på bilen att man är det. Bara så att man vet.

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
XorcessX
22 april 2011 · 709 Inlägg

jag kör på körskola här i östersund för tillfället, tycker inte andra trafikanter "hackar" speciellt mycket på mej...  tvärtom, verkar vara väldigt förstående, dom gånger dom ligger i arslet på mej är när jag kommer på mej själv ligga i 40-50 på huvudled

BMW 540iA (1993)
BMW 530i (2001)
bamw
22 april 2011 · 87 Inlägg

Jag vill tillläga en grej:

Minns en störande typ i min ort som alltid var bakom mig som fastklistrad lim när jag övningskörde i våra lugna gator. Han kunde lätt köra om mig eftersom den andra filen (motfilen) inte alls är trafikerad då vi bor i en liten håla, dock väljer han att vara mig i hälen. Grymt störande.

Detta hände inte bara en gång heller, utan rätt så ofta. Jag vet inte om han bara ville förstöra för mig och vara allmänt jobbig eller ej, men det var iaf inte kul. Kommer även ihåg vid ett tillfälle när han höll inne tutan i över 1 minut eller något. Hade det inte varit för körläraren hade jag nitat honom.

http://tyskbilimport.se - importera bil från tyskland
Qwertan
22 april 2011 · 15 Inlägg

Jag kör nog om men det är mest för att övningsköraren inte ska känna sig stressad eller något. Så när jag kör om gör jag det bara för att vara snäll smile
Tuta skulle jag absolut inte göra när jag ser någon som övningskör.

huntelaar DLS
23 april 2011 · 1 147 Inlägg

Förra veckan hade jag en övningsförare framför mig. Personen bytte till högerfil och jag låg kvar i vänster. Personen fick damp och krängde utan att blinka och utan förvarning tillbaka till vänster så att jag var tvungen att trampa rätt hårt på bromsen. Framme vid stopljusena hann det bli rött innan personen ens fick fram något dragläge.

När det blev grönt andra gången kom personen iväg med ett skutt som likväl kunde ge motorstopp igen. Färden gick sedan i 20 knyck och jag tutade inte en gång.

Slutsats är att man inte ska köra på en trafikerad väg inne i halmstad (och andra mellanstora orter) utan att kunna hitta dragläge inom en rimlig tid och dessutom inte svaja och byta fil hastigt och utan att blinka innan.

TS_quattro fyrkrafsare
23 april 2011 · 1 443 Inlägg

huntelaar skrev:
Förra veckan hade jag en övningsförare framför mig. Personen bytte till högerfil och jag låg kvar i vänster. Personen fick damp och krängde utan att blinka och utan förvarning tillbaka till vänster så att jag var tvungen att trampa rätt hårt på bromsen. Framme vid stopljusena hann det bli rött innan personen ens fick fram något dragläge.

När det blev grönt andra gången kom personen iväg med ett skutt som likväl kunde ge motorstopp igen. Färden gick sedan i 20 knyck och jag tutade inte en gång.

Slutsats är att man inte ska köra på en trafikerad väg inne i halmstad (och andra mellanstora orter) utan att kunna hitta dragläge inom en rimlig tid och dessutom inte svaja och byta fil hastigt och utan att blinka innan.

Just det problemet ligger nog mer på handledaren än eleven (och ja, jag räknar det som "elev" även när man övningskör privat) om nu eleven inte kan hantera bilen så pass att en helt vanlig start blir ett problem med skutt och gubbstopp etc så ska man inte vara ute bland andra trafikanter. Lära sig hantera gas, broms, dragläge, position etc gör man på en öppen tom yta typ större parkering. Man ska inte glömma att det finns många som kör bil illa och själva utan tvekan skulle kugga en uppkörning som är handledare åt sina barn t.ex vilket är direkt olämpligt...
I det fall du beskriver är ju handledaren inkompetent då han/hon släppt ut sin elev i en miljö som han/hon inte kan hantera...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
huntelaar DLS
23 april 2011 · 1 147 Inlägg

TS_quattro skrev:

huntelaar skrev:
Förra veckan hade jag en övningsförare framför mig. Personen bytte till högerfil och jag låg kvar i vänster. Personen fick damp och krängde utan att blinka och utan förvarning tillbaka till vänster så att jag var tvungen att trampa rätt hårt på bromsen. Framme vid stopljusena hann det bli rött innan personen ens fick fram något dragläge.

När det blev grönt andra gången kom personen iväg med ett skutt som likväl kunde ge motorstopp igen. Färden gick sedan i 20 knyck och jag tutade inte en gång.

Slutsats är att man inte ska köra på en trafikerad väg inne i halmstad (och andra mellanstora orter) utan att kunna hitta dragläge inom en rimlig tid och dessutom inte svaja och byta fil hastigt och utan att blinka innan.

Just det problemet ligger nog mer på handledaren än eleven (och ja, jag räknar det som "elev" även när man övningskör privat) om nu eleven inte kan hantera bilen så pass att en helt vanlig start blir ett problem med skutt och gubbstopp etc så ska man inte vara ute bland andra trafikanter. Lära sig hantera gas, broms, dragläge, position etc gör man på en öppen tom yta typ större parkering. Man ska inte glömma att det finns många som kör bil illa och själva utan tvekan skulle kugga en uppkörning som är handledare åt sina barn t.ex vilket är direkt olämpligt...
I det fall du beskriver är ju handledaren inkompetent då han/hon släppt ut sin elev i en miljö som han/hon inte kan hantera...

Detta var en privatist. Jag anser att man inte ska ge sig ut påskhelgen om man inte har lite färdighet inom bilkörning. Att inte kunna dragläge när det är kö och rött blir grönt och sen inte komma iväg, det är dumt och hindrar rytmen i trafiken.

lillskott Fiskförädlare
25 april 2011 · 108 Inlägg

behandlar dem varken bättre eller sämre och tycker det är bullshit då folk ska ligga bak i arslet på de som övningskör. minns själv då jag övningskörde å det var ett antal ggn jag hade lust att tvärbromsa. att stressa hjälper verkligen inte och kan leda till olycker.
Nä visa respekt och få respekt.

Chevrolet Silverado 2500 "John Deere Cheven" (1991)
Nitrometanskada Gött mos
25 april 2011 · 1 096 Inlägg

Man ska inte bete sig annorlunda mot dem än som någon annan. Bara idiotiskt att va mer försiktigare osv mot dem. De ska få realistisk övning, kör precis som vanligt.. var dock mer observanta.

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck
Volvo 242 Turbo "242 From Hell" (1975)
Saab 9-5 Aero Sportsedan "Caramell" (2004)
OUTLAW1
26 april 2011 ·

åller övningsföraren rätt fart bryr jag mig om dom i trafiken...men annars blir det en planerad omkörning när tillfälle ges...ingen sån där kasta sig in framför körning..

Tutar ALDRIG på dom då de kan störa mer än göra nytta..tänk dig själv om framförvarande bara ställer sig på bromsen...inget kul..

huntelaar DLS
26 april 2011 · 1 147 Inlägg

rallykid skrev:
åller övningsföraren rätt fart bryr jag mig om dom i trafiken...men annars blir det en planerad omkörning när tillfälle ges...ingen sån där kasta sig in framför körning..

Tutar ALDRIG på dom då de kan störa mer än göra nytta..tänk dig själv om framförvarande bara ställer sig på bromsen...inget kul..

Just det med rätt fart. De håller gärna 20 på 40 väg, 60 på 70 väg osv. Iallfall de jag stött på och då är det inte konstigt det hamnar någon i röven.

Snitch Ointresserad.
26 april 2011 · 936 Inlägg

Kör alltid om direkt.

Blir väl att man räcker finger ibland.

Teabag appreciation club.
aha_100
26 april 2011 · 535 Inlägg

Pontus1991 skrev:
Brukar inte pressa i röven deras eller stressa dem men oftast gasa på och köra om dom extra fort, just because i can... tycker det är lite kul tongue

Haha, kör samma stil jag xD

Pavva
27 april 2011 · 1 215 Inlägg

Jag övningskörde till elmia i lördags (blå saab 93 -00, ni kanske såg mig? wink ), blev tutat 2 gånger på över 60 mil och omkörd ett par gånger (åkte i karavanen).

Det va enda gångerna jag har blivit "tutad" men "kände" inget speciellt tongue
Varför blir man stressad eller tar illa upp av att någon tutar till lite?

Ni som berättar av det kanske blev tutade 10 gånger varje gång ni övningskör?

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥
BMW E36 325i Turbo "Trettisexan" (1993)
Mack855
27 april 2011 · 1 354 Inlägg

Hm, brukar skita i folk som har kortet, tycker bara det är extra kul o jävlas genom o köra extra långsamt om dom tutar på mig. Dock har jag blivit tutad på en gång, när jag körde morsans ***bil o inte farsans. Senast idag skulle ett gäng coola killar på 20 barre om mig, då gasar man wink big_smile Stå på er övningskörare big_smile Ska själv jävlas med dom som övningskör när jag har kort kan jag erkänna på en gång smile

Muttley
27 april 2011 ·

Varför ska man bry sig ? Om deras handledare är funtad nog så tar dem bara ut ynglingarna i trafiken om den är säker på vad den gör. Annars borde handledaren sitta hemma och glo istället.
Kollar om de är granna töser som övningskör när man kör om.

Men osäkra övningsförare borde hålla sig i skogen där jag inte kör för jag tycker de är lika irriterande som vem annars som än är och beter sig kasst i trafiken.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang